Chevrolet Cruze 2,0 VCDi 6AT – Automaticky řadit, ne řádit

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi 6AT – Automaticky řadit, ne řádit

 
 

Cruze od svého uvedení na trh již mnohokrát předvedl, že s image Chevroletu, jako výrobce levných vozů, je konec. Dalším z řady argumentů má být provedení s motorem 2,0 VCDi a šestistupňovou automatickou převodovkou.

Premiéra Chevroletu Cruze se odehrála na podzim roku 2008 v Paříži a na českém trhu jsme se jej dočkali v květnu loňského roku. Prakticky od svého představení je tento klasický čtyřdveřový sedan nižší střední třídy považován za to nejlepší, co dosud korejská divize koncernu General Motors vypustila na evropské silnice.

To platí především v případě verzí s benzinovými motory, jimiž jsou základní šestnáctistovka a silnější osmnáctistovka, které jsme vyzkoušeli již dříve. Dvoulitrový turbodiesel ve svém nejvýkonnějším provedení již tak přesvědčivě nepůsobí, za to vděčí především jen průměrné kultivovanosti chodu a slabému odhlučnění, což jsme mohli okusit koncem letošní zimy.

Další z řady verzí Chevroletu Cruze v našem redakčním testu přímo navazuje na posledně testovaný turbodiesel. Prakticky jediným zásadním rozdílem je výměna pětistupňové manuální převodovky za šestistupňovou automatickou. Ta je za příplatek 30.000,- Kč montována pouze k zážehovému motoru 1,8 16V (104 kW) nebo turbodieselu 2,0 VCDi (110 kW). Druhý jmenovaný poháněl i námi testovaný vůz.

Dvakrát měř a jednou řež

Toto pořekadlo asi nejlépe vystihuje práci šestistupňové automatické převodovky, která si se změnou rychlostí dává opravdu na čas. V případě, že jedete výletním tempem a nijak nespěcháte, je vše v pořádku a můžete si užívat pohodovou jízdu. Jakmile začnete pospíchat, nebo chcete třeba jen předjíždět, objeví se problém a převodovka působí, jako když neví, co má dělat, a tak vám před zatáčkou podřadí pro jistotu o dva stupně dolů, aby se následně rozhodla, že to je moc a raději se vrátí o jeden stupeň zpátky nahoru. Všechny tyto změny samozřejmě provádí beze spěchu a s rozvahou sobě vlastní.

obrázek [555 x 343]
 

Řidič má naštěstí dvě možnosti, jak se s nešvary převodovky vypořádat. První způsob zvolí ti, kteří nespěchají nebo netouží po rychlé jízdě a jsou zvyklí na klasické automatické převodovky. Tito řidiči jednoduše přesunou volič, který má mimochodem překvapivě dlouhou volicí páku, do polohy D a svou rychlost sladí s rozvážností převodovky, která jim pak poskytne pohodlné cestovaní v rámci povolených rychlostí. Druhý způsob je určen pro zájemce o svižnější svezení, jimž umožní ovládnout práci převodovky díky režimu sekvenčního řazení, kdy pohybem pákou směrem vpřed se řadí vyšší stupně a směrem dozadu nižší.

Výkonný i úsporný

Čtyřválcový turbodiesel se zdvihovým objemem 1991 cm3 nabízí výkon 110 kW dosahovaných při 4000 min-1 a točivý moment 320 Nm ve 2000 min-1. Tyto hodnoty staví korejský sedan na úroveň většiny stejně velkých evropských konkurentů se vznětovými motory, ale Cruze na ně ztrácí díky slabému odhlučnění, díky němuž k posádce proniká nepříliš kultivovaný klapot dieselu prakticky ve všech jízdních režimech.

obrázek [300 x 240] Hlavní předností vznětového motoru ovšem nemá být zvuk připomínající šepot květin, ale jeho šetrné zacházení s palivem. Při spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou se ovšem musí počítat s tím, že trocha nafty padne za oběť luxusu jízdy bez šlapání na spojkový pedál. V kombinovaném provozu si tak Cruze během našeho testu řekl o 6,9 litru paliva na 100 km/h, což je jen o 0,2 l na 100 km více než uvádí výrobce a i vzhledem k plnému obsazení interiéru i zavazadlového prostoru a poměrně vysoké pohotovostní hmotnosti 1455 kg se jedná o slušnou hodnotu.

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h uváděl palubní počítač Cruze s automatem průměrnou spotřebu 5,6 l při 1700 min-1. V rychlosti 130 km/h hlásil otáčkoměr zvýšení otáček na 2200 za minutu a displej palubního počítače oznamoval, že průměrná spotřeba se zvýšila na 7,3 litru nafty na 100 km. Vezmeme-li v potaz spojení s klasickým automatem, jde o akceptovatelné hodnoty.

Příjemně komfortní

Chevrolet Cruze již sklidil řadu pochval za své řízení a nastavení podvozku. Nejinak je to i u provedení s turbodieselem a automatickou převodovkou. Tato verze je nejtěžší a především díky svému motoru přišla o lehkost, s níž se zážehové motorizace proplétají okreskami plnými zatáček. Doménou tohoto modelu je dálnice, zde vyniká jeho stabilita.

Cestující potěší skutečnost, že s moderní tuhou karoserií spolupracuje evropsky nastavený podvozek, který dává přednost tužšímu nastavení před měkkým odpružením, jež bylo dříve pro vozy korejských značek typické. I přesto nabízí Cruze i na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem velmi slušný jízdní komfort a posádku neobtěžuje drkotání po spárách mezi panely.

obrázek [555 x 275]
 

Sedan si, se standardními 17palcovými koly obutými do pneumatik o rozměru 225/50 R17, velmi dobře poradí i s přejezdem větších příčných nerovností, při němž se v interiéru neozývají žádné nepříjemné pazvuky. Výtky v případě komfortu na palubě si tak zaslouží jen již zmiňované slabé odhlučnění pohonné jednotky.

Velmi slušná výbava

Testovaný Cruze se pyšnil nejvyšším stupněm výbavy LT a k bohaté základní výbavě, obsahující mimo jiné i automatickou klimatizaci, rádio s CD a MP3 přehrávačem, tempomat, dešťový senzor a zadní parkovací senzor, přidával i kožené čalounění za příplatek 35.000,- Kč a vestavěný navigační systém se 7palcovým displejem za 22.300,- Kč.

Kožené čalounění působí na pohled příjemným dojmem, bohužel však s příplatkem 35.000,-Kč dostanete i ne zrovna lákavý odér, který se do interiéru line zřejmě z některé umělé části čalounění sedadel.

Atraktivně vypadající navigace je díky složitosti svého ovládání spíše pro zlost. Budoucí majitelé Cruze, kteří se pro ni rozhodnou, by se měli připravit na důkladné studium návodu.

V každém případě je vhodné oba prvky příplatkové výbavy vyzkoušet u prodejce ještě před tím, než je objednáte.

Závěr

Šestistupňový automat k turbodieselu jen za 30.000,-Kč? To vypadá jako lákavá nabídka, zejména pro flotilové manažery, které zřejmě nadchne cenovka začínající i v nejvyšší výbavě pod půlmilionem. Až přímé srovnání s Octavií vybavenou motorem TDI a převodovkou DSG ukáže, proč je mezi stejně motorizovaným Chevroletem a Škodou rozdíl přes 100 tisíc korun.

Chevy zůstává u klasické automatické převodovky, byť se šesti stupni. Od toho se odvíjí celkový jízdní projev. Převodovka uspokojí především řidiče, kteří preferují pohodovou jízdu krajinou, řadí rozvážně a někdy je těžké jí porozumět. Konkurenty pro DSG hledejte jinde.

Základ prodejní argumentace Cruze se ale nemění. Tuhá karoserie má atraktivní design, pod nímž je ukryt dobře nastavený podvozek, výkonný a relativně úsporný motor. Zapomenout nesmíme na prostorný a vcelku pohledný interiér. Celek bohužel není tak harmonicky sladěn, jako u zavedených modelů. Rozdíl je vyjádřen nemalým cenovým rozdílem.

obrázek [555 x 336]
 

První cena vozu309.900,- Kč (1,6 16V, BASE, 83 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací449.900,- Kč (2,0 VCDi, LT, 110 kW)
Základní cena testovaného vozu449.900,- Kč (2,0 VCDi, LT, 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků563.700,- Kč (2,0 VCDi, LT, 110 kW)

Plusy

  • Relativně nízký příplatek za automatickou převodovku
  • Přiměřená spotřeba
  • Komfortní rozjezdy a popojíždění v kolonách
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Velké rozměry interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Jen průměrná kultivovanost chodu motoru
  • Turboefekt pod 2000 min-1
  • Rozvážné řazení převodovky
  • Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie
  • Složité ovládání příplatkového navigačního systému
  • Nedostupnost luxusnějších prvků výbavy (xenonové světlomety, apod.)
Spolupracujeme s TipCars.com

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi 6AT

Cena v základní výbavě: 449 900 Kč Cena v testované výbavě: 563 700 Kč

Základní výbava:ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD a systém elektronické kontroly stability ESC, přední, boční a okenní airbagy, imobilizér, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, denní svícení, posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant, volant a řadicí páka v kůži, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, loketní opěrka řidiče posuvná, s úložným prostorem a vstupem AUX pro připojení externího MP3 přehrávače, úchyty ISOFIX na krajních zadních sedadlech, dětská pojistka, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, palubní počítač, tempomat, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, rádio s měničem na 6 CD, dodatečné 2 reproduktory vzadu, ovládání rádia na volantu,vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, schránka na brýle na straně řidiče, úložná schránka spolujezdce osvětlená, úložná schránka na palubní desce uzavíratelná, zadní parkovací senzor, střešní anténa, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, tónovaná skla, vnější kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, plnohodnotná rezerva,kola z lehkých slitin 7Jx17; pneumatiky 225/50 R17

Výbava testovaného vozu:Elektrické střešní okno (+15.000,- Kč), Navigační systém (barevný 7" displej, USB konektor - rádio pak bez měniče na 6CD) (+22.300,- Kč), potah v kombinaci kůže/umělá kůže a vyhřívání předních sedadel (+35.000,- Kč), automatická převodovka 6st. (+30.000,- Kč), metalický lak (+11.500,- Kč)

Noví roboti v Praze nýtují dveře do airbusů Noví roboti v Praze nýtují dveře do airbusů

Na dodávky hotových dveří do airbusů připadá takřka…

Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

 
Technické údaje
Motor Chevrolet Cruze 2,0 VCDi 6AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.5 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1455 / 503
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4597
b) šířka (mm): 1788
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2658
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Chevrolet Cruze 2,0 VCDi 6AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 5
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,27
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Video: Při bouračce v BTCC to odnesla i věž s kameramanem Video: Při bouračce v BTCC to odnesla i věž s kameramanem

Létající Chevrolet Cruze při závodě ve Snettertonu smetl…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na skromného blbečka

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na…

Splnil, co na začátku sezony až nezvykle sebevědomě slíbil. Vzpomínáte? Do začátku druholigové sezony scházelo…

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…