Test Auto.cz

Citroën C4 1.6 BlueHDi – Když se umí šetřit

14.7. 2015
Verdikt
 

Emisní norma Euro 6 znamená výraznou obměnu nabízených motorů. Té se nevyhnul ani Citroën C4, který nasazuje inovovanou vznětovou šestnáctistovku.

Citroën letos uvedl na trh kompaktní hatchback C4 v modernizovaném pojetí. Vedle jemných designových retuší se automobil dočkal zásadních změn pod kapotou, které ovlivnila přísnější emisní norma Euro 6. Mezi novými motory je také turbodiesel 1.6 BlueHDi.

Vznětová šestnáctistovka je pro C4 nabízena ve dvou výkonových verzích 74 a 88 kW. V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli tu výkonnější, která je zároveň nejdražším motorem dostupným pro tento model. Cena testované jednotky 1.6 BlueHDi (88 kW) začíná na částce 419.900 korun.

Poměr prodaných exemplářů podle pohonné jednotky je letos v případě C4 až výjimečně vyrovnaný. Na 113 v Česku registrovaných vozů s benzinovým motorem připadalo v prvním pololetí 107 aut s naftovým agregátem.

Elegán i po letech

Druhá generace Citroënu C4 je na trhu od roku 2010, jen málokdo by jí ale těch pět let hádal. Automobil nadále působí elegantně a moderně, a to i v základním bílém laku Banquise. Možná proto se vůz v rámci letošní modernizace dočkal minima změn. Ty se vlastně omezily jen na jinou grafiku světel, a to jak předních, tak koncových. Součástí předních jsou od druhého výbavového stupně Live Edition diody denního svícení, zatímco ty zadní mají trojrozměrný efekt.

Test 2011: Citroën C4 1,6 VTi – Francouz z Mülhausenu


Novinku v kabině představuje multimediální systém ovládaný přes dotykovou sedmipalcovou obrazovku. Díky ní je na středovém panelu výrazně méně tlačítek než dosud. Systém je známý z posledních Peugeotů, přičemž nabízí i takové funkce jako kalkulačku nebo kalendář. Na pokyny by však mohl reagovat rychleji. Za 10.900 korun lze systém rozšířit o navigaci s mapou Evropy, také k její funkčnosti nemáme větších výhrad.

obrázek [600 x 402]  

Kvalita zpracování palubní desky je na vysoké úrovni a slícování je perfektní. Některé použité plasty by ale mohly působit hodnotnějším dojmem a být méně náchylné na poškrábání – třeba konkurenční Kia Cee’d je na tom v tomto ohledu lépe. Volant s mohutným středem působí jako kormidlo – díky většímu průměru (385 mm) a tenkému věnci. Je umístěn naplocho, což navozuje pocit dodávky. Stejně jako kolega Tomáš Dusil jsem těžce hledal ideální pozici pro řízení, a to přitom každý máme odlišnou postavu. Výhled vpřed je slušný – za deště potěší méně tradiční řešení protisměrných stíračů. Směrem vzad je to ale kvůli tvaru zádě horší.

Jednoduchá kaplička s přístroji je digitální. Zatímco číslice rychloměru jsou velké a dobře čitelné, otáčkoměr by mohl mít větší průměr. Lehce nepřehledný je palubní počítač – v kapličce s přístroji se zobrazuje jenom dojezd, ostatní informace jsou prezentovány na obrazovce multimediálního systému.

Vpředu i vzadu se sedí výše - měkké sedáky jsou pohodlné, přesně tak, jak se od Francouze čeká. K místu v první řadě nemáme žádné výhrady, na zadní lavici je ale prostor spíše průměrný – především v oblasti nártů je ho málo. Dozadu se navíc hůře nastupuje, kvůli výše umístěnému prahu.

Zavazadelník potěší objemem 408 litrů, pokud si však zákazník dokoupí rezervu za příplatek 1.500 korun, musí počítat s objemem o 28 litrů menším. I tak se jedná o dobré číslo, praktičnost navíc zvyšují háčky nebo elastické gumy na uchycení zavazadel. Nakládací hrana leží výše, 730 mm nad povrchem vozovky, po sklopení zadních sedadel navíc vznikne schod. Kabina nabízí rozměrné kapsy v předních sedadlech na 1,5litrovou lahev nebo prostornou schránku před spolujezdcem.

obrázek [600 x 387]  

Napříč Evropou za pár litrů

Jak bylo naznačeno v úvodu, Citroën C4 se v rámci modernizace dočkal důkladné obměny nabízených motorů. V nabídce setrval pouze přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 PureTech (96 kW), všechny ostatní jednotky jsou nové. Turbodiesely zastupují dvě verze 1.6 BlueHDi se 74 a 88 kW.

Ve srovnání s dosavadní europětkovým turbodieselem 1.6 HDi si novinka zachovala shodný objem 1560 cm3. Konstruktéři se však zaměřili na snížení mechanických ztrát, čehož dosáhli speciální spalovací komorou, novou segmentací a použitím oleje s nízkou viskozitou. Kvůli snížení spotřeby nechybí ani standardně dodávaný systém Start/stop. Se splněním přísnější emisní normy Euro 6 si 1.6 BlueHDi pomáhá též vstřikováním močoviny, oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic.

obrázek [600 x 402]  

Testovaná silnější varianta disponuje vysokým točivým momentem s maximem 300 N.m. Podobně jako ostatní vznětové agregáty si také 1.6 BlueHDi libuje hlavně v nižším pásmu, k omezovači jej rozhodně nemá cenu vytáčet. Maximální výkon leží v 3500 otáčkách, točivý moment vrcholí v 1750 otáčkách.

Citroën C4 – srovnání s konkurencí
ModelCitroën C4Hyundai i30Renault MéganeŠkoda Rapid SpacebackVolkswagen Golf
Motor1.6 BlueHDi1.6 CRDi1.5 dCi 1101.6 TDI1.6 TDI
Zdvihový objem [cm3]15601582146115981598
Válce/ventily4/44/44/24/44/4
Největší výkon [kW/min]88/350081/400081/400085/350081/3200-4000
Točivý moment [N.m/min]300/1750280/1500-2500240/1750250/1500-3000250/1500-3000
Převodovka6M6M6M5M5M
Max. rychlost [km/h]191190190198195
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,011,112,19,910,5
Komb. spotřeba [l/100 km]3,83,93,64,23,8

Nabízené verze vznětové šestnáctistovky se neliší jen výkonem, ale také převodovkou. Zatímco slabší varianta spolupracuje s pětistupňovým manuálem, silnější provedení je kombinováno s manuálem šestistupňovým. Jednotlivé převody jsou spíše delšího ražení pro snížení spotřeby, v padesátce na čtyřku motor vrní jenom lehce nad 1000 otáček. Páka se v kulise pohybuje trochu ztuha, kulisa řazení je však přesná.

Testovaný motor se chlubí perfektní spotřebou: nad hranici šesti litrů jsme se dostali jenom ve městě, nebo v případě, že jsme agregát chytli tvrdě pod krkem a snažili se z něj vymámit všechny jeho newtonmetry. Závěrečný účet po týdnu testování znamenal krásný průměr 5,1 litru na 100 kilometrů. Udávaná normovaná spotřeba 3,6 l na 100 km to sice není, přesto tato hodnota spolu s šedesátilitrovou palivovou nádrží znamená, že C4 na jednu nádrž hravě ujede více než 1.000 kilometrů.

Test 2005: Citroen C4 Coupé 1.6 HDi - každý se dívá


Víčko nádrže na kapalinu AdBlue je umístěno pod podlahou zavazadelníku, což dokazuje, že se s tímto řešením v počátku výroby C4 příliš nepočítalo. Zákazníkovi by však nemělo hrozit, že při cestě z dovolené bude muset vyložit celý zavazadelník kvůli doplnění AdBlue – sedmnáctilitrová nádrž má vydržet na ujetí více než 20.000 kilometrů, což odpovídá pravidelným servisním prohlídkám, v rámci nichž je močovina doplňována.

Typický Francouz

C4 je přesně jeden z těch automobilů, který řidiči při svižné jízdě našeptává: brachu, hoď se do klidu a kochej se, vždyť nikam nespěcháme. Zatímco při klidné jízdě auto plavně jede, při trochu svižnějším tempu znervózní a dá jasně najevo, že by raději zpomalil. Motor by sice rychlejší jízdu hravě zvládl, komfortněji naladěný podvozek ale dává svým pohupováním řidiči najevo neochotu ke svižnému tempu. Může se to zdát jako výtka, ale opak je pravdou, k celkovému stylu C4 se komfortní podvozek hodí.

Psali jsme: Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun


Kompakt od Citroënu je ale bohužel zároveň jeden z těch automobilů, kterému české silnice příliš nesedí. Zatímco na hladkém povrchu jede C4 opravdu plavně a o menších nerovnostech posádka vůbec neví, na rozbitém povrchu se podvozek rozhoupe a občasnými rázy od zadní nápravy dá jasně najevo, že by si auto zase raději dalo jemné brie než „český“ ementál.

obrázek [600 x 416]  

Díky pohodovému a komfortnímu ladění překvapí tužší řízení, které je však velice přesné. Brzdy potěší silným účinkem, kvůli komfortnímu naladění podvozku nicméně příď auta při prudké deceleraci výrazně zaklekne k zemi. Na dálnici bychom čekali větší klid, posádku ruší šum od vnějších zrcátek.

Citroën C4 – cenové srovnání s konkurencí
ModelCitroën C4Hyundai i30Renault MéganeŠkoda Rapid SpacebackVolkswagen Golf
Motor1.6 BlueHDi/88 kW1.6 CRDi/81 kW1.5 dCi/81 kW1.6 TDI/85 kW1.6 TDI/81 kW
VýbavaFeelTricolorLifeStyleComfortline
Cena [Kč]419.900434.990399.900465.900496.900
Šest airbagůSSSSS
Centrální zamykání s DOSSSSS
Elektricky ovládaná zrcátkaSSSSS
El. stahování zadních okenS15.000*SSS
Klimatizace automatická11.900-10.000SS
Kožený volantS15.000*SSS
Litá kolaS/16"6.0007.500S/15"S/15"
Metalický lak14.50013.90014.20015.90014.600
Navigace27.300-13.70015.40021.800
Palubní počítačSSSSS
Parkovací čidla vzaduS15.000*10.100S14.600***
Přední mlhovkySSSS6.300
AutorádioSSSSS
Rezerva1.50015.000*2.0001.600S
TempomatS15.000*S11.000**S
Cena s příplatky [Kč]475.100469.890457.400509.800554.200
*Součást paketu Komfort, **Součást paketu Style Plus, ***Součást paketu Parkpilot

Závěr

Citroën C4 je na trhu již pátým rokem, přesto svůj věk letošní modernizací dobře maskuje. Velice se nám líbil silný a nadmíru úsporný turbodiesel 1.6 BlueHDi nebo ryze francouzský komfortní podvozek. Méně už nadchlo tlumení nerovností na rozbitém povrchu nebo posaz za volantem. Cenově je pak na tom C4 lépe než konkurence, pokud ale připočteme nějaké příplatky, rázem jsou na tom soupeři podobně.

obrázek [600 x 332]  

Nejlevnější verze modelu329.900 Kč (1.2 PureTech/81 kW Live)
Základ s testovaným motorem419.900 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW Feel Edition)
Testovaný vůz s výbavou442.200 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW Feel Edition)

Plusy

  • Nadmíru úsporný motor
  • Komfortní podvozek
  • Objemná palivová nádrž
  • Elegantní vnější vzhled

Minusy

  • Laciněji působící interiér
  • Posaz za volantem
  • Chování na rozbitých silnicích

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Citroënu C4 na auto.cz na jednom místě

Foto: Petr Homolka
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C4 1.6 BlueHDi

Cena v základní výbavě: 419 900 Kč Cena v testované výbavě: 442 200 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, 16“ kola, asistent pro rozjezd do kopce, posilovač řízení s proměnným účinkem, palubní počítač, zadní parkovací čidla, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná boční okna, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, kožený volant, samočinná klimatizace, klimatizovaná schránka před spolujezdcem, diody denního svícení, dešťový a světelný senzor, mlhovky s přisvětlováním do zatáček, autorádio se sedmipalcovým dotykovým displejem, šesti reproduktory, bluetooth a ovládáním na volantu, výškově nastavitelná přední sedadla, stříbrně lakované kryty zrcátek atd.

Výbava testovaného vozu:Navigace (+12.300,-).

Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 
Technické údaje
Motor Citroën C4 1.6 BlueHDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 3.3 / 3.6
Emise CO2:95
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 408 / 1183
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 710
Rozměr pneu:205/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4329
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1489
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C4 1.6 BlueHDi – Když se umí šetřit







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun

Citroën uvádí na český trh faceliftovaný model C4…

Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky

Francouzská automobilka jen velmi zlehka omladila…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Dnes 18:59

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Režisér Jiří Menzel se vážně zranil! Měsíce upoután na lůžko

Režisér Jiří Menzel se vážně zranil! Měsíce upoután na lůžko

Oscarový režisér Jiří Menzel (79) proležel celé prázdniny v posteli. Vážně si poranil Achillovu šlachu a lékaři…

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Podstoupil téměř 60 plastických operací a utratil spoustu peněz, aby se celý proměnil a líbil se sám sobě.…

 

iSport.cz

Fotbal a videohry? Svůj tým má i Manchester City, za PSG hraje Čech

Fotbal a videohry? Svůj tým má i Manchester City, za…

V posledních letech se stále častěji dostávají hry do podvědomí širšího okruhu lidí. Toho využila i řada…

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli tenisáky, hráči fotili selfie

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli…

Tenisová akce roku v Praze je oficiálně zahájena! Na Staroměstském náměstí se ve středu odpoledne fanouškům…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…