TEST Citroën C4 1.6 BlueHDi – Když se umí šetřit
Citroën letos uvedl na trh kompaktní hatchback C4 v modernizovaném pojetí. Vedle jemných designových retuší se automobil dočkal zásadních změn pod kapotou, které ovlivnila přísnější emisní norma Euro 6. Mezi novými motory je také turbodiesel 1.6 BlueHDi.
Vznětová šestnáctistovka je pro C4 nabízena ve dvou výkonových verzích 74 a 88 kW. V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli tu výkonnější, která je zároveň nejdražším motorem dostupným pro tento model. Cena testované jednotky 1.6 BlueHDi (88 kW) začíná na částce 419.900 korun.
Poměr prodaných exemplářů podle pohonné jednotky je letos v případě C4 až výjimečně vyrovnaný. Na 113 v Česku registrovaných vozů s benzinovým motorem připadalo v prvním pololetí 107 aut s naftovým agregátem.
Elegán i po letech
Druhá generace Citroënu C4 je na trhu od roku 2010, jen málokdo by jí ale těch pět let hádal. Automobil nadále působí elegantně a moderně, a to i v základním bílém laku Banquise. Možná proto se vůz v rámci letošní modernizace dočkal minima změn. Ty se vlastně omezily jen na jinou grafiku světel, a to jak předních, tak koncových. Součástí předních jsou od druhého výbavového stupně Live Edition diody denního svícení, zatímco ty zadní mají trojrozměrný efekt.
Novinku v kabině představuje multimediální systém ovládaný přes dotykovou sedmipalcovou obrazovku. Díky ní je na středovém panelu výrazně méně tlačítek než dosud. Systém je známý z posledních Peugeotů, přičemž nabízí i takové funkce jako kalkulačku nebo kalendář. Na pokyny by však mohl reagovat rychleji. Za 10.900 korun lze systém rozšířit o navigaci s mapou Evropy, také k její funkčnosti nemáme větších výhrad.
Kvalita zpracování palubní desky je na vysoké úrovni a slícování je perfektní. Některé použité plasty by ale mohly působit hodnotnějším dojmem a být méně náchylné na poškrábání – třeba konkurenční Kia Cee’d je na tom v tomto ohledu lépe. Volant s mohutným středem působí jako kormidlo – díky většímu průměru (385 mm) a tenkému věnci. Je umístěn naplocho, což navozuje pocit dodávky. Stejně jako kolega Tomáš Dusil jsem těžce hledal ideální pozici pro řízení, a to přitom každý máme odlišnou postavu. Výhled vpřed je slušný – za deště potěší méně tradiční řešení protisměrných stíračů. Směrem vzad je to ale kvůli tvaru zádě horší.
Jednoduchá kaplička s přístroji je digitální. Zatímco číslice rychloměru jsou velké a dobře čitelné, otáčkoměr by mohl mít větší průměr. Lehce nepřehledný je palubní počítač – v kapličce s přístroji se zobrazuje jenom dojezd, ostatní informace jsou prezentovány na obrazovce multimediálního systému.
Vpředu i vzadu se sedí výše - měkké sedáky jsou pohodlné, přesně tak, jak se od Francouze čeká. K místu v první řadě nemáme žádné výhrady, na zadní lavici je ale prostor spíše průměrný – především v oblasti nártů je ho málo. Dozadu se navíc hůře nastupuje, kvůli výše umístěnému prahu.
Zavazadelník potěší objemem 408 litrů, pokud si však zákazník dokoupí rezervu za příplatek 1.500 korun, musí počítat s objemem o 28 litrů menším. I tak se jedná o dobré číslo, praktičnost navíc zvyšují háčky nebo elastické gumy na uchycení zavazadel. Nakládací hrana leží výše, 730 mm nad povrchem vozovky, po sklopení zadních sedadel navíc vznikne schod. Kabina nabízí rozměrné kapsy v předních sedadlech na 1,5litrovou lahev nebo prostornou schránku před spolujezdcem.
Napříč Evropou za pár litrů
Jak bylo naznačeno v úvodu, Citroën C4 se v rámci modernizace dočkal důkladné obměny nabízených motorů. V nabídce setrval pouze přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 PureTech (96 kW), všechny ostatní jednotky jsou nové. Turbodiesely zastupují dvě verze 1.6 BlueHDi se 74 a 88 kW.
Ve srovnání s dosavadní europětkovým turbodieselem 1.6 HDi si novinka zachovala shodný objem 1560 cm3. Konstruktéři se však zaměřili na snížení mechanických ztrát, čehož dosáhli speciální spalovací komorou, novou segmentací a použitím oleje s nízkou viskozitou. Kvůli snížení spotřeby nechybí ani standardně dodávaný systém Start/stop. Se splněním přísnější emisní normy Euro 6 si 1.6 BlueHDi pomáhá též vstřikováním močoviny, oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic.
Testovaná silnější varianta disponuje vysokým točivým momentem s maximem 300 N.m. Podobně jako ostatní vznětové agregáty si také 1.6 BlueHDi libuje hlavně v nižším pásmu, k omezovači jej rozhodně nemá cenu vytáčet. Maximální výkon leží v 3500 otáčkách, točivý moment vrcholí v 1750 otáčkách.
Citroën C4 – srovnání s konkurencí | |||||
Model | Citroën C4 | Hyundai i30 | Renault Mégane | Škoda Rapid Spaceback | Volkswagen Golf |
Motor | 1.6 BlueHDi | 1.6 CRDi | 1.5 dCi 110 | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1560 | 1582 | 1461 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 88/3500 | 81/4000 | 81/4000 | 85/3500 | 81/3200-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 300/1750 | 280/1500-2500 | 240/1750 | 250/1500-3000 | 250/1500-3000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 5M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 191 | 190 | 190 | 198 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,0 | 11,1 | 12,1 | 9,9 | 10,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,8 | 3,9 | 3,6 | 4,2 | 3,8 |
Nabízené verze vznětové šestnáctistovky se neliší jen výkonem, ale také převodovkou. Zatímco slabší varianta spolupracuje s pětistupňovým manuálem, silnější provedení je kombinováno s manuálem šestistupňovým. Jednotlivé převody jsou spíše delšího ražení pro snížení spotřeby, v padesátce na čtyřku motor vrní jenom lehce nad 1000 otáček. Páka se v kulise pohybuje trochu ztuha, kulisa řazení je však přesná.
Testovaný motor se chlubí perfektní spotřebou: nad hranici šesti litrů jsme se dostali jenom ve městě, nebo v případě, že jsme agregát chytli tvrdě pod krkem a snažili se z něj vymámit všechny jeho newtonmetry. Závěrečný účet po týdnu testování znamenal krásný průměr 5,1 litru na 100 kilometrů. Udávaná normovaná spotřeba 3,6 l na 100 km to sice není, přesto tato hodnota spolu s šedesátilitrovou palivovou nádrží znamená, že C4 na jednu nádrž hravě ujede více než 1.000 kilometrů.
Víčko nádrže na kapalinu AdBlue je umístěno pod podlahou zavazadelníku, což dokazuje, že se s tímto řešením v počátku výroby C4 příliš nepočítalo. Zákazníkovi by však nemělo hrozit, že při cestě z dovolené bude muset vyložit celý zavazadelník kvůli doplnění AdBlue – sedmnáctilitrová nádrž má vydržet na ujetí více než 20.000 kilometrů, což odpovídá pravidelným servisním prohlídkám, v rámci nichž je močovina doplňována.
Typický Francouz
C4 je přesně jeden z těch automobilů, který řidiči při svižné jízdě našeptává: brachu, hoď se do klidu a kochej se, vždyť nikam nespěcháme. Zatímco při klidné jízdě auto plavně jede, při trochu svižnějším tempu znervózní a dá jasně najevo, že by raději zpomalil. Motor by sice rychlejší jízdu hravě zvládl, komfortněji naladěný podvozek ale dává svým pohupováním řidiči najevo neochotu ke svižnému tempu. Může se to zdát jako výtka, ale opak je pravdou, k celkovému stylu C4 se komfortní podvozek hodí.
Kompakt od Citroënu je ale bohužel zároveň jeden z těch automobilů, kterému české silnice příliš nesedí. Zatímco na hladkém povrchu jede C4 opravdu plavně a o menších nerovnostech posádka vůbec neví, na rozbitém povrchu se podvozek rozhoupe a občasnými rázy od zadní nápravy dá jasně najevo, že by si auto zase raději dalo jemné brie než „český“ ementál.
Díky pohodovému a komfortnímu ladění překvapí tužší řízení, které je však velice přesné. Brzdy potěší silným účinkem, kvůli komfortnímu naladění podvozku nicméně příď auta při prudké deceleraci výrazně zaklekne k zemi. Na dálnici bychom čekali větší klid, posádku ruší šum od vnějších zrcátek.
Citroën C4 – cenové srovnání s konkurencí | |||||
Model | Citroën C4 | Hyundai i30 | Renault Mégane | Škoda Rapid Spaceback | Volkswagen Golf |
Motor | 1.6 BlueHDi/88 kW | 1.6 CRDi/81 kW | 1.5 dCi/81 kW | 1.6 TDI/85 kW | 1.6 TDI/81 kW |
Výbava | Feel | Tricolor | Life | Style | Comfortline |
Cena [Kč] | 419.900 | 434.990 | 399.900 | 465.900 | 496.900 |
Šest airbagů | S | S | S | S | S |
Centrální zamykání s DO | S | S | S | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka | S | S | S | S | S |
El. stahování zadních oken | S | 15.000* | S | S | S |
Klimatizace automatická | 11.900 | - | 10.000 | S | S |
Kožený volant | S | 15.000* | S | S | S |
Litá kola | S/16" | 6.000 | 7.500 | S/15" | S/15" |
Metalický lak | 14.500 | 13.900 | 14.200 | 15.900 | 14.600 |
Navigace | 27.300 | - | 13.700 | 15.400 | 21.800 |
Palubní počítač | S | S | S | S | S |
Parkovací čidla vzadu | S | 15.000* | 10.100 | S | 14.600*** |
Přední mlhovky | S | S | S | S | 6.300 |
Autorádio | S | S | S | S | S |
Rezerva | 1.500 | 15.000* | 2.000 | 1.600 | S |
Tempomat | S | 15.000* | S | 11.000** | S |
Cena s příplatky [Kč] | 475.100 | 469.890 | 457.400 | 509.800 | 554.200 |
*Součást paketu Komfort, **Součást paketu Style Plus, ***Součást paketu Parkpilot |
Závěr
Citroën C4 je na trhu již pátým rokem, přesto svůj věk letošní modernizací dobře maskuje. Velice se nám líbil silný a nadmíru úsporný turbodiesel 1.6 BlueHDi nebo ryze francouzský komfortní podvozek. Méně už nadchlo tlumení nerovností na rozbitém povrchu nebo posaz za volantem. Cenově je pak na tom C4 lépe než konkurence, pokud ale připočteme nějaké příplatky, rázem jsou na tom soupeři podobně.
Nejlevnější verze modelu | 329.900 Kč (1.2 PureTech/81 kW Live) |
Základ s testovaným motorem | 419.900 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW Feel Edition) |
Testovaný vůz s výbavou | 442.200 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW Feel Edition) |
Plusy
- Nadmíru úsporný motor
- Komfortní podvozek
- Objemná palivová nádrž
- Elegantní vnější vzhled
Minusy
- Laciněji působící interiér
- Posaz za volantem
- Chování na rozbitých silnicích
Foto: Petr Homolka