Kia Cee’d 1,4 CRDi – Drahé šetření

Kia Cee’d 1,4 CRDi – Drahé šetření

 
 

Superúsporný motor vyjde o 50 tisíc dráž než odpovídající benzinový čtyřválec.

S příchodem nové generace Cee’du pokračuje dieselový downsizing další etapou. Před dvěma lety ustoupil dvoulitrový turbodiesel nejsilnější verzi šestnáctistovky a nyní je to šestnáctistovka, která z nabídky mizí. Konkrétně nejslabší provedení motoru o výkonu 66 kW, místo něj novinka dostala stejně silný motor 1,4 CRDi. Ten už známe například z modelů Kia Venga a Hyundai ix20.

Důvodem pro zmenšení objemu motoru je samozřejmě snaha o snížení spotřeby. A ve jménu úspor na palivu se přidává i paket eco Dynamics, tedy samočinné vypínání motoru, o 5 mm snížený podvozek a upravená délka převodů standardně dodávané šestistupňové převodovky.

obrázek [600 x 272]

Motor 1,4 CRDi patří do moderní konstrukční rodiny U2, je ale věrný klasické nadčtvercové koncepci. Zdvih větší než vrtání válců zlepšuje charakteristiku v nízkých otáčkách, a tak se jeden z nejmenších turbodieselů v kompaktní třídě může pochlubit 220 Nm. Tato hodnota má blíž k podladěným šestnáctistovkám (1,6 TDI má 230 Nm a 1,6 TDCi/HDi také) než k motorům 1,3 CDTI nebo 1,4 D-4D s maximem okolo 200 Nm.

Kia navíc pro tuto hodnotu slibuje široký rozsah otáček, konkrétně 1500 až 2700 min-1. Toto spektrum zároveň odpovídá typickému použití v běžném provozu – pokud tedy nechcete nejslabší Cee’d zbytečně trápit nevhodným užíváním.

obrázek [300 x 200] Do zmíněných 1500 otáček je totiž motor prakticky nepoužitelný. Důvod? Nemá turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, nástup plnícího tlaku řídí pouze obtokový ventil. Malý objem se tedy bez dostatečného tlaku z turbodmychadla trápí a motor se projevuje nepříjemným zvukem a lehkými vibracemi. Nakonec samotný rádce řazení před takto nízkými otáčkami varuje, až na specifické případy jako je jízda z kopce. Právě na této hranici ale čtyřválec rychle ožije a plynule se rozjede do pásma za dvěma tisíci, kde je poměr dynamiky a účinnosti nejlepší.

Nutnost obezřetně řadit je nejvýraznějším rysem jízdy s touto čtrnáctistovkou, kombinace nepříliš silného motoru a krátce poskládaných převodů totiž dělá své. Pozornost si vyžadují i rozjezdy, zde je vhodné více šlapat na plynový pedál. Jemná práce s plynovým a spojkovým pedálem totiž může vést ke zhasnutí motoru – základní CRDi je jednoduše příliš slabé na to, aby Cee’d rozjelo jen tak hezky od volnoběhu.

obrázek [300 x 185] Malé přeskoky mezi jednotlivými převody mají zásadní vliv na spotřebu paliva. Mimo město má dieselový Cee’d usrkávat 3,6 l/100 km a opravdu to dokáže. Při konstantních 100 km/h sice točí relativně vyšších 2050 min-1, avšak nárokuje si velmi umírněných 3,7 l/100 km. Běžná mimoměstská jízda sice osciluje kolem čtyř litrů, ale za vhodných podmínek (rovinatý terén, velmi defenzivní jízda, nižší rychlostní průměr) by neměl být problém držet se i pod údajem výrobce.

Městský provoz zvedne spotřebu k pěti litrům, ale i to je vynikající výsledek. Karta se obrací až na dálnici. Krátká šestka, kterou motor ještě v nějakých 80 km/h pořádně neutáhne znamená ve 130 km/h 2700 otáček. S tím přichází hluk a hlavně vyšší nároky na palivo – konkrétně 5,7 l/100 km.

obrázek [600 x 343]

A tento fakt značně omezuje ekonomický smysl dané motorizace. Podpůrný dieselový argument o výrazně lepší pružnosti u takto slabého motoru padá, a tak zůstává jen výhoda nižší spotřeby paliva při klidné jízdě. Ovšem když uvážíme v běžném mixu město+dálnice zhruba 1,5litrovou úsporu proti benzinovému 1,4 MPI, vrátí se padesátitisícový příplatek za motor CRDi až zhruba po 90 tisících kilometrech. A to nebereme v potaz náklady na údržbu nebo sazbu pojištění vyplývající z vyšší pořizovací ceny.

ModelKia Cee'dHyundai i30Ford FocusOpel Astra
VýbavaExclusiveTrikolor Fleet 2Winner CityEdice 150
Motor1,4 CRDi/66 kW1,4 CRDi/66 kW1,6 TDCi/70 kW1,3 CDTI/70 kW
Základní cena409.980,-400.990,-433.490,-394.400,-
BluetoothSS10.500,-12.200,-
Denní svícení LEDSS-3.000,-
Dvouzónová klimatizaceSS12.900,-S
El. okna P+ZSSS11.500,-
Litá kola R16S5.000,-SS (R17)
Metalický lak14.000,-13.000,-13.900,-14.000,-
MlhovkySSSS
Parkovací senzory vzaduSSS12.500,-
Rádio CD/USBSSS1.900,-
Start-stop12.000,-7.000,-6.000,-8.000,-
Vyhřívání sedadel10.000,-S8.900,-8.000,-
TempomatSS9.000,-S
Záruka7 let/150.000 km5 let bez omezení2 roky bez omezení6 let/80.000 km
Cena při shodné výbavě445.980,-425.990,-494.690,-465.500,-

Nejde ovšem o žádné selhání stratégů v Kia. Toto je obecná vlastnost malých turbodieselů, které jsou vhodné jen pro menšinu českých zákazníků. U nás totiž stačí poměřovat cenu, výkon, spotřebu a další hmatatelné parametry auta – a díky bohu za to! Češi se nemusí trápit daňovými penalizacemi za příliš vysoké emise CO2 nebo velký objem motoru.

Proti nejsilnějšímu turbodieselu 1,6 CRDi/94 kW je vznětový základ 1,4 CRDi s paketem eco Dynamics levnější jen o 13 tisíc korun. Argumentů pro volbu tohoto konkrétního motoru se nám tedy moc nedostává. Záleží na osobních preferencích, téměř vždy bude ale lepší volbou některý z benzinových motorů a nebo rovnou turbodiesel 1,6 CRDi.

obrázek [300 x 210] To ale nemění nic na tom, že nový Cee’d jako takový je vydařené auto. Nabízí jisté jízdní vlastnosti, u testovaného vozu podpořené vynikajícím obutím Continental ContiPremiumContact 2, a harmonické nastavení podvozku. Ve srovnání s dříve testovaným Cee’dem zmizel valivý hluk pneumatik Hankook, snížení světlé výšky a tužší tlumiče z paketu eco Dynamics ale ubírají na komfortu.

V progresivním interiéru, kterému nechybí sportovní švih, jsme odhalili novou verzi vestavěné navigace - s uživatelským rozhraním přeloženým do češtiny! A jak je u vozů Kia a Hyundai zvykem, obrazovka navigace slouží i jako displej pro parkovací kameru. Na rozdíl od sesterské i30 je ale kamera na zádi stále odkryta, a tak ji bude nutné v podzimním a zimním období čas od času vyčistit.

Komplexně vzato je Cee’d propracované auto bez závažných chyb. Hlavním nedostatkem testovaného vozu je daný motor – když zvolíte jakýkoliv jiný, bude vaše volba dávat větší smysl.

obrázek [600 x 346]

Druhý pohled (Roman Beránek)
Když doženeme ad absurdum myšlenku, že motor je nejspokojenější, když nejméně žere, měli bychom dospět k názoru, že nejspokojenější motory běží na volnoběh, nebo jsou pod kapotami zaparkovaných aut. U tohoto auta motor spokojený není. V nízkých otáčkách se trápí a při vyšších ztrácí smysl, pro který si za něj majitel připlácí - tedy nízkou spotřebu. Brzy jsem zjistil, že do dvou tisíc otáček se trápíme oba - já i motor. Dopřál jsem mu proto trochu života a řadil nejméně o dva stupně pod číslicí, kterou mi doporučoval "eco" displej.
V kombinovaném provozu - město, kousek dálnice a okreska jsem se při dodržování rychlostních limitů nedostal se spotřebou pod 5,8 litru. Výrobcem udávané hodnoty jsem viděl pouze kdesi daleko ve zpětném zrcátku. Osobně je mi jedno, kolik moje auto žere, když mi jeho řízení přináší radost. Ale chápu, že priority mohou být různé a chápu i každého, kdo má důvod se radovat z každé desetinky litru ušetřené nafty. Kromě slabé dynamiky není tomuto modelu co vytknout. Z bodu A do bodu B převeze posádku v klidu a pohodlí. Jenom toho klidu je na můj vkus s motorem 1,4 CRDi až příliš.
První cena vozu284.980,- Kč (1,4 73 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací334.980,- Kč (1,4 CRDi 66 kW Active)
Základní cena testovaného vozu409.980,- Kč (1,4 CRDi 66 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků470.980,- Kč (1,4 CRDi 66 kW ISG Exclusive)

Plusy

  • Design exteriéru i interiéru, kvalita zpracování interiéru
  • Vnitřní prostor
  • Šestistupňová převodovka standardem
  • Při defenzivní jízdě velmi nízká spotřeba
  • Stabilita a ovladatelnost
  • Navigace v češtině

Minusy

  • Motor s pevnou geometrií turba do 1500 min-1 vůbec netáhne
  • Výrazně úsporný jen v nižších rychlostech
  • Snížený eko podvozek hůře tlumí nerovnosti
  • Vysoká nakládací hrana
  • Dvojité sklápění zadních sedadel
  • Nákup 1,4 CRDi se vyplatí až při vysokém nájezdu
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Cee’d 1,4 CRDi

Cena v základní výbavě: 409 980 Kč Cena v testované výbavě: 470 980 Kč

Základní výbava:Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, stabilizační systém, dvouzónová automatická klimatizace, chlazená schránka před spolujezdcem, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, sklopný klíč, rádio s CD/MP3/USB/Aux, ovládání rádia na volantu, volant nastavitelný ve dvou osách, elektrické stahování předních a zadních oken, přední mlhovky, hliníkové disky kol 16‘‘, LED denní svícení, LED zadní světlomety, Bluetooth, palubní počítač, tempomat, kůží potažený volant, zadní parkovací senzory a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.000,-), paket Low Fuel Consumption – ISG systém, snížená výška podvozku, modifikované převody (+12.000,-), paket Navi – vestavěná navigace se 7‘‘ dotykovým displejem a komunikací v češtině, ovládání handsfree prostřednictvím displeje, zadní parkovací kamera, automatické rozsvěcení světlometů ALC (+35.000,-)

Srbsko je na cestě stát se velmocí v těžbě lithia. Pláclo si s těžařským obrem Rio Tinto Srbsko je na cestě stát se velmocí v těžbě lithia. Pláclo si s těžařským obrem Rio Tinto

 Nadnárodní těžařský gigant Rio Tinto se dnes se srbskou…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce

V energetice se často setkáváme se zkratkami SEK či ASEK.…

Miliardář Beran rozšiřuje byznys s půjčkami v Rusku a na Filipínách Miliardář Beran rozšiřuje byznys s půjčkami v Rusku a na Filipínách

Skupina Profireal Group miliardáře Davida Berana, která…

 
Technické údaje
Motor Kia Cee’d 1,4 CRDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.7 / 3.9 / 4
Emise CO2:105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1318
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 545
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1571
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 795
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Kia Cee’d 1,4 CRDi – Drahé šetření







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Video: Předjíždění policejního auta nedopadlo vůbec dobře! Video: Předjíždění policejního auta nedopadlo vůbec dobře!

Když se řidič policejního auta nedívá do zrcátek, takhle…

Video: Kia Ceed TCR chce vítězit Video: Kia Ceed TCR chce vítězit

Kia připravuje na závodní sezonu šampionátu TCR speciál…

 



 
Chcete být jako agenti FBI? Pořiďte si dodávku Dodge s výbavou pro sledování

Chcete být jako agenti FBI? Pořiďte si dodávku Dodge s výbavou pro sledování

Dnes 17:53

Na první pohled je tento Dodge Ram 350 úplně obyčejnou dodávkou z konce osmdesátých let. Ale na druhý pohled...




Blesk.cz

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

Jak bankéř Pokluda zametá stopy: Podvedl Bohdalovou, pak se oženil, přepsal byt a zmizel

Jak bankéř Pokluda zametá stopy: Podvedl Bohdalovou,…

Podvodník, který zřejmě naletěl podvodníkům! Příběh VIP bankéře slavných Radka Pokludy (45), který pod falešnou…

 

iSport.cz

Hlinka o pokračování ve Spartě: Ještě bych jednou rád zažil titul

Hlinka o pokračování ve Spartě: Ještě bych jednou…

Matador nesložil zbraně. Velezkušený kapitán hokejové Sparty Jaroslav Hlinka zahodil myšlenky na konec aktivní…

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl v přípravě

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl…

Fotbalisté Ostravy vstoupí do nové sezony bez dosavadního kapitána Tomáše Zápotočného. Sedmatřicetiletý stoper…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…