Test Auto.cz

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110 – Pohodlný jako létající koberec? Jak kdy...

4.4. 2018
Verdikt
 

Z extravagantního crossoveru se stává střídmější hatchback, jenž má být reklamou na jízdní komfort. Jak Citroën C4 Cactus se základní motorizací přesvědčil na českých silnicích?

Výrazný design a inovativní technologie k historii značky Citroën neodmyslitelně patří, byť je pravdou, že v letech posledních se francouzská automobilka soustředí zejména na prvně zmíněný faktor. Jen z nedávné doby vzpomeňme na vzhledově nepřehlédnutelné kousky C3, C3 Aircross, ale třeba i inovovaného pracanta v podobě Berlinga. Nyní přijíždí na český trh nejčerstvější kousek, omlazený C4 Cactus.

Je to trochu paradox. Taková Dacia představila druhou generaci Dusteru, kterou od předchůdce rozeznáte až při hodně podrobném zkoumání. Zato rozdíl mezi původní C4 Cactus (tvořenou v letech 2014-2017) a novým provedením je patrný na první pohled. Přesto, světe div se, jde pouze o facelift. Mezigenerační změny pak nejlépe zachycuje video přiložené níže.

Video

Má to svůj důvod. Kdyby C4 Cactus zůstal součástí módní vlny crossoverů, tloukl by se v nabídce značky s malým SUV C3 Aircross. Designéři tak provedli několik zásahů a novinku prezentují jako kompaktní hatchback. Před ním navíc stojí nelehký úkol, omlazený „kaktus“ má v prodejích zastoupit také odcházející „normální“ C4.

V úvodu se zákazníkům nabídne ve dvou motorizacích a dvou výbavových stupních, z nichž oba disponují tolik opěvovanými komfortními prvky. Testovaný exemplář byl osazen základní dvanáctistovkou vyladěnou na 81 kW, jež se páruje s pětistupňovým manuálem. Navíc v nejvyšším provedení Shine, v němž se hodnota auta s vybranými příplatkovými položkami šplhá k částce půl milionu korun. Tolik nutný základ s teorií, ale jaká je praxe?

Kam s ním

Jak jsem nastínil již v úvodních řádcích, změn ve srovnání s předchůdcem se v rámci modernizace odehrálo mnoho. Jednou z těch výrazných je přepracovaná příď s úzkou maskou navazující na světlomety, na první pohled si však spíše všimnete přemístěných ochranných polštářků (tzv. airbumpy). Zatímco předchozí C4 Cactus měl tento prvek nepřehlédnutelně umístěný uprostřed bočních partií, v případě novinky jej nalezneme jen coby decentní detail u prahů. Už i sami zástupci automobilky přiznávají, že ochrana laku před poškrábáním je minulostí, nyní jde o ryze estetické řešení.

Citroën C4 Cactus dorazil na český trh. S létajícím kobercem v základu

V minulém roce jsem navštívil světovou premiéru automobilu přímo v Paříži. Přímo na místě jsme na prozkoumání auta měli dostatek času, ale i přes všechna ta reklamní slova o kompaktním hatchbacku jsem se nemohl zbavit dojmu, že přede mnou stojí crossover (zejména v době, kdy jsou značky tímto termínem schopné označit ledacos). Týdenní soužití mě ale nakonec přesvědčilo, vždyť i pohled do tabulky s rozměry napovídá, že vše kromě skromné délky 4170 milimetrů tak nějak sedí.

Citroën C4 Cactus – srovnání rozměrů s dalšími modely značky
ModelC4 Cactus (2017-)C3C3 AircrossC4 (2010-2017)
Délka (mm)4170399641554329
Šířka (mm)1714174917651789
Výška (mm)1480147416051489
Rozvor (mm)2595254026042608
Objem zavazadelníku (l)358/1170300/922410/1289408/1183

Co mě ale ani po několika dnech strávených ve společnosti „kaktusu“ nepřesvědčilo, je design. Ne že bych měl něco proti citroëní extravaganci (naopak, jak jsem zmiňoval ve srovnávacím testu C3 Aircrossu s Hondou Jazz), ale tak nějak jsem měl problém s autem jako celkem. Přídi maska jistě prospěla, ovšem i přes užší muskulaturu vůz zepředu působí na můj vkus zavalitě a trochu přeplácaně. Alespoň z části se to snaží maskovat tmavší metalický lak za příplatek 13.500 Kč, to když se nespokojíte s některou ze základních barev.

Boční partie už zase působí jako fajn auto s vyváženými proporcemi. Když chcete tento dojem umocnit pohledem na záď, zase vás praští do očí jakási všehochuť, navíc s asijsky působícími světlomety. Kdyby mně někdo ukázal nejprve fotografii přídě a posléze zádě, hádal bych, že jde o dvě zcela odlišná auta, takto odlišná řešení mně k sobě zkrátka nepasují. Jde však o ryze subjektivní názor, jistě se najdou tací, kterým toto rozevláté pojetí bude vyhovovat.

Naopak se mně líbí odvážné sedmnáctipalcové obutí. Základem obou výbav Feel a Shine jsou šestnáctky, kola na testovaném exempláři s pneumatikami 205/50 R17 dostanete za příplatek 10.900 Kč, případně v ceně s Grip Controlem za 20.000 Kč.

Jsou to drobnosti, ale…

Přesuňme se do interiéru, kde už je výčet změn střídmější. Stále jde o cool kokpit, ve kterém se rychle zabydlíte. Pracoviště řidiče je ergonomicky přívětivé, konečně si můžete polohu volantu nastavit i podélně, byť ve srovnání s konkurencí v omezené míře. Přístrojová deska je usazena nízko, takže je z auta dobrý výhled, navíc ji doprovází měkčí materiály v nejrůznějších barevných provedeních.

obrázek [600 x 396]  

Příjemnou novinkou jsou sedadla Advanced Comfort, která v nabídce C4 Cactus tvoří jeden z pilířů komfortu. Nevýhodou pohodlných sedaček je snad jen minimální boční vedení, zase ale poskytnou maximální pohodlí i na dlouhých cestách. Stará se o to patnáctimilimetrová vrstva strukturované pěny. Zatímco většina konkurentů často myslí jen na cestující vpředu, Citroën toto řešení aplikoval i pro zadní lavici. Interiér je ve srovnání s jinými kompakty užší, v tomto ohledu ale potěší jedna drobnost, mezi sedačkou a středovou konzolou není vůbec žádné místo, klíčky zapadlé do této černé díry se tak stanou minulostí.

Za volantem tedy budete mít prostoru dostatek, středová konzola nebrání pohodlnému rozvalení se a dostatečná rezerva mně s mými 176 centimetry zůstává nad hlavou i s panoramatickou střechou. I sám za sebou nemám s prostorem problém, figurant s výškou 190 centimetrů už ale bude nohy skládat za přední opěradlo horko těžko, což na delších cestách nebude dvakrát pohodlné.

Citroën C4 Picasso končí. Nahradí ho model C4 SpaceTourer

Vraťme se ještě k panoramatické střeše dodávané za příplatek 19.000 Kč. Osobně bych se asi spokojil bez ní, už kvůli absenci roletky a možnosti úplného otevření. Takových laciných řešení však v interiéru nalezneme více: zadní okénka nelze stáhnout, ale jen vyklopit a příkladné nejsou ani zmiňované obrazovky. Přístrojovému štítu stále chybí otáčkoměr, rádce pro řazení je podle Citroënu dostatečnou alternativou. Až s absencí ukazatele otáček však zjistíte, jak moc vám vlastně chybí. Rádce nedokáže pomoci v každé situaci optimálně, na sázení kvaltů dle aktuálních otáček se však spolehnout nemůžete. A pak třeba při předjíždění řešíte, zda už na dohled nemáte omezovač.

Stejně jako v Peugeotech tu nechybí indikace vozidla před vámi. Ta je vcelku citlivá a na rozdíl od dlouhodobě testované 5008 s i-Cockpitem se nezobrazuje na palubním počítači, ale na samotném displeji infotainmentu. Vcelku nepodstatný údaj tak zakryje celý displej třeba na úkor navigace, takže pak nevíte, kde vlastně z dálnice sjet. Jinak má ale displej kvalitní obraz, systém funguje rychle a na dotyky reaguje přesně. Aby ne, když v něm obsloužíte vlastně úplně vše od hudby po nastavování teploty.

Pochvalu si zaslouží zavazadelník. Hodnota 348 litrů na papíře nikterak neohromí (s opravnou sadou dostanete o 10 l více), ale čtyři lidé poskládali do kufru bagáž na víkendovou dovolenou bez starostí. Praktické výhody tu ale nehledejte. Zavazadelníku chybí jakákoliv chytrá řešení, po sklopení sedaček kapacita naroste na 1170 litrů, ale k rovné ložné ploše má C4 Cactus daleko. Když se ale přesto rozhodnete v autě stěhovat rozměrné a těžké věci, počítejte s vyšší nákladovou hranou.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C4 Cactus

Cena v základní výbavě: 409 900 Kč Cena v testované výbavě: 476 800 Kč

Základní výbava:16“ hliníkové disky kol, kožený volant, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, asistent rozjezdu do kopce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, středová loketní opěrka pro druhou řadu sedadel s otvorem na lyže, přední i zadní parkovací asistent, palubní počítač, varování před opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+13.500 Kč), šedé čalounění (+11.000 Kč), 17“ kola (+10.900 Kč), panoramatické střešní okno s tepelnou ochranou (+19.000 Kč), paket s parkovací kamerou (+9.000 Kč), 15“ rezerva (+3.500 Kč)

Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 
Technické údaje
Motor Citroën C4 Cactus
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.2 / 4.9
Emise CO2:110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1170
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1135 / 430
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4170
b) šířka (mm): 174
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1479
f) rozchod vzadu (mm): 1477
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 






 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…