Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110 – Pohodlný jako létající koberec? Jak kdy...

Stanislav Kolman
Diskuze (33)
Z extravagantního crossoveru se stává střídmější hatchback, jenž má být reklamou na jízdní komfort. Jak Citroën C4 Cactus se základní motorizací přesvědčil na českých silnicích?


Design, interiér


Výrazný design a inovativní technologie k historii značky Citroën neodmyslitelně patří, byť je pravdou, že v letech posledních se francouzská automobilka soustředí zejména na prvně zmíněný faktor. Jen z nedávné doby vzpomeňme na vzhledově nepřehlédnutelné kousky C3, C3 Aircross, ale třeba i inovovaného pracanta v podobě Berlinga. Nyní přijíždí na český trh nejčerstvější kousek, omlazený C4 Cactus.

Je to trochu paradox. Taková Dacia představila druhou generaci Dusteru, kterou od předchůdce rozeznáte až při hodně podrobném zkoumání. Zato rozdíl mezi původní C4 Cactus (tvořenou v letech 2014-2017) a novým provedením je patrný na první pohled. Přesto, světe div se, jde pouze o facelift. Mezigenerační změny pak nejlépe zachycuje video přiložené níže.

Video se připravuje ...

Má to svůj důvod. Kdyby C4 Cactus zůstal součástí módní vlny crossoverů, tloukl by se v nabídce značky s malým SUV C3 Aircross. Designéři tak provedli několik zásahů a novinku prezentují jako kompaktní hatchback. Před ním navíc stojí nelehký úkol, omlazený „kaktus“ má v prodejích zastoupit také odcházející „normální“ C4.

V úvodu se zákazníkům nabídne ve dvou motorizacích a dvou výbavových stupních, z nichž oba disponují tolik opěvovanými komfortními prvky. Testovaný exemplář byl osazen základní dvanáctistovkou vyladěnou na 81 kW, jež se páruje s pětistupňovým manuálem. Navíc v nejvyšším provedení Shine, v němž se hodnota auta s vybranými příplatkovými položkami šplhá k částce půl milionu korun. Tolik nutný základ s teorií, ale jaká je praxe?

Kam s ním

Jak jsem nastínil již v úvodních řádcích, změn ve srovnání s předchůdcem se v rámci modernizace odehrálo mnoho. Jednou z těch výrazných je přepracovaná příď s úzkou maskou navazující na světlomety, na první pohled si však spíše všimnete přemístěných ochranných polštářků (tzv. airbumpy). Zatímco předchozí C4 Cactus měl tento prvek nepřehlédnutelně umístěný uprostřed bočních partií, v případě novinky jej nalezneme jen coby decentní detail u prahů. Už i sami zástupci automobilky přiznávají, že ochrana laku před poškrábáním je minulostí, nyní jde o ryze estetické řešení.

V minulém roce jsem navštívil světovou premiéru automobilu přímo v Paříži. Přímo na místě jsme na prozkoumání auta měli dostatek času, ale i přes všechna ta reklamní slova o kompaktním hatchbacku jsem se nemohl zbavit dojmu, že přede mnou stojí crossover (zejména v době, kdy jsou značky tímto termínem schopné označit ledacos). Týdenní soužití mě ale nakonec přesvědčilo, vždyť i pohled do tabulky s rozměry napovídá, že vše kromě skromné délky 4170 milimetrů tak nějak sedí.

Citroën C4 Cactus – srovnání rozměrů s dalšími modely značky
ModelC4 Cactus (2017-)C3C3 AircrossC4 (2010-2017)
Délka (mm)4170399641554329
Šířka (mm)1714174917651789
Výška (mm)1480147416051489
Rozvor (mm)2595254026042608
Objem zavazadelníku (l)358/1170300/922410/1289408/1183

Co mě ale ani po několika dnech strávených ve společnosti „kaktusu“ nepřesvědčilo, je design. Ne že bych měl něco proti citroëní extravaganci (naopak, jak jsem zmiňoval ve srovnávacím testu C3 Aircrossu s Hondou Jazz), ale tak nějak jsem měl problém s autem jako celkem. Přídi maska jistě prospěla, ovšem i přes užší muskulaturu vůz zepředu působí na můj vkus zavalitě a trochu přeplácaně. Alespoň z části se to snaží maskovat tmavší metalický lak za příplatek 13.500 Kč, to když se nespokojíte s některou ze základních barev.

Boční partie už zase působí jako fajn auto s vyváženými proporcemi. Když chcete tento dojem umocnit pohledem na záď, zase vás praští do očí jakási všehochuť, navíc s asijsky působícími světlomety. Kdyby mně někdo ukázal nejprve fotografii přídě a posléze zádě, hádal bych, že jde o dvě zcela odlišná auta, takto odlišná řešení mně k sobě zkrátka nepasují. Jde však o ryze subjektivní názor, jistě se najdou tací, kterým toto rozevláté pojetí bude vyhovovat.

Naopak se mně líbí odvážné sedmnáctipalcové obutí. Základem obou výbav Feel a Shine jsou šestnáctky, kola na testovaném exempláři s pneumatikami 205/50 R17 dostanete za příplatek 10.900 Kč, případně v ceně s Grip Controlem za 20.000 Kč.

Jsou to drobnosti, ale…

Přesuňme se do interiéru, kde už je výčet změn střídmější. Stále jde o cool kokpit, ve kterém se rychle zabydlíte. Pracoviště řidiče je ergonomicky přívětivé, konečně si můžete polohu volantu nastavit i podélně, byť ve srovnání s konkurencí v omezené míře. Přístrojová deska je usazena nízko, takže je z auta dobrý výhled, navíc ji doprovází měkčí materiály v nejrůznějších barevných provedeních.

citroen testy video nizsistredni redakcnivideo citroen testy video nizsistredni redakcnivideo  

Příjemnou novinkou jsou sedadla Advanced Comfort, která v nabídce C4 Cactus tvoří jeden z pilířů komfortu. Nevýhodou pohodlných sedaček je snad jen minimální boční vedení, zase ale poskytnou maximální pohodlí i na dlouhých cestách. Stará se o to patnáctimilimetrová vrstva strukturované pěny. Zatímco většina konkurentů často myslí jen na cestující vpředu, Citroën toto řešení aplikoval i pro zadní lavici. Interiér je ve srovnání s jinými kompakty užší, v tomto ohledu ale potěší jedna drobnost, mezi sedačkou a středovou konzolou není vůbec žádné místo, klíčky zapadlé do této černé díry se tak stanou minulostí.

Za volantem tedy budete mít prostoru dostatek, středová konzola nebrání pohodlnému rozvalení se a dostatečná rezerva mně s mými 176 centimetry zůstává nad hlavou i s panoramatickou střechou. I sám za sebou nemám s prostorem problém, figurant s výškou 190 centimetrů už ale bude nohy skládat za přední opěradlo horko těžko, což na delších cestách nebude dvakrát pohodlné.

Vraťme se ještě k panoramatické střeše dodávané za příplatek 19.000 Kč. Osobně bych se asi spokojil bez ní, už kvůli absenci roletky a možnosti úplného otevření. Takových laciných řešení však v interiéru nalezneme více: zadní okénka nelze stáhnout, ale jen vyklopit a příkladné nejsou ani zmiňované obrazovky. Přístrojovému štítu stále chybí otáčkoměr, rádce pro řazení je podle Citroënu dostatečnou alternativou. Až s absencí ukazatele otáček však zjistíte, jak moc vám vlastně chybí. Rádce nedokáže pomoci v každé situaci optimálně, na sázení kvaltů dle aktuálních otáček se však spolehnout nemůžete. A pak třeba při předjíždění řešíte, zda už na dohled nemáte omezovač.

Stejně jako v Peugeotech tu nechybí indikace vozidla před vámi. Ta je vcelku citlivá a na rozdíl od dlouhodobě testované 5008 s i-Cockpitem se nezobrazuje na palubním počítači, ale na samotném displeji infotainmentu. Vcelku nepodstatný údaj tak zakryje celý displej třeba na úkor navigace, takže pak nevíte, kde vlastně z dálnice sjet. Jinak má ale displej kvalitní obraz, systém funguje rychle a na dotyky reaguje přesně. Aby ne, když v něm obsloužíte vlastně úplně vše od hudby po nastavování teploty.

Pochvalu si zaslouží zavazadelník. Hodnota 348 litrů na papíře nikterak neohromí (s opravnou sadou dostanete o 10 l více), ale čtyři lidé poskládali do kufru bagáž na víkendovou dovolenou bez starostí. Praktické výhody tu ale nehledejte. Zavazadelníku chybí jakákoliv chytrá řešení, po sklopení sedaček kapacita naroste na 1170 litrů, ale k rovné ložné ploše má C4 Cactus daleko. Když se ale přesto rozhodnete v autě stěhovat rozměrné a těžké věci, počítejte s vyšší nákladovou hranou.

Motor, jízdní vlastnosti


Něco dnes, něco zítra

Při uvedení na český trh jsme se dozvěděli, že současná paleta motorů rozhodně není finální. Citroën C4 Cactus můžete nyní objednat s přeplňovanou dvanáctistovkou PureTech s výkonem 81 kW a 205 N.m točivého momentu. Motor se kombinuje s pětistupňovou manuální převodovkou (testovaný exemplář), případně se samočinným ústrojím o šesti stupních. Alternativu pak tvoří šestnáctistovka BlueHDi se 73 kW a 254 N.m, kterou koupíte výhradně s manuálem.

V průběhu letošního roku se ale paleta začne postupně obměňovat, aby plnila emisní normu Euro 6.2. Pětikvalty nahradí šestistupňové manuály, mezi zážehovými jednotkami se objeví PureTech s výkonem 96 kW, naftovou paletu zase obohatí silnější diesel s 89 kW a šestistupňovým automatem. Jednotky se k těm stávajícím nepřidají, ale budou je postupně nahrazovat.

Komfort je cool

Hlavním mottem nového Citroënu C4 Cactus je heslo „Comfort is the new Cool“. Kromě pohodlných sedaček a zapracování na odhlučnění kabiny se má na pohodlí posádky ze všeho nejvíce podílet zcela nové odpružení s hydraulickými dorazy. Právě tento model dostal řešení jako první v Evropě.

Jde vlastně o jakýsi tlumič v tlumiči. Ke klasickému odpružení (tvořenému tlumičem, pružinou a mechanickým dorazem) se přidávají dva hydraulické dorazy. Jeden pro rozpínání, druhý pro stlačení. Prvek pak zvládá pracovat ve dvou fázích – při mírném stlačení funguje bez hydraulických dorazů, při větším pak s nimi, kdy pohyb postupně zpomalují. Hydraulický doraz energii absorbuje a rozptýlí, zatímco mechanický část z ní vrací zpět.

citroen testy video nizsistredni redakcnivideo citroen testy video nizsistredni redakcnivideo  

Řešení Citroën přirovnává k jízdě na létajícím koberci. Ve skutečnosti není daleko od pravdy, „kaktus“ zdárně žehlí drobné nerovnosti českých okresek a při klidném stylu jízdy umí komfortem potěšit. Nejvíce to poznáte třeba na zpomalovacích retardérech, které vůz ladně utlumí bez jakékoliv nepříjemné rány do kabiny. I na sedmnáctipalcových kolech tak umí být kompaktní hatchback pohodlně fungujícím autem.

Reklama na komfort má však i svá slabší místa. Podvozek (vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečná ramena) už si tak dobře neporadí ve vyšších rychlostech, zejména na opravdu rozbitých silnicích, kterých je po celé České republice nespočet. Když tedy ve svižném tempu vymetete velký výmol, dostane posádka „na zadek“ hydraulickým dorazům navzdory. Posledním prvkem slibujícím vyšší komfort je odhlučnění, které se opravdu povedlo. Citroën zapracoval na těsnění, ale modernizace přinesla třeba i akustické čelní sklo. Rušivé elementy nečekejte ani při dálniční stotřicítce. Aerodynamický svist vás může trápit leda ve vyšších rychlostech na německých dálnicích.

Dvanáctistovka stačí

Příjemným elementem je samotný motor. S tříválcem jsem putoval se třemi spolucestujícími na palubě po dálnici i okreskách na Moravu a jednotka svůj tříválcový původ zdárně maskovala. Nemůžete sice čekat žádné atletické zázraky, ale ani na dálnici se nenechá utahat. Pomáhá k tomu také nízká hmotnost auta, která činí sympatických 1135 kilogramů. V nízkých otáčkách si PureTech příjemně ševelí, nelíbivé zvuky začne vydávat až při vyhnání do skutečně vysokých otáček.

Spolupráce s pětistupňovým manuálem je obstojná. Stále se tu setkáváme s pověstným gumovým charakterem, dlouhými drahami a vůlí v kulise, ale není to nic, co by vám vyloženě bránilo v přesném sázení jednotlivých kvaltů, a to ani při svižnější jízdě. Jen mě to občas ve vyšších rychlostech svádělo k řazení šestky, ten jeden stupeň navíc by motoru prospěl jako sůl. Naštěstí se dočkáme už brzy.

Nečekejte ani kdovíjakou zpětnou vazbu lehkého řízení. Zkrátka přijedete do zatáčky, navolíte směr a vůz prostě splní pokyn. A když si vezmeme, že „kaktus“ má být hlavně o komfortu, tak je to tak asi i správně. Že tento kousek nemá sportovní ambice, potvrzuje i rychlý průjezd úsekem zatáček, ve kterých už náklony karoserie začnou být znatelné. Pohodové tempo, to je to, co „kaktusu“ sedí nejvíce.

citroen testy video nizsistredni redakcnivideo citroen testy video nizsistredni redakcnivideo  

Spotřeba se po testovacím týdnu ustálila na hodnotě 7,1 litru, přičemž většinu mých tras tvořily dálnice. S lehkou nohou se na okreskách začnete pozvolna přibližovat k šesti litrům, městské popojíždění si neřekne o více než osm litrů. Testovací exemplář navíc ještě nebyl pořádně zajetý, při přebírání měl na svém kontě pouze nějakých 400 kilometrů. Dá se tedy předpokládat, že apetit vozu po řádném zajetí ještě klesne.

Závěr


Závěr

Citroën C4 Cactus má před sebou nelehký úkol, po konci běžného hatchbacku C4 očekává francouzská automobilka zdvojnásobení jeho dosavadních prodejů. Relevantním krokem by tedy mohla být nižší základní cenovka. Jak tedy Citroën ceník automobilu poskládal?

Základní výbavu Live byste v ceníku hledali marně. Automobilka se vzdala atraktivní „ceny od“ a namísto toho nabídne zákazníkům položky, které reálně kupují. Start od stupně Feel znamená i to, že součástí všech vozů C4 Cactus pro český trh jsou standardně zmiňované prvky komfortu, tedy propracované sedačky a vyspělé odpružení.

V základní výbavě Feel stojí vůz s dvanáctistovkou a manuálem 379.900 Kč. V rámci akční ceny však dostanete nejen slevu 20.000 Kč, ale stejnou částku vám prodejce odpustí i v případě, že u něj necháte své staré auto. S takovou se dostáváme na 339.900 Kč. Se stupněm Shine už je to po všech slevách 389.900 Kč, ale se slušnou výbavou: nechybí parkovací asistent, rozpoznávání dopravních značek, automatická klimatizace či automatické stěrače s dešťovým senzorem.

citroen testy video nizsistredni redakcnivideo citroen testy video nizsistredni redakcnivideo  

I tento balíček můžete domazlit příplatkovými položkami. Připočtěme metalický lak, panoramatické okno, parkovací kameru, sledování mrtvého úhlu a hle, cenovka už nám atakuje půl milionu korun. Součástí nabídky je pak záruka na pět let, případně 80 tisíc kilometrů.

Po jízdní stránce není C4 Cactus vůbec špatné auto. Dvanáctistovka je v lehkém voze důstojným pohonem, navíc umí jezdit se slušnou spotřebou a při klidném tempu je i pohodlné. Na designu by se dle mého názoru dalo ledacos vylepšit, to je však pouze můj názor. Co mě ale vyloženě štve, to jsou ty prapodivně vyřešené detaily v interiéru. Prosklenou střechou bez možnosti zakrytí za 19.000 Kč počínaje a nemožností stahovat zadní okénka konče. Citroën na to má jednoduchou odpověď: zákazníci to tak chtějí. A my víme, že kromě nich se na kvalitě auta podepsala i maximální snaha uspořit. Když k tomu připočteme ještě přesun z atraktivních crossoverů mezi kompaktní hatchbacky, bude to mít vůz ve srovnání s Peugeotem 308, Volkswagenem Golf či Renaultem Mégane nesmírně těžké.

Nejlevnější verze modelu359.900 Kč (1.2 PureTech 110 S&S/81 kW Feel)
Základ s testovaným motorem359.900 Kč (1.2 PureTech 110 S&S/81 kW Feel)
Testovaný vůz bez příplatků409.900 Kč (1.2 PureTech 110 S&S/81 kW Shine)
Testovaný vůz s výbavou476.800 Kč (1.2 PureTech 110 S&S/81 kW Shine)

Plusy

  • Výbavová filosofie se slušnou cenou
  • Čilý motor
  • Pohodlné sezení
  • Při klidné jízdě komfortní podvozek

Minusy

  • Zavalité proporce
  • Gumovější řazení
  • Nepochopitelné detaily v interiéru
  • Na rozbitých cestách podvozek „nestíhá“

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (33)
Citroën C4 Cactus
Cena základní sestavy 409 900 Kč
Výbava základní sestavy 16“ hliníkové disky kol, kožený volant, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, asistent rozjezdu do kopce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, středová loketní opěrka pro druhou řadu sedadel s otvorem na lyže, přední i zadní parkovací asistent, palubní počítač, varování před opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek atd. Kč
Cena testované sestavy 476 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.500 Kč), šedé čalounění (+11.000 Kč), 17“ kola (+10.900 Kč), panoramatické střešní okno s tepelnou ochranou (+19.000 Kč), paket s parkovací kamerou (+9.000 Kč), 15“ rezerva (+3.500 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.2 / 4.9
Emise CO2: 110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1170
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1135 / 430
Rozměr pneu: 205/50 R17
Citroën C4 Cactus
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4170
b) šířka (mm): 174
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1479
f) rozchod vzadu (mm): 1477
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 7. 2018 09:14
WTF??
To už je i PSA tak zhýralá firma, že i v nižší střední pro Citroen nedokážou zajistit nějaký plnohodnotný model?? Cactus v původní podobě asi chápu, tohle vůbec. Kdo si to koupí? Kdyby aspoň něco zbouchli na základě 308 s jinou motorizací a klidně s těma jejich francouzskýma prvkama (křesílka, poutka místo madel dveří, vyklápěčky, pro mě za mě displeje..) ok a hlavně nabídnout i kombíka.
Avatar - rokyta.p
9. 4. 2018 23:51
Re: No,
Citroen vetšinou nemá špatný design :yes:
Avatar - Plautus
8. 4. 2018 11:08
Re: No,
“VWyzrel” nám topperko >:D
Avatar - Hammunasakra
7. 4. 2018 15:17
Re: No,
[odkaz]
Avatar - Emel
6. 4. 2018 09:03
Re: No,
:-)

Jako dobře, udělali to po svém, bez ohledu na nějaké zažité pořádky... proč ne, aspoň je to trošku pestřejší a ne jen samá variace na Golf. Já jen píšu, že tam ty kompromisy vidím a chápu, proč to auto dostalo 3* a ne 4*.