reklama


23.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jízdní dojmy s Citroënem C3. Komfortní pseudocrossover s unikátní kamerou

 

Třetí generace Citroënu C3 se inspirovala stylem crossoverů. Mladistvou vizáží chce lákat na stylový vzhled, ale také na komfort a netradiční prvky.

Citroën letos představuje důležitou novinku, třetí generaci malého hatchbacku C3, svého nejprodávanějšího modelu, který má od roku 2002 na svém kontě více než 3,5 milionu prodaných exemplářů. Na českém trhu se francouzská novinka začne prodávat v lednu 2017, my už jsme ji však s předstihem vyzkoušeli na mezinárodní novinářské prezentaci v okolí španělské Barcelony.

A prezentace opět dokázala, jak se svět automobilů v posledních letech změnil. Nemluvilo se tolik o technice v útrobách, jako o prvcích C3, které s jízdou vlastně vůbec nesouvisí. Hlavní důraz byl kladen na unikátní kameru ConnectedCam u vnitřního zpětného zrcátka. Ta je na jednu stranu lákadlem pro mladé zákazníky, protože si pomocí ní mohou fotit své zážitky za volantem, které lze následně jednoduše sdílet na sociálních sítích, na druhou stranu ale jde hlavně o bezpečnostní prvek.

Na přání dodávaná full HD kamera s širokoúhlým obrazem sledujícím 120° úhel automaticky nahrává dění před vozem, což v případě nehody může posloužit jako důkaz. Jestliže čidla ESP vyhodnotí, že automobil prudce brzdí, výsledný záznam se automaticky uloží. Tímto způsobem řidič může získat záznam až 30 sekund před a 60 sekund po nárazu. Pomocí speciálního tlačítka pak posádka může ukládat i obrazy z jízdy, které se jím zrovna zlíbí – krátkým stisknutím pořídí fotografii, dlouhým video. Auto má na jejich ukládání 16 gigabytů prostoru, přičemž pomocí wi-finy je lze uložit do chytrého telefonu.

Na to je potřeba stáhnout aplikaci Citroënu, která funguje na zařízeních s operačními systémy iOS (9 a výše) a Android (5 a více). Ne všechna zařízení se nám však povedla s autem spárovat, software u některých zazlobil. Kamera se nám ale líbila slušnou kvalitou obrazu (viz fotogalerie) i tím, že řidiči nepřekáží ve výhledu. Je ideálně skrytá za vnitřním zpětným zrcátkem. Celkově tak kameru chválíme a doporučujeme ji nejen ruským řidičům, kteří díky ní budou moci snadněji zaznamenávat všechny podivnosti na ruských cestách i necestách.Teď už se ale přesuňme k tomu nejdůležitějšímu, jízdě. Přestože při prezentaci šla trochu do pozadí, stojí za to se jí blíže věnovat.

Jízda s dvěma dvanáctistovkami

C3 se zatím představuje s pěti motory. Ty zážehové jsou výhradně tříválce rodiny PureTech o objemu 1,2 litru. Zatímco dvě slabší varianty s 50 kW a 60 kW jsou atmosférické, nejsilnější verze v nabídce s 81 kW je přeplňovaná. Turbodiesely zastupuje čtyřválcová šestnáctistovka BlueHDi s 55 kW nebo 73 kW. Všechny agregáty jsou standardně spárovány s pětistupňovou manuální převodovkou, k 1.2 PureTech (81 kW) ale bude počínaje únorem 2017 k dispozici také šestistupňový automat. A právě ten jsme měli možnost otestovat, spolu s 1.2 PureTech (60 kW) v kombinaci s manuálem, který bude na českém trhu patrně nejoblíbenější motorizací.

Ojetý Citroën C3 Mk1 (2002 - 2010): Ženská záležitost

Na příměstské popojíždění bude středně výkonná dvanáctistovka stačit, při zrychlování na dálnici se už její výkon začíná projevovat. Brzdou provozu ale s ní nebude. Přestože se jedná o atmosféricky plněný motor, nejlépe se cítí ve středních otáčkách jako turbomotory. Ostatně vrchol točivého momentu 118 N.m leží v celkem nízkých 2750 otáčkách. Elánu ve městě ale pomáhají i krátké první dva stupně. Kombinace s pětistupňovým manuálem je ryze „francouzská,“ dráhy jsou delšího ražení, obzvlášť pětka, přičemž ani nejsou zrovna nejpřesnější.

To v kombinaci s nejvýkonnějším motorem v nabídce s 81 kW a 205 N.m jede automobil dospěleji a jistěji. Zátah turbodmychadla je lineární, turboefekt není tolik zřejmý. Motor však do dvou tisíc otáček poměrně duní, což z hlediska komfortu není právě ideální. Automat jednotku kvůli snížení spotřeby často podtáčí, což se projevuje právě dunivým hukotem zpod kapoty. Řešením je tedy přepnutí do sportovního módu, který řadí logičtěji – při stálé jízdě klidně přeřadí na vyšší stupeň. Také ve vyšších otáčkách zní dvanáctistovka spíše jako turbodiesel než zážehový motor, což platí i pro slabší verzi.

Šestistupňový automat EAT6 z dílny Aisinu má sice hydrodynamický měnič, svým chováním ale spíše připomíná robotizovaný manuál, byť skvěle naladěný. Zatímco za vyšších rychlostí mění převody hladce, ve městě při rozjíždění a v nízkých rychlostech během řazení lehce zacuká – trochu jako robot. O to víc nás překvapil manuální režim, rychle reaguje na pokyn, přičemž dráhy k změně převodu jsou na rozdíl od manuálu velice krátké. Dokonce se řadí i správně – nahoru směrem vzad.

A jak jsou na tom testované jednotky se spotřebou? Podle normovaných čísel 1.2 PureTech (60 kW) jezdí v kombinovaném cyklu za 4,7 l/100 km, zatímco detailní technická data kombinace 1.2 PureTech (81 kW) s automatem ještě nejsou k dispozici. PSA ale v post-dieselgatovské éře začíná zveřejňovat i tzv. reálnou spotřebu paliva, která je měřena pomocí speciálního cyklu simulujícího jízdu ve skutečném provozu. Proto automobil ujede 92 kilometrů s řidičem i spolujezdci na palubě, zavazadly v kufru a zapnutou klimatizací. Zatímco 1.2 PureTech (60 kW) tento cyklus zvládl s průměrem šesti litrů na 100 kilometrů, 1.2 PureTech (81 kW) s převodovkou EAT6 za 6,8 l/100 km. A takové hodnoty odpovídají i našim zjištěním. Slabší motor na kombinaci dálnice a okresních silnic jel za 6,3 l/100, zatímco dálnice a průjezd městem znamenaly 5,8 l/100 km. Druhý motor na okruhu kombinující město, dálnice i okresky to měl s průměrem 6,9 litrů.

Citroën C3 – technická data nabízených motorů
Motor1.2 PureTech1.2 PureTech1.2 PureTech1.6 BlueHDi1.6 BlueHDi
Zdvihový objem [cm3]11991199119915601560
Válce/ventily3/43/43/44/24/2
Největší výkon [kW/min]50/575060/575081/550055/350073/3750
Točivý moment [N.m/min]106/2750118/2750205/1500233/1750254/1750
Převodovka5M5M5M5M5M
Max. rychlost [km/h]164 (165*)173 (168*)188171 (169*)185
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,9 (16,3*)14,6 (14,9*)10,915,3 (15,5*)11,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,74,74,63,5 (3,6*)3,7
Suchá hmotnost [kg]9769761050
*Vozy vybavené systém Airbump

Důraz na komfort

Francouzské vozy byly vždy proslavené vysokou úrovní komfortu, to se však v posledních letech změnilo, když se velká část z nich rozhodla přejít na tvrdší odpružení. Citroën se však ke komfortu opět s pompou vrací (byť už bez hydropneumatického odpružení) a tvrdí, že do budoucna bude komfort jednou z jeho hlavních charakteristik. Značka chce být dokonce z hlediska pohodlí měřítkem pro konkurenci, což už má platit pro C3. Je to skutečně pravda?

Popravdě řečeno hladké silnice v okolí Barcelony komfort podvozků příliš neodhalí, a tak si definitivní verdikt ještě necháme pro sebe. Pravdou každopádně je, že těch několik nerovností citroën se svými vzpěrami pseudo McPherson vpředu a torzní tyčí vzadu překonal obdivuhodně zdatně. Filtroval je s přehledem, zvlášť příčné nerovnosti ale byly slyšet, byť do karoserie se žádné rázy nepřenášely.

Řízení je naladěno spíše lehčeji, což ale u městského auta ničemu nevadí. Slabší agregát pak byl poměrně tichý i na dálnici, byť lehký rykot slyšitelný byl. Problémem silnější jednotky pak byl fakt, že daný exemplář dostal panoramatické sklo (vedoucí až nad zadní sedadla), kolem kterého vítr poněkud foukal.

Hatch, nebo crossover?

Vedle unikátních prvků (po boku kamery pod zrcátkem ještě vzduchové polštáře Airbump) a komfortu má být nová cé-trojka dle autorů charakterizována ještě stylovým vzhledem. Tak se pojďme mrknout i na něj. A nutno podotknout, že nová C3 se designérům náramně povedla. Dokonce bych ji neváhal označit za jeden z nejhezčích malých hatchbacků na trhu.

Malá auta by podle mého názoru měla být hravá a mladistvá a přesně taková C3 je. Sluší jí hlavně jasné a pestré laky, které je možné doplnit kontrastní střechou v černém, bílém nebo červeném provedení. Speciální polepy jsou zatím jen zvažovaným prvkem, s jedním se však už počítá pro domácí francouzský trh. Příď s rozdělenými světlomety design ozvláštňuje, stejně jako prvky Airbump. Ty jsou na rozdíl od C4 Cactus jen na bočních dveřích, tvoří je šest vaků z termoplastického polyuretanu naplněných vzduchem. Dodávány jsou za příplatek, přičemž slouží nejen jako praktický, ale i jako stylový doplněk.

Celkový postoj se inspiroval módními crossovery, což designéři sami přiznávají. C3 ale vždy patřila mezi ta vyšší auta v segmentu, a tak novinka vlastně navazuje na hierarchii. Mezigeneračně se však vůz snížil, výška 1.474 mm je o rovných 50 mm méně než u předchůdce. O 55 mm se však natáhl, a to na celkových 3.996 mm, zatímco šířka 1.749 mm je o 21 mm více než dosud.

Povedená je také kabina, svojí minimalistickou palubní deskou se též inspirovala C4 Cactus. Použité plasty jsou sice tvrdé, jsou ale kvalitní, přičemž nadchnou i svojí vysokou úrovní zpracování. Snad jen podivné spáry na předních dveřích trochu kazí dojem z jinak zdařilého interiéru.

Středový panel se omezil jen na sedmipalcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému a několik konvenčních tlačítek. To na jednu stranu znamená, že palubní deska je z designérského hlediska velice čistá, zároveň je ale ovládání všech prvků soustředěno do multimediálního systému. Jestliže chce řidič vypnout start-stop systém, musí do multimediálního systému. To samé, pokud si chce nastavit teplotu klimatizace nebo úroveň ventilace. Jestli je to ideální řešení, nechávám na vás, pravdou ale je, že ovládání usnadňuje rychle reagující displej. Ani jednou se mně nestalo, že by mu reakce na pokyn trvaly dlouho, nebo že bych musel snad zběsile klikat, než se něco stane. Samotný multimediální systém je nový, což lze poznat třeba pomocí odlišné grafiky navigace.

C3 pak na předních sedadlech nadchne nabízeným prostorem. Spolujezdec má díky vybrané palubní desce spoustu místa pro nohy, odkládací schránka přitom stále zůstává velká. Hodně místa je i nad hlavou. Sedadla jsou spíše takové gauče, v zatáčkách trochu vadí minimální boční vedení, které tělo nepodrží. Loketní opěrka je integrována jen do sedadla, což v rámci segmentu není nic neobvyklého, její umístění ale překáží při manuálním řazení. Sedí se výše, jak je v segmentu zvykem. Nárůst rozvoru o 74 mm na celkových 2.540 mm slibuje více prostoru na zadních sedadlech. S ním to opravdu není špatné, jsme ale stále ve třídě malých aut, a tak s žádnými zázraky nepočítejte.

Nový Citroën C3 živě z Lyonu: Jedno velké WOW!

Zavazadelník nabízí rovných 300 litrů objemu, což je stejně jako u předchozí generace. Velikost C3 nahání hlavně hloubkou, což při vykládání zavazadel není zrovna výhodné. Jistou daní za styl je pak vysoká nákladová hrana ležící ve výšce 760 mm. Líbilo se nám ale vysoko otevírané víko.

Závěr

Mladí sice ztrácejí zájem o automobily, věřím ale, že nový Citroën C3 by tento trend mohl alespoň trochu zvrátit. Nabízí toho totiž spoustu, co mladé může zaujmout. Ať už velice zajímavý vzhled s širokými možnostmi individualizace nebo unikátní kameru, díky níž mohou sdílet své jízdní zážitky se světem. Auto navíc potěší i poskytovaným komfortem.

Pro mladé je ale u nových automobilů vždy problémem cena, na což musí myslet i C3. Český ceník zatím neznáme, zveřejněn bude před koncem roku, Citroën ale slibuje, že hlavně individualizační prvky mají mít atraktivní cenovku. Základ by měl přijít na 230.000 korun (za 1.2 PureTech s 50 kW), přičemž by měl zahrnout šest airbagů, elektrické ovládání předních oken, palubní počítač nebo 15“ kola. Z příplatkové výbavy bude k dispozici upozornění na vyjetí z jízdního pruhu, varování před vozidly v mrtvém úhlu nebo zpětná parkovací kamera.

Ať už budou novou C3 kupovat mladí, nebo staří (jak se minimálně u nás dá očekávat), přejeme jí úspěch. Už jen proto, že svým funky vzhledem zvládne rozjasnit i pošmourný den, zvlášť když je v modrém nebo oranžovém hávu. Jen víc takových veselých aut!

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje

Jihokorejský parlament dnes v tajném hlasování sesadil…

Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila

Inflace v Česku v listopadu nečekaně zrychlila na 1,5…

Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy

Mladí sportovci dostávají víc peněz. O nárůstu svědčí…

Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj

Brusel chce rozhýbat evropskou ekonomiku prostřednictvím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Citroënem C3. Komfortní…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 




Nový Citroën C3 odhaluje české ceny. Kolik stojí tento pseudocrossover? Nový Citroën C3 odhaluje české ceny. Kolik stojí tento pseudocrossover?

Citroën C3 zůstává v nové generaci malým hatchbackem,…

Citroën C3 WRC Concept Car: 380 koní skoro připraveno! Citroën C3 WRC Concept Car: 380 koní skoro připraveno!

Aktuální video sice víc připomíná počítačovou hru než…

 



 
Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Nissan Qashqai 1.6 dCi vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI – Kříženec, nebo SUV?

Dnes 08:01

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase malým SUV, které se těší na každé bahno. Přesto jsme našli hodně společných prvků.




Blesk.cz

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma mauzoleum s kulečníkem!

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma…

Legendární kaskadér nemá hrob. Jaroslav Tomsa (†85), který se proslavil díky filmu Limonádový Joe, má pro místo…

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce pomůže Chuchli při povodních

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce…

Asi 180 metrů dlouhý úsek potoka Vrutice u mostu pod železniční tratí musí být prohlouben. V současné době zde…

 

iSport.cz

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli jsme prohrát

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli…

PŘÍMO Z MILÁNA | Porážku 1:2 na půdě Interu Milán označil Bořek Dočkal za zklamání. Především ale nadával sám…

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se mohou Krasnodar a Villarreal

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se…

Přes víkend mohou fotbalisté Sparty přemýšlet: jaké by to bylo hrát v Evropské lize proti Manchesteru United?…

 

Reflex.cz

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první ukázku z filmu, který dějově předchází Pelíškům

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první…

Nejde vlastně o jeden film, ale o unikátní trilogii. Tvůrčí duo tvořené scénáristou Petrem Jarchovským a…

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné označení přebalovacích místností, prý bylo sexistické

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné…

Některá evropská média zaznamenala v minulých dnech další díl absurdní diskuse, která přivede Evropu k…

 
 
reklama