Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST DS 4 Crossback 1.6 BlueHDi EAT6 – Míra soudnosti

Martin Machala
Diskuze (182)
Móda velí – oplastujte vše, co by mohlo jen vzdáleně připomínat SUV. Už tak zvláštní model DS 4 se tak dočkal verze Crossback.


Interiér, design


Že se původně luxusní odnož Citroënu stala samostatnou značkou, už dobře víte. Nově se tedy model nižší střední třídy jmenuje jen DS 4, jeho faceliftované provedení nedávno testoval David Bureš. A teď je tady zvýšené provedení s plasty navíc a označením Crossback.

Ještě před tím mi dovolte připomenout rok 2009, kdy se poprvé představil novodobý produkt s písmeny DS, tehdy ještě jako Citroën DS3. Tehdy jsem se pařížské premiéry zúčastnil i já, a když nás představitelé značky ujišťovali, že další modely budou následovat, docela jsem se těšil. Třídvéřová DS3 totiž nevypadala vůbec špatně a jak jsem se později přesvědčil, jezdila víc než slušně! Pak se ale ukázalo cosi těžko zařaditelného jménem DS4 a na pohled možná zajímavý, technicky ovšem mírně řečeno pokulhávající model DS5. A nadějné vyhlídky novodobých bohyň skončily…

A teď dostala image značky, původně zamýšlené jako exkluzivní, další ránu - v podobě módního extroverta DS 4 Crossback. Ano, vzhledu odkazujícího na SUV a potažmo terén se dočkal i tento nejspíš stylový hatchback! Alespoň, že si ve Francii zachovali jakous takous soudnost a Crossback vybavili jen velice decentním oplastováním, které se v zásadě omezuje jen na zvýrazněné lemy blatníků. Dá se říct, že transformace v „SUV“ dopadla ještě dobře. I když, těžko si představit, co by modelu DS 4 opravdu reálně uškodilo.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

To je ale možná až moc pesimismu. Vždyť v testované oranžové barvě působí Crossback minimálně docela slibně, faceliftované přídi eleganci upřít nemůžu. A je pravda, že zadní partie se k modernizovanému předku hodí víc než původní řešení v zásadě kopírující model C4. Bohužel, design je místy dost prvoplánový – stačí otevřít zadní boční dveře. Jejich hrana je pak vyloženě děsivá, na tohle se napíchnout v lepším případě žebry… A samozřejmě, jak jsme už několikrát psali, zadní boční okna nestáhnete, ani nevyklopíte. Vlastně to moc nevadí, dospělý cestující se na zadní sedačky stejně skoro neposadí, chybí hlavně místo pro nohy.

Exteriér by tedy mohl zaujmout, proč ne. Interiér si už ovšem s prémiovým zbožím nespletete ani náhodou. Zvlášť v testované konfiguraci, postrádající kožené obšití přístrojovky, absentují také sedačky s náramkovým vzorem v kůži Habana. O tyto příplatky ochuzený DS 4 Crossback pak uvnitř vypadá úplně stejně jako trochu vybavenější Citroën C4. Ten se ovšem prodává od 349 900 Kč, DS 4 Crossback přijde minimálně na sedm set tisíc! Takové cenovce interiér neodpovídá, detaily (ovládání a grafika palubního systému, přístroje, jednotlivá tlačítka…) navíc nemilosrdně zastarávají. Zpracování je nicméně na slušné úrovni, kvalita plastů dejme tomu také. Tedy až na okolí sedmipalcového displeje. Na odůvodnění částky 870 900 Kč za testovaný kousek je to však hodně málo.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

Motor, jízdní vlastnosti


To nejlepší

Nabídka pohonných jednotek pro DS 4 Crossback není zrovna široká, kromě testované šestnáctistovky BlueHDi se prodává už jen dvoulitrová nafta o výkonu 132 kW. Tento motor se kombinuje výhradně s automatem, u menšího čtyřválce jde o alternativu.

A docela povedenou. Přesněji, nafta 1.6 BlueHDi a šestistupňový klasický automat s měničem jsou na celém autě suverénně to nejlepší, jakkoliv se v kontextu konkurence jedná nejvýš o solidní průměr. Hlavně z pohledu dynamiky, výkon 88 kW je dnes i v této objemové kategorii překonaný. Ke čtrnácti metrákům DS 4 Crossback a zjevné snaze o exkluzivitu by se možná víc hodil silnější dvoulitr, za chvíli si ale řekneme, že i těch 88 kW vlastně bohatě stačí… Sice je občas motor potřeba víc vytočit (na pokyn reaguje převodovka sympaticky rychle a ihned podřadí), Crossback se však nakonec rozjede tak nějak… Průměrně svižně. Za nadprůměrné zvukové kulisy ovšem. To je další bod, který prémiové ambice modelu DS 4 Crossback citelně podrývá.

Spotřebu paliva však určitě pochválit můžu, konečných 6,2 litru je jistě pěkný výsledek. Připomínám kombinaci s klasickým (a plynule řadícím) automatem. Koncern PSA totiž (nejen) u šestnáctistovky BlueHDi vsadil na močovinu, což je z pohledu spotřeby paliva daleko šetrnější řešení než záměrně nedokonalé spalování.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

I šestnáctistovka má však za sebou žravější období. To když se s přechodem na Euro5 stal ze čtyřválce osmiventil. Jednotka tehdy nahradila elektrický přímotop takzvanou degradací tepelné účinnosti – tedy cíleně sníženým předstihem vstřiku tak, aby vznikalo méně práce a více tepla. A kdo pak jezdil trvale se studeným motorem a ještě si k tomu nedejbože zatopil, musel počítat s osmilitrovými průměry. Postupně se spotřebu dařilo snižovat, třeba díky unikátnímu stop-startu s reverzibilním alternátorem. Ten je však dnes již doménou většího dvoulitru, šestnáctistovka „stop-startuje“ jen pomocí startéru.

Ani sedmnáctky…

Model DS 4 nikdy nevynikal komfortem odpružení, mimo jiné i kvůli tomu, že jako stylový model v našich testech vždy obouval minimálně osmnáctipalcové pneumatiky. V aktuálním testu Crossbacku se však zablýsklo na pohodlnější časy, dovozce vybral pro zimní provoz rozumný sedmnáctipalcový rozměr. Pomohlo to?

Částečně možná ano, o komfortní jízdě však stále nemůže být řeč. Podvozek na nerovnostech působí vyloženě nervózně, na větších výmolech se hlavně od přední nápravy ozývají nepříjemné pazvuky a třeba na zpomalovacím pruhu se pak dočkáte citelného nadskočení zádě. Podvozek je zkrátka dost tuhý, tvrdší nastavení má zřejmě eliminovat vliv zvýšené světlosti (proti standardnímu DS 4 nabral Crossback 30 mm).

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

V zatáčkách vám ale taková charakteristika není moc platná. O celkové nervozitě podvozku jsem už mluvil, jistotě nepřidá ani řízení, naprosto postrádající jakoukoliv formu zpětné vazby. Kolem středové osy navíc působí volně, jakoby spojení s předními koly chvilkově vypadávalo. Ne že by to byla u Crossbacku důležitá vlastnost, ale zkoušet trefit apex jsem po několika pokusech prostě vzdal. Takže, vyššího výkonu pohonné jednotky opravdu netřeba!

Závěr


U zmíněného Davidova testu DS 4 jsem v diskuzi narazil na jeden zajímavý názor. Omlouvám se, nick si nevybavím, náš čtenář ale psal o tom, jak se mu myšlenka DS zpočátku zamlouvala. Že ji bral jako zajímavou alternativu k německé velkovýrobě. Souhlasím do puntíku. Ostatně, jak jsem napsal, prvopočátek v podobě Citroënu DS3 vypadal slibně. Člověk ani nemusel být automobilový nadšenec, aby projektu DS tak nějak automaticky fandil. A doufal v další bohyně, minimálně tak povedené jako nejmenší trojka.

Jenže, s postupem času, nadšení z DS opadávalo. Později představené DS 4 a DS 5 jen „opozlátkovaly“ naprosto obyčejnou techniku, exkluzivitu a prémiový charakter těmto modelům uvěřili snad jenom v Číně. A teď ještě u DS využili jednoho z nejprofláklejších módních trendů posledních let a svoji čtyřku vytunili prostřednictvím přidaných plastů do SUV stylu. Ale dobře, to je možná můj izolovaný problém, plastíky na funkci vliv nemají.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

A jsme u toho nejpodstatnějšího – kdyby DS 4 Crossback fungoval jako celek alespoň obstojně, mohl bych napsat něco v tom smyslu, že proti gustu… A že je to sice hodně drahá legrace (mimochodem, základní výbava se nijak nevymyká zvyklostem nižší střední třídy), ale pokud se někomu DS 4 Crossback líbí… Když však auto za skoro devět set tisíc netlumí nerovnosti ani na sedmnáctipalcových kolech, je hlučné, vyloženě nepraktické (dobře, to nemusí být ve stylových vodách argument) a zklame i tuctovým provedením interiéru, to se pak těžko přivírají oči. Nemůžu si pomoct, ale projekt DS je čím dál rozpačitější!

Nejlevnější verze modelu702.900 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW)
Základ s testovaným motorem702.900 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW)
Testovaný vůz bez příplatků742.900 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW EAT6)
Testovaný vůz s výbavou870.900 Kč (1.6 BlueHDi/88 kW EAT6)

Plusy

  • Nezaměnitelný charakter
  • Povedené spojení motoru s automatem
  • Reálně nízká spotřeba paliva

Minusy

  • Silně podprůměrný jízdní projev
  • Nekomfortní odpružení
  • Těžko použitelné zadní sedačky
  • Horší odhlučnění
  • Vysoká cena

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (182)
DS 4 Crossback 1.6 BlueHDi EAT6
Cena základní sestavy 742 900 Kč
Výbava základní sestavy Hlavové airbagy, tempomat, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, dešťový senzor, bluetooth hands-free, rádio s CD a MP3, osmnáctipalcová litá kola, zadní parkovací senzory. Kč
Cena testované sestavy 870 900 Kč
Výbava testované sestavy Bezklíčový vstup a startování (+10.000 Kč), přední LED a samonatáčecí světlomety (+30.000 Kč), sedmipalcový dotykový displej a parkovací kamera (+26.000 Kč), čalounění sedadel látka/kůže (+18.000 Kč), navigace (+22.500 Kč), hliníkové pedály (+2.000 Kč), dojezdové náhradní kolo (+3.000 Kč), metalíza (+16.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.8 / 3.8 / 4.1
Emise CO2: 108
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 359 / 1021
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1385 / 505
Rozměr pneu: 215/55 R17
DS 4 Crossback 1.6 BlueHDi EAT6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4284
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1529
d) rozvor (mm): 2612
e) rozchod vpředu (mm): 1532
f) rozchod vzadu (mm): 1527
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 710 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 2. 2016 02:37
Re: Dvě hvězdy pro autora
DS je jen marketingovým blábolem obalenej mizernej CItroen, pro lehce obalamutitelný idioty, kteří skočí na tuhle vábničku ... a navíc je to i vzhledově hnusný.
Avatar - rohYpnol
27. 2. 2016 10:41
Re: Co v testu nebylo (A MĚLO BÝT)
Že jsme se v testu nedozvěděli zhola nic o tom, jak tyto prvky fungují a že je vozidlo vůbec má...
Avatar - Emel
26. 2. 2016 09:24
Re: Co v testu nebylo
A jistě si z té nabídky na našem trhu vyberou to auto, které bude za jeho domácí francouzské ceny... jsou to přece Francouzi ;-)
Avatar - rohYpnol
26. 2. 2016 08:53
Re: Co v testu nebylo
Víš ty vůbec kolik překupníků jezdí ze zahraničí vykupovat auta (mladé ojetiny) k nám??
26. 2. 2016 07:35
Re: Co v testu nebylo
Jo, takže auto hodíš na nějaký francouzský bazarový portál a ten Frantík, co si vybere tebou prodávanou DS, si pro ni pojede do Česka, jo? >:D A jak se s ním domluvíš, když jich většina neumí anglicky ani německy? Jseš fakt tak naivní, nebo to ze sebe jenom děláš? >:D >:D >:D