Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost – Proč je tohle nejlepší tříválec

Martin Machala
Diskuze (122)
Ford se u sportovní verze své fiesty dopustil něčeho hodně nečekaného – model ST vybavil tříválcem! Jakmile dočtete test, běžte se svézt.


Design, interiér


Tříválce beru jako nutné zlo, které je v menší či větší míře akceptovatelné. Když se ale Ford rozhodl namontovat tříválec do Fiesty ST, přišlo mi to minimálně jako marketingová sebevražda. Ne že bych byl nekritickým fanouškem minulé Fiesty ST, vždycky mi přišla šíleně tvrdá, hot-hatche ale vnímám mimo jiné jako imagemakery. A dělejte image s tříválcem…

Při prvních jízdních dojmech ve Francii jsem se však přesvědčil, že by rozhodně nemuselo být tak zle. A že by se Fiesta ST nemusela vydat podobně zhoubnou cestou jako Clio R.S.

Stejně jsem si však říkal, jak by asi dopadlo srovnání se čtyřválcovým předchůdcem. Znáte to, auta bývala lepší, tráva zelenější… A tak jsme se vydali do Mostu hned se dvěma Fiestami ST - tříválcovou a starší čtyřválcovou, abychom zkrátka a jednoduše zjistili, kdo je rychlejší. O to jde přece u sportovně laděných modelů především. Velmi mě však zajímala také každodenní použitelnost, přece jenom se musíte minimálně na ten okruh nějak dopravit. A v tomto směru byla minulá Fiesta ST - jak už jsem naznačil, naprosto nesmlouvavá.

Dva úplně, ale úplně různé světy

Novější fiesta samozřejmě působí modernějším dojmem, můžou za to třeba příplatkové LED přední světlomety (zaplatíte 17.500 Kč), velmi se mi zamlouvá stále docela decentní, jen lehce sportovnější vzhled. Fiesta ST není pubertální, na rozdíl od Pola GTI však nemusíte být vyloženě zasvěcení, abyste v malém fordu hot-hatch opravdu poznali. Nádherná jsou příplatková osmnáctipalcová kola, která přijdou na čtrnáct tisíc. U starší fiesty omluvte větší spáru mezi kapotou a nárazníkem, šlo o bolístku konkrétního testovaného vozu, nikoliv systémovou vadu.

Možná se mi o něco víc líbil zadek minulé Fiesty ST s vertikálními svítilnami, jistý si však úplně nejsem. Obě ruce do ohně bych ale dal za interiér novinky, zpracování vnitřku a celá přístrojová deska se posunula o několik výškových táborů. Laciné plasty a podivné křivky zůstaly předchůdci, nová fiesta je neporovnatelně kvalitnější a elegantnější. Dokonce jsem se naučil rychle obsluhovat palubní počítač, což u fordů posledních let rozhodně nebyla samozřejmost. Volant má úžasně tlustý věnec, tlačítek je sice dost, ale vyznat se dá. Ještě pochválím přední Recara, která jsou ve standardu, naopak nepochválím třídveřovou karoserii – nepraktičnost třídvéřáků mě vytáčí, patnáct tisíc za pětidvéřový model bych určitě připlatil, a jde se jezdit!

Motor, jízdní vlastnosti


Už dvakrát jsem napsal, že je minulá Fiesta ST velice tvrdá. Cesta do Mostu to jenom potvrdila. Po klasické hodině a kousek jsem z auta vystoupil rozlámaný a z věčného poskakování a nekompromisního kopírování asfaltového podkladu mě rozbolelo za krkem. Hrozně jsem záviděl skupině B, která dorazila v našem dlouhodobém medvídkovi.

Záviděl jsem taky Ondrovi Lillingovi. Ten do Mostu přijel hlavní hvězdou testu, tedy tříválcovou Fiestou ST. S novinkou jsem poprvé jezdil v okolí francouzského Nice a tam mi malý hot-hatch přišel v zásadě komfortní. Ondra se však taky netvářil příliš odpočatě a prohodil něco o dost tuhém podvozku. Uvidíme cestou zpět, teď jdeme na okruh.

Starší má přednost, nejdřív tedy usedám do čtyřválcové Fiesty ST. První dojem mám za sebou, několikrát zmíněné tvrdé odpružení, druhý a neméně silný se přidává záhy. Zatímco Ondrův tříválec prská a hřmí skoro jako R5 Vency Pecha, čtyřválec je naprosto nenápadný. Viz naše video, zvukový souboj projelo starší ST na celé čáře. A jak se dočtete dál, rozhodně to není jediná prohra čtyřválcové Fiesty ST.

Jenom jeden režim

Nejdřív se pídím po nějakém přepínači jízdních režimů, nacházím ale pouze deaktivaci stabilizace. Supertvrdé nastavení je zkrátka defaultní.

S malým hot-hatchem si po krátkém zahřátí hned troufám na ostřejší tempo, výkon přeplňované šestnáctistovky 134 kW na okruhu nestraší. I když brzdný bod netrefím, před zatáčkou zkrátka nemám takovou rychlost, aby hrozil vyložený průšvih. Navíc jde o maličkou a velmi slušně ovladatelnou předokolku, která ale může zazlobit. Možná bych řekl, že minulá Fiesta ST umí být až záludná.

Ona totiž bez výraznějšího varování ucukne zadkem, klidně uprostřed zatáčky. Kdyby k vybočení zádě docházelo jenom při brzdění, kdy se hmotnost přesune na přední nápravu a ta zadní jednoduše ztratí grip, dalo by se na to asi zvyknout a dopředu s takovým chováním počítat. Několikrát se mi však stalo, že zadek uskočil pod plynem klidně až na výjezdu ze zatáčky. Našponovaný motokárový podvozek jednoduše přichází o přilnavost zadní nápravy velice rychle a nečekaně. Ta přední drží velice slušně, pomáhá si přitom pouhým přibrzďováním vnitřního kola. Činnost systému jsem popravdě nezaznamenal, nepřišlo mi, že by se Fiesta ST v některých situacích vrhala k apexu horlivěji. Buď se fordu povedlo náhražku opravdu dobře odladit, nebo jen tak neznatelně přicmrndává a největší práci nechává na zavěšení, geometrii a pneumatikách. Případně nebyly brzdy už přece jenom odjetějšího kousku ve stoprocentní kondici. Taky možnost.

„Křivka“ točivého momentu s maximem 240 N.m v plném nasazení dostupném mezi 1600 až 5000 otáčkami naznačuje, že s řazením se nebudete muset skoro obtěžovat. V realitě mosteckého okruhu to znamená neustálé střídání třetího a čtvrtého převodového stupně, s kratičkou pětkou na konci cílové rovinky. Opravdu není potřeba se striktně držet kolem pěti tisíc a výš, pro efektivní výjezd ze zatáčky klidně stačí tři tisícovky. Možná až moc blbuvzdorné, nenáročné, ale u moderních přeplňovaných motorů prostě obvyklá věc.

Vysloveně nadšený jsem byl z řízení a řazení. V obou případech jsem si říkal, jestli může být novinka vůbec lepší. Velmi slušná zpětná vazba, přesné a krátké dráhy… Tady se není moc kam posouvat.

Potvrdí předpoklady?

Výkonnější, silnější, s lepším zrychlením i vyšší maximálkou. O deci menší tříválec svého čtyřválcového předchůdce překonává ve všech papírových disciplínách (147 vs. 134 kW, 290 vs. 240 N.m, 6,5 vs. 6,9 s a 232 vs. 220 km/h). A pokud jste viděli video, musíte uznat, že navrch má i v otázce zvuku.

Asi nemá cenu hrát si na tajemného, zvlášť když video s rychlým kolečkem visí na Auto.cz už od včerejška. Papírové předpoklady potvrdila tříválcová Fiesta ST beze zbytku – s časem 2:03 byla o poctivé tři sekundy rychlejší než čtyřválec, ovládla také naše klasické měření pružnosti (viz tabulka). O rychlejší čas se však samozřejmě nezasloužil jen motor, postupně se k tomu dostanu, teď ještě vydržme chvilku u tříválcové patnáctistovky.

Dynamické měření na letištiFord Fiesta ST 1.5 EcoBoostFord Fiesta ST 1.6 EcoBoost
Pneumatiky205/40 R18205/40 R17
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5.; 6. RS (80-120 km/h) [s]4,4/6,2; 6,44,7/6,7; 8,8
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h3000 min-13000 min-1
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47,9/86,7/125,746,3/85,7/124,2

Nejdřív trošku rozpitvám zvuk. Ten je zvenčí vždy nečekaně výrazný, výfuk prská, střílí, divadlo je to velké, nepůsobí však vyumělkovaně. Možná trochu přehnaně, Fiesta ST není tichá ani v normálním módu, natož pak v závodním, kdy se klapka ve výfuku předvádí nejvíc. Tříválec identifikovat lze, větší šanci však máte uvnitř, a to musíte ještě hodně pozorně naslouchat a nejlépe se pohybovat ve středním otáčkovém spektru.

Nejspíš vám už došlo, že novější z es-téček disponuje voličem jízdních režimů. Pohybovat se můžete od normálu, přes sport, až po nejostřejší race. Tlačítkem však ovlivníte pouze odezvu plynového pedálu, účinek posilovače řízení, citlivost stabilizace (tu můžete komplet vypnout) a míru prskání výfuku. Adaptivní tlumiče u Fiesty ST nenajdete, i zde je tedy odpružení nastaveno defaultně. A když si na chvilku z mosteckého okruhu odskočím na běžné české silnice, musím dát Ondrovi Lillingovi zapravdu. U Fordu podvozek zlidštili, přiblížili každodennímu použití, stále je však dost tuhý. Fiesta ST už není vyloženě nepříjemně uskákaná, třeba takové Polo GTI je však nesrovnatelně komfortnější (Volkswagen adaptivní tlumiče – nastavitelné ve dvou úrovních, za příplatek dodává).

Video se připravuje ...

Zpátky na okruh. Mohutnější zátah tříválce je patrný na první sešlápnutí plynu, rozdíl 50 N.m ve prospěch patnáctistovky se projevuje nejen při měření pružnosti, lepší dynamiku opravdu cítíte. Ani zde se nemusíte bát středních a nižších otáček, všechny newtonmetry dostanete ve shodných šestnácti stech. Jak ale vidno i z technických údajů, za čtyřmi tisíci začíná točivý moment klesat, což dokazuje i skutečný vjem – v blízkosti červeného pole už nemá patnáctistovka moc co nabídnout.

Video se připravuje ...

Náskok v dynamice je fajn, z pohledu celkového zážitku je pro mě (a asi nejenom pro mě) důležitější přítomnost samosvoru Quaife, což je Fordova variace na téma Torsen. Podobně jako u koncernového řešení VAQ je i zde pomoc v zatáčce zdvojena, tedy diferenciál je doplněn ještě o přibržďování. Standardní výbavou samosvor není, příplatek pětadvacet tisíc ale zaškrtněte ještě dřív, než u prodejce Fordu zasednete ke stolu. Ani ne tak kvůli tomu, že v rámci balíčku dostanete ještě launch control. Tzv. sadu Performance si kupte jednoduše proto, že Quaife ten zmíněný „celkový zážitek“ jednoznačně povyšuje. Jasně, neměl jsem přímé srovnání s kusem bez samosvoru a při prvních jízdních dojmech ve Francii za totálního mokra se mi zdála Fiesta ST s Quaife trochu topornější. Ale teď v Mostě, na suchém podkladu a pod plynem… To byla radost! Nejvíc jsem se tlemil na výjezdu z pomalejších zatáček. To jsem měl pocit, že nemůže být na světě síly, která by u Fiesty ST vyvolala byť jen maličkou nedotáčivost. Přední náprava drží famózně, samosvor malý hot-hatch do zatáčky tlačí neskutečně intenzivně. Až jsem si říkal, kdy ztratí trpělivost ta zadní a já si – podobně jako se starším oranžovým es-téčkem, zajezdím chvíli bokem. Bez šance. Zadek tříválcové Fiesty ST neuhne ani o píďu, auto je stabilní v nájezdu, oblouku i při výjezdu. Díky poddajnějšímu odpružení navíc máte neustále přehled o tom, co si ještě můžete dovolit a kde by už bylo dobré zvolnit. Limity auta zkrátka perfektně cítíte, zpětná vazba od řízení se ovšem mezigeneračně snížila, různě tuhý posilovač (podle zvoleného módu) bych oželel a vyměnil za víc informací.

Video se připravuje ...

Celkově se však míra vtáhnutí do děje a vlastně i hravost nedá srovnat. Na jedno kolečko jsem zpátky přesedl do staršího malého fordu a byl to podivný skok v čase. Z dokonale ovladatelného, hravého a velmi svižného malého hatchbacku do čehosi otravně uskákaného, s nevýrazným zvukem, citelně horší dynamikou a neuroticky nepředvídatelnou zadní nápravou. Vážně, starší Fiesta ST mě najednou vůbec nebavila. Tam, kde sem si s tříválcovou novinkou pohrával na nájezdu do zatáčky (jde hrozně hezky mírně rozhodit) a pak si pod plynem užíval účinek samosvoru, jsem měl najednou pod zadkem motokáru, kterou jakoby teprve čekalo finální ladění nastavení podvozku, aby se s ní dalo jezdit.

Ještě řazení, vidíte. Tady si mohou obě Fiesty ST podat ruce, historie se u tříválce dokonale opakuje, i zde se tedy můžete těšit na perfektní a krátké dráhy.

A abychom to měli kompletní, popovídáme si o spotřebě paliva. Podle papírových hodnot by měl mít vrch čtyřválec (5,9 vs. 6,0 litru), realita je přesně opačná – výrazně úspornější je nová tříválcová patnáctistovka, a to ve všech režimech jízdy. Pohodička domů znamená u čtyřválce něco pod osm, u tříválce lehce nad sedm. S rostoucím zatížením se pak rozptyl v průměrech jen zvětšuje.

Ford Fiesta ST – srovnání s konkurencí
ModelFord Fiesta ST 1.5Ford Fiesta ST 1.6Peugeot 208 GTiOpel Corsa GSiRenault Clio R.S.Toyota Yaris GRMNVW Polo GTI
Motor1.5 EcoBoost1.6 EcoBoost1.6 THP1.4 Turbo1.6 Turbo1.8 Dual VVT-i2.0 TSI
Pohonpřednípřednípřednípřednípřednípřednípřední
Zdvihový objem [cm3]1497159615981364161817981984
Válce/ventily3/44/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]147/6000134/5700153/6000110/5000147/6050156/6800147/4400-6000
Točivý moment [N.m/min]290/1600-4000240/1600-5000300/3000220/3000-4500260/2000250/4800320/1500-4400
Převodovka6M6M6M6M6DS6M6DS
Max. rychlost [km/h]232220230207230230237
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,56,96,58,96,76,46,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,05,95,46,15,97,55,9
Pohotovostní h. [kg]1262119611601139120411351355
Základní cena [Kč]522.990453.990539.000419.900586.900850.000569.900

Závěr


Taky jste nad forďáckým tříválcovým rozhodnutím kroutili hlavou? Ve Fiestě ST vypadá patnáctistovka EcoBoost divně jenom imageově, jinak jde ve všech směrech o parádní jednotku, naprosto deklasující starší čtyřválcovou šestnáctistovku. Dokonce i v kategorii ozvučení. Jak jsem napsal, tříválec poznáte, ale jen v určitém otáčkovém spektru a s nastraženýma ušima.

Motorovou převahu potvrzuje novinka i v dalších disciplínách – interiér se s předchůdcem nedá absolutně srovnat, takový mezigenerační odskok nepamatuju. Podvozek je sice stále dost tvrdý, asi bych za osmnáctky nepřiplácel, proti motokárovému čtyřválci je to ale vysvobození. A zábava neutrpěla, naopak! S novou Fiestou ST jsem se v Mostě bavil daleko víc, její chování je předvídatelnější a díky příplatkovému samosvoru líp zatáčí. Všechno tohle se pak promítlo do o tři sekundy rychlejšího kola. Tak velký rozdíl jsem nečekal. Starší Fiesta ST tak zvítězila jenom v řízení, její posilovač si ještě dokáže vybavit, co to znamená zpětná vazba.

Tříválcovou novinku koupíte od 522.990 Kč. Povinností je příplatek pětadvacet tisíc za samosvor, zapřemýšlel bych nad pětidvéřovou karosérií (plus patnáct tisíc). Předchůdce se v závěru své kariéry prodával od 453.990 Kč (třídveřová verze).

Nejlevnější verze modelu299.990 Kč (Fiesta Trend 1.1/52 kW 5dv.)
Základ s testovaným motorem522.990 Kč (Fiesta ST 1.5 EcoBoost/147 kW 3dv.)
Testovaný vůz bez příplatků522.990 Kč (Fiesta ST 1.5 EcoBoost/147 kW 3dv.)
Testovaný vůz s výbavou636.290 Kč (Fiesta ST 1.5 EcoBoost/147 kW 3dv.)

Plusy

  • Silný a úsporný motor s hezkým zvukem
  • Zábavné, předvídatelné a jisté jízdní vlastnosti
  • Možnost připlatit si za samosvor
  • Velmi kvalitní interiér
  • Přesné řazení

Minusy

  • Stále dost tuhý podvozek
  • Řízení s horší zpětnou vazbou

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (122)
Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost
Cena základní sestavy 522 990 Kč
Výbava základní sestavy Manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, palubní počítač s barevným informačním 4,2" TFT displeje, tři přepínatelné jízdní režimy (Normal, Sport, Track) ovlivňující nastavení posilovače řízení, ESC, motoru a výfuku, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, funkce My Key - možnost nastavení vybraných omezení pro jeden z klíčů dálkového ovládání, LED světla denního svícení + zadní světla s LED diodami, automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, přední mlhová světla s přisvícením do zatáček, tempomat a nastavitelný omezovač rychlosti, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (LDW) + systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu (LKA), rádio a systém SYNC 3, barevný 6,5" dotykový displej, 6 reproduktorů, funkce Applink, Android Auto a Apple CarPlay, automatické nouzové volání Emergency Assist, přední sportovní sedadla RECARO v černém provedení s modrým prošíváním, modré prošívání na bezpečnostních pásech, vnější zpětná zrcátka - elektricky ovládaná s integrovanými blikači, vyhřívaná, sedmnáctipalcová litá kola. Kč
Cena testované sestavy 636 290 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+10.500 Kč), loketní opěrka s velkou úložnou přihrádkou, dvěma držáky nápojů a LED osvětlením interiéru (+1900 Kč), vyhřívané přední sedačky (+5600 Kč), zadní parkovací senzory a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+4000 Kč), mechanický samosvorný diferenciál a Launch Control (+25.000 Kč), automatická dálková světla a rozpoznávání dopravních značek (+2850 Kč), navigace a prémiové audio B&O Play (+17.350 Kč), červeně lakované brzdové třmeny (+2900 Kč), osmnáctipalcová litá kola (+13.950 Kč), automatická klimatizace (+3400 Kč), bezklíčkový vstup a startování (+4000 Kč), přední LED světlomety (+17.500 Kč), dešťový senzor a samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko (+4350 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.1 / 6
Emise CO2: 136
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 311 / 1093
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1262 / 373
Rozměr pneu: 205/40 R18
Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4068
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1469
d) rozvor (mm): 2493
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1467
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
11. 3. 2019 01:58
Re: Lajcká porovnávačka Fiest ST
Hezký napsané, obdivuji někoho kdo má k Fieste vztah a nebere ji jako běžné auto. Mám to podobně a obě generace mě postupně přirostly k srdci. Nový tříválec je dobrý motor a celkově je to sice jiné auto ale pořád je to výborný malý hothatch v obou generacích. Rozhodně i MK7 lze vybavit LSD a je jen škoda že řada majitelů na to nemá odhodlání, je to jedna z prvních věcí které jsem řešil. V ČR navíc je už kupa dílů dobře dostupná díky takovým nadšencum jako je www.atte.cz. Je výborné že u Mk8 máme tu možnost už přímo od Fordu, člověk si hned vzpomene na první generaci Focus RS a jeho chování s samosvorem který řadu lidí vyučil. :-)
Avatar - _hromy_
16. 11. 2018 20:45
Lajcká porovnávačka Fiest ST
Na doporučení článku jsem neváhal a skoro okamžitě si jel novou FieSTu vyzkoušet s pocitem, že svou nyní 5 let starou Fiestu ST minulé generace, která je v perfektním stavu(technicky i vizuálně), rovnou hodím ze skály, respektive jí nechám na protiúčet, jelikož se zdá být šíleně nebezpečná, nekontrolovatelná a také láme krční obratle :-)
Teď vážněji, nové ST se po vizuální stránce moc povedlo, pořád je to sice takové malé mpv, ale zadní horizontální světla dělají při pohledu na zadek(což bude častý vjem ostatních řidičů) auto nižší a širší, přední lampy jsou konečně jako ze současnosti(doufám, že tak budou i svítit) a velká kola jsou krásná, ale nejspíše ne zcela praktická z hlediska funkčnosti(černý design je super, nebudou neustále zadělaná od prachu z destiček jako u současného ST), o tom později.
Škoda, že se Ford nevytáhl s nějakými extravagantnějšími barvami(Focus RS modrá, ST žlutá, Molten Orange...), či klasickou Imperial Blue, takto možná zbytečně zapadne nejrychlejší Fiesta do šedi ST-lajnů, apod. Jinak je to zvenku spíše taková evoluce, ale povedla se.
Po usednutí do nových Recaro je okamžitě znát nižší posez a celkově lepší "zapadnutí" do interiéru proti minulému modelu. Sedadla se povedla, jsou širší a o něco měkčí než starší varianta, se kterou měla má zádel ze začátku problém(odumírání a mravenčení nohou), kterou vyřešilo až fitko a "rozsezení". Teď ale nemám problém i s 1200 km dlouhou cestou, Recaro prostě sedadla umí. Jen je mrzuté, že české zastoupení nenabízí polokoženou variantu, která má i nastavení kolíbky a vypadá daleko lépe, tomu opravdu nerozumím. Volant má příjemně tlustý věnec s ideálním průměrem, to je proti staršímu ST plus, ovšem co mě štve je jeho větší měkkost a zploštělý spodek. Sice je převod řízení strmější(pocitově nerozeznatelný), ale občas při divočení prostě potřebujete přehmátnout, nebo nechat volant protočit do neutrální polohy a to jsou pak ty "masážní" hrany nepříjemné. To je ale obecný problém těchto "sexy závoďáckých" volantů. Řadící páka je kratší oproti běžné Fiestě VIII a trochu moc utopená dole. Jinak se vše zdá být perfektní.
Nastartování tlačítkem spustí celkem šťavnatý chraplák zasahující až do teritoria Focusu III RS, celkem milé přivítání, tak jedeme.
První metry drncání po maloměstě opravdu odhalí o něco málo komfortnější naladění podvozku, ovšem že by to byl tak propastný rozdíl, jak autor článku popisuje, to se mi opravdu nezdá. Zajímalo by mne, kolik měla starší z testovaných Fiest najeto. To samé se mi dělo u Focusu ST170, který měl standardní podvozek ještě prkennější, co si tak pamatuji. Poté co jsem koupil nové originál tlumiče to byl velice citelný rozdíl ve zlepšení tlumení. ST170 mě co do tvrdosti odpružení odkojil, takže po přesednutí do mé Fiesty ST jsem si chrochtal jak pohodlná motokára to je :-)
Všeobecně pomalé jízdy po městě staršímu ST moc nesedí, ale když se dostanou tlumiče do tempa můžete klidně letět po okresce se špatným povrchem a auto sedí skvěle, zkusil jsem to nesčetněkrát.
Ale zpět k novince. Když se zahřál motor a přijel jsem ke krásným středočeským serpentinám, tak jsem Fiestu konečně pořádně protáhl. Navolil jsem režim Track(až později jsem si všiml upozornění, že je určen pouze pro závodní trať a byl jsem tedy rád, že jsem toto "na běžné silnice zakázané ovoce" přežil) ve kterém řízení trochu nepříjemně moc ztuhne, ale pod návalem adrenalinu to zas až tak hrozné není. Zvuk v kabině přidal na intenzitě, ale byl trochu syntetický, staré ST má příjemnější vnitřní soundtrack, ovšem zvukový přednes výfuku byla jiná káva! Kolemjdoucí pořádně procvičovali své krční páteře a asi si říkali co že ta nákupní taška dělá za kanonády a burácení z výfuku. Tohle se povedlo a vyvažuje to méně nápadný vzhled. Zbytek ovládacích prvků je celkem podobný předchůdkyni, pedály jsou fajn(na meziplyny pata-špička ne úplně ideál, ale stejně mým 46kám nikdy moc nešly), řazení je forďácky(rozuměj u sportovnějších verzí)přesné, mechanické a relativně krátké, i když já mám na své Fiestě short shifter od Mountune, který zkrátí dráhy o cca 20%, ještě o trochu zpřesní a trochu ztuží chod(což mě vyhovuje, někomu možná ne). Takže pro mě je příjemnější "šaltpákové cvičení" ve starší verzi, ale myslím, že Mountune vydá tuto fičuru i pro novinku a za pár korun a 20 min práce máte hodně radosti. Ruční brzda pěkně "ručkuje", pár vracáků mi to potvrdilo.
Vlastně jsem se pořádně nevyjádřil "jak to jede". A jede to parádně! Přilnavosti má auto na rozdávání. Možná by sneslo i o centimetr širší pneu, jelikož divokost a rozevlátost(to z čeho se pan redaktor klepe ještě doteď) předchozí generace se stejně trošku vytratila, ale rozhodně bych to nebral jako kritiku. Zajímal by mě rozdíl, jak by se auto chovalo na 17 palcových discích, které budou možná o něco lehčí a sníží neodpruženou hmotnost(Angláni na předchozí ST dávají často 16ky, Amíci 15ky). 18 palců mi na auto této velikosti přijdou až až, dle současných trendů to ale vypadá dobře, jen doufám, že za 10 let nebudou miniheče na dvacítkách :-)
Rozhodně mě uchvátil samosvor, funguje zde parádně a přesvědčil mě, že příští silnější předokolku již bez něj nechci. Výjezdy ze zatáček zvládá s naprostým přehledem a nedotáčivost opravdu perfektně eliminuje, u staršího ST si musíte více v průběhu zatáčky a na jejím výjezdu hrát s plynem, abyste vybalancovali nedotáčivost a přetáčivost(občas je to ale dost zábavné), zde to můžete jednoznačně více voroštovat a přední náprava to krásně pobere. Navíc tolik nesahá do řízení přibržďovaní vnitřního/odlehčenějšího kola, které přestože celkem funguje mě v mém autě prudí a přijde mi, že jízdu občas zpomaluje. Mišelinky Pilot Sporty jsou bezvadné, lepivé a rychle mizející, ale dělají divy. Myslím, že jsou jedním z důvodů, společně se samosvorem a trochu silnější pohonnou jednotkou, lepšího času na okruhu. Je otázkou jaké a v jakém stavu byly pneu na testované předchůdkyni, stejně jako celý podvozek. O časy na okruhu ale v reálném životě moc nejde, je to jako při sexu jen opačně, taky může být krátký, skvělý a nezapomenutelný a nebo dlouhý, pěkná nuda a doslova naprd. Stejně tak se můžete někde projet o pár vteřin pomaleji, ale sakra si to užít a pamatovat si to pořádně dlouho.
Jediná nemilá věc, která mne překvapila je neduh známý z koncernových silnějších předokolek. Dalo by se to nazvat "akcelerační buchar". Jednoduše když zatopíte pod kotlem a asfalt není zcela ideálně hladký nebo suchý ozvou se od předních odskakujících kol hodně nepříjemné rány. Není to zde nijak hrozné(koncerny to dělají až to člověka za auto bolí), ale zamrzí to. Holt měkčí silentbloky jsou sice pohodlnější, ale pro přenos sil a přesnost řízení kontraproduktivní. Staré ST toto prakticky nezná, tam zase víc bolí díry v silnici a retardéry. Ale zase se z Vás díky tomu stane slalomový mistr při vyhýbání se výmolům a trénujete paměť, jelikož si na často užívaných cestách pamatujete každý důlek i záplatu.
To hlavní okolo čeho se v případě posledních 2 generací Fiest ST točí diskuze je motor. Ano taky jsem se bál vůbec ten odporný nechutný třívalec nastartovat a natož s ním jezdit. Znám pouze litrovou fordí variantu a ta je, jak to slušně říci, na ježdění do nákupáku ideální. Říkám jí off/on/off motor. Ze začátku skoro nejede, div při rozjezdu nechcípne, pak to malé turbíčko nakulí a po chvilce už se zase neděje nic. Prostě na nákup.
Nicméně zde si tří pivkovej nadopovanej bručoun celkem pěkně přede(nevím jak to bude v režimu tuplák - asi to nikdo ani nepozná) a když se rozjíždíte, světe div se, nic nenormálního. Jde krásně do otáček. Řádně připepřený zvuk vše dokonale maskuje a vibrace jsou také skvěle utlumeny. Byl jsem překvapen, mile. Pouze ve středním pásmu otáček při klidnější jízdě se 3 válce ozývají(možná to tou dobou byly jen 2 a 3. se vezl a dělal bordel). A ještě to zadunělo když jsem jel tachometrových 60 na pětku, což ve svém ST při klidné městské projížďce praktikuji, trojhrnku se to nějak moc nelíbilo a duněl, ale možná bude na "vině" delší pátý rychlostní stupeň, přestože šestky točí při 130 stejně. Lidé z kategorie "dolévač vody do ostřikovačů" to ani za mák nepoznají.
Nový třívalec jede o něco lépe(zhruba jako Focus III ST), ale žádný propastný rozdíl to není, možná je trochu mdlejší v horním spektru otáček, není tolik sexy a moc s ním nemůžete machrovat v hospodě, ale prostě funguje skvěle, je točivý a celkem pěkně jde za plynem. Ford se nikde nezmiňuje u nového motoru o overboostu(pouze na jednom anglickém serveru jsem zaznamenal hodnotu 20 N.m), který u 1.6 ecoboostu je a na 15-20 vteřin zvýší kroutící moment na 290 N.m, když sešlápnete plynový pedál až na podlahu. V Americe uvádějí i zvýšení výkonu na 147 kW, motory jsou identické zde i za mořem, akorát v Evropě není možné do celkvých parametrů zahrnovat krátkodobé zvýšení výkonu. Ovšem jak často člověk může dávat autu plný knedlík více jak 15 vteřin bez řazení? Po overboostu by tedy oba motory měly mít totožné parametry, ale ten nový je prostě o něco silnější, že by také nějaký krátkodobý doping?
Nicméně musím před vývojáři Ford Sport Technologies smeknout, motor je vyladěn skvěle, podvozek trošku zkompromisněl, ale většině lidí to bude asi vyhovovat více, samosvor je pecka, jízdní vlastnosti taktéž. Kabina už není tolik kosmicky extravagntní, zde je posun znát, třebaže kvalitou mne neuráží ani starší verze, ale přesto nová varianta působí mnohem moderněji. Audio se vylepšilo o 100%, v předchozí Fistě to byla tragédie(musel jsem komplet vyměnit repro a vylepšit tlumení a akustiku, aby se tam dali konečně poslouchat mí milovaní Lunetici >:D ). Vnější design je věcí vkusu, mě osobně se líbí obě, každá má své hezčí a méně hezčí zákoutí a detaily.
První větší zápor nového modelu tedy vidím v ceně. Když jsem si prosvištěl konfigurátor, dostal jsem se na částku kolem 640 tisíc a to jsem některé položky vynechal, ale v podstatě zde bylo vše, co by se mi líbilo. Ta cifra je děs. Za malý hothečík mi to přijde dost, to už jsme v ringu lehce jetých větších a výkonnějších bratrů. Na druhou stranu věřím, že ne každý touží vozit navíc 200 kg v nafouknutější škatuli a upoceně krotit 300 koní, když se může v serpentinách tlemit ve ztřeštěné nákupní tašce a parádně se proplétat provozem jako štika. Předchůdkyně stála se skoro plnou výbavou(krom navigace a bezklíče) 480 tisíc a základ kolem 440 tisíc. To byly o něco lákavější ceny a za 5 let zas až taková inflace neproběhla, Forde.
Druhý zápor, ale může to ve finále být i klad, bych viděl ve spolehlivosti. Motor není léty prověřen. Auto nebude sloužit pouze jako AB přepravník(nemyslím vězeňské vozidlo pro Andreje), ale bude mu řádně nakládáno, dostane kolikrát pěknou čočku, ale možná jsou to jen předsudky a bude šlapat dlouhá léta bez problémů, přál bych mu to a jeho majitelům též. Na druhou stranu 1.6 EB se dělá dlouhá léta a nyní mi dorazil od Fordu dopis, že motor má špatně vyřešená čidla chladícího systém, může se přehřát, zkroutí se hlava a v extrémním případě hrozí i požár vozidla. Na anglických fórech pár flambovaných Fiest ST najdete, smutný pohled. Svolávačka by to měla vyřešit, do té doby raději v autě nedám hasičák z ruky :-)
Mě osobně zatím upgrade netlačí, jelikož mé ST je po pěti letech v téměř sbírkovém stavu, je to srdcovka, baví mě a líbí se mi, jen už tolik nevoní novotou. Pro někoho, kdo shání velice hbité a mrštné auto pro každý den, ze které ho Vás sakra budou bolet tváře od smíchu, je to skvělá volba(pokud jsou kapříci)!
Berte to pouze jako skromný, lehce zaujatý osobní názor a myšlenky majitele předchozí generace Fiesty ST.
Jen ještě jedno novinářské pošťouchnutí(novináře mám jinak rád, hlavně když svlékají a do běla vytáčí politiky). Je komické, jak byly před šesti lety vychvalovány jízdní vlastnosti starší Fiesty(celkově byla velice kladně hodnocena)a teď to působí, že buď nedělali recenzenti dobré hodnocení, nebo přehodnotili své preference, či je to jinak? :-)
Avatar - Jaros71
28. 10. 2018 22:46
Re: 3 válec ? Nikdy !
Není...to totiž není motor BMW , že?
To by platil jen blbec.. :-)
Avatar - rokyta.p
28. 10. 2018 20:17
Re: 3 válec ? Nikdy !
ale wartburg 353 byl cool ;-) :-!
Avatar - rokyta.p
28. 10. 2018 20:17
ou jeje
Mi se líbí kecy Mahoniho >:D Nejhorši je blbec s entuziasmem >:-[]