Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chcete skútr zkřížený s dronem? Můžete si ho objednat na čínském eshopu

Skydriver X1
Skydriver X1
Skydriver X1
Skydriver X1
11 Fotogalerie
Michal Dokoupil

Skútr zní jako ideální řešení šílené pražské dopravy. Na čínském e-shopu se ale dá objednat model, který celý koncept posouvá ještě o úroveň dále. Během chvíle totiž dokáže roztáhnout vrtule a z kolony odletět.

O létajících autech se mluví už celé dekády, většinou s příslibem, že budou v prodeji „už za dva roky“. Podobných příběhů jsme slyšeli desítky, a to třeba i od sousedů ze Slovenska. Asi nejblíže se k sériové produkci dostali v Číně, kde už první sériový model prodává startup Xpeng. Jenže, v tomto případě je název létající auto dost vzdálený realitě; spíše jde o osobní dron, který používá auto jako přistávací platformu.

Teď se ale v Číně chystá zajímavá novinka, která si říká létající motorka. Přišla s ní firma Kuickwheel, která dnes vyrábí elektrické koloběžky, skútry a motorky, a to i pod značkou Rictor. Ve spolupráci obou značek vznikly dva stroje, nazvané Skyrider X1 a X6. Oba vypadají jako kapotované skútry; X1 si vystačí se dvěma koly a výsuvnými pomocnými kolečky po stranách, X6 je tříkolka se dvěma koly vepředu.

Na střeše však oba mají ramena s vrtulemi, přesně jako známe z běžných dronů, jen podstatně větší. I zde se mohou složit tak, že při jízdě po silnici příliš nepřekáží. Skyrider X1 má čtyři ramena, každé se dvěma vrtulemi; X6 má ramen šest, každé s jednou vrtulí. Oba jsou vyrobeny z kombinace hliníku a uhlíkových vláken a oba unesou jednoho člověka.

Varianty X1 jsou dvě. SL umí letět rychlostí až 100 km/h, ve vzduchu se udrží asi 25 minut, na zemi umí jet 70 km/h a ujede 70 kilometrů. Baterie má kapacitu 10,5 kWh, nabíjet se dá výkonem 24 kW a letět může s nákladem až 100 kilo. XS zvládne letět stejnou rychlostí, ale až 40 minut, na zemi ujede 180 kilometrů. Baterie má 21 kWh, nabíjet se může 50 kW a nosnost zůstává stejná.

Vozítko má tři systémy ovládání letu, tedy i při selhání dvou zůstane ovladatelné. Nevadí mu ani selhání jednoho elektromotoru, letět dokáže bezpečně i se třemi vrtulemi. A pokud by odešly i ty, pořád má na střeše padák, který jej dostane na zem bezpečně. Ovládá se podobně jako letadla joystickem, vzlet i přistání zvládá automaticky. Cena X1 má být kolem 1,2 milionu Kč.

Skyrider X6 má baterii o kapacitě 10,5 kWh, ve vzduchu dosáhne 72 km/h a letět umí jen 20 minut. Na zemi dosáhne 70 km/h a ujede 200 kilometrů. Jinak se velmi podobá X1 a stejně se i ovládá, i když Kuickwheel zmiňuje, že je schopen celou letovou trasu zvládnout autonomně bez zásahu „pilota“. Vozítko se dá už teď předobjednat na čínském e-shopu jd.com, za cenu v přepočtu 1.486.000 Kč.

Video placeholder
Skydriver X1 • Zdroj: Rictor

Zdroj: Kuickwheel, zdroj videa: Rictor