Test Auto.cz

Renault Clio R.S.18 – Inspirováno ve Formuli 1

16.7. 2018
Verdikt
 

Renault Clio 4. generace stárne. A platí to také o jeho ostré verzi R.S. 200. Zpomalit tento neodvratný proces mohou pouze dílčí inovace nebo příchod speciální edice. A právě tou je testovaný model R.S.18. Čím se liší od R.S. 200?

Minulou generaci ostrého Clia R.S. si pamatují snad všichni nadšenci do aut. A to zejména pro její skvělé jízdní vlastnosti a ovladatelnost, kterou lze sotva s využitím velkosériové techniky v daném segmentu vylepšit. Zatímco dvoulitrový točivý motor řady F, jehož kořeny sahají do raných 80. let, nabízel spíše sympatickou, než ohromující dynamiku, podvozek tohoto clia platí dodnes za perlu mezi všemi auty nejen segmentu B.

Oproti sériovému modelu se totiž lišil snad úplně ve všem. Nejen v daném segmentu nezvykle složitá přední náprava s dělenou těhlicí PerfoHub, hodná mnohem výkonnějšího vozu, ale také speciálně navržená zadní náprava s torzní příčkou se podepsaly pod vynikající ovladatelnost tohoto vozu. Jenže to celé mělo a má i stinné stránky. Minulé Clio R.S bylo z toho důvodu výrobně nesmírně drahé. A dnes po letech se specifické přední zavěšení kol dokáže prodražit. V porovnání s konvenčním pseudo McPhersonem tak generální oprava přední nápravy vyjde klidně na 30.000 korun, což je tak třikrát víc, než u běžného Clia.

Ušetříme, čímž vyděláme

Současné vydání Clia R.S. je vrcholnou verzí čtvrté generace. Ta se letos vyrábí už šestým rokem, ostré Clio pak pátým. Při jeho představení v roce 2013 skalním fandům ostrých Renaultů zatrnulo. Namísto točivého motoru dostalo Clio přeplňovaný čtyřválec spojený výhradně se samočinnou dvouspojkovou převodovkou EDC, vyvinutou ve spolupráci se společností Getrag. A to celé zasazené do pětidveřové karoserie, neboť třídveřovou Renault v této generaci Clia dodnes nenabídl. Aby toho nebylo málo, tak podvozek vozu je konstrukčně identický s běžnými verzemi. Tedy žádný PerfoHub, ale obyčejný modifikovaný McPherson, jaký má třeba i verze s motorem 0.9 TCe. Jakoby spíše než o ostrou verzi šlo o sportovnější variantu běžného modelu, byť jízdní výkony jsou díky přeplňované 1.6 Turbo (M5M) lepší než u předchůdce s obdobným výkonem. Holt přeplňování dělá s točivým momentem a zejména s jeho průběhem divy.

TEST 2014: Renault Clio RS Cup – Kam kráčíš?

Právě fakt, že současné Clio R.S vyjelo v z hlediska zažitých zvyklostí u firmy Renault v nezvykle „ošizené“ formě, mohli si Francouzi dovolit vůz prodávat za relativně příznivou cenu. Ta v době uvedení na trh začínala na částce 565.000 korun. To končící Clio (pravda, v limitované edici Angel & Demon) startovalo o rok dříve na částce 639.900 korun. Jeho ultimativnost, tolik milovaná automobilovými nadšenci bohužel znamenala, že ve skutečnosti si jej koupil jen málokdo. To se současným Cliem R.S. byl v roce 2013 problém přesně opačný. Chtělo jej tolik lidí, že Renault neměl kde ta auta brát. Méně sportovnosti otevřelo cestu širší klientele, která by o předchůdci patrně vůbec neuvažovala. A jsme u jádra věci. To, co chtějí nadšenci, obyčejně nechtějí běžní motoristé a obráceně. Vtip je v tom, že těch běžných motoristů, kteří automobilku živí, je mnohem víc, než oněch „petrolheadů“, jak se blázni do aut přezdívají.

Ve znamení osmnáctky

Testované Clio R.S. s přídomkem 18 patří do limitované edice. Označení vozu odkazuje na tým Renault Sport Formule 1. Tomu odpovídá nezvyklá kombinace barev, kdy je celé auto oděno do černé metalízy, z níž opticky vyčnívají žlutě lakované části karoserie. Jmenovitě se jedná o lištu předního nárazníku a obou boků vozidla. Že se jedná o limitovanou edici, dokazuje pořadové číslo 0225 na prazích vozu. Ovšem kolik těchto aut bude vyrobeno, se v tiskové zprávě nikde nedočtete. Pokud navíc navštívíte stránky českého zastoupení Renaultu, zjistíte, že zájemce o Clio R.S. v současnosti ani nemá jinou možnost, než zvolit verzi R.S.18.

Za cenu 666.900 korun vůz nabízí velmi bohatou standardní výbavu. V sérii je tak například i metalický lak, tedy položka, jež je zcela běžné příplatkovou. Standardem je látkové čalounění. Kožené, které měl testovaný vůz, vyjde na dodatečných 25.000 korun. Spolu s ním získáte také vyhřívaná přední sedadla a výškově stavitelé sedadlo spolujezdce. Sedadla jako taková ale moc pohodlná nejsou. Tělo sice fixují skvěle, avšak zejména sedák by mohl být širší. I moje útlé tělo tak mělo nohy spíše na bočnicích, než na sedáku. Za dalších 5.000 korun měl vůz parkovací kameru vzadu spolu se senzory vpředu a vzadu.

obrázek [600 x 403]  

Spíše než výbava je ale u takového auta důležitá jeho technika. Čím se vlastně liší verze R.S.18 od běžné varianty R.S 200, kterou jsme měli nedávno ve srovnávacím testu proti ostré Toyotě Yaris GRMN? Verze R.S.18 vychází z varianty Trophy. Ta je již tradičně nejostřejší v řadě sportovních Renaultů.

Za zmínku stojí zvýšený výkon motoru ze 147 kW na 162 kW při stejných otáčkách 6050/min-1. Navýšení se ale dočkalo i maximum točivého momentu. K dispozici je vrchol až 280 N.m při 2000 otáčkách za minutu. Ale pozor, pouze při zařazeném čtvrtém, případně pátém převodu. Jen při nich umí elektronika aktivovat funkci overboost. Při ostatních kvaltech, tedy od jedničky po trojku a také na šestku činí špička momentu 260 N.m. Standardní verze motoru nabízí vrchol točivého momentu o 20 N.m nižší při stejných otáčkách 2000 za minutu.

Uvedených zlepšených parametrů motor dosáhl odlišným softwarem jeho řízení a také větším a tudíž odlišným turbodmychadlem. Jiné je rovněž sání, které má klást minimální odpor pístům, stejně jako nové výfukové potrubí.

TEST 2014: Renault Clio RS – Horší než obvykle

Co zůstává, je použití výhradně dvouspojkové samočinné převodovky EDC s šesti převody. Měla by však řadit rychleji až o 30 procent. Také manuální řazení by mělo být lepší, zásluhou zkrácení dráhy „pádel“ řazení. Zda tomu tak opravdu je ale posoudit nedokážeme…

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio R.S.18

Cena v základní výbavě: 666 900 Kč Cena v testované výbavě: 703 400 Kč

Základní výbava:Paket R-Link (multimediální navigační systém, ozvučení Arkamys 3D aj.), kontrola nedotáčivosti CSV (obdoba XDS neboli elektronická náhražka samosvoru), asistent rozjezdu do kopce, čtyři airbagy s možností deaktivovat ten spolujezdce, ISOFIX na dvou krajních zadních sedadlech, specifický zadní spoiler R.S., funkční zadní difuzor, 18palcová kola z lehké slitiny, metalický lak, červené brzdové třmeny, senzor deště, přední světlomety Led Pure Vision, zatmavená zadní skla, zadní parkovací senzory, podvozek Cup Trophy, automatická klimatizace, atd.

Výbava testovaného vozu:Specifické čalounění R.S. tmavá kůže (+ 25.000,-), Přední a zadní parkovací senzory a zadní parkovací kamera (+ 5.000,-) R.S. Monitor 2.1 – zobrazuje údaje z telemetrie, viz text (+ 6.500,-)

FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio R.S.18
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1618
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 6050
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.1 / 5.9
Emise CO2:135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1145
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1204 / 507
Rozměr pneu:205/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4062
b) šířka (mm): 1945
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 2598
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1365
l) šířka vzadu (mm): 1395
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Clio R.S.18 – Inspirováno ve Formuli 1







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Renault Clio R.S. vs. Toyota Yaris GRMN – Jeden ryzí a druhý polovičatý Renault Clio R.S. vs. Toyota Yaris GRMN – Jeden ryzí a druhý polovičatý

Sešla se nám jedna vybledlá legenda a auto, které se…

Video: Rychlé kolečko s Renaultem Clio R.S. a Toyotou Yaris GRMN Video: Rychlé kolečko s Renaultem Clio R.S. a Toyotou Yaris GRMN

Malé hot-hatche bývají celkem spolehlivou cestou za…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Dnes 18:48

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Všichni tady zemřeme! Opuštěná Štíbrová nezvládá boj s nemocí a starost o dítě

Všichni tady zemřeme! Opuštěná Štíbrová nezvládá boj…

Herečka Nikol Štíbrová (32) je známá svým smyslem pro humor. Ovšem i ten ji teď ale zřejmě pomalu opouští. Nemoc…

 

iSport.cz

Třinec prohrál na závěr LM v Norsku 2:6, Kometa padla v Zugu

Třinec prohrál na závěr LM v Norsku 2:6, Kometa padla v Zugu

České kluby v úterním programu hokejové Ligy mistrů nezářily. Třinec, který o naději na postup do play off…

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se zlobí na Patáka

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se…

Šlágr ČFL, první s druhým. A poražené Dobrovice se zlobí, že je na hřišti vedoucího mužstva v Zápech zařízl…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…