Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus 1,0 EB vs Renault Mégane 1,2 TCe – Sedm válců a dvě turba

Diskuze (256)
Pod kapotami Focusu a Méganu se sešly minimalistické motory. Budou stačit? A který je lepší?

Začalo to docela nevinně, před nějakými šesti lety zkusili Volkswagen a Fiat nasadit do kompaktního hatchbacku celkem malý benzinový motor s turbem. Čtrnáctistovky s výkonem přes 100 kW odstartovaly fenomén, kterému říkáme downsizing.

Základní předpoklady se osvědčily: takový motor má vyšší výkon (a podstatně vyšší točivý moment) a nižší nominální spotřebu. První žádá zákazník, druhé vyžadují evropské předpisy. A tak kdo dnes nemá nějaký ten přeplňovaný motor, skoro jako by nebyl.

Zaujmout v pestré konkurenci proto není úplně jednoduché. Ford a Renault zvolili cestu co nejmenšího objemu a co největšího litrového výkonu.

ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty

Renault a jeho Mégane 1,2 TCe platí v této dvojici za toho konzervativnějšího. Objem čtyřválce vyzývá na souboj zvedený 1,2 TSI (maximálně 77 kW a 175 Nm) od koncernu VW, díky pokročilým konstrukčním postupům ale Renault nabídne 85 kW a hlavně 190 Nm. Jenže Ford ve svém Focusu ještě ubral jeden válec a dva decilitry objemu. Přesto dosahuje 92 kW a 200 Nm – působivé!

Samozřejmostí je v obou případech přímé vstřikování, olejové čerpadlo s variabilním průtokem a start-stop. Smyslem všech těch opatření je v nepatrných krocích zlepšovat spotřebu paliva. Oba motory jsou osazeny malým turbodmychadlem, které se rychle roztočí, ale v extrému už přetlak nezlepší. To proto jsou maxima točivého momentu tak vysoká a posazená do nízkých otáček.

Kromě počtu válců je zde jeden podstatný rozdíl: Renault považuje za optimum čtvercový poměr vrtání a zdvihu. To Ford vsadil na kartu dlouhého zdvihu, která zaručuje vyšší točivý moment, ovšem za cenu horší účinnosti ve vysokých otáčkách.

ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty

Menší motor táhne víc

Dost bylo teorie, vyrážíme do provozu. Po samostatném testu Focusu nás rozjezdy tříválce nepřekvapují. Se spojkou je potřeba zacházet opatrněji, protože motor v otáčkách těsně nad volnoběhem sotva táhne. Pro rozjezd je proto potřeba dát víc plynu, ale zase obezřetně, aby auto nevyrazilo vpřed na vlně rychle nastupujícího točivého momentu.

Chce to trochu zvyku, což pro Renault neplatí. Jeho dvanáctistovka má plynulejší nástup a v podstatě nevyžaduje žádnou pozornost. Navíc nezní jako tříválec, což může být pro řadu zájemců zásadní předností. Francouzský motor je zkrátka ve městě větším univerzálem, tím spíš, že jeho spotřeba zde nezávisí tolik na jízdním stylu nebo hustotě provozu.

ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty

Stačí ale vyjet za město a karta se obrací. Pro klidné jezdce bude Renault navždy silákem – ale to proto, že při každém prudším stlačení plynového pedálu TCe okamžitě vynese všechny trumfy a táhne rovnou naplno. Když ale chcete ještě víc síly, je potřeba podřadit a vytáhnout otáčky někam ke čtyřem tisícům. V tomto přeplňovaný Mégane připomíná atmosférické motory.

To nejmenší EcoBoost od Fordu pracuje úderněji. Turbo díky funkci overboost krátkodobě vytáhne maximum točivého momentu ze standardních 170 na 200 Nm a řadicí páka může zůstat v klidu. Na tříválcový motor je zkrátka spoleh, funguje jako skoro každé moderní turbo – bez nároků na časté řazení a s téměř lineární charakteristikou.

Focus tedy dokáže nabrat ztracené body zpět, navíc v mimoměstských rychlostech odpadá argument zvukového projevu – tříválcové vrčení se ztratí na pozadí ostatních zvukových ruchů.

Jestli by měla rozhodovat spotřeba, pak docházíme k překvapivé remíze. Oba vozy s pomocí šestistupňové převodovky točí při 130 km/h na šestku 2800 min-1, ten německý u toho žádá 7,2 l/100 km a francouzský 7,3 l/100 km. Při opravdu šetrné jízdě umí oba klesnout pod šest litrů. To jsou pěkné hodnoty, ovšem úsporné teritorium turbodieselů stále zůstává nedotčeno.

ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty

Podvozkové paradoxy

Kromě souboje čtyřválce s tříválcem to dnes bude duel komfortního Renaultu s dynamicky laděným Focusem – nebo ne? Stačí srovnat vstupní podmínky volbou 17palcových kol a najednou zaběhané pravdy neplatí. Ford se ladně nese přes nerovnosti, nekope a přitom je stabilní a moc se nenaklání.

Proti přitvrzenému Renaultu ale postrádá část jistoty v zatáčkách. Pneumatiky se sníženým valivým odporem by hlavně na mokru občas rády sklouzly, a tak do akce vstupuje ESP. To Continentaly u Renaultu drží víc, a tak se do nich může Mégane pořádně opřít. Není to tak pohodlné, ale působí to ovšem sebevědoměji.

Sečteno, podtrženo: Focus nastoupil s nejkomfortnější konfigurací podvozku, a tak tvrdší Mégane s odlehčenou karoserií nemá velké šance. Zvlášť když v opravdovém extrému i Ford snese opravdu hodně.

ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty

Souboj designérů

Nemůžeme zapomenout ani na klasické porovnání karoserií a hlavně interiérů. Na obou frontách nelze přehlédnout odvahu. Stylisté Renaultu rozehráli jako obvykle velmi extravagantní hru a Ford se rozhodl nezůstávat pozadu – na elegantně krásný tvar karoserie přidal agresivní tvar nárazníku, rozteklá zadní světla a asi nejpodivnější víčko nádrže na světě.

Mimochodem, do obou aut natankujete přes bezzátkové hrdlo. Tento moderní prvek stále čeká na větší rozšíření, Focus ani Mégane ale o něj ochuzeny nejsou.

Uvnitř pak proti až příliš jednoduchému Renaultu staví Ford útočné organické tvary, které velkoryse zasahují do prostoru. Tím si zbytečně podkopává pozici, protože objektivně prostornější interiér působí stísněnějším dojmem.

ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty

Mégane je vzdušnější, takže dokáže vnitřní prostor lépe prodat. To se pak snáze přehlédnou i docela podstatné věci, jako kratší sedáky, méně pohodlná sedadla nebo v podstatě zcela chybějící opora stehen na zadních sedadlech.

Podobné je to i v dalších aspektech. Kdyby se globální Focus držel předlohy současného Mondea, možná by nebyl tak progresivní. Dostal by ovšem volant s lépe rozmístěnými tlačítky a přehledné ovládání multimediálního systému. Takto si titěrné knoflíky na panelu rádia a navigace v ničem nezadají s těmi v Méganu. Alespoň, že se při nastavování teploty můžeme ve Fordu spolehnout na otočné ovladače. Oběma autům ale chybí tlačítko pro synchronizování teploty dvouzónové klimatizace.

A jak je to na opačné straně auta, tedy v kufru? Tady Focus ztrácí děsivých 95 litrů objemu. S metrem v ruce ale přichází rychlé rozřešení: Mégane, který vsadil na jednodušší a prostorově úspornější vlečenou nápravu, získal do šířky 10 cm k dobru a do výšky proti Focusu přidává 7 cm. Pravidelně tvarovaný prostor ale bude i tak po většinu roku stačit. Kdo nesouhlasí, může sáhnout po kombi, které se nabízí za stejnou cenu.

ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty

Cena rozhoduje

I když je díky mnoha drobným nuancím Focus dotaženějším autem, cenový rozdíl 57 tisíc korun to obhájí jen těžko. Když dorovnáme výbavy, je potřeba na nákup srovnatelného Focusu vyčlenit o 96 tisíc víc. Samozřejmě můžete spoléhat na snížení skutečné prodejní ceny, ale Renault je levnější skoro o pětinu a to je opravdu velký rozdíl.

Model Focus 1,0 EcoBoost Mégane 1,2 TCe
Výbava Titanium Bose
Základní cena [Kč] 436.690,- 379.900,-
Alarm 9.900,- 7.590,-
Asistent rozjezdu S 2.500,-
Bi-xenonové svěltomety 25.000,- 25.200,-
Bluetooth S S
Dvouzónová klimatizace S S
Kožené čalounění 36.900,- 25.000,-
Litá kola R17 6.000,- S
Mlhovky vpředu S S
Metalický lak 13.900,- 13.700,-
Navigace 24.100,- 15.500,-
Parkovací senzory vzadu 8.000,- S
Sledování tlaku pneu 1.900,- 3.100,-
Start-stop S S
Tempomat S S
Vyhřívání předních sedadel 11.900,- 5.600,-
Cena celkem [Kč] 574.290,- 478.090,-

ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty ford renault testy nizsistredni srovnavacitesty

Ford Focus 1,0 EcoBoost
+ Komfortnější podvozek

Pružnější motor

Prostornější interiér, pohodlnější sedadla

Pestřejší nabídka příplatků, více bezpečnostní výbavy

V akci kombi za cenu hatchbacku

- Menší zavazadlový prostor

Náročnější rozjezdy

Méně vzdušný interiér

Tři různé fonty na přístrojové desce

Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet

Renault Mégane 1,2 TCe
+ Výrazně levnější

Bohatší standardní výbava

Ve městě menší rozpětí dosahované spotřeby

Větší zavazadlový prostor

Dravější projev v zatáčkách

- Vyšší práh zavazadlového prostoru

Občas nepohodlné odpružení

Ovládání klimatizace a rádia

Omezení nabídky motorů a výbav

Diskuze (256)
Model Renault Mégane 1,2 TCe Ford Focus 1,0 l EcoBoost
Cena základní sestavy 379 900 Kč 436 690 Kč
Cena testované sestavy 482 400 Kč 658 990 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4500 92 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2000 170 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.6 / 5.3 6.3 / 4.2 / 5
Emise CO2: 0 114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 372 / 1162 277 / 1062
Objem nádrže (l): 60 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 582 1279 / 546
Rozměr pneu: 205/50 R17 215/50 R17
Renault Mégane 1,2 TCe
Ford Focus 1,0 l EcoBoost
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4302 4358
b) šířka (mm): 1808 1823
c) výška (mm): 1471 1484
d) rozvor (mm): 2641 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1546 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1547 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1070 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 460 / 800 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940 930
k) šířka vpředu (mm): 1470 1475
l) šířka vzadu (mm): 1420 1470
délka sedáku vpředu (mm): 460 510
délka sedáku vzadu (mm): 460 490
výška opěradla vpředu (mm): 630 640
výška opěradla vzadu (mm): 630 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ne
8. 4. 2014 23:14
Re: Podvozek naopak
súúúúúúúúúúúúúúúúúhlas
8. 4. 2014 23:05
Re: Gratulace
no nemá len vleečné jednoduché ramená,ale niečo také ako na prednej náprave trojuholníkové na čapoch a pružiny
8. 4. 2014 23:02
Re: Řízení? Re: Re: Re: Gratulace
17200euro titanium
8. 4. 2014 22:51
Re: Ergonomie
Presne ako píšeš 3 rozdielne ja som kúpil 92kW červený mám tam to rádio klasika a pohoda.Ten prepínač svetiel je zatiaľ jediné čo ma na tom fofíku žere,ale dá sa na to zvyknúť.Podvozok je super bez konkurenčne.
24. 11. 2012 22:36
Re: Až na tu prostornost...
no tem moj pri 130 ide 128 na GPS ;-)