Ford Focus 1,0 EB vs Renault Mégane 1,2 TCe – Sedm válců a dvě turba

 

Pod kapotami Focusu a Méganu se sešly minimalistické motory. Budou stačit? A který je lepší?

Začalo to docela nevinně, před nějakými šesti lety zkusili Volkswagen a Fiat nasadit do kompaktního hatchbacku celkem malý benzinový motor s turbem. Čtrnáctistovky s výkonem přes 100 kW odstartovaly fenomén, kterému říkáme downsizing.

Základní předpoklady se osvědčily: takový motor má vyšší výkon (a podstatně vyšší točivý moment) a nižší nominální spotřebu. První žádá zákazník, druhé vyžadují evropské předpisy. A tak kdo dnes nemá nějaký ten přeplňovaný motor, skoro jako by nebyl.

Zaujmout v pestré konkurenci proto není úplně jednoduché. Ford a Renault zvolili cestu co nejmenšího objemu a co největšího litrového výkonu.

obrázek [600 x 286]

Renault a jeho Mégane 1,2 TCe platí v této dvojici za toho konzervativnějšího. Objem čtyřválce vyzývá na souboj zvedený 1,2 TSI (maximálně 77 kW a 175 Nm) od koncernu VW, díky pokročilým konstrukčním postupům ale Renault nabídne 85 kW a hlavně 190 Nm. Jenže Ford ve svém Focusu ještě ubral jeden válec a dva decilitry objemu. Přesto dosahuje 92 kW a 200 Nm – působivé!

Samozřejmostí je v obou případech přímé vstřikování, olejové čerpadlo s variabilním průtokem a start-stop. Smyslem všech těch opatření je v nepatrných krocích zlepšovat spotřebu paliva. Oba motory jsou osazeny malým turbodmychadlem, které se rychle roztočí, ale v extrému už přetlak nezlepší. To proto jsou maxima točivého momentu tak vysoká a posazená do nízkých otáček.

Kromě počtu válců je zde jeden podstatný rozdíl: Renault považuje za optimum čtvercový poměr vrtání a zdvihu. To Ford vsadil na kartu dlouhého zdvihu, která zaručuje vyšší točivý moment, ovšem za cenu horší účinnosti ve vysokých otáčkách.

obrázek [600 x 339]

Menší motor táhne víc

Dost bylo teorie, vyrážíme do provozu. Po samostatném testu Focusu nás rozjezdy tříválce nepřekvapují. Se spojkou je potřeba zacházet opatrněji, protože motor v otáčkách těsně nad volnoběhem sotva táhne. Pro rozjezd je proto potřeba dát víc plynu, ale zase obezřetně, aby auto nevyrazilo vpřed na vlně rychle nastupujícího točivého momentu.

Chce to trochu zvyku, což pro Renault neplatí. Jeho dvanáctistovka má plynulejší nástup a v podstatě nevyžaduje žádnou pozornost. Navíc nezní jako tříválec, což může být pro řadu zájemců zásadní předností. Francouzský motor je zkrátka ve městě větším univerzálem, tím spíš, že jeho spotřeba zde nezávisí tolik na jízdním stylu nebo hustotě provozu.

obrázek [600 x 350]

Stačí ale vyjet za město a karta se obrací. Pro klidné jezdce bude Renault navždy silákem – ale to proto, že při každém prudším stlačení plynového pedálu TCe okamžitě vynese všechny trumfy a táhne rovnou naplno. Když ale chcete ještě víc síly, je potřeba podřadit a vytáhnout otáčky někam ke čtyřem tisícům. V tomto přeplňovaný Mégane připomíná atmosférické motory.

TEST Ford Focus 1,6 TDCi vs. VW Golf 1,6 TDI – Superhrdina kontra etalon

To nejmenší EcoBoost od Fordu pracuje úderněji. Turbo díky funkci overboost krátkodobě vytáhne maximum točivého momentu ze standardních 170 na 200 Nm a řadicí páka může zůstat v klidu. Na tříválcový motor je zkrátka spoleh, funguje jako skoro každé moderní turbo – bez nároků na časté řazení a s téměř lineární charakteristikou.

Focus tedy dokáže nabrat ztracené body zpět, navíc v mimoměstských rychlostech odpadá argument zvukového projevu – tříválcové vrčení se ztratí na pozadí ostatních zvukových ruchů.

Jestli by měla rozhodovat spotřeba, pak docházíme k překvapivé remíze. Oba vozy s pomocí šestistupňové převodovky točí při 130 km/h na šestku 2800 min-1, ten německý u toho žádá 7,2 l/100 km a francouzský 7,3 l/100 km. Při opravdu šetrné jízdě umí oba klesnout pod šest litrů. To jsou pěkné hodnoty, ovšem úsporné teritorium turbodieselů stále zůstává nedotčeno.

obrázek [600 x 252]

Podvozkové paradoxy

Kromě souboje čtyřválce s tříválcem to dnes bude duel komfortního Renaultu s dynamicky laděným Focusem – nebo ne? Stačí srovnat vstupní podmínky volbou 17palcových kol a najednou zaběhané pravdy neplatí. Ford se ladně nese přes nerovnosti, nekope a přitom je stabilní a moc se nenaklání.

Proti přitvrzenému Renaultu ale postrádá část jistoty v zatáčkách. Pneumatiky se sníženým valivým odporem by hlavně na mokru občas rády sklouzly, a tak do akce vstupuje ESP. To Continentaly u Renaultu drží víc, a tak se do nich může Mégane pořádně opřít. Není to tak pohodlné, ale působí to ovšem sebevědoměji.

Sečteno, podtrženo: Focus nastoupil s nejkomfortnější konfigurací podvozku, a tak tvrdší Mégane s odlehčenou karoserií nemá velké šance. Zvlášť když v opravdovém extrému i Ford snese opravdu hodně.

obrázek [600 x 197]

Souboj designérů

Nemůžeme zapomenout ani na klasické porovnání karoserií a hlavně interiérů. Na obou frontách nelze přehlédnout odvahu. Stylisté Renaultu rozehráli jako obvykle velmi extravagantní hru a Ford se rozhodl nezůstávat pozadu – na elegantně krásný tvar karoserie přidal agresivní tvar nárazníku, rozteklá zadní světla a asi nejpodivnější víčko nádrže na světě.

Mimochodem, do obou aut natankujete přes bezzátkové hrdlo. Tento moderní prvek stále čeká na větší rozšíření, Focus ani Mégane ale o něj ochuzeny nejsou.

Uvnitř pak proti až příliš jednoduchému Renaultu staví Ford útočné organické tvary, které velkoryse zasahují do prostoru. Tím si zbytečně podkopává pozici, protože objektivně prostornější interiér působí stísněnějším dojmem.

obrázek [600 x 573]

Mégane je vzdušnější, takže dokáže vnitřní prostor lépe prodat. To se pak snáze přehlédnou i docela podstatné věci, jako kratší sedáky, méně pohodlná sedadla nebo v podstatě zcela chybějící opora stehen na zadních sedadlech.

Podobné je to i v dalších aspektech. Kdyby se globální Focus držel předlohy současného Mondea, možná by nebyl tak progresivní. Dostal by ovšem volant s lépe rozmístěnými tlačítky a přehledné ovládání multimediálního systému. Takto si titěrné knoflíky na panelu rádia a navigace v ničem nezadají s těmi v Méganu. Alespoň, že se při nastavování teploty můžeme ve Fordu spolehnout na otočné ovladače. Oběma autům ale chybí tlačítko pro synchronizování teploty dvouzónové klimatizace.

A jak je to na opačné straně auta, tedy v kufru? Tady Focus ztrácí děsivých 95 litrů objemu. S metrem v ruce ale přichází rychlé rozřešení: Mégane, který vsadil na jednodušší a prostorově úspornější vlečenou nápravu, získal do šířky 10 cm k dobru a do výšky proti Focusu přidává 7 cm. Pravidelně tvarovaný prostor ale bude i tak po většinu roku stačit. Kdo nesouhlasí, může sáhnout po kombi, které se nabízí za stejnou cenu.

obrázek [600 x 380]

Cena rozhoduje

I když je díky mnoha drobným nuancím Focus dotaženějším autem, cenový rozdíl 57 tisíc korun to obhájí jen těžko. Když dorovnáme výbavy, je potřeba na nákup srovnatelného Focusu vyčlenit o 96 tisíc víc. Samozřejmě můžete spoléhat na snížení skutečné prodejní ceny, ale Renault je levnější skoro o pětinu a to je opravdu velký rozdíl.

ModelFocus 1,0 EcoBoostMégane 1,2 TCe
VýbavaTitaniumBose
Základní cena [Kč]436.690,-379.900,-
Alarm9.900,-7.590,-
Asistent rozjezduS2.500,-
Bi-xenonové svěltomety25.000,-25.200,-
BluetoothSS
Dvouzónová klimatizaceSS
Kožené čalounění36.900,-25.000,-
Litá kola R176.000,-S
Mlhovky vpředuSS
Metalický lak13.900,-13.700,-
Navigace24.100,-15.500,-
Parkovací senzory vzadu8.000,-S
Sledování tlaku pneu1.900,-3.100,-
Start-stopSS
TempomatSS
Vyhřívání předních sedadel11.900,-5.600,-
Cena celkem [Kč]574.290,-478.090,-

obrázek [600 x 306]

Ford Focus 1,0 EcoBoost
+Komfortnější podvozek
Pružnější motor
Prostornější interiér, pohodlnější sedadla
Pestřejší nabídka příplatků, více bezpečnostní výbavy
V akci kombi za cenu hatchbacku
-Menší zavazadlový prostor
Náročnější rozjezdy
Méně vzdušný interiér
Tři různé fonty na přístrojové desce
Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet
Renault Mégane 1,2 TCe
+Výrazně levnější
Bohatší standardní výbava
Ve městě menší rozpětí dosahované spotřeby
Větší zavazadlový prostor
Dravější projev v zatáčkách
-Vyšší práh zavazadlového prostoru
Občas nepohodlné odpružení
Ovládání klimatizace a rádia
Omezení nabídky motorů a výbav
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus 1,0 l EcoBoost

Cena v základní výbavě: 436 690 Kč Cena v testované výbavě: 658 990 Kč

Základní výbava:Elektronický stabilizační systém ESP, Čelní, boční a stropní airbagy, Elektricky ovládaná přední i zadní okna, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Palubní počítač + systém ECOmode, Kožený volant nastavitelný ve 4 směrech, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka v barvě karoserie s integrovanými blikači, Automatická dvouzónová klimatizace, Přední mlhová světla, Tempomat, Startovací tlačítko Ford Power, Asistent rozjezdu do svahu HSA

Výbava testovaného vozu:Sada Audio 92 (SD navigační systém s 5“ barevným multifunkčním displejem, SONY rádio s CD přehrávačem s možností přehrávat MP3 soubory, 9 HiFi reproduktorů, vstupy USB a AUX pro externí přehrávač (vč. možnosti připojení přehrávače iPod), dálkové ovládání na volantu, Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině), barevný multifunkční informační displej, zdokonalený informační displej přístrojového panelu, 4 GB SD karta obsahující mapové podklady Evropy včetně ČR) 32.500 Kč, Chránič hran předních a zadních dveří 1600 Kč, 17“ x 7.0 kola z lehkých slitin s 5x2 paprsky Individual v provedení třpytivý nikl 11.000 Kč, Sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou + sedadlo spolujezdce s nastavitelnou výškou a bederní opěrkou 2200 Kč, Sada Family (přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem, druhý sklopný klíč dálkového ovládání, varovný signál nezapnutých bezpečnostních pásů na všech 5 sedadlech, elektrické dětské pojistky zadních dveří a oken ovládané z místa řidiče) 1700 Kč, Sada Assist Plus (systém prevence nárazu při nízké rychlosti Active City Stop, systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu se signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (LDW) a systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu (LKA), funkce rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, automatické přepínání dálkových světel, sledování bdělosti řidiče, zdokonalený informační displej přístrojového panelu, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů, přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem, vnější zpětná zrcátka - elektricky sklopná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, zpožděné zhasínání předních světlometů) 28.500 Kč, Sada City Plus (aktivní parkovací asistent umožňující podélné parkování bez změny směru řidičem, parkovací senzory - přední a zadní, přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem, vnější zpětná zrcátka - elektricky sklopná, s osvětlením prostoru pod zrcátky) 15.000 Kč, Sada Vision (bixenonové světlomety s automatickým nastavením sklonu + statická odbočovací světla, LED světla denního svícení, ostřikovače světlometů, prémiové osvětlení interiéru LED diodami s možností volby barevného provedení) 29.900 Kč, Metalický lak modrá Ink 13.900 Kč

Renault Mégane 1,2 TCe

Cena v základní výbavě: 379 900 Kč Cena v testované výbavě: 482 400 Kč

Základní výbava:Disky kol z lehké slitiny Black Sari 17“, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ABS, EBV, ESP, ASR, 6 airbagů, ISOFIX, tempomat s omezovačem rychlosti, hands-free karta, censtrální dálkové zamykání, elektrický posilovač s proměnlivým účinkem, volant stavitelný ve dvou osách, stěrač zadního okna, automatická dvouzonová klimatizace se třemi režimy, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, výškově stavitelná přední sedadla, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, kapsy na zadní straně sedadel, rádio R+Bose s CD, MP3, USB, 9 repro

Výbava testovaného vozu:metalický lak perleťový (18.500,-), systém kontroly tlaku v pneumatikách (3.100,-), bi-xenonové samonatáčecí světlomety (25.200,-), poloautomatická ruční brzda (4.000,-), předpříprava pro alarm (1.300,-), navigační systém Carminat Tom Tom (15.500,-), panoramatické střešní okno (25.200,-), zatmavená zadní skla (4.100,-), vyhřívaná přední sedadla (5.600,-)

Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce

V energetice se často setkáváme se zkratkami SEK či ASEK.…

Německo chce kvůli kauze s turbínami na Krymu rozšířit sankce Německo chce kvůli kauze s turbínami na Krymu rozšířit sankce

Německo prosazuje, aby se na sankčním seznamu Evropské…

O krachující Alitalii má zájem další společnost, nabídku podal irský Ryanair O krachující Alitalii má zájem další společnost, nabídku podal irský Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Chemička Deza z Agrofertu dostal zelenou k převzetí polského konkurenta Chemička Deza z Agrofertu dostal zelenou k převzetí polského konkurenta

Chemička Deza ze skupiny Agrofert může koupit polskou…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus 1,0 l EcoBoostRenault Mégane 1,2 TCe
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 9991198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 600085 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 1500 - 4500190 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.310.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.2 / 56.4 / 4.6 / 5.3
Emise CO2:114-
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 277 / 1062372 / 1162
Objem nádrže (l):5560
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1279 / 5461205 / 582
Rozměr pneu:215/50 R17205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 43584302
b) šířka (mm): 18231808
c) výška (mm): 14841471
d) rozvor (mm): 26482641
e) rozchod vpředu (mm): 15441546
f) rozchod vzadu (mm): 15341547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050900 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880460 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10501020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930940
k) šířka vpředu (mm): 14751470
l) šířka vzadu (mm): 14701420
délka sedáku vpředu (mm): 510460
délka sedáku vzadu (mm): 490460
výška opěradla vpředu (mm): 640630
výška opěradla vzadu (mm): 600630
místo vzadu pod předním sedadlem: NeAno
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus 1,0 EB vs Renault Mégane 1,2…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Na Tour de France se ukázal speciální Ford Focus RS. Je jediný na světě! Na Tour de France se ukázal speciální Ford Focus RS. Je jediný na světě!

Automobilka Ford je exkluzivním dodavatelem doprovodných…

Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát? Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak…

 



 
Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou

Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou

Dnes 15:58

Dacia expandovala po Evropě jako výrobce levných automobilů. A na tomto charakteru nehodlá nic měnit.




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Hokejisté Sparty vyjeli poprvé na led. Zúčastnil se i Neuvirth s Přibylem

Hokejisté Sparty vyjeli poprvé na led. Zúčastnil se…

První trénink na ledě před novou extraligovou sezonou mají už za sebou  hokejisté Sparty. Jejich kádr během léta…

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl v přípravě

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl…

Fotbalisté Ostravy vstoupí do nové sezony bez dosavadního kapitána Tomáše Zápotočného. Sedmatřicetiletý stoper…

 

Reflex.cz

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…

Filosofie jihoafrických hoteliérů: Mrtvý žralok – dobrý žralok! Kdy zabijeme posledního?

Filosofie jihoafrických hoteliérů: Mrtvý žralok –…

Žraloci jsou často zpodobňováni jako primitivní zabijáci, kteří prahnou po lidském mase. Zcela opačný názor má…