Ford Focus 1,6 TDCi vs. VW Golf 1,6 TDI – Superhrdina kontra etalon

Ford Focus 1,6 TDCi vs. VW Golf 1,6 TDI – Superhrdina kontra etalon

 
 

Dieselová jedna-šestka je dnes v nižší střední třídě samozřejmostí. Postavili jsme proti sobě dvě taková celoevropsky nejprodávanější auta.

Ford, Volkswagen a Opel – to jsou v Evropě s přehledem nejžádanější hatchbacky nižší střední třídy. Na českém trhu je obliba Fordu a VW přece jen o něco vyšší, a proto volba pro srovnávací test padla na novou generaci Fordu Focus a Volkswagen Golf – již tradičně nejprodávanější auto v Evropě.

Při výběru motorizací jsme se přitom řídili uvažováním šetřivého zákazníka. Sáhli jsme po turbodieselech, a to menších (a levnějších) šestnáctistovkách. U Focusu padla volba na nejslabší 1,6 TDCi o výkonu 70 kW.

Proti němu jsme postavili 1,6 TDI od Volkswagenu, který se nabízí ve dvou výkonově podobných provedeních: 66 a 77 kW. Vybrali jsme silnější z nich, protože základ se na mnoha trzích, včetně domácího Německa, vůbec nenabízí.

Karoserie

Že máme před sebou dvě značně rozdílná auta, je zřejmé už na první pohled. Designéři Focusu nešetřili prolisy, dramatickými oblinami a ostrými úhly. Golf se naopak snaží působit co nejuhlazenějším dojmem, ryze konzervativní design středí části se snaží oživit příď a záď s jen nepatrnými dynamickými rysy.

Obě auta jsou v základním provedení (Focus Trend, Golf Trendline), což znamená, že jsou prosty výrazného chromování. Nemohou se spolehnout ani na velká kola, diody nebo speciální laky – naopak bílá barva srovnává výchozí podmínky.

obrázek [600 x 369]  

Focus zaujme sportovnějším profilem s plynule protaženou linií střechy. Velmi mu sluší nelakované kryty prahů, naopak tvarové řešení zadních světel je dosti kontroverzním prvkem.

Golf volí krabicovější tvar. Design se drží tradic, které představuje především silný C sloupek bez přídavného okna a krátký zadní převis.

Oba modely navíc dělí dost výrazný velikostní rozdíl: Focus je o 16 centrimetrů delší a má o 7 centimetrů delší rozvor náprav.

Interiér

Už při nastupování do kabiny se projeví další zásadní rozdíl. Golf sice není designovou perlou, ale geometričtěji tvarované dveřní otvory značně usnadňují vstup do interiéru. To ocení samozřejmě hlavně silnější postavy a starší osoby, u zadních dveří, kde je rozdíl ještě větší, ale také rodiče dětí.

obrázek [300 x 331] Za pozornost také stojí to, že Ford rozhodně nešetřil na utěsnění dveří. Na rozdíl od Golfu má Focus dvojité gumové těsnění a navíc i plastové kryty rámů oken. Golf je v tomto ohledu podstatně jednodušeji navržen, rozdíl v potlačení aerodynamického ve prospěch Focusu je ale nečekaně malý.

Moderní interiér Focusu jede na sportovní vlně, nešetřilo se prolisy, záhyby a křivkami. Na mohutnou palubní desku plynule navazuje vysoký a široký středový tunel. Řidič má před sebou sportovně tvarovaný volant a specificky navržený přístrojový štít.

Palubní deska Golfu se snaží neděsit zákazníky zbytečnými změnami, už tři generace se drží stejné architektury. Tato strategie je úspěšná, interiér Volkswagenu není nikterak atraktivní, ale přesto je pohledný. Mimoto palubní deska co nejméně zasahuje do prostoru, což se pozitivně odráží v pocitu větší vzdušnosti.

Prostorové poměry vpředu i vzadu jsou v obou autech číselně podobné, faktem ale je, že v Golfu se posádka cítí komfortněji. Platí to především pro zadní sedadla, která jsou ve Focusu vhodná spíš k občasnému použití.

Zavazadlový prostor

Hatchback nižší střední třídy musí leckdy plnit i úlohu rodinného auta, proto se vyplatí porovnat i prostor pro zavazadla. Ačkoliv je Golf výrazně kratší, díky prostorově úspornější stavbě karoserie nabídne v podélném směru stejně místa jako Focus – konkrétně 78 cm v základu (Focus 80 cm) a 137 cm po sklopení sedadel.

I výška je v obou případech velmi podobná, rozdíl je až v minimální šířce, kde Focus se svými 112 cm jasně vítězí. Golf ovšem dokáže nabídnout i dost místa po stranách kolem podběhů, v tomto na něj Focus zase ztrácí.

Zavazadlový prostorFord FocusVW Golf
Délka u dna základní [mm]780800
Délka u dna max. [mm]13701370
Šířka mezi podběhy [mm]11201030
Výška pod platem [mm]450445
Výška nakládací hrany [mm]690685
Výška pod otevřenými dveřmi [mm]18901860

Zajímavostí je volba dojezdových rezerv. Kola obouvají pneumatiky Michelin Primacy HP (Ford), resp. Continental ContiPremiumContact 2 (VW), dojezdovky však spoléhají na levnější dodavatele: Hankook a Kumho.

Motor

Základní technické rysy obou dieselových motorů jsou stejné: čtyři válce, objem 1,6 litru, vstřikování common-rail a přeplňování turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek.

Ford ve spolupráci s PSA připravil motor, který je sám o sobě velmi úsporný. Navzdory variabilním lopatkám v turbu ale potřebuje otáčky, nad volnoběhem se mu pracovat nechce. Na první dva převody musí řidič chtě nechtě vytočit motor alespoň na 2000 min-1, aby se motor po přeřazení nezakuckával. Z toho pak vyplývá rozdíl ve spotřebě paliva ve městě.

obrázek [600 x 242]  

Agregát 1,6 TDI ale patří k vůbec nejlepším turbodieselům současnosti. Není proto ostudou, že na něj umění motorářů od Fordu nestačí. Jakkoliv je TDCi dobrý motor, TDI je jednoduše ještě lepší.

Je schopen táhnout v libovolných otáčkách od 1000 do 5000 min-1. K životu ve městě stačí otáčky do 1600 min-1, mimo něj zase pro někoho možná nečekaně nevadí absence šestého převodového stupně.

Odečtená spotřeba palivaFord FocusVW Golf
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km]5,65,7
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1]24002500
Městský provoz [l/100 km]5,0-5,54,0-5,5
Mimoměstský okruh [l/100 km]3,83,8

V disciplíně spotřeba paliva jsou oba konkurenti mimořádně vyrovnaní. Focus je v dálničních rychlostech zanedbatelně úspornější, Golf má zase nižší minimum ve městě. S oběma auty jsme v hustém provozu jezdili za 5 až 5,5 l/100 km, obezřetná práce s plynovým pedálem a řadicí pákou ale dokázala u Volkswagenu opakovaně srazit spotřebu ve městě pod 4 litry. Dostat se s Fordem pod pět se naopak ukázalo za daných podmínek nemožné.

Podvozek

V samostatném testu dieselového Focusu jsme si posteskli, že jeho podvozek není tak komfortní ani agilní jako v případě benzinového 1,6 EcoBoost. Ale ani dieselový Golf není jízdně natolik nadaný jako jeho benzinový souputníci.

Důkladně jsme zkoumali jízdní vlastnosti obou aut, abychom mohli pořádně vyřešit prestižní otázku, který z německých hatchbacků líp jezdí. Volba nakonec padla poměrně jednoznačně na Focus.

Ford ochotněji zatáčí, má přesnější řízení a v běžném provozu nedosažitelné limity podvozku. Inženýrům modrého oválu se také podařilo zdárně potlačit tendence k nedotáčivosti.

obrázek [600 x 290]  

To Volkswagen se víc naklání a především hůř zvládá boční přetížení v táhlých zatáčkách. Kde Focus jede jako po kolejích, Golf už začíná naznačovat, že by mu sedělo pomalejší tempo.

VW je ale také nepatrně komfortnější. Na rozdíl od Fordu však na krátkých terénních vlnách občas zhoupne záď. Takovým chováním Focus svoji posádku neobtěžuje (a nakonec i VW jej umí např. u nové Jetty zdárně eliminovat).

Ceny

Pohled do ceníku je mnohdy tím, co nakonec rozhodne o definitivní volbě auta. V obou případech je potřeba na pořízení vynaložit alespoň 400 tisíc korun – konkrétně u Fordu 414.900,- Kč a u pětidveřového VW 412.900,- Kč (66 kW), resp. 439.700,- Kč (77 kW).

U Golfu je potřeba připlatit za přední mlhovky a USB konektor (vzhledem k výši příplatku to ale asi udělá málokdo). Další funkční výbava, která by hnala cenu Focusu o desetitisíce výš, je u Golfu součástí paketu All In za 15.300,- Kč. I díky tomu si může zákazník s rozpočtem kolem 450 tisíc dovolit u Golfu sáhnout po silnější verzi turbodieselu.

Ford Focus vs VW Golf - srovnání cen a výbav
ModelFord FocusVW GolfVW Golf
Motor1,6 TDCi (70 kW)1,6 TDI (77 kW)1,6 TDI (66 kW)
VýbavaTrendTrendlineTrendline
Základní cena [Kč]414.900,-433.200,-406.400,-
Airbagy čelníSSS
Airbagy bočníSSS
Airbagy okenníSSS
Airbag kolenní-SS
Centrální zamykání s DOSSS
Elektricky ovládaná zrcátkaSSS
El. stahování zadních oken8.900,-s 5dv.s 5dv.
ESPSSS
Karoserie pětidveřováS6.500,-6.500,-
Klimatizace manuálníSSS
Klimatizace aut. dvouzónová13.900,-All InAll In
Kožený volantSs 5dv.s 5dv.
Litá kola16.500,-All InAll In
Metalický lak13.900,-13.500,-13.500,-
Přední mlhovkyS5.800,-5.800,-
RádioSSS
Tempomat9.000,-All InAll In
USB konektorS9.900,-9.900,-
Vyhřívání zpětných zrcátekSSS
Rozměr pneu205/55 R16195/65 R15195/65 R15

Výhodnější nabídka Volkswagenu je ale pochopitelná. Golf byl představen téměř před třemi lety, Focus je naopak naprostou novinkou, a proto si může dovolit nasadit laťku o něco výš.

Závěr

Volba u této dvojice není jednoduchá. Z čistě racionálního pohledu je vítězem Golf – kdo bere auto jen jako spotřební věc sloužící k přepravě osob a nákladu, bude při stanovených požadavcích na velikost, cenu a výbavu spokojenější s Golfem. To proto je Volkswagen ve všech klíčových oblastech považován za etalon.

Síla Focusu je v nápaditém designu a statusu novinky. Nemůžeme mu upřít lepší jízdní vlastnosti, v duelu bez emocí by to měl ale složité. Nadšený řidič se zase vážně zamyslí nad volbou přeplňovaného benzinového motoru.

Fakticky ale zákazník neudělá chybu ani s jedním ze srovnávaných aut. Obě jsou dobře vyladěnými celky s úspornými a živými motory, jistými jízdními vlastnostmi a přiměřeným komfortem.

JAKE.AUTO.CZ: Ford Focus III – všechny testy a další články

JAKE.AUTO.CZ: VW Golf VI – všechny testy a další články

Ford Focus 1,6 TDCi
+Velmi dobré jízdní vlastnosti
Nízká spotřeba paliva ve všech jízdních režimech
Šestistupňová převodovka i pro nejslabší turbodiesel
Odstupňování převodovky
Atraktivní design
-Menší zavazadlový prostor
3 různé fonty na přístrojové desce
Málo místa pro nárty zadního cestujícího
Méně vzdušný interiér
Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet
Volkswagen Golf 1,6 TDI
+Velmi úsporný a pružný motor
Schopnost dosáhnout extrémně nízké spotřeby
Přesné řazení a řízení
Velký rozsah nastavení kvalitních sedadel řidiče a spolujezdce
Komfortní a prostorný interiér
-Jen pětistupňová převodovka
Vyšší riziko zcizení, vyšší sazby pojištění
Málo místa pro nárty zadního cestujícího
Fádní design
Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus 1,6 TDCiVW Golf 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 24 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15601598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 360077 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2000250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.511.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.7 / 4.25.7 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:109119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 277 / 1062305 / 1305
Objem nádrže (l):5355
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1338 / 5621314 / 556
Rozměr pneu:215/55 R16205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 43584199
b) šířka (mm): 18231779
c) výška (mm): 14841480
d) rozvor (mm): 26482578
e) rozchod vpředu (mm): 15441540
f) rozchod vzadu (mm): 15341513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880610 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930980
k) šířka vpředu (mm): 14751460
l) šířka vzadu (mm): 14701430
délka sedáku vpředu (mm): 510470
délka sedáku vzadu (mm): 490460
výška opěradla vpředu (mm): 640630
výška opěradla vzadu (mm): 600600
místo vzadu pod předním sedadlem: NeAno
Hodnocení Ford Focus 1,6 TDCi VW Golf 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8 9
Odkládací plochy: 8 8
Dojem z řízení: 8 7
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 7 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9 8
Tah v nižších otáčkách: 8 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 7 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8 9
Spotřeba: 9 10
Odstupňování převodovky: 10 8
Snadnost řazení: 9 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10 9
Účinnost brzd: 9 8
Velikost zavazadlového prostoru: 5 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27 8,46
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus 1,6 TDCi vs. VW Golf 1,6 TDI –…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů! Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů!

Na Ford Focus RS s tak nízkým proběhem jenom tak…

Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko... Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko...

Automobily s elektrickým pohonem v USA zažívají boom. Ne…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…