Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Grand C-Max 2.0 TDCi Titanium – Tady je něco navíc

Tomáš Dusil
Diskuze (89)
Ford Grand C-Max se nabízí v inovovaném vydání. Vzhled MPV kopíruje nejnovější počiny značky, technika výrazně posílila. Zůstala v dané třídě nevídaná radost z jízdy.

Druhá generace Fordu C-Max představená v roce 2010 a postavená na technice současného Focusu dostala zároveň prodlouženou variantu s přídomkem Grand. Letos na jaře se vůz inovoval. Modernizované vydání prozradí na první pohled zcela jiná přední část. Ta se nese ve stylu nové generace modelů Ford, takže i v tomto případě tak trochu připomíná přídě vozů Aston Martin.

Nová je kapota, přední nárazník a také světlomety, ty jsou v C-Maxu/Grand C-Maxu poprvé adaptivní. Stále však využívají xenonovou výbojku pro potkávací i dálkové světlo. Populární diody jsou tady pouze v roli denního svícení. Xenony jsou i v rámci vyšší testované výbavy Titanium pouze za příplatek jako součást sady Xenon za 28.300 korun.

Noční jízda odhalila poměrně výrazné ohraničení světla a tmy, přičemž samočinné přepínání dálkových světel fungovalo veskrze dobře, takže na nás nikdo neblikal. To se nám u řady jiných automobilů konkurenčních značek nedařilo. Na rozdíl od přední části se ta zadní pozornosti designérů příliš netěšila. Sdružené svítilny jsou stejné, což můžeme říci také o nárazníku, změny jsou tak pouze v drobnostech.

ford testy mpv ford testy mpv  

Zase o něco bezpečnější

Inženýři Fordu v rámci inovací posílili u Grand C-Maxu bezpečnost. Zejména ve městě přijde vhod asistent Active City Stop, který byl v našem případě nabídnut v rámci výbavy Sada Assist 3 za 31.500 korun. Dosud byl plně funkční do 30 km/h, u novinky došlo k navýšení rychlosti na 50 km/h, což je jistě vítané.

V rámci zmíněné výbavy dostanete třeba systém varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Aktivujete jej tlačítkem v čele levé sdružené páčky, přičemž funkční je od 64 km/h. To prozradí zeleně zbarvené přerušované čáry vedle půdorysu autíčka na displeji přístrojového štítu. V menu palubního počítače lze měnit jeho funkce. Buď vás může upozornit chvěním volantu, nebo zásahem do řízení, případně obojím. Intenzitu lze volit ve třech režimech, přičemž i ten nejnižší třese volantem poměrně dost. Další bezpečnostní novinkou Grand C-Maxu je přednárazový systém fungující od 8 do 180 km/h, kdy řidič může měnit odstup vozidla ve třech režimech.

Sedm lidí, 65 litrů

V porovnání s běžným C-Maxem, který je vlastně pouze mírně zvýšeným Focusem, nabízí Grand C-Max hmatatelně více. S délkou 4519 mm je o 140 milimetrů delší. Rozvor se natáhl z 2650 na 2788 mm, přičemž cenový odstup Grand C-Maxu oproti C-Maxu činí 25.000 korun.

Hlavní odlišnost navenek tkví v druhém páru bočních dveří. Zatímco C-Max používá klasické jednokřídlové, dostal Grand C-Max posuvné - ty známe spíše z větších vozů MPV. V kompaktní třídě jde o věc ne tak často vídanou. Za příplatek 19.400 korun lze mít Grand C-Max v sedmimístném uspořádání. Druhá řada je tvořena třemi samostatnými sedadly, prostřední je ovšem výrazně užší než obě krajní. To je rozdíl proti minule testovanému Seatu Alhambra. Pokud prostřední sedadlo nepotřebujete, lze jeho opěradlo sklopit vpřed a následně to celé otočením o 180° uložit pod sedák pravého „křesílka“. Stejné řešení používá také Mazda 5.

Sedadla ve druhé řadě lze navíc posouvat a samozřejmě měnit sklon jejich opěradel. Přístup ke třetí řadě je relativně snadný. Jistě i díky možnosti posunout krajní sedadla druhé řady vpřed a současně sklopit jejich opěradla. Podobně jako u Alhambry, je i v Grand C-Maxu úroveň sezení ve třetí řadě nižší, než ve druhé.

ford testy mpv ford testy mpv  

Manipulace se sedadly je vcelku snadná, nicméně vyžaduje občas poněkud více síly, což může zejména dámám vadit. Celkový koncept je ale velmi dobře promyšlený. Světlé čalounění testovaného vozu opticky zvětšuje interiér a je elegantní, snadněji se ale ušpiní. Proto bychom raději volili tmavší odstín.

Sedadla ve třetí řadě lze efektivně složit do podlahy. Pokud jsou používána, zbude na předměty pouhých 65 litrů. Obdobná hodnota velikosti zavazadelníku je v pětimístném uspořádání 520 litrů, přičemž maximální ložný objem činí 1787 litrů. Sedmimístný Grand C-Max pojme nejvýše 1715 litrů. Nákladová plocha je přitom zcela rovná, což je přínosné. Standardem Grand C-Maxu na českém trhu je dojezdová rezerva, bez ní by byly objemu zavazadelníku o něco vyšší. V menším C-Maxu se za ni připlácí 1500 korun.

Za volantem

Přesuňme se ze zadních míst dopředu. Vítají nás spíše výše umístěná sedadla, která to s bočním vedením zrovna nepřehánějí. To však nevadí, protože sedíme v rodinném voze. Řidič si může sedadlo nastavit elektricky, a to v šesti směrech. Ovšem pouze za předpokladu, že připlatil 9.000 korun. Škoda jen, že lze měnit pouze výšku sedadla, či spíše jen jeho zadní část. Změna sklonu sedáku v nabídce není a to je trochu překvapivé, obyčejně se s elektrickým nastavováním pojí. K délce opěradla výhrady nemáme, avšak sedák by pár centimetrů navíc mít mohl.

Pozice za volantem je veskrze zdařilá. Chválíme, že změnit intenzitu podsvícení přístrojového štítu lze postaru otočným ovladačem vlevo pod volantem. Nemusíte tedy listovat v menu rozhraní SYNC2, jehož součástí byla v našem případě sada Audio 10. Obsahuje rovněž navigaci a dotykový displej s úhlopříčkou osm palců. Dotykové ovládání je ale trochu nešťastné: jednotlivé segmenty se zdály poněkud malé a hlavně je obrazovka dost utopená na nejvyšším místě středového panelu. Lze použít i pokročilé hlasové ovládání.

ford testy mpv ford testy mpv  

Kila agilitu nezabíjejí

Velkoprostorová auta jsou hlavně o přepravní kapacitě lidí a jejich zavazadel. Z toho je jasné, že hodnocení, respektive posuzování úrovně jízdních vlastností je v jejich případě druhořadá záležitost. Proto ani tolik nevadí, pokud jezdí nanejvýš průměrně. Tak tomu u většiny automobilů dané třídy také je, nicméně existují výjimky - jednou z nich je právě Grand C-Max.

Pokud chcete co možná nejpraktičtější MPV a baví vás řídit, těžko budete hledat podobný vůz. Ač se v poslední době ozývají hlasy, že nové Fordy už nejezdí tak dobře jako ty minulé, já si tohle nemyslím. I současný Focus nabízí z mého pohledu fenomenální jízdní projev a k tomu komfort, jaký obě předchozí generace poskytnout nemohly.

A zatímco u Focusu skvělé jízdní vlastnosti tak nějak čekáte (přece jenom je to Focus), u Grand C-Maxu jste příjemně unešeni. Vzpomínám si, když vyjela druhá generace C-Maxu a já měl možnost strávit týden za volantem žluto-zelené verze s motorem 1.6 EcoBoost. Tehdy jsem byl doslova šokován, jak dobře to auto jezdilo.


Dalo by se čekat, že přidaná kila v přídi v podobě hmotného Duratorqu 2.0 TDCi s litinovým blokem přinesou v porovnání s lehoučkou hliníkovou šestnáctistovkou původem z řady Sigma citelně více nedotáčivosti. Zde navíc podpořené delším rozvorem a délkou karoserie, které logicky přinášejí větší moment setrvačnosti (polární moment).

V rámci modernizace prodělal Grand C-Max drobné změny také na podvozku. Podle Fordu jsou uložení ramen náprav tužší a změny se týkají rovněž tlumičů pérování. Elektromechanický posilovač řízení nejdokonalejšího typu, tedy „paraxial“, prošel další cizelací ve snaze nabídnout ještě přirozenější projev.

Jízdní vlastnosti vozu jsou jedním slovem fenomenální. Tak přesné řízení, jehož zpětná vazba velmi připomíná auta z devadesátých let, jiní nejen v tomto segmentu nenabízejí. Je to jistojistě zásluhou výrazného vratného momentu řízení, který připomíná sportovní auta. Dnes, kdy jsou záklony a příklony rejdové osy na autech snad nulové, je to až překvapivé.

Odvrácenou stranou mince je zejména při otáčení volantem za klidu potřeba o špetku vyššího silového úsilí. Někomu se to možná líbit moc nebude, nicméně všichni řidiči díky tomu ocení nevídanou stabilitu při jízdě v zatáčkách. Prostě natočíte volant a vůz jede přesně tam, kam mu určíte. Přední kola skvěle kopírují zvolenou stopu, byť efekt známý z lyží se tady projevuje pouze náznakem. Přece jenom nejde o sportovní vůz.

ford testy mpv ford testy mpv  

A když už je rychlost v zatáčce příliš velká, Grand C-Max se omezí jenom na lehkou nedotáčivost, doprovázenou pískáním kol i výrazným ztuhnutím řízení, jež následně povolí, jak dojde k boční deformaci pneumatik. Nejvíce si s vozem užijete táhlé oblouky, projížděné vysokou rychlostí. Karoserie se sice nakloní, ale nic více. Máte pocit, jakoby přední a zadní kola pracovala synchronně.

A to se vlastně děje, neboť vzadu je použito čtyřprvkové zavěšení, jemuž Ford již od dob původního Focusu z roku 1998 říká Control blade. Dokonce, i když „trefíte“ v zatáčce při vysoké rychlosti příčnou spáru či výmol jen jedním kolem, nedojde k rozkývání karoserie, jak se to u řady aut dnes děje. Grand C-Max i poté pokračuje spokojeně dál. Snad jedinou chybou z pohledu ovladatelnosti jsou brzdy - sice účinné, leč s pomalejším nástupem. A také menší rejd: stopový průměr otáčení činí 11,2 metru.

Jeden by čekal, že takto sportovně nastavený podvozek bude příčinou omezeného komfortu odpružení. U Fordu asi pracují zázrační ladiči, takže i v této disciplíně je Grand C-Max naprosto vynikající. Ať už jsou výmoly mělké a rychle za sebou jdoucí, nebo hluboké, nikdy podvozek nevyloudí rázy, tolik typické pro soudobá auta s tlumiči tuhými v kompresi. A to měl zkoušený vůz obutá příplatková sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměrech 215/50.

AdBlue tady nehledejte

Podvozek vozu je tedy opravdu zdařilý, ale co motor - nezaostává za ním? Přední kola roztáčí známý přeplňovaný vznětový čtyřválec Duratorq TDCi o objemu dva litry, v našem případě nabízející 110 kW. Jeho interní označení DW10F napovídá, že se stále jedná o konstrukci PSA upravenou pro splnění emisní normy Euro 6. Pokud motor detailněji prozkoumáte, objevíte na dílech spíše loga Peugeotu a Citroënu než Fordu. To však pranic nevadí, neboť pohonná jednotka si vede dobře.


Ford na rozdíl od PSA nepoužívá filtr pevných částic s aditivy, nýbrž bezúdržbový, takzvaný uzavřený DPF. Druhou odlišností, související s výfukovým traktem a plněním nejpřísnější emisní normy, je odbourávání emisí oxidů dusíku. PSA zvolilo technologii AdBlue, Ford sází na opět bezúdržbový zásobníkový katalyzátor (Denox, Trap atp.) oxidů dusíku. Vstřikování nafty zajišťuje common-rail Delphi DCM 6.2. Jeho čerpadlo generuje tlak 200 MPa, přičemž se točí dvojnásobnými otáčkami než výfukový vačkový hřídel, který jej pohání.

S vrcholem točivého momentu 370 N.m je jízda dostatečně dynamická, ačkoliv je dostupný v poměrně úzkém rozsahu od 2000 do 2500/min. Přesto se i pod spodní hranicí projevuje velmi čile. V 1500/min je totiž k dispozici již 320 N.m, ve 1200/min pak 240 N.m. Pružnost je tady naprosto bez výhrad. Pravdou ale je, že od 2500 otáček dále křivka klesá, byť nijak výrazně. Co se týče hluku od motoru, tak není výrazný, nicméně nejde ani o úplného tichošlápka. Řekněme takový lepší průměr.

ford testy mpv ford testy mpv  

Jako zdařilé můžeme označit rovněž spojení motoru s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou Powershift. Jejím dodavatelem je firma Getrag, která ji označuje 6DCT450. Číslo udává, na jak vysoký točivý moment je dimenzovaná. Řadí rychle a dobře chápe záměry řidiče. Nabízí také manuální řazení páčkami pod volantem (za příplatek). Do módu ruční změny převodů přejdete pouhým zatažením za některou z páček, kulisa voliče pro manuální řazení chybí. Dále neschází režim S, v němž se déle drží zařazený převod. Co ale automatu stále moc nejde, je prudkost rozjezdu daná rychlostí stlačení jedné ze dvou třecích spojek. Při normální jízdě to nevadí, při parkování a tedy manévrování v omezeném prostoru je to trochu protivné.

Zpřevodování je dnes častý problém. Někdy doslova ubíjí dynamiku jinak zdařilého a patřičně výkonného motoru. Tady je však zcela bez výhrad. V porovnání s manuálním ústrojím mají jednička a dvojka stejný převod, zbylé jsou u Powershiftu těžší, stejně jako stálý převod. V praxi to znamená na šestku při 130 km/h asi 2200 otáček za minutu. Tipujeme, že s manuálem by to bylo tak o 200 až 300 otáček více.

A za kolik rodinný Grand C-Max jezdí? Jak známo, zásobníkový katalyzátor NOx není z pohledu spotřeby nejšťastnějším řešením, AdBlue je v této disciplíně lepší. Nám ukázal palubní počítač 7,5 l na 100 km s převahou ranních studených startů a krátkých jízd městem. Na delší trati se ale bez problémů dostanete pod 6 litrů.

Závěr

Modernizace Fordu Grand C-Max prospěla, přitom vůz si zachoval to dobré z dřívějška. Nejcennější devizou je kombinace praktičnosti a jízdních vlastností, jinde věc rozhodně nevídaná. Minimálně ne v takové úrovni. Ač vůz má určité chyby, není jich moc. Je to vzácně vyvážený celek, který prostě umí dobře takřka všechno, co se od něj čeká a k tomu ještě něco navíc. A právě to navíc jej pasuje na lídra třídy.

ford testy mpv ford testy mpv  

Nejlevnější verze modelu 426.990 Kč (1.0 EcoBoost Trend/74 kW)
Základ s testovaným motorem 645.990 Kč (2.0 Duratorq TDCi Titanium/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 857.740 Kč(2.0 Duratorq TDCi Titanium/110 kW)

Plusy

  • Fenomenální jízdní vlastnosti
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Zpřevodování, příjemně pružný motor
  • Uspořádání kabiny a variabilita
  • Posuvné boční dveře

Minusy

  • Jen průměrná spotřeba
  • Střešní okno nelze otevřít
  • Pomalejší nástup brzd

Foto: Petr Homolka

Tomáš Dusil
Diskuze (89)
Ford Grand C-Max 2.0 TDCi Titanium
Cena základní sestavy 645 990 Kč
Výbava základní sestavy Dvouzónová klimatizace, litá 16” kola, diody denního svícení, automatické stírače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko se samočinným cloněním, samočinná aktivace světlometů, startovací tlačítko, dva pasivní klíče dálkového ovládání, ozdobné lišty prahů předních dveří, podlahové velurové rohože, interiér osvětlený diodami, elektricky ovládaná boční okna, elektrická zrcátka včetně zaklápění, kožený volant, rozhraní SYNC, středová loketní opěrka atd. Kč
Cena testované sestavy 857 740 Kč
Výbava testované sestavy Stropní konzola s lampičkami na čtení na předních a zadních sedadlech (+ 37.500,-), Sada Assist 3 – zahrnuje systémy aktivní bezpečnosti (+ 31.500,-), sada Family – mj. integrované stahovatelné sluneční clony zadních oken, elektrická zásuvka 230 V/150 W, výklopné stolky na zadní straně předních opěradel (+ 6.200,-), systém KeyFree Plus – mj. bezklíčové ovládání s elektrickým bezdotykovým otevíráním pátých dveří (+ 17.000,-), panoramatická střecha, bixenony, ostřikovače světlometů (+ 28.300,-), aktivní parkovací asistent (+ 6.500,-), třetí řada sedadel (+ 19.400,-), vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů (+ 6.700,-), vyhřívaný volant (+ 3.900,-), couvací kamera (+ 5.500,-), elektricky stavitelné sedadlo řidiče (+ 9.000,-), sekvenční řazení páčkami pod volantem (+ 2.500,-), metalický lak (+ 23.850,-), litá 17” kola s deseti paprsky a pneumatikami 215/50 (+ 13.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.6 / 5
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 448 / 1715
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1605 / 695
Rozměr pneu: 215/50 R 17
Ford Grand C-Max 2.0 TDCi Titanium
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4519
b) šířka (mm): 1858
c) výška (mm): 1642
d) rozvor (mm): 2788
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 5. 2016 13:24
Re: 1.5 EcoBoost
Tak po tom, co jsme se s autem trochu sžili hlásím 7,4l/100km. Ale ještě je brzo na závěr, třeba s tim ještě něco půjde udělat.

edit:
najeto 10.000 km a spotřeba se ustálila na 8,2l/100km. Věčně zapnutá klimatizace, polovina cest po městě a druhá po dálnici.
31. 8. 2015 07:38
Re: 1.5 EcoBoost
Stejně musej tak do 4-5ti jezdit v autosedačce, takže se k těm dveřím ani nedostanou...
Avatar - martas2005
29. 8. 2015 11:30
Re: 1.5 EcoBoost
Tak to mam se 100kw naftou a PS stejny... Dalnice kol 8l (zpravidla +/- 150 kmh)
Avatar - martas2005
29. 8. 2015 11:07
Re: C-Max
V smaxu mam zvlast predek/zadek sedaku, ze by tedy jen u 2 velkych mpv?
29. 8. 2015 07:55
Re: C-Max
Doufam, ze o tom napises blog, musim rict, ze ac s Fordy nemam zadnou zkusenost, docela me C-Max zaujal.