TEST Ford Mondeo 2.0 TDCi vs. Opel Insignia 2.0 CDTI – Je Insignia opravdu skvělá?
Úvod, pořizovací náklady
Jednou jsem v diskuzi psal, že sehnat adekvátní soupeře do srovnávacího testu je čím dál tím těžší. Nenajdete lepší příklad než aktuální srovnání. Dostali jsme k dispozici insignii se vznětovým dvoulitrem o výkonu 125 kW a manuální převodovkou. Řeklo by se, nejklasičtější možný příklad liftbacku střední třídy, soupeře si budeme moct vybírat.
Při pohledu na novou insignii mě nejdřív napadla Mazda 6. Bez úspěchu, srovnatelnou specifikaci importér nenašel ani mezi testovacími vozy u prodejců. Naprosto stejný příběh se odehrál o Volkswagenu. Několik passatů jsme si v poslední době půjčovali od managementu dovozce, manažeři prý ale kompletně přezbrojili na tiguany… Co tam máme dál? Superb by se hodil! Bohužel, všechny škodovácké superby se v daném termínu nacházejí mimo republiku. Na jízdní prezentaci jiné škodovky dopravují novináře z letiště na hotel… Dobře, zkusím mondeo. Heuréka, jeden by byl! Vznětový liftback s dvoulitrem o výkonu 132 kW. Světlo na konci tunelu přesto zmizelo. Zmíněné mondeo je bohužel vybaveno automatickou převodovkou a ještě ke všemu jde o čtyřkolku.
Selhaly i další pokusy, nakonec jsem tedy mondeo ke srovnání s novou insignií přizval. Zajímavý test by to mohl být i tak, kvality novinky se vždycky líp poměřují tváří v tvář konkurenci. A tam, kde by při známkování hrozilo, že by mondeo kvůli automatu a pohonu všech čtyř kol mohlo být bito (třeba spotřeba paliva nebo cenové srovnání), jeho „hendikep“ samozřejmě zohledním.
Vidíte, ještě jedna věc. Aby toho nebylo málo, tak se nám k mondeu připojila benzinová insignia. S přeplňovanou patnáctistovkou. Když se to… Na fotkách si tak prohlédnete benzinovou insignii, v tabulce naměřených údajů však figuruje dvoulitr CDTI s výkonem 125 kW a manuální převodovkou. Ten jsem si vypůjčil o pár dní později. A víte co, nakonec se tahle nejdřív trochu nepříjemná záměna velmi hodila! Dostanu se k tomu.
Na začátku náskok, ale…
Insignia se prodává s dvoulitrem CDTI o výkonu 125 kW od 689.900 Kč, což je nejen s přihlédnutím k tomu, že jde o zbrusu nový model, cena vyloženě fantastická. Zvlášť v porovnání s mondeem, která s dvoulitrem o výkonu 132 kW přijde minimálně na 828.990 Kč. Rozdíl tedy rozhodně nezanedbatelných 139.090 Kč.
Jenže – mrkněte do tabulky srovnání výbav. Zatímco ford má všechny vybrané prvky ve standardu (čtyřválec 2.0 TDCi 132 kW je totiž k dispozici až od specifikace Titanium), Insignia ve výchozí a celkově základní verzi Selection zrovna štědrá není. Asi nejvíc mě dostala manuální klimatizace, za automatickou si navíc nelze ani připlatit! A pozor, ve standardu je automat až u nejvyšší výbavy Innovation! Je ale fakt, že i Insignia 2.0 CDTI 125 kW Innovation je pořád cenově pod Mondeem Titanium, stojí totiž 749.900 Kč. Asi nemá cenu špekulovat, rovnou berte insignii v top specifikaci. Je už bezezbytku vybavená a pořád se prodává za atraktivní peníz.
Pořizovací náklady | Ford Mondeo 2.0 TDCi132 kW | Opel Insignia 2.0 CDTI/125 kW |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 828.990 Kč (Titanium) | 689.900 Kč (Selection) |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Automatická dvouzónová klimatizace [Kč] | S | X |
Elektricky ovládaná boční okna [Kč] | S | S |
Mlhovky [Kč] | S | X |
Tempomat [Kč] | S | S |
Elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka [Kč] | S | S |
Navigace [Kč] | S | 15.000 |
Vyhřívané přední sedačky [Kč] | S | X |
Litá kola [Kč] | S | 10.000 |
Metalíza [Kč] | 16.500 | 16.400 |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 30.928/26.115 | 37.787/11.856 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 14.43713.015 | 17.237/14.208 |
Přední blatník [Kč] | 4106 | 5544 |
Čelní sklo [Kč] | 18.465 | 11.273 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 2999 + 600 | 3608 + 617 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 600 | 881 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 16.000 | 24.809 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/2/12 | 5/2/12 |
Prodloužená záruka | 20.000 Kč (5 let/120.000 km) | X |
A pro jistotu – v tabulce samozřejmě najdete mondeo srovnatelné s insignií, tedy bez automatické převodovky a jen s pohonem přední nápravy.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Ford Mondeo | Opel Insignia |
Základní cena | 7 | 9 |
Standardní výbava a příplatky | 9 | 6 |
Servis | 8 | 7 |
Záruky | 6 | 8 |
Průměr | 7,50 | 7,50 |
Design, interiér
Už jsem to trochu nakousnul, že mě při výběru potenciálního soupeře pro novou insignii jako první napadla Mazda 6. Dynamickým profilem a celkově sportovnějším charakterem se opel svému japonskému konkurentovi opravdu dost podobá. A díky nízké karoserie vám přijde, že je tenhle liftback (tedy Grand Sport, abych dodržel oplácké názvosloví) dlouhý minimálně pět metrů. Vlastně nebudete ani tak daleko od pravdy, insignii do pěti metrů chybí jenom deset čísel.
Je pravda, že na trochu protaženou karoserii jsem si chvilku zvykal, fešanda však insignia určitě je. A vším tímhle optickým sportováním dává už dopředu najevo, že je proti předchůdci výrazně hubenější. Opel hlásí u liftbacku úsporu až 175 kg. Dobré zprávy!
Interiér je pak rozhodně tím nejluxusnějším, co za hodně dlouhou dobu Opel vytvořil. Nad insignií už nic dalšího není, model střední třídy tedy musí (navzdory tradici…) plnit roli vlajkové lodi automobilky. A uvnitř se to tedy novince daří naprosto bezezbytku. I přístrojová deska je taková protažená, dynamická a díky ambientnímu osvětlení také v noci velmi působivá. Uprostřed kapličky s přístroji se pak nachází displej, který přesahuje i do analogových budíků po stranách. S vypnutým zapalováním to možná vypadá trochu divně, rozsvícená obrazovka však nakonec klasiku doplňuje vlastně velmi povedeně, v menu palubního počítače jsem se navíc pohyboval bez zaváhání. Vlastně i v infotainmentu – mobil jsem si přes bluetooth připojil, wi-fi používal… Úplně ale nepochopil, proč když Opel velmi chvályhodně zachoval tlačítka pro ovládání ventilace, zapomněl na jedno s písmeny AC (nebo vločkou…). Ve vedrech minulých dní jsem tak aktivoval mód Auto, nastavil nějakých čtyřiadvacet stupňů a pořád se potil jak to prasátko. Zabrousil jsem tedy do tajů rozšířeného nastavení ventilace v menu infotainmentu a tam už symbol klimatizace byl. A „tlačítko“ s nápisem „vypnout“. Došel jsem tedy k závěru, že když svítí symbol „vypnout“, AC je aktivní a tudíž je jen otázkou času, kdy konečně začne dovnitř proudit aspoň trochu svěží vzduch. Tedy jsem snížil teplotu na dvaadvacet (venku bylo přes třicet), insignia však stále spíš topila. Vrátil jsem se tedy do nastavení, „vypnout“ vyměnil za „zapnout“ a… Insignia začala chladit! Nemělo by to ale být naopak?
Dobře, celkem malá chybička v jinak velmi ergonomicky dotaženém a příjemném interiéru. To v mondeu jsem se „těšil“ na tradičně zapeklitější rozhraní. A víte co? On už ten SYNC začíná být vlastně celkem použitelný. Nebýt nepochopitelného lapsusu v podobě přepínání jednotlivých jízdních režimů (sport, komfort…), které je schované v menu palubního počítače, dalo by se s infotainmentem žít docela normálně. Ano, v insignii je celé prostředí tak nějak logičtější, jednodušší, ale ve fordech bývalo o hodně, o hodně hůř. A ty hlasové pokyny jsou celkem sranda. Opravdu stačí říct „mám hlad“ a SYNC se vás zeptá, kam vás má navigace navést.
Že bych ale podle interiéru poznal, že sedím v nejluxusnější verzi Vignale… OK, kůží obšitá přístrojovka a sedačky s takovým tím speciálním Vignale geometrickým tvarem napoví, ale středový panel dojem spolehlivě srazí někam na úroveň základní výbavy. Mondeo Vignale sice nepůsobí tak plastově jako Kuga Vignale, do exkluzivity však pořád daleko. Insignia žádné honosné přízvisko nepoužívá a stejně se jí daří navodit nepoměrně luxusnější atmosféru.
HODNOCENÍ DESIGNU | Ford Mondeo | Opel Insignia |
Vnější vzhled | 8 | 9 |
Vnitřní vzhled | 7 | 9 |
Zpracování | 7 | 9 |
Ergonomie | 8 | 9 |
Konektivita | 10 | 10 |
Průměr | 8,00 | 9,20 |
Milimetry a skutečnost
Mondeo je taky pořádný pořez a na rozdíl od insignie svoje vnější rozměry nijak zvlášť nemaskuje. Od začátku působí velmi mohutně, hlavně díky větší šířce i výšce. Ale třeba předek mondea s přimhouřenými světlomety se mi od začátku hodně líbí. Zadní svítilny s velkými LEDkami jsou pak už trochu old school.
Takže tady máme od pohledu a koneckonců objektivně obří mondeo a za sebe se s výškou 180 cm sice posadím, ale cítím se trochu stísněně. Hlavou se navíc třu o strop. Vepředu pak lehce podobné pocity přetrvávají, hlavně kvůli hluboké přístrojové desce. Ale s metrem v ruce je všechno jinak, prakticky ve všech měřitelných disciplínách má však mondeo před insignií milimetrový náskok. Vidíte a já bych se vsadil o štěně plzeňského, že je v nepoměrně vzdušnější insignii víc místa.
Rozhodně se mi však pohodlněji a přirozeněji sedělo za volantem opelu. V mondeu je sedačka umístěna hodně vysoko a popravdě, je až překvapivě nekomfortní. Je sice super, že si díky elektromotorům můžete uzpůsobit boční vedení sedáku i opěradla, když vám ale sedák končí někde v půlce stehen, pohodlně si fakt nesednete. Vzadu je to už o něco lepší, tady jsem ale zase hlavou leštil stropní čalounění, jak už víte.
Přesednutí do insignie bylo jak pohlazení. V tabulce sice znovu žádný extra viditelný náskok, 460 mm však platí pro výchozí polohu sedáku. A ten se dá… Prodloužit! Opel se ještě rád chlubí takovým tím certifikátem AGR (diplom udělují lékaři-specialisté na bolesti zad…), což je skvělá věc, důležitější ale je, že se ty sedačky opravdu povedly. A sedí se blíž podlaze. Díky za to!
V litrech v zavazadlovém prostoru má jistý náskok mondeo, proto o stupeň lepší známka. Oběma liftbackům je pak logicky společný vynikající přístup do kufru. Možná i proto se u insignie s karoserií sedan vůbec nepočítá.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Ford Mondeo | Opel Insignia |
Prostornost | 9 | 9 |
Přední sedačky | 5 | 10 |
Zadní sedačky | 7 | 8 |
Kufr | 8 | 7 |
Variabilita | 9 | 9 |
Průměr | 7,60 | 8,60 |
Motor, jízdní vlastnosti
Už v jízdních dojmem Honza přirovnával dvoulitr CDTI s výkonem 125 kW k opláckým šeptajícím šestnáctistovkám. Musím souhlasit. Vynikající odhlučnění je rozhodně nejsilnější dojem, jaký vznětový čtyřválec zanechal. I jinde si vedl slušně, ticho je ale rozhodně jeho parádní disciplína.
Vytkl bych mu vlastně jenom jednu věc – v nízkých otáčkách jsem se s ním trochu pral, na dvojku mi párkrát insignia dokonce chcípla. Vím, může to být v nohách, na nízké otáčky je však dvoulitr CDTI opravdu trochu citlivější.
Pak ale bral ve všech měřených pružných disciplínách první místo. Dvoulitr TDCi sice nabídne o něco vyšší výkon, maximálním točivým momentem 400 N.m se však čtyřválce již na newtonmetr shodují a hlavně – ford je skoro o 180 kilo těžší. A to už se projevit musí.
Že bych ale od volantu byl schopný říct, že jsou racelogicem naměřené lepší hodnoty pružného zrychlení nějak zvlášť citelné i v praxi, to prosím úplně ne. Byť je tedy nejvyšší hodnota točivého momentu mondea tabulkově posazena výše, právě z nízkých otáček se rozbíhal ochotněji a hutněji forďácký čtyřválec. A za docela příjemného zvukového doprovodu. Byl trochu víc slyšet, TDCi tak úplně nešeptá, poslouchá se však na vznětový čtyřválec nečekaně dobře.
A díky tomu, že dvojspojka ve fordu udržela při akceleraci předvolené převody, nemusel jsem naše tradiční měření dynamiky vynechat. Pro známkování udávané spotřeby jsem si však vypůjčil hodnotu pro manuál a předokolku a v kolonce „Spotřeba v testu“ jsem oběma liftbackům udělil shodnou známku. Mondeo sice se svým výsledkem 7,2 litru o sedm deci za insignií zaostalo, ale jak už víte, automat a čtyřkolka…
HODNOCENÍ MOTORU | Ford Mondeo | Opel Insignia |
Zrychlení | 8 | 8 |
Pružnost | 7 | 8 |
Spotřeba udávaná | 9 | 9 |
Spotřeba v testu | 8 | 8 |
Odhlučnění motoru | 9 | 10 |
Průměr | 8,20 | 8,60 |
Připlaťte si!
A teď se dostaneme k tomu, proč byla záměna insignií tak užitečná. Jak už jsem napsal, opel na fotografii byl vybaven zážehovou přeplňovanou patnáctistovkou o výkonu 122 kW (velmi kultivovaná jednotka s trochu kompromisní dynamikou) a standardním podvozkem. Ten se choval… Řekl bych standardně. Neurazí, nenadchne – na osmnáctipalcových kolech slušně tlumí nerovnosti, v oblouku mi insignia přišla trochu méně mrštná, i vzhledem k rozvoru přes 2,8 metru se nedivím.
Vznětový kousek se čtyřválcem 2.0 CDTI/125 kW si však opatřil adaptivní podvozek FlexRide a byla to změna až nečekaně velká. K dispozici jsem měl tři režimy – Tour, Normal a Sport. Naprosto souhlasím s Honzou, kterému pohupování v nejkomfortnějším režimu Tour připomnělo Škodu Superb. Ale zatímco škodovácký liftback působil v prvních verzích neharmonicky vyměkle, insignia je vznešenější, vyrovnanější. Bylo to fajn, takhle se zhoupnout, nejčastěji jsem však jezdil v normalu. I sportování jsem si oblíbil. Ono totiž i v nejtvrdším z módů tlumila insignia nerovnosti naprosto perfektně, bez jakéhokoliv zaváhání. Znovu bych souhlasil s Honzou, že nastavení mohli u Opelu o stupeň posunout. Sport měl být o řád tvrdší, normalu by slušelo původně sportovní nastavení a z už tak nadprůměrně komfortního normalu by se stal tour. Víc sportu nebo lépe řečeno zpětné vazby, by se taky velmi hodilo řízení. To mi přišlo napříč všemi módy velmi podobně nijaké. A ten podvozek FlexRide přijde na šestadvacet tisíc. Připlatil bych.
Dynamické měření na letišti | Ford Mondeo 2.0 TDCi | Opel Insignia 2.0 CDTI |
Pneumatiky | 235/40 R19 | 245/45 R18 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 6,1/8,2 | 5,3/7,3 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2700 min-1 | 2250 min-1 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 47,3/87,9/126,8 | 47,9/86,8/127,2 |
Mondeo je ve své poslední generaci tak nějak celkově velmi zavalité, ať jsem si v hlubinách palubního počítače navolil cokoliv. Řízení dává ještě vzpomenout na staré dobré časy, kdy mondeo bylo nedostižné v kombinaci komfortu a prakticky dokonalé agility. Za volantem současného fordu střední třídy jsem měl pocit (nejen kvůli dost vysokému posazu), že řídím spíš galaxy nebo S-Max. Ovšem ne ty minulé, podobně dokonalé jako předchozí mondeo, ale těžkopádnější současníky. Komfort je ovšem na velmi slušné úrovni, i když v tlumení nerovností je o kousek lepší insignia.
Převodovky jsem pro tentokrát z hodnocení vypustil, přece jenom porovnávat manuál s automatem… Při měření dynamiky to ještě nevadilo, šestistupňový automat v mondeu dokázal předvolený stupeň podržet, ale na známkování to opravdu není… Každopádně, automat v mondeu funguje velmi dobře – neškube při popojíždění, ač jde o dvouspojku, jednotlivé převody volí vhodně. Šestistupňový manuál v insignii pak pracuje přesně, i když na delších drahách a tvar páky mi do ruky zrovna nepadl.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Ford Mondeo | Opel Insignia |
Ovladatelnost | 7 | 8 |
Komfort odpružení | 9 | 10 |
Odhlučnění podvozku | 8 | 9 |
Řízení | 8 | 7 |
Brzdy | 9 | 9 |
Průměr | 8,20 | 8,60 |
Závěr
Závěr
Astra se Opelu povedla, je to výborné auto, ale insignia je ještě daleko lepší. Myslím v porovnání s nejbližšími konkurenty, že novinka překonává svou o segment nižší sestru, by se tak nějak dalo předpokládat.
Insignia však opravdu překonává i naprostou většinu svých konkurentů, slabé stránky se hledají hodně těžko. Výbava základní verze je sice velmi chudá, jenže nabušená top verze je pořád levnější než srovnatelné mondeo… Zvykal jsem si na protaženou siluetu, na koho jsem ale narazil, ten byl z designu insignie nadšený. Interiér je v zásadě perfektní, prostorný, kufr dostatečně objemný. Dvoulitr CDTI se sice zakuckává v nízkých otáčkách, je však svižný, spotřebu má přiměřenou a není ho skoro slyšet. V hodnocení jízdních vlastností můžu kritizovat maximálně tak odtažité řízení.
Mondeo zkrátka nestačilo. A nepomohla by mu ani vhodnější specifikace, ve známkování jsem jeho automatový a čtyřkolkový hendikep samozřejmě zohlednil. Ford je dražší, těžkopádnější, v interiéru lacinější… Aktuální generace je už „jen“ komfortní, řidiči však už moc radost neudělá. Největším průšvihem jsou pro mě podměrečné přední sedačky, dlouho jsem neseděl na něčem tak nepohodlném, naopak velmi vítám uživatelsky shovívavější palubní rozhraní, svého soupeře pak mondeo překonalo objemem kufru. To je ale vlastně jediná disciplína, v níž ford novinku od opelu překonal.
Začínám být zvědavý na kombík. Dávám si závazek, že jej postavíme proti superbu. Snad se mi povede splašit srovnatelné specifikace, protože tohle bude hodně zajímavý souboj!
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Ford Mondeo | Opel Insignia |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,50 | 7,50 |
DESIGN | 8,00 | 9,20 |
INTERIÉR | 7,60 | 8,60 |
MOTOR | 8,20 | 8,60 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,20 | 8,60 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,90 | 8,50 |
Ford Mondeo
Nejlevnější verze modelu | 549.900 Kč (1.5 EcoBoost/118 kW Trend) |
Základ s testovaným motorem | 928.990 Kč (2.0 TDCi/132 kW PowerShift AWD Titanium) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.051.990 Kč (2.0 TDCi/132 kW PowerShift AWD Vignale) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.273.280 Kč (2.0 TDCi/132 kW PowerShift AWD Vignale) |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Bohatá standardní výbava
- Objemný kufr
Minusy
- I v nejluxusnější verzi lacinější interiér
- Těžkopádnější jízdní projev
Opel Insignia
Nejlevnější verze modelu | 569.900 Kč (1.5 Turbo/104 kW Selection) |
Základ s testovaným motorem | 689.900 Kč (2.0 CDTI/125 kW Selection) |
Testovaný vůz bez příplatků | 749.900 Kč (2.0 CDTI/125 kW Innovation) |
Testovaný vůz s výbavou | 999.000 Kč (2.0 CDTI/125 kW Innovation) |
Plusy
- Skvělý podvozek
- Luxusní a prostorný interiér
- Celkově velmi dobré odhlučnění
Minusy
- Chudá základní výbava, omezené možnosti příplatků u nejlevnější verze
- Není možná kombinace nafty, čtyřkolky a automatu
Foto: Petr Homolka