Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford S-Max 2,0 EcoBoost (176 kW) – Nejsilnější z rodinných

Michal Otruba
Diskuze (21)
Je tu další důvod proč by měl zájemce o velké MPV při koupi zamířit do showroomu modrého oválu.

Přibližně před rokem se v českých luzích a hájích začal prodávat inovovaný Ford S-Max, po dalším půl roce dorazila na český trh i nejsilnější varianta s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem EcoBoost o výkonu 176 kW.

Jak jde dohromady rodinný vůz se sportovními jízdními vlastnostmi (v rámci kategorie MPV), výkonný turbomotor a dvouspojková převodovka PowerShift jsme zjišťovali začátkem dubna.

Omlazovací kúra

Rodinný Ford S-Max po omlazení prokouknul – tak by se dal jednoduše charakterizovat loňský facelift. Větší otevřená černě lakovaná tlama, proporcemi téměř připomínající Peugeot, doplněná diodami pro denní svícení či „lízátkem“ osvěžuje přední část vozu. Vizuálně povedené dílo ve výbavě Titanium S dokonává zadní spojler s třetím brzdovým světlem, dvě chromované koncovky výfuku, „difuzor“ a boční nástavce prahů – z externího pohledu tak není mnoho prostoru ke kritickým slovům, zvlášť v kombinaci s bílým lakem.

ford testy mpv ford testy mpv  

Popisovat prostorný interiér se samostatnými sedadly uspořádanými 2+3+2 snad ani není potřeba, o přístrojovém štítu resp. o grafickém displeji FordConvers+ umístěnému mezi budíky bylo kritických slov napsáno již poměrně hodně, nehledě na absenci teploměru chladící kapaliny. On sice v podmenu existuje, ale proklikávat se k němu přes několik úrovní není pro řidiče opravdu příjemné. Tento fakt ve verzi s benzinovým turbomotorem zamrzí.

Sedadlo řidiče je i ve své nejnižší poloze o trošku výše než bychom si přáli, ale u vozů MPV to není zase takový prohřešek. Obaluje jej příjemná kůže, má výrazné bočnice a hodně-směrové elektrické nastavování dovolí nalézt polohu i rozdílným postavám českých řidičů. V zatáčkách pak jejich rozdílná těla i velmi slušně podrží, přičemž sedák je na tom lépe než opěradlo. Negativem se pak stává fakt, že při delší cestě bočnice sedáku lehce tlačí na vnější stranu stehen a někomu se to může zdát obtěžující. A to jsme pominuli mírné problémy, které vysoké bočnice způsobují při nastupování. Ale to už bychom hledali vyloženě mouchy…

ford testy mpv ford testy mpv  

Vzhled plastu s černým klavírním lakem jsme kritizovali už dříve a stále na tom trváme. Dneska k tomu ještě přidáme plastový kryt okolo voliče převodovky, jehož „hliníkový“ design se nám také nezamlouval. Pochválit však musíme smysl řazení převodovky při sportovním módu – páka se sice vyklápí směrem ke spolujezdci, ale podřazuje se směrem dopředu a na vyšší stupeň se řadí směrem dozadu. Třikrát hurá! Jenom nám chyběla pádla pod volantem, která nejdou přiobjednat ani za příplatek. Škoda.

Síla pro rodinu

Rozpohybování 1601 kg vážícího S-Maxe (bez řidiče) měl na starost dvoulitrový čtyřválec o jehož plnění se staralo výfukové turbodmychadlo – to vše pod zkratkou 2,0 SCTi EcoBoost. Motoráři modrého oválu z objemu 1999 cm3 vykouzlili výkon 176 kW při 6000 min-1 a točivý moment 340 Nm je řidiči k dispozici v rozmezí 1750 až 4000 min-1. Není to na rodinný automobil přece jen zbytečně mnoho?

Po nočním stání se motor probouzí s elánem a chutí, od počátku si vesele ševelí a úsměv na tváři nám vyvolává klidný a tichý chod prostý naftových vibrací a ranního randálu. V pražských kolonách jsme vyzkoušeli, že rozjezdy jsou bezproblémové, navzdory přítomnosti dvouspojkové převodovky místo měničového automatu. S klidnou nohou se v městské aglomeraci dá pohybovat i se spotřebou 9,5 l/100 km. Při alespoň občasném využití potenciálu vozu, které se přímo nabízí (se kterým jiným em-pé-véčkem máte stovku pod 8 sekund?), se však spotřeba rychle šplhá nad 11 l/100 km.

ford testy mpv ford testy mpv  

Přeplňovaný agregát zatahuje prakticky od volnoběhu, při 1500 min-1 přijde první (nikterak extrémní, ale citelná) přílivová vlna síly, která se pak opakuje ještě těsně před 2000 min-1. Pak už motor stejnoměrně táhne až k 6000 min-1, o 500 otáček výše jej utne omezovač. V celém spektru zvuk (či hluk) od motoru neruší, hluboké hučení v nízkých otáčkách postupně vystřídá čtyřválcový jekot v té nejhornější pasáži. Pořád jde ale o zvuk utlumený vrstvou materiálů k tomu určených.

Při poklidné jízdě se otáčky většinu času pohybují mezi 1500 a 2000 min-1, převodovka řadí komfortně, ale pomaleji než konkurenční výrobek od VW. Spotřeba se ve 100 km/h pohybuje v okolí 8,1 l/100 km (obsazení vozu čtyřmi osobami + zavazadla), otáčkoměr na šestku ukazuje 2100 min-1. Při aplikování pravidel ekonomické jízdy palubní počítač hlásí hodnotu ještě o půl litru nižší!

Polykač rychlých kilometrů

Zrychlení na český dálniční limit znamená nárůst spotřeby na 9,6 l/100 km (opět čtyři osoby na palubě + zavazadla), otáčky vzrostou na 2800 min-1 a vaše uši budou nejvíce registrovat aerodynamický šum. Motor vydává monotónní hučení a občas vás k životu probudí tlumená rána při přejezdu dálniční spáry – jedná se však o stále velmi pohodlné rodinné cestování. To by měl podporovat i aktivní podvozek IVDC, dělá to však pouze napůl.

ford testy mpv ford testy mpv  

Režim Normal lze charakterizovat velmi mírným pohupováním a slušným tlumením příčných nerovností, jednoduše režim pro denní ježdění. Po přepnutí do režimu Sport podvozek přituhne, ale ani tak nepůsobí nijak extra tvrdě a nepohodlně, což u rodinného vozu chválíme. Pro tohle auto nepředstavují zatáčky žádný problém, pilot za volantem si tak může vychutnat nejlepší sportovní svezení ve velkém MPV, obzvláště když má pod kapotou stádo 240ti koní a převodovku přepnutou do ručního režimu.

Ovšem pozor, ani na suchém asfaltu nejsou přední pneumatiky široké 235 mm schopny přenést na silnici celý výkon beze ztrát. Další bonus představují dobře dávkovatelné brzdy a příjemně tuhé řízení. Teprve po přesednutí z (nebo do) klasického sedanu o obdobném výkonu si uvědomíte jaká velká hmota kolem vás je a kde se nachází těžiště. Ale o tom někdy příště…

Režim Comfort však proti Normalu nic nového nepřináší. Pokud ovšem nebudeme počítat citelně větší houpavý pohyb, který se hodí pouze na dálniční přesuny. Přejezd nerovností není komfortnější a vaše uši také nějaké zlepšení nepostřehnou. Tady bychom čekali více hýčkání a slova o tom, že Ford má v zásobě ještě pohodlnější Galaxy nebereme jako argument.

Závěr

Ford S-Max 2,0 EcoBoost je nejrychlejší vůz kategorie MPV, který si u nás můžete pořídit (zrychlení na 100 km/h za 7,9 sekundy, max. rychlost 235 km/h). Stále je to výborné rodinné auto, které nic neztrácí ze svých užitných vlastností a jako přídavek má pod kapotou klenot o výkonu 240 koní, který z něj dělá velmi rychlý a v rámci třídy i sportovní dopravní prostředek.

Dobře je mu dálnici, ale na rozdíl od konkurence se nebojí ani zatáčkovitého profilu projížděné trasy, kterou si za volantem můžete i vychutnat. Za plný výkon si nechá zaplatit spotřebou daleko za hranicí 10 litrů Naturalu, při rozumném využívání není problém jezdit i 2 litry pod touto hranicí.

Testovací kousek i po létech přitahoval pozornost a mohla za to kombinace bílého laku, šedých 18‘‘ kol, zatmavených skel s chromovým lemováním a exteriérová sada sportovních doplňků v nejvyšší výbavě Titanium S.

Mdloby na vás můžou přijít ve dvou případech – v tom prvním pojedete jako spolujezdec velmi rychle a za volantem bude sedět někdo, kdo to opravdu umí. V tom druhém budete sedět nad ceníkem a zjistíte, že cena plně vybaveného kousku (jako byl ten náš) o 10 tisíc překračuje hranici jeden a čtvrt milionu Kč!

ford testy mpv ford testy mpv  

První cena vozu 549.990,- Kč (Trend 2,0 Duratec 107 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 819.990,- Kč (Titanium 2,0 EcoBoost 176 kW)
Základní cena testovaného vozu 939.990,- Kč (Titanium S 2,0 EcoBoost 176 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.259.590,- Kč (Titanium S 2,0 EcoBoost 176 kW)

Plusy

  • Výkonný motor, který umí být i hospodárný
  • Jízdní vlastnosti
  • Komunikativní řízení
  • Vnitřní prostor
  • Dynamický design dobře maskující rozměry auta
  • Komfort sezení ve druhé řadě
  • Kvalitní sedadla

Mínusy

  • Chybějící pádla pod volantem
  • Chybí jednoduše dostupný teploměr chladící kapaliny či oleje motoru
  • Složitější systém FordConvers+
  • Nelze objednat s manuální převodovkou
  • Vyšší cena
Michal Otruba
Diskuze (21)
Ford S-Max 2,0 EcoBoost (176 kW)
Cena základní sestavy 939 990 Kč
Výbava základní sestavy Přední a zadní nárazník v barvě karoserie, boční ochranné lišty v barvě karoserie, dolní mřížka chladiče v černé Piano (lesklé provedení), kliky dveří v barvě karoserie, chromovaná lišta kolem linie bočních oken, spojler 5. dveří v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie elektricky ovládaná a vyhřívaná s osvětlením prostoru pod zrcátky, tónovaná skla, zadní tmavě tónovaná skla Privacy, vyhřívané čelní sklo a vyhřívané trysky ostřikovačů, reflexní čelní sklo, zadní stěrač s cyklovačem, elektrickým ostřikovačem a automatickou aktivací při zpětném chodu, světla denního svícení s LED diodami, bixenonové světlomety, automatické nastavení sklonu, obsahuje automatické stěrače a světlomety a ostřikovače světlometů, zpožděné zhasínání světlometů, přední mlhová světla, zadní světla s LED diodami, exteriérová sada sportovních doplňků - sportovní přední a zadní nárazník s mřížkami chladiče v lesklém černém provedení, zadní spojler s brzdovým světlem, boční spojlery, dvě chromované koncovky výfuku, přední elektrická zásuvka/zapalovač, prémiové tkané čalounění stropu, látkové obložení A a B sloupků, klimatizace automatická duální, včetně vnitřní recirkulace vzduchu, s výdechy v B-sloupcích pro 2. řadu sedadel, přední a zadní okna elektricky ovládaná s jednorázovým otvíráním/zavíráním a globálním otevíráním/zavíráním dálkovým ovladačem, stropní konzola se schránkou na brýle a zrcátkem pro sledování zadních sedadel, zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, zdokonalené osvětlení interiéru s LED diodami samostatné lampičky nad sedadly v 1. řadě a krajními sedadly v 2. řadě, osvětlení prostoru pro nohy, rozptýlené osvětlení interiéru, palubní počítač, informační displej FordConvers+, kůží potažený volant, hlavice řadicí páky potažená kůží, hliníkové pedály, úložné přihrádky v podlaze před 2. řadou sedadel, středová konzola s integrovanou loketní opěrkou, přední a zadní podlahové rohože, kotoučové brzdy na všech kolech, přední ventilované, aktivace varovných světel při nouzovém brzdění, přední, boční a stropní airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy pro cestující na krajních zadních sedadlech, kolenní airbag řidiče, imobilizér, dva sklopné klíče dálkového ovládání centrálního zamykání, elektrické dětské pojistky zadních dveří a oken, ovládané z místa řidiče, sedadla ve 2. řadě – tři samostatná do roviny sklopná sedadla s výškově nastavitelnými opěrkami hlavy, sedadla – potahy kůže/Alcantara v černé barvě se švy v červené barvě, ISOFIX úchyty pro dětské sedačky (sedadla ve 2. řadě), bez rezervního kola, systém monitorování tlaku v pneumatikách, sada pro opravu pneumatiky po defektu, bezzátkový systém doplňování paliva s detektorem správné palivové pistole. Kč
Cena testované sestavy 1 259 590 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak bílá Electric (+41.500,- Kč), Sada Business Navi Plus- SD navigační systém Plus - 7" dotykový barevný displej, audiosystém s přehráváním CD/MP3, Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině nebo němčině) s USB portem, parkovací asistent s čidly vpředu a vzadu a zadní parkovací kamera, + prémiový HiFi audiosystém zahrnující 11 HiFi reproduktorů a subwooferu v úložné přihrádce v podlaze na místě za řidičem (+82.900,- Kč), Sada Assist Plus IVDC systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu, systém LDW - varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel a sledování bdělosti řidiče, ESP s ABS, TCS, EBA a regulací rozjezdu do svahu HSA. Vyžaduje Bluetooth handsfree s USB, adaptivní tempomat (ACC) s detektorem bezpečné vzdálenosti (FA) a elektronický stabilizační systém (ESP) s ABS, TCS, EBA a HSA, nastavitelný omezovač rychlosti, interaktivní řízení dynamiky vozidla (IVDC - ESP s ABS, TCS, EBA, HSA a poloaktivním podvozkem), obsahuje nastavitelný omezovač rychlosti, sportovní odpružení, bezklíčové startování a vstup do vozu (+79.900,- Kč), Sada De Luxe – sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 8 směrech s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení, s nastavitelnou bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné v 8 směrech s nastavitelnou bederní opěrkou (+19.000,- Kč), 18" x 8.0 kola z lehkých slitin s 5 paprsky s designem Individual v barvě stříbná Mystique, pneumatiky 235/45 Rx18 (+5.000,- Kč), přídavné topení nezávislé, programovatelné, s dálkovým ovládáním (+30.000,- Kč), ozdobné lišty prahů předních dveří z nerezové oceli s logem S-Max (+3.000,-), obvodový alarm s prostorovým čidlem, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání (+12.800,- Kč), přední sedadla – vyhřívaná, s regulaci teploty a ventilovaná (+19.000,-), sedadla ve 3. řadě včetně přípravy pro 3. řadu sedadel a bezpečnostních pásů – dvě samostatná do roviny sklopná sedadla s výškově nastavitelnými opěrkami hlavy, obsahuje síť pro ochranu nákladu a skládací rohož do zavazadlového prostoru (+26.500,-), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 6.5 / 8.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 775
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1601 / 804
Rozměr pneu: 235/45 R18
Ford S-Max 2,0 EcoBoost (176 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4801
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 973
k) šířka vpředu (mm): 1531
l) šířka vzadu (mm): 1535
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 4. 2011 11:01
Re: des a hrôza
Tohle je naopak velmi relevantní článek. Je totiž především o tom motoru a ne už o výbavě (protože jinak je na A.CZ S-Max testován snad 100x)
1. S-Max je v ČR nejprodávanější vůz ve své kategorii (s reálnou cenovkou 650-900 tis. Kč, vozů nad milion se asi moc neprodá)
2. 174kW Ecoboost je skoro identický motor jako 149kW Ecoboost (jen turbo táhne namísto do 4500 otáček až do 6000 otáček). Takže informace ohledně dynamiky a spotřeby za běžného provozu se víceméně neliší.
3. Dle současného ceníku 149 kW Ecoboost stojí prakticky totéž co nejprodávanější varianta - 103kW 2.0 diesel (ale s manuálem a automat (který MPV sluší) je za 40 tis. Kč doplatek)

Takže pokud uvažujete o S-Maxu (nebo o něm budte uvažovat jako o ojetině), tak Vám tento test může doplnit obrázek a pomoci se rozhodnout v dilematu benzín vs. diesel.
Avatar - Atlis
12. 4. 2011 13:27
Re: des a hrôza
sedel si v nej? pretoze mne sa nejak obrovska nepozdavala...
Avatar - Barrichello
12. 4. 2011 11:46
Re: des a hrôza
Nevím čeho se děšíš, je tu víc MPC co stojí nad milion.

A co se týče motoru?
No někdo má otrubený benzín, jinej zase atmosféru V6 co dává i větší výkon, každý má něco.

Jsou různá MPV, každý si může vybrat co se mu líbí a co potřebuje.
Avatar - iudex
12. 4. 2011 10:38
Re: REDAKCIA-AUTOR ČLÁNKU
Čiže záver je, že sa nedozviem, kto test písal. 8-s
Ja samotný test nekritizujem, naopak je vcelku na úrovni, ale som rád, keď viem, kto píše text, ktorý čítam.
12. 4. 2011 08:46
Re: des a hrôza
skus napisat nieco k testu a k sanmotnemu automobilu. Riesit socialnu situaciu buducich kupujucich v tejto diskusii je uplne mimo