27.4. 2016 Petr Slováček

Test: Honda CRF 1000 L Africa Twin DCT. Klidně až do Afriky!

 

Nejočekávanější motocyklovou novinkou letošního roku pro nás je Honda Africa Twin. Vždyť její stejnojmenný předchůdce byl legendární. Neudělá nástupce ostudu?

Když začala Honda loni pouštět první zprávy o nové Africe Twin, stříhali jsme metr do odhalení. Už první fotky slibovaly hodně. Teď ji máme před sebou naživo a je prostě krásná. A nejen to. Zvuk z výfuku bychom nejraději zavíčkovali do konzerv a pouštěli si v zimě na povzbuzení. Hned vidíme první změnu proti předchůdci z 80. let – dva válce pod kapotou nesvírají véčko, ale stojí v řadě vedle sebe. Klika je přesazená o 270 stupňů, takže se umí pořádně zhurta rozohnit. Vibrace tlumí vyvažovací hřídel, což se může zdát jako luxus s ohledem na co nejnižší hmotnost, ale při konstantní jízdě po dálnici to oceníte. Brnění v sedle a řídítkách je decentní asi jako u současného bavorského boxeru. Inspiraci v motorsportu neprozrazují ani tak vyzdvihované čtyřventilové hlavy Unicam jako spíš dvojice zapalovacích svíček v každé z nich.

Jenže nač by byl stokoňový motor, kdyby ho podvozek předčil? Výhrady však nemáme ani tady. Kilogramy ocelového rámu sice mohou být na závadu v terénu, ale zase ho opraví každý svářeč (majitelé starších BMW s praskajícími hliníkovými nálitky na převodovkách tuší). A na dálnici je pevný jako skála. Testovali jsme stroj na silničních gumách a celkově byl tak skvěle vyladěn, že jsme ani ve značně nepovolených rychlostech nesledovali nestabilitu. Hodila se při tom perfektní ochrana proti větru. Ani jezdec s více než 180 cm se nemusel krčit za standardním štítkem, vítr před koleny zase rozráží minimalistická kapotáž.

Jenže jsme našli i trochu stínu. Zadní brzda by mohla mít rychlejší nástup. A především dvouspojkový automat DCT nás vůbec nenadchl. Zkušenosti s ním máme už z předchozího VFR 1200 a menších modelů Hondy, ale k enduru nám nesedí. Už proto, že se s ním pohotovostní hmotnost i kvůli standardně dodávanému ABS a třífázové kontrole trakce vyšplhala na 242 kg. Jenže motorka není totéž co auto a patří k ní třeba podřazování při brzdění, kde má člověk vždycky navrch. Stejně jako při manévrech v terénu, kde nám ručně dávkovaná spojka chyběla pro jemné rozjezdy. Po vyzkoušení všech zlepšováků typu speciálního módu G do terénu jsme se na další zdržování vykašlali a jezdili v základním nastavení s manuálním řazením ukazováčkem/palcem.

Africa pokroku neunikla a pro mnohé je to dobře. Nám se zamlouvá, že je i přes lehký výkonový deficit proti konkurenci vyladěna skvěle jako celek, takže nám při vzpomínce zůstává úsměv na tváři. BMW GS to teď zas bude mít o něco těžší…

Zkušenosti z Dakaru

V 80. letech se Honda zaměřila na motorky pro dálkové terénní soutěže Rallye Paříž-Alžír-Dakar. Musely být schopné v terénu a současně robustní pro vícedenní přelety s jezdcem v sedle. Pochopitelně po nich zatoužili i soukromníci, takže vznikly civilní odvozeniny typů NXR 750 nebo XRV 650 či dodnes populárních modelů Transalp nebo Dominator. Větší váhovou kategorii reprezentoval stroj XRV 750 Africa Twin (1989-2003). Byl natolik oblíbený, že když jej chtěla Honda na konci devadesátek nahradit čistě silničním cesťákem XL 1000 V Varadero, setkala se i s nevolí. „Varan“ byl sice fajn na přejetí Evropy (ačkoliv měl zpočátku vysoký apetit), ale v kempu sebou plácl i na mokré trávě. Zato „Afrika“ přejela poušť. Přestože už se třináct let nevyrábí, o jejích vyrovnaných schopnostech na silnici i v terénu se vyprávějí legendy. I jako ojetina si stroj pořádně drží cenu. A kdo jej dodnes má, většinou už ho nepustí.

Plusy

  • Stabilní podvozek
  • Pohodlný posaz
  • Dobrá ochrana před větrem
  • Okouzlující zvuk

Minusy

  • Automat kazí celkový dojem
  • Mnoho tlačítek na řídítkách
  • Menší výkon proti konkurentům

Honda CRF 1000 L Africa Twin DCT ABS
Motor čtyřdobý řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 998
Vrtání x zdvih (mm) 92,0 x 75,1
Výkon (kW/ot. za min) 70/7500
Točivý moment (N.m/ ot. za min) 98/6000
Převodovka, sek. převod dvouspojková automatická 6 stupňů, řetěz
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové 310/256
Pneumatiky P a Z 90/90-R21 a 150/70-18
Rozvor (mm) 1575
Světlá výška (mm) 250
Výška sedla (mm) 850/870
Pohotovostní hmotnost (kg) 242
Objem nádrže (l) 18,8
Cena (Kč) 6man. 329 900/DCT 374 900
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má své věrné. Komu fandí známé tváře?

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má…

Prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš získávají před druhým kolem volby silné podporovatele. Do voleb…

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…