Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Honda CRF 1000 L Africa Twin DCT. Klidně až do Afriky!

Petr Slováček
Diskuze (25)
Nejočekávanější motocyklovou novinkou letošního roku pro nás je Honda Africa Twin. Vždyť její stejnojmenný předchůdce byl legendární. Neudělá nástupce ostudu?

Když začala Honda loni pouštět první zprávy o nové Africe Twin, stříhali jsme metr do odhalení. Už první fotky slibovaly hodně. Teď ji máme před sebou naživo a je prostě krásná. A nejen to. Zvuk z výfuku bychom nejraději zavíčkovali do konzerv a pouštěli si v zimě na povzbuzení. Hned vidíme první změnu proti předchůdci z 80. let – dva válce pod kapotou nesvírají véčko, ale stojí v řadě vedle sebe. Klika je přesazená o 270 stupňů, takže se umí pořádně zhurta rozohnit. Vibrace tlumí vyvažovací hřídel, což se může zdát jako luxus s ohledem na co nejnižší hmotnost, ale při konstantní jízdě po dálnici to oceníte. Brnění v sedle a řídítkách je decentní asi jako u současného bavorského boxeru. Inspiraci v motorsportu neprozrazují ani tak vyzdvihované čtyřventilové hlavy Unicam jako spíš dvojice zapalovacích svíček v každé z nich.

Jenže nač by byl stokoňový motor, kdyby ho podvozek předčil? Výhrady však nemáme ani tady. Kilogramy ocelového rámu sice mohou být na závadu v terénu, ale zase ho opraví každý svářeč (majitelé starších BMW s praskajícími hliníkovými nálitky na převodovkách tuší). A na dálnici je pevný jako skála. Testovali jsme stroj na silničních gumách a celkově byl tak skvěle vyladěn, že jsme ani ve značně nepovolených rychlostech nesledovali nestabilitu. Hodila se při tom perfektní ochrana proti větru. Ani jezdec s více než 180 cm se nemusel krčit za standardním štítkem, vítr před koleny zase rozráží minimalistická kapotáž.

Jenže jsme našli i trochu stínu. Zadní brzda by mohla mít rychlejší nástup. A především dvouspojkový automat DCT nás vůbec nenadchl. Zkušenosti s ním máme už z předchozího VFR 1200 a menších modelů Hondy, ale k enduru nám nesedí. Už proto, že se s ním pohotovostní hmotnost i kvůli standardně dodávanému ABS a třífázové kontrole trakce vyšplhala na 242 kg. Jenže motorka není totéž co auto a patří k ní třeba podřazování

při brzdění, kde má člověk vždycky navrch. Stejně jako při manévrech v terénu, kde nám ručně dávkovaná spojka chyběla pro jemné rozjezdy. Po vyzkoušení všech zlepšováků typu speciálního módu G do terénu jsme se na další zdržování vykašlali a jezdili v základním nastavení s manuálním řazením ukazováčkem/palcem.

Africa pokroku neunikla a pro mnohé je to dobře. Nám se zamlouvá, že je i přes lehký výkonový deficit proti konkurenci vyladěna skvěle jako celek, takže nám při vzpomínce zůstává úsměv na tváři. BMW GS to teď zas bude mít o něco těžší…

Zkušenosti z Dakaru

V 80. letech se Honda zaměřila na motorky pro dálkové terénní soutěže Rallye Paříž-Alžír-Dakar. Musely být schopné v terénu a současně robustní pro vícedenní přelety s jezdcem v sedle. Pochopitelně po nich zatoužili i soukromníci, takže vznikly civilní odvozeniny typů NXR 750 nebo XRV 650 či dodnes populárních modelů Transalp nebo Dominator. Větší váhovou kategorii reprezentoval stroj XRV 750 Africa Twin (1989-2003). Byl natolik oblíbený, že když jej chtěla Honda na konci devadesátek nahradit čistě silničním cesťákem XL 1000 V Varadero, setkala se i s nevolí. „Varan“ byl sice fajn na přejetí Evropy (ačkoliv měl zpočátku vysoký apetit), ale v kempu sebou plácl i na mokré trávě. Zato „Afrika“ přejela poušť. Přestože už se třináct let nevyrábí, o jejích vyrovnaných schopnostech na silnici i v terénu se vyprávějí legendy. I jako ojetina si stroj pořádně drží cenu. A kdo jej dodnes má, většinou už ho nepustí.

Plusy

  • Stabilní podvozek
  • Pohodlný posaz
  • Dobrá ochrana před větrem
  • Okouzlující zvuk

Minusy

  • Automat kazí celkový dojem
  • Mnoho tlačítek na řídítkách
  • Menší výkon proti konkurentům

Honda CRF 1000 L Africa Twin DCT ABS
Motor čtyřdobý řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 998
Vrtání x zdvih (mm) 92,0 x 75,1
Výkon (kW/ot. za min) 70/7500
Točivý moment (N.m/ ot. za min) 98/6000
Převodovka, sek. převod dvouspojková automatická 6 stupňů, řetěz
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové 310/256
Pneumatiky P a Z 90/90-R21 a 150/70-18
Rozvor (mm) 1575
Světlá výška (mm) 250
Výška sedla (mm) 850/870
Pohotovostní hmotnost (kg) 242
Objem nádrže (l) 18,8
Cena (Kč) 6man. 329 900/DCT 374 900

Petr Slováček
Diskuze (25)
10. 5. 2016 13:33
Re: Automat
ja mam integru a pozor na tie kone, v reale integra stiha napriklad kawasaki z8 82kw. Vykonovy priebeh toho 750tkoverho motora je uplne iny, v nizsich otackach taha ovela lepsie ako ine vysokootackove, nehovoriac o spotrebe ktoru mam 3,5l.
Ano keby na tej kawasaki siel nad 8000rpm tak ma da dole v pohodicke, ale v realnej jazde a to aj pri presbiehackach, ci dokonca semafory bola v niektorych pripadoch integra lepsia. pri rozbehu z nuly je integra vyborna, maju problem supersporty. 0-100 ma za 5,5s real(na manualnych prevodovkach je papierovy udaj neralny, u dct realny) s tym, ze na silnejsie motorky straca az od cca 60-70 pri max rozbehu 0-100.
takze trojka nc s/x/d je velmi vydarena a kilowaty nezatracuj.
29. 4. 2016 16:11
Re: Automat
... jak šídlem píchlá do *. >:-[]
29. 4. 2016 12:15
Re: Automat
jj, Mana měla být moje první větší motorka, ještě jsem ani neměl papíry, chtěl jsem se na ni naučit:) tak jsem složil zálohu, a když jsem si ji měl vyzvednout, řekli mi, že zjistili, že má špatný palivový čerpadlo, a jestli si počkám, až mi ji spraví. Tak jsem ji tehdy řekl, že motorku co je pokažená ještě ani nevyjela určitě nechci:) a koupil si dvanáctku GS, rok na ní jezdil a pak se šel přihlásit do autoškoly, to už jsem si věřil:)
XR byl velký favorit pro tenhle rok, ale řetěz:( jinak to asi musí jet pekelně...
29. 4. 2016 11:38
Re: Automat
Koukám, že jsem si na ni nevzpomněl sám. :-)
29. 4. 2016 11:33
Re: Automat
Na S1000XR jsem s quick shifterem ve městě problém neměl. Normálně však řadím bez spojky, takže se za něj nezlobím, ale jen tak bych si za něj nepřiplatil.