27.4. 2016 Petr Slováček

Test: Honda CRF 1000 L Africa Twin DCT. Klidně až do Afriky!

 

Nejočekávanější motocyklovou novinkou letošního roku pro nás je Honda Africa Twin. Vždyť její stejnojmenný předchůdce byl legendární. Neudělá nástupce ostudu?

Když začala Honda loni pouštět první zprávy o nové Africe Twin, stříhali jsme metr do odhalení. Už první fotky slibovaly hodně. Teď ji máme před sebou naživo a je prostě krásná. A nejen to. Zvuk z výfuku bychom nejraději zavíčkovali do konzerv a pouštěli si v zimě na povzbuzení. Hned vidíme první změnu proti předchůdci z 80. let – dva válce pod kapotou nesvírají véčko, ale stojí v řadě vedle sebe. Klika je přesazená o 270 stupňů, takže se umí pořádně zhurta rozohnit. Vibrace tlumí vyvažovací hřídel, což se může zdát jako luxus s ohledem na co nejnižší hmotnost, ale při konstantní jízdě po dálnici to oceníte. Brnění v sedle a řídítkách je decentní asi jako u současného bavorského boxeru. Inspiraci v motorsportu neprozrazují ani tak vyzdvihované čtyřventilové hlavy Unicam jako spíš dvojice zapalovacích svíček v každé z nich.

Jenže nač by byl stokoňový motor, kdyby ho podvozek předčil? Výhrady však nemáme ani tady. Kilogramy ocelového rámu sice mohou být na závadu v terénu, ale zase ho opraví každý svářeč (majitelé starších BMW s praskajícími hliníkovými nálitky na převodovkách tuší). A na dálnici je pevný jako skála. Testovali jsme stroj na silničních gumách a celkově byl tak skvěle vyladěn, že jsme ani ve značně nepovolených rychlostech nesledovali nestabilitu. Hodila se při tom perfektní ochrana proti větru. Ani jezdec s více než 180 cm se nemusel krčit za standardním štítkem, vítr před koleny zase rozráží minimalistická kapotáž.

Jenže jsme našli i trochu stínu. Zadní brzda by mohla mít rychlejší nástup. A především dvouspojkový automat DCT nás vůbec nenadchl. Zkušenosti s ním máme už z předchozího VFR 1200 a menších modelů Hondy, ale k enduru nám nesedí. Už proto, že se s ním pohotovostní hmotnost i kvůli standardně dodávanému ABS a třífázové kontrole trakce vyšplhala na 242 kg. Jenže motorka není totéž co auto a patří k ní třeba podřazování při brzdění, kde má člověk vždycky navrch. Stejně jako při manévrech v terénu, kde nám ručně dávkovaná spojka chyběla pro jemné rozjezdy. Po vyzkoušení všech zlepšováků typu speciálního módu G do terénu jsme se na další zdržování vykašlali a jezdili v základním nastavení s manuálním řazením ukazováčkem/palcem.

Africa pokroku neunikla a pro mnohé je to dobře. Nám se zamlouvá, že je i přes lehký výkonový deficit proti konkurenci vyladěna skvěle jako celek, takže nám při vzpomínce zůstává úsměv na tváři. BMW GS to teď zas bude mít o něco těžší…

Zkušenosti z Dakaru

V 80. letech se Honda zaměřila na motorky pro dálkové terénní soutěže Rallye Paříž-Alžír-Dakar. Musely být schopné v terénu a současně robustní pro vícedenní přelety s jezdcem v sedle. Pochopitelně po nich zatoužili i soukromníci, takže vznikly civilní odvozeniny typů NXR 750 nebo XRV 650 či dodnes populárních modelů Transalp nebo Dominator. Větší váhovou kategorii reprezentoval stroj XRV 750 Africa Twin (1989-2003). Byl natolik oblíbený, že když jej chtěla Honda na konci devadesátek nahradit čistě silničním cesťákem XL 1000 V Varadero, setkala se i s nevolí. „Varan“ byl sice fajn na přejetí Evropy (ačkoliv měl zpočátku vysoký apetit), ale v kempu sebou plácl i na mokré trávě. Zato „Afrika“ přejela poušť. Přestože už se třináct let nevyrábí, o jejích vyrovnaných schopnostech na silnici i v terénu se vyprávějí legendy. I jako ojetina si stroj pořádně drží cenu. A kdo jej dodnes má, většinou už ho nepustí.

Plusy

  • Stabilní podvozek
  • Pohodlný posaz
  • Dobrá ochrana před větrem
  • Okouzlující zvuk

Minusy

  • Automat kazí celkový dojem
  • Mnoho tlačítek na řídítkách
  • Menší výkon proti konkurentům

Honda CRF 1000 L Africa Twin DCT ABS
Motor čtyřdobý řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 998
Vrtání x zdvih (mm) 92,0 x 75,1
Výkon (kW/ot. za min) 70/7500
Točivý moment (N.m/ ot. za min) 98/6000
Převodovka, sek. převod dvouspojková automatická 6 stupňů, řetěz
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové 310/256
Pneumatiky P a Z 90/90-R21 a 150/70-18
Rozvor (mm) 1575
Světlá výška (mm) 250
Výška sedla (mm) 850/870
Pohotovostní hmotnost (kg) 242
Objem nádrže (l) 18,8
Cena (Kč) 6man. 329 900/DCT 374 900
Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát, uznal střelec Bakoš

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát,…

PŘÍMO Z LUCERNU | Šest bodů z dvojzápasu s Luganem. Tudy měla vést cesta Viktorie Plzeň ze základní skupiny…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…