Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 cw vs. Renault Mégane Grandtour – Dolů jdou jen ceny

Ondřej Láník
Diskuze (176)
4,5 m dlouhá rodinná kombi s dobrou výbavou už nestojí jmění. Je lepší volbou i30 cw nebo Mégane Grandtour?

Ještě před pěti lety byste za podobná kombi nižší střední třídy s alespoň stokoňovým benzinovým motorem a velmi dobrou bezpečnostní a komfortní výbavou zaplatili téměř půlmilion. Dnes lze něco podobného mít za méně než 350 tisíc Kč. Je v tom nějaký háček?

Podívali jsme se na zoubek dvěma vozům, které kupují české rodiny. Je lepší nabídkou korejské kombi s výraznou českou stopou nebo dnes už klasický francouzský Grandtour?

Karoserie

Na rozměrech se ani v jednom případě nešetřilo. Hyundai je mnoha zákazníkům sympatický tím, že má proti hatchbacku prodloužený rozvor náprav (2700 mm, tj. +50 mm proti krátké verzi), jenže rozvor kombi od Renaultu narostl ještě více (2703 mm, tj. +62 mm proti krátké verzi).

Obě kombi tedy mají relativně velké karoserie, tou přehlednější disponuje Hyundai. Jeho ostřeji ukončená záď se snáze odhaduje, třetí boční okno opravdu plní svou funkci a není jen na okrasu. Zadní partie Renaultu jsou pohlednější, ale zevnitř vypadají skoro jako prodloužení u nějakého sportovního hatchbacku. Výhled šikmo vzad není o mnoho lepší než u krátkého Méganu a parkování s kombi dlouhým 4.559 mm chce trochu cviku.

Renault na to myslel. Pokud nebudete chtít investovat 10.100,-Kč do zadních parkovacích senzorů, jsou zde připraveny otěrové plochy z černého plastu. Stejný ochranný prvek najdeme i na předním nárazníku a na obou párech bočních dveří. Takové „detaily“ na třicítce z Nošovic nejsou.

hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty  

Renault je o něco dál i v soutěži o počet užitečných řešení: Práh zavazadelníku je jen 58 cm nad zemí, hrdlo palivové nádrže je bezvíčkové, opěradlo spolujezdce lze sklopit do roviny a získat tak ložnou plochu s délkou až 2,7 m.

Sympatické je, že obě auta z výroby dostávají tzv. aero-stěrače a více než dospělé rozměry pneumatik (205/55 R16) – byť v případě Hyundaie za příplatek.

Interiér

Ani jeden vůz se nemá uvnitř za co stydět. Kvalita zpracování, prostornost i praktická použitelnost vyhoví podle našeho názoru průměrné české rodině, která do nového auta nechce dávat o moc víc než 300 tisíc korun. Ale rozdíly zde přeci jen jsou.

Větší prostor pro cestující nabízí Hyundai, i když téměř identické rozvory by měly znamenat velmi vyrovnaný duel. Vpředu je velikost interiéru opravdu velmi podobná, ale na lámání chleba dochází ve druhé řadě. Za řidiče se lépe nastupuje cestujícím v Hyundai i30, jeho dveře mají pravidelnější tvar a dokonce i když řidič odsune sedadlo zcela vzad, zbývá mezi předním a zadním opěradlem 700 mm horizontální míry.

Čím oslovuje Renault? Jeho zadní lavice je umístěna výše (370 mm vs. 350 mm u i30) nad podlahou, takže se zde sedí o něco pohodlněji. Smířit se musíte s nižší výškou nad sedákem ke stropu (Renault 960 mm, Hyundai 1000 mm).

hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty Pracoviště pro řidiče může bez obav obsadit i podsaditý otec české rodiny v nejlepších letech. Místa je v obou vozech více než dost, volant lze seřizovat výškově i podélně a dokonce ani středový tunel není příčinou stížností pravého kolena na nekompromisní útisk.

Zásadní nedostatky ani tady nerozhodují, musíme tedy opět hledat zdánlivé nepodstatnosti, detaily a řešení, která někdo odsoudí a jiný bude obdivovat. Dobrým příkladem je maximálně věcný přístrojový štít v i30 cw a efektnější, i když ne tak snadno čitelný kombinovaný panel v Renaultu.

Dva odlišné přístupy jsou vidět i na sedadlech. Renault má od pohledu sedačky s minimálním bočním vedením a jednoduchým čalouněním, ale když v nich absolvujete delší trasu zjistíte, že až tak špatné nejsou. Snad až na to příliš uměle působící čalounění. Hyundai vyslechl nářky novinářů a standardně i do obyčejného auta nižší střední montuje sedačky s tuhým čalouněním a nečekaně výrazným bočním vedením.

Tomuto přístupu odpovídá o něco přirozenější poloha za volantem Hyundaie. V Renaultu máme stále pocit, že je zde cosi z posazu minulé generace, v níž byla poloha řidiče vůči volantu a pedálům hodně nestandardní (sedělo se nad přístrojovou deskou, volant měl zvláštní sklon).

V autech za 300 tisíc nikdo nečeká velký luxus, proto překvapuje v pozitivním smyslu slova hlavně Renault. Jeho přístrojová deska je vyrobena z honosnějšího plastu, volant má lepší tvarování i čalounění věnce. Superlevná vestavěná navigace možná není špičkovým řešením (z hlediska funkce i integrace), ale svou roli plní a to je přeci v této cenové hladině podstatné.

hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty  

Ergonomickým prohřeškem je umístění panelu klimatizace a rádia v Renaultu, stejné prvky jsou v Hyundai umístěny naprosto optimálně.

Zavazadelník

Spolu se zvětšením prostoru pro cestující cestou natažení rozvoru došlo k navýšení zavazadelníkové litráže proti hatchbackům. Lépe je na tom Renault, ale kupodivu to není dáno délkou zavazadelníku, ale jeho šířkou! V Méganu jsme naměřili 1100 mm mezi nejužšími body bočních výplní, což je úctyhodná hodnota.

Výše už zaznělo, že Renault má nižší nákladovou hranu zavazadelníku, která je téměř v úrovni dna kufru. Celkově snazší přístupnost kufru Grandtouru plyne z odlišného tvaru zádě. Skoro kolmá stěna i30 cw totiž nevytváří po odklopení vzhůru tak velký nástupní profil. Výstraha směřuje k vyšším zájemcům o Hyundai, protože pod otevřeným víkem kufru je průchozí výška pouhých 175 cm (Renault má 180 cm).

Zavazadlový prostor Hyundai Renault
Základní objem [l] 415 491
Maximální objem [l] 1392 1567
Nejmenší šířka [mm] 1040 1100
Výška po kryt [mm] 460 500
Nejmenší délka [mm] 880 880
Délka po sklopení sedadel [mm] 1520 1590
Výška prahu nad vozovkou [mm] 620 580

Zajímavé srovnání se týká i variability. Hyundai nepočítá s manipulací se sedáky. V případě Renaultu je buď můžete překlopit vpřed nebo vyjmout z vozu. To přináší téměř rovnou ložnou plochu a hlavně příležitost naplno využít sklopné opěradlo předního spolujezdce.

Motor a jízda

Zážehové šestnáctistovky patří k osvědčeným a stále populárním motorizacím. Jejich výkony jsou pro vozy nižší střední třídy dostatečné a vyšší spotřeba na dálnici nebo při spíše výjimečném plném vytížení v rodinném nasazení až tak nevadí. Oba motory dobře známe z předchozích testů.

hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty  

Hyundai před několika týdny začal nabízet svůj čtyřválec 1,6 CVVT se šestistupňovou převodovkou, v testu ale soupeřila ještě verze s pěti stupni. Nadprůměrně výkonný motor má výrazně vyšší výkon a dynamičtější projev v poslední třetině otáčkového pásma, ale v nižších a středních otáčkách se jeho možnosti příliš neliší od čtyřválce Renaultu. Hlavním rozdílem je tak vyšší hlučnost a celkově menší kultivovanost korejského motoru. Nejvíce hluk obtěžuje na dálnici, kde ve 130 km/h šplhají otáčky ke 4200 min-1, zatímco v Renaultu zůstávají na přijatelných 3700 min-1.

I když podle technických údajů měl být modernější motor Hyundaie jasným favoritem z hlediska spotřeby, realita ukázala, že jsou na tom oba vozy se spotřebou velmi podobně.

Spotřeba paliva Hyundai Renault
Rychlost 100 km/h [l/100 km] 6,8 6,7
Rychlost 130 km/h [l/100 km] 8,7 8,5

Ačkoli i Renault své modelové portfolio naučil snazší ovladatelnosti v extrémních situacích, nadále zůstávají francouzské podvozky komfortněji naladěné než u většiny konkurence. Je to i případ Méganu Grandtour. Jeho podvozkový setup si rozumí i s českými silnicemi, na dálnici s velmi špatným povrchem je tlumení nerovností podstatně snesitelnější než v případě Hyundaie. Smířit se na druhou stranu musíte se syntetickým řízením a kousavými brzdami, na které si hlavně zpočátku musíte opatrně zvykat.

hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty  

Hyundai má lepší řízení, snáze ovladatelné brzdy, ale taky hodně tuhý podvozek, který na kvalitní silnici dělá radost, ale na většině komunikací českého typu bude posádka trpět třesem. Slabší kultivovaností tedy trpí jak motor, tak i odpružení.

Renault o něco ochotněji zatáčí, jistější průjezdy zatáčkami ale nakonec pocítíte v i30 cw s tužším podvozkem.

Cena

Cenové válčení v nižší střední třídě je i na jaře 2011 stále aktuální pojem. Jakmile některý z dovozců výrazně vylepší nabídku, ostatní se hbitě přizpůsobují. Než jsme tedy stačili zveřejnit tento test, došlo hned k několika změnám. Zatímco v technických datech najdete ještě původní hodnoty pro Hyundai s pětistupňovou převodovkou, ceny jsme aktualizovali na současnou (dubnovou) úroveň.

Aktuální ceny a výbava (duben 2011) [Kč] Hyundai Renault
Model i30 cw 1,6 CVVT Mégane Grandtour 1,6 16V
Výbava Trikolor Plus Advantage
Základní cena 319.900,-Kč 344.900,-Kč
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy S S
ABS S S
Stabilizační systém - S
Manuálně regulovaná klimatizace S -
Automaticky regulovaná dvouzónová klimatizace - S
Autorádio s CD a MP3 S S
Alarm S 6.290,- Kč
Metalický lak 12.900,-Kč 13.700,-Kč
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu S S
Elektricky ovládaná zrcátka S S
Palubní počítač S S
Kola z lehkých slitin 15palcová S -
Kola z lehkých slitin 16palcová - S
Kůží potažený volant + hlavice řadicí páky S S
Tempomat S S
Mlhové světlomety S S
Záruka 5 let S 14.990,-Kč

Ptáte se, které kombi je levnější? V absolutním porovnání je to Hyundai. Jenže jako vždy je potřeba porovnávat výbavu a související služby. Renault sice žádá za akční model Advantage 344.900,-Kč, ale má dvouzónovou automaticky regulovanou klimatizaci, stabilizační systém a 16palcová kola z lehkých slitin místo 15palcových u Hyundaie.

Hyundai i30 cw má výhodu v nižší ceně, pětileté záruce, standardním alarmu a nižším příplatku za metalízu.

Závěr

Takže je v tom všem nějaký háček? Není! Rodinná kombi nižší střední třídy dnes opravdu koupíte pod 350 tisíc s velmi dobrou výbavou a dostatečně výkonnými motory. Ani v jednom případě nešlápnete vedle, každý z vozů toho nabízí více než dost.

Na místě hlavy české rodiny bychom koupili Hyundai. Má větší interiér, výkonnější motor, lepší řízení a brzdy. Jeho klíčovou slabinou je vnitřní hluk, který ale nová verze s šestistupňovou převodovkou zřejmě trochu sníží. Smířit se musíte s tvrdým podvozkem, který není s českými cestami tak dokonale kompatibilní jako měkčí naladění Renaultu.

Mégane Grandtour je jednoznačnou volbou pro všechny, kdo potřebují velké kombi s variabilním interiérem. Chalupáře tedy musí více zajímat Renault! I proto, že jeho zavazadelník je objemnější už v základním uspořádání. Motor Renaultu je o něco úspornější, tišší a kultivovanější než ten v Hyundai i30 cw. Řízení není tak precizní, brzdy mají kousavý nástup, což překáží hlavně ve městě. Naše sympatie patří Renaultu za kompletní bezpečnostní výbavu, na kterou Hyundai kvůli nižší ceně zřejmě rezignoval.

hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai renault testy nizsistredni srovnavacitesty  

Hyundai i30 cw

Plusy

  • Prostornější interiér
  • Výkonnější motor
  • Pětiletá záruka
  • Nižší cena
  • Lepší ovladatelnost

Mínusy

  • Hlučný motor na dálnici
  • Tuhé odpružení, horší jízdní pohodlí
  • Součástí výbavy akčního modelu není ESP
  • Reálná spotřeba výrazně vzdálena od udávané

Renault Megane Grandtour

Plusy

  • Větší a snáze využitelný zavazadlový prostor, variabilita
  • Lepší přístupnost zavazadelníku, nižší práh, větší vstupní profil
  • Dobré tlumení nerovností, komfortní odpružení
  • Kompletní bezpečnostní výbava

Mínusy

  • Minimální zpětná vazba v řízení
  • Horší výhled šikmo vzad
  • Kousavé brzdy
  • Ergonomie středového panelu
Ondřej Láník
Diskuze (176)
Model Hyundai i30 cw Renault Mégane Grandtour
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6300 81 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 157 / 4200 151 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.2 / 6.2 9.7 / 5.6 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 415 / 1392 491 / 1567
Objem nádrže (l): 53 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1236 / 584 1275 / 505
Rozměr pneu: 205/55 R16 205/55 R16
Hyundai i30 cw
Renault Mégane Grandtour
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4475 4559
b) šířka (mm): 1775 1804
c) výška (mm): 1520 1505
d) rozvor (mm): 2700 2701
e) rozchod vpředu (mm): 1546 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1544 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1030 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 990 650 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000 960
k) šířka vpředu (mm): 1480 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500 480
délka sedáku vzadu (mm): 460 450
výška opěradla vpředu (mm): 640 630
výška opěradla vzadu (mm): 670 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - Alpinis182
1. 2. 2012 21:59
Re: Hyundai...?
Ronaulte, mě tedy přišly brzdy v Megane II mnohem ostřejší než v Laguně II... a věř, že mám z čeho usuzovat ;)
9. 6. 2011 06:57
Re: Hyundai
Ano a vsteci co o tom písu v nom ani nesdeli taze asi tak a hovoris o mojich komplexsoch porzi sa na nezavislé testy nielen z tejto starny ale aj inde testovali tieto auta a podrobnejsie a tam jasne zvitazilo i30 cw a jati tvoje argumenti uiz by si s tým mohol prestat stale vypisovat o akýchsi komplexsoch a odbočovať od témi lebo nemáš žiadne argumenty toto nieje diskuzia ale natahovanie. Už to ukončime lebo vzdím že nemas zauje rozoberat auta ale akesi komplexi asi so si pomili forum ja som si mislel ze je to o autach ale asi som na akejsi inej stranke. A inak somm aj majitelo Volva s80 takze myslim si ze som aj ja trosku narocnejsi taze asi tak.
Avatar - Ronault.
8. 6. 2011 22:12
Re: Hyundai
Koukni se na ten svůj komplex vylitý na začátku tohodle vlákna, jak všichni ubližují Hyundai, pak se tady vyjadřuj k tomu, kdo je tady uplakánek.

Nemám problém se bavit o čemkoliv, ale objektivně, ne s majitelem Hyundaie, který za každou cenu musí sám sebe přesvědčovat, že si koupil to nejlepší. K tomu všemu reaguje třikrát, jak v afektu, nepoužívá interpunkci a není schopen ve vzteku udržet myšlenku, natož dodržovat jakousi gramatiku.
To mi za to opravdu nestojí.
8. 6. 2011 21:28
Re: Hyundai
Sorry ze mám iný názor akoty a toto je tvoj argument ... stale dokola ta ista pesnicka megane je naj a vsetko je na ....

Sorry ze som vyjadril svoj nazor mas pravdu ze Megane je naj uz lepsie auto pod slnkom nenajdes.
Avatar - Ronault.
8. 6. 2011 21:17
Re: Hyundai
Dobrá, uzavřeme to tak, jak ti to udělá největší radost a z čeho nebudeš mít dále komplexy a mindrák, že ti někdo sáhl na tvou ikonu.

Hyundai je nejlepší.

Sorry, ale takovým stylem se s tebou opravdu nedá diskutovat