Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Optima Hybrid – Slepá ulička

Kia Optima
Kia Optima
Kia Optima
Kia Optima
52 Fotogalerie
Diskuze (59)
Kia jako jedna z mála nabízí v jednom modelu benzinový, dieselový i hybridní pohon.

Sedan Kia Optima jsme vám představili v testu už dvakrát: pokaždé s motorem 1,7 CRDi o výkonu 100 kW. Jednou tento turbodiesel spolupracoval s automatickou převodovkou, podruhé s manuální. Optima v nás zanechala, až na několik jednotlivostí, pozitivní dojem – jen kdyby nebylo toho motoru.

Klidným řidičům bude malý diesel ve velkém autě stačit, ale reprezentativní vůz by si zasloužil i něco víc. Bude řešením hybrid? Celkový výkon 140 kW vypadá na první pohled slibně, skládá se ze 110 benzinových a 30 elektrických kilowatt. Kombinovaný točivý moment pak může dosáhnout až 340 N.m, čímž hybrid překonává dieselovou sedmnáctistovku.

Kia pro stavbu hybridu zvolila nejjednodušší, tedy i nejlevnější cestu. Vůz s benzinovým dvoulitrem dostal šestistupňovou automatickou převodovku, u ní ale místo měniče najdeme modul složený z elektromotoru a dvou spojek. Toto řešení umožňuje jízdu s libovolnou kombinací pohonných sil. Akumulátor se nachází vzadu, kde si ukrojil ze zavazadlového prostoru 136 litrů (hybrid pojme 369 l zavazadel). Moderní lithium-polymerová konstrukce má lví podíl na tom, že hmotnost hybridu vzrostla jen o rozumných 134 kg.

kia hybrid testy vyssistrednikia hybrid testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Teorie dobrá, ale co praxe?

Popis technického provedení hybridu zní slibně, stejně jako kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km. Té dokonce umí s pořádnou dávkou sebezapření dosáhnout, při velmi pozvolné akceleraci nebo pomalejší jízdě ustálenou rychlostí se totiž dokáže ve velké míře pohybovat bez pomoci spalovacího motoru.

Hlavní úskalí je v kapacitě akumulátorů. 1,43 kWh opravdu není mnoho a řídící elektronika s nimi velmi citlivě hospodaří. Málokdy se povede vycucnout energii na povolené minimum, Optima raději průběžně dobíjí. A když se nedaří dobíjet rekuperací, nastupuje spalovací motor v roli generátoru. Pokud zrovna není energeticky výhodnější pohánět kola motorem přímo, je schopen přes výkonný alternátor v reálném čase dobíjet akumulátor. A to se stává velmi často, takže full-hybridní koncepce je u Kie spíš ideou, než nefalšovanou skutečností.

kia hybrid testy vyssistrednikia hybrid testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Výsledkem je spotřeba, kterou u hybridu asi čeká málokdo: přes veškerou snahu (oceněnou obrázkem rozkvetlého keře na displeji palubního počítače) jezdí Optima mimo město za šest, na dálnici za sedm a po městě za devět litrů.

Přesvědčivě nepůsobí ani kombinovaný výkon 140 kW a točivý moment 340 N.m. Hybrid těchto hodnot dosahuje jen krátkodobě, takže pružnost dieselového motoru je ve skutečnosti přesvědčivější.

Jistý podvozek, výborný interiér

Před začátkem zimy Kia shodila standardní eko-pneumatiky a instalovala zimní Kumho I-Zen. Díky tomu podvozek hybridní Optimy odhalil svoji pravou tvář. Jednak je dlouhý rozvor zárukou stability a jednak největší platforma skupiny Hyundai/Kia vykazuje přirozený sklon k lehce přetáčivému chování. Přidaná hmota na zadních kolech tento efekt zesiluje, takže se Optima snadno skládá do zatáček. Na normálních pneumatikách je to příjemný bonus, s nízkovalivým obutím způsob jak potlačit nedotáčivé klouzání pneumatik.

kia hybrid testy vyssistrednikia hybrid testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Interiér vyniká prostorností, propracovanou ergonomií i hodnotným designem. Na palubě najdeme jen drobné nedostatky, i když některé z nich mohou být poměrně otravné. To platí hlavně pro loketní opěrku ve dveřích, kde velkou plochu zabírá dřevěný dekor. Ve skutečnosti tak budete nejspíš opírat svůj loket právě o dekor, měkké čalounění začíná až víc vzadu.

Navigace si (jako u všech Kií a Hyundaiů) nepamatuje deaktivaci hlasových pokynů, a tak je potřeba ji nastavovat znovu a znovu. Středová loketní opěrka nemá podélný posuv a výčet uživatelských nedostatků zakončíme zbytečně složitou strukturou palubního počítače. Zde o dva roky mladší Cee’d dospěl k lepšímu řešení. Hlavní slabinou je nízká výška nad zadním sedadlem – ze stropu ukusuje cenné centimetry panoramatická střecha.

Závěr

Solidní auto dostalo jen těžko využitelný hybridní pohon. Spotřebou paliva ani výkonem nepřesvědčí, takže nakonec lepší volbou bude benzinový motor bez asistence elektromotoru – když ne rovnou turbodiesel. Někdy je ale potřeba ukázat si kudy cesta nevede… Kia by měla především nabídnout silný dieselový motor, ať už výborný 2,0 CRDi, nebo dříve avizovanou biturbo verzi 1,7 CRDi.

Přes všechny nedostatky má Optima Hybrid jednu zásadní výhodu: příplatek proti ostatním motorům je nejnižší na trhu. Proti benzinovému čtyřválci stojí o 90 tisíc víc, turbodiesel s automatem je dokonce o 40 tisíc levnější než hybrid.

Kia Optima - srovnání cen motorů
Pohonbenzindieselhybrid
Motor2,0 CVVT/121 kW1,7 CRDi/100 kWHEV/140 kW
Cena Exclusive [Kč]659.980,-709.980,-809.980,-
Příplatek automat [Kč]50.000,-50.000,-S
Paket Lux [Kč]45.000,-45.000,-35.000,-
Cena celkem [Kč]754.980,-804.980,-844.980,-

kia hybrid testy vyssistrednikia hybrid testy vyssistredni | Zdroj: acz 

První cena vozu559.980 Kč (2,0 CVVT/121 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací759.980 Kč (2,0 HEV/140 kW Comfort Hybrid)
Základní cena testovaného vozu809.980 Kč (2,0 HEV/140 kW Exclusive Hybrid)
Cena testovaného vozu vč. příplatků860.980 Kč (2,0 HEV/140 kW Exclusive Hybrid)

Plusy

  • Příplatek proti ostatním motorům
  • Výrazný design, pohledný interiér
  • Bezpečné jízdní vlastnosti
  • Poměr cena/výbava
  • Sedmiletá záruka

Minusy

  • Vysoká spotřeba paliva
  • Nepřesvědčivý výkon hybridního pohonu
  • Nízký strop nad zadními sedadly
  • Výrazně zmenšený zavazadlový prostor
  • Snížená užitečná hmotnost

Vstoupit do diskuze (59)