Test Auto.cz

Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4 – Zvenku stejná, uvnitř skvělá

19.3. 2014
Verdikt
 

Třetí generace SUV Kia Sportage prošla po čtyřech letech na trhu modernizací. Tu zvenčí sice moc nepoznáte, změny v technice se však příznivě podepsaly na jízdních vlastnostech.

Pokud byste vedle sebe postavili Kiu Sportage 1.7 CRDi, jejíž test jsme vám přinesli na konci ledna, a zcela nové modernizované provedení, které se představilo na nedávném autosalonu v Ženevě, při hledání rozdílů se zapotíte. Třetí generace jihokorejského SUV, které od začátku produkce sjíždí z výrobní linky ve slovenské Žilině, se však „stejně“ pouze tváří. Množství změn, které se odehrály pod povrchem, jej totiž posunují zase o kus dál.

Design - Oříšek i pro znalce

Tvary vozu, které před lety navrhl věhlasný designér Peter Schreyer, doznaly změn pouze v detailech. Zcela nová maska chladiče získala honosněji vyhlížející žebrování, zadní svítilny mají pozměněnou grafiku a co je hlavní, klasické žárovky byly nahrazeny diodovou technikou. Modernizovaná Sportage navíc přijíždí s trojicí nových designů litých kol - za černostříbrné osmnáctky, kterými byl vybaven testovaný vůz, zaplatíte příznivých 10.000 korun. Nesmíme však opomenout skutečnost, že předchozí verze dostala kola o stejném rozměru k výbavové linii Exclusive automaticky.

Interiér

Robustní a skvěle vyrobený interiér jsme chválili již v předchozích redakčních testech, s modernizací však přišlo několik elektronických vychytávek, které korejskému SUV scházely. Za příplatek 5.000 korun například dostanete skvěle a rychle fungující vyhřívání volantu, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem je v rámci výbavy Exclusive standardně nastavitelný ve třech módech a zcela nový přístrojový štít dostal klasické uspořádání budíků a rozměrný displej LCD. Je však škoda, že výrobce nezlepšil také jeho ovládání - dvojice tlačítek se neprakticky schovává za věncem volantu a při nočních jízdách je vlivem chybějícího podsvícení hůře dohledatelná.

obrázek [600 x 384]  

To nejdůležitější však interiéru Kie Sportage zůstalo – bohatý vnitřní prostor. Robustní kokpit je navržen s ohledem na potřeby Evropanů, nechybí tedy dostatek místa pro pět cestujících a 465 litrů zavazadel, která schováte do dobře přístupného zavazadelníku. Dojezdovou sadu navíc dostanete pouze k základní výbavě Active (zavazadelník pak má objem 564 litrů), jinak pod podlážkou najdete plnohodnotnou rezervu s litým diskem.

Motor

K prvnímu redakčnímu testu modernizované Kie Sportage jsme zvolili samotný vrchol nabídky. Vznětový čtyřválec 2.0 CRDi se vyznačuje kultivovaným během a po stránce výkonu na něj zatím žádný z konkurenčních modelů nedokázal odpovědět. Oněch 135 kW je přitom dostupných až ve 4000 otáčkách za minutu a nadprůměrný točivý moment 383 N.m zasahuje v rozmezí 1800 – 2500 min-1. Špatně nevypadá ani spotřeba paliva, tedy alespoň ta papírová – průměrných 6,0 l na 100 km zní slibně, je ale realita skutečně taková?

Kia Sportage - Srovnání s konkurencí
ModelKia SportageŠkoda Yeti OutdoorRenault KoleosMazda CX-5
VýbavaExclusiveAmbitionDynamiqueRevolution Navi
Motor2.0 CRDi2.0 TDI2.0 dCi2.2 Sky-D
Převodovka6M6M6A6A
Zdvihový objem [cm3]1995196819952191
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]135/4000125/4200127/3750129/4500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]383/1800-2500350/1750-2500360/2000420/2000
Max. rychlost [km/h]194201189207
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,88,411,98,8
Komb. spotřeba [l/100 km]6,05,77,05,2
Cena [Kč]664.980684.900634.900821.400

Stručně řečeno – ano i ne. Zatímco ve městě jsme se i přes občasné popojíždění v kolonách stabilně drželi pod sedmi litry (což je dokonce méně, než uvádí výrobce) a mimoměstských pět a půl by také odpovídalo, dálniční přesuny v nádrži působily slušný vír. Přestože je turbodiesel s manuální šestistupňovou převodovkou výborně sladěn (šestistupňový automat získáte za příplatek 40.000 Kč) a v rychlosti 130 km/h vykazuje 2.500 -1, spotřebu jsme pod osmi litry neudrželi - výsledných 8,5 l na 100 km radost nepřineslo.

Ačkoliv může být důvodů vyšší dálniční spotřeby vícero (zimní obutí, vyšší stavba karoserie atd.), napadá nás jeden neobvyklý. Pedál plynu má totiž na poměry konkurenčních vozů poměrně krátký chod a ovládá se velmi lehce, což může znamenat obtížnější dávkovatelnost a typický syndrom „těžké pravé nohy“.

obrázek [600 x 389]  

Jízda – Tady je pravý facelift!

Zatímco vně i uvnitř je modernizace Kie Sportage hůře rozeznatelná, při jízdě nás její vliv ohromil již po prvních kilometrech. Automobilka se totiž zaměřila na snížení hlučnosti a vibrací hnacího ústrojí, ke kterému si dopomohla novým uložením předního pomocného rámu, převodovky a instalací zvukově izolačního čelního skla. Přestože byla minulá verze automobilu již tak dost kultivovaná, posun kupředu je markantní.

Není to ale pouze nízká hlučnost a vyspělost hnací soustavy, ale také značně kulturnější projevy podvozku. Přední náprava dostala nový zkrutný stabilizátor, společně s ním se objevují měkčí horní lůžka závěsů a tužší zadní pružiny. Výsledkem je, že se modernizovaná Kia Sportage nad nerovnostmi skoro vznáší a nepřenáší rázy do karoserie ani interiéru. Navíc se nenechá rozhodit ani hlubokými výmoly nebo příčnými prahy, jejichž přejezd je doprovázen jenom nevtíravým ducnutím náprav. Problémem nejsou ani osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 235/55 – překvapivě výborné tlumení nerovností je zkrátka dominantou omlazeného korejského SUV.

Změkčení podvozku se nepodepsalo na horších jízdních vlastnostech v zatáčkách. Díky novému přednímu stabilizátoru se Kia cítí jistěji i ve vyšších nájezdových rychlostech a náklony karoserie jsou i přes její vyšší stavbu omezeny na minimum. Do procesu se navíc zapojuje elektrické řízení s možností nastavení režimů Comfort, Normal nebo Sport. Dříve či později však poznáte, že střední cesta je skutečně ta zlatá...

obrázek [600 x 358]  

Pohon všech kol Dynamax společnosti Magna dostanete k nejsilnější pohonné jednotce automaticky, přičemž v rámci faceliftu se jeho technika nezměnila. Elektronika připojuje zadní kola při prokluzu předních, celý proces je přitom prakticky neznatelný. Kia však nezapomněla ani na pevné uzamčení rozdělení otáček na obě nápravy – systém aktivujete tlačítkem u levého řidičova kolene, funguje však pouze do rychlosti 40 km/h. Po překročení limitu dojde k automatickému odemčení mezinápravové spojky, a pokud rychlost opět klesne, systém se znovu hbitě aktivuje. Ani přes lety prověřenou techniku však od Sportage v terénu nečekejte zázraky, vůz je totiž limitován střídmými nájezdovými úhly a světlou výškou 170 milimetrů.

Závěr

Ačkoliv se může zdát modernizace Kie Sportage na první pohled neznatelná, změnilo se toho skutečně mnoho. Pomineme-li kosmetické změny, nový přístrojový štít a posilovač řízení s nastavitelnou intenzitou, nelze než pochválit mistrovskou práci na podvozku. Ten je v duchu třetí generace modelu nebývale komfortní, vykazuje lepší chování v zatáčkách a dost možná ve svém segmentu představuje to nejlepší.

Druhou stránkou věci je nová cenová politika v rámci modelové řady. Z původních pěti nabízených výbav (Active, Active Plus, Comfort Plus, Navigator, Exclusive) zbyly pouze tři (Active, Comfort a Exclusive), přičemž základní zdražila o 60.000 korun (stojí 448.980 Kč) a nejvyšší s testovaným motorem a manuální převodovkou naopak o 10.000 korun zlevnila. Nutno však podotknout, že na provedení Active s benzinovým motorem 1.6 GDI (99 kW) výrobce neposkytl akční slevu, která v případě turbodieselových jednotek činí 30.000 korun.

Nejlevnější verze modelu449.980 Kč (1.6 GDI / 99 kW Active)
Základ s testovaným motorem644.980 Kč (2.0 CRDI / 135 kW Exclusive]
Testovaný vůz s výbavou694.980 Kč (2.0 CRDI / 135 kW Exclusive)

Plusy

  • Perfektní zpracování interiéru
  • Silný zátah motoru od nízkých otáček
  • Překvapivý jízdní komfort
  • Kultivovaný běh motoru

Minusy

  • Horší výhled šikmo ven z kabiny
  • Vyšší spotřeba paliva na dálnici
  • Ovládání palubního počítače tlačítky na přístrojovém štítu
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4

Cena v základní výbavě: 644 980 Kč Cena v testované výbavě: 694 980 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, asistent pro sjíždění svahů, parkovací čidla vzadu, litá 17” kola, přední mlhovky s funkcí přisvětlení do zatáček, diodové denní svícení, plnohodnotná rezerva, dvouzónová klimatizace, multifunkční volant, tempomat, vyhřívaná přední a zadní sedadla, paket Praktik (přední mlhovky s funkcí Cornering, dešťový senzor, plnohodnotná litá rezerva, střešní ližiny) a další.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (+14.000 Kč), litá 18” kola (+10.000 Kč), vyhřívaný volant (+5.000 Kč), paket Xenon – xenonové světlomety s ostřikovači, zadní diodové svítilny, zatmavená zadní skla (+21.000 Kč).

Plynovod Nord Stream II rozděluje názory už nyní, stát má po roce 2019 Plynovod Nord Stream II rozděluje názory už nyní, stát má po roce 2019

Gazprom trvá na tom, že plynovod Nord Stream II posílí…

Česko nemá dost ropných rezerv, neplní tím směrnici. Jejich navýšení ale vláda neschválila Česko nemá dost ropných rezerv, neplní tím směrnici. Jejich navýšení ale vláda neschválila

Vláda neschválila doplnění ropy nebo ropných produktů do…

 

Štítky SUV Kia Testy

Technické údaje
Motor Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 383 / 1800 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 5.3 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 1535
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 540
Rozměr pneu:235/55 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4440
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1618
f) rozchod vzadu (mm): 1619
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4 – Zvenku stejná,…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Ojeté SUV Kia Sportage: Jezdí dobře a ještě je v záruce Ojeté SUV Kia Sportage: Jezdí dobře a ještě je v záruce

Sedmiletá záruka pomohla držet cenu ojetých aut nahoře,…

Modernizovaná Kia Sportage: Změny designu i techniky Modernizovaná Kia Sportage: Změny designu i techniky

Nejprodávanější model značky Kia prošel modernizací. SUV…

 



 
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Selection – Komu se (ne)vyplatí hybrid?

TEST: Toyota Yaris 1.5 Hybrid Selection – Komu se (ne)vyplatí hybrid?

Dnes 12:51

Letos na jaře prodělala Toyota Yaris modernizaci, která mimo jiné přinesla nový motor 1.5. Co zůstává, je v této třídě ojedinělá nabídka hybridní verze. V čem vyniká a naopak ztrácí?




Blesk.cz

„Matka příroda zvítězila.“ Irského moderátora v přímém přenosu odvál vítr

„Matka příroda zvítězila.“ Irského moderátora v…

O nepřízni počasí se na vlastní kůži přesvědčil moderátor meteorologické předpovědi irské televize – během…

Život pro kočku i pod psa: 4 zásady, jak mohou žít v jedné domácnosti

Život pro kočku i pod psa: 4 zásady, jak mohou žít v…

Prázdniny jsou tu a s nimi i jedno velké riziko – vaše dítko si na venkově zamiluje kočku nebo psa, jenže doma…

 

iSport.cz

Puberťák, který se vymkl kontrole. Vettel je pod palbou a hrozí mu stopka

Puberťák, který se vymkl kontrole. Vettel je pod…

Sebastian Vettel dostal za nesportovní manévr v nedělní Velké ceně Ázerbájdžánu v Baku vedle časové penalizace i…

Čermák přestoupil ze Sparty do Plzně! Práce s Vrbou je lákadlem, říká

Čermák přestoupil ze Sparty do Plzně! Práce s Vrbou…

Fotbalová Plzeň hlásí čtvrtou posilu před novou sezonou. Ze Sparty přichází záložník Aleš Čermák, který s…

 

Reflex.cz

Jedete do zahraničí? Pozor na dýško v restauraci. V jednotlivých zemích se výrazně liší

Jedete do zahraničí? Pozor na dýško v restauraci. V…

Bývá to v zahraničí někdy dilema: Kolik dát spropitné v restauraci? A dávat ho vůbec? Zvyklosti jsou všude jiné…

Jméno podle vražedkyně i píseň pro Jana Palacha. Britští Kasabian roztancovali Prahu

Jméno podle vražedkyně i píseň pro Jana Palacha.…

Tento víkend byli Kasabian spolu se Stingem hlavními tahouny pražského hudebního festivalu Metronome. A podle…