Test Auto.cz

Lexus GS F – Chvalte atmosféru!

6.7. 2016
Verdikt
 

Lexus dosud úspěchům německých supersedanů vyšší střední třídy pouze přihlížel. Nový model GS F se jich nebojí a přináší něco, na co nedokážou odpovědět – atmosférický pětilitrový osmiválec!

Audi RS 6 Avant, BMW M5, Mercedes-AMG E 63 – supersedany, které jsou v rámci svých značek na vrcholu potravního řetězce vyšší střední třídy. Japonská automobilka Lexus, luxusní odnož toyoty, se na úspěch těchto vozů vždycky dívala zpovzdálí, jednoho dne ale šéfové praštili do stolu a dali pokyn k vývoji konkurenčního modelu na základech sedanu GS. Jmenuje se GS F, sdílí techniku s loni představeným kupé RC F, a naprosto kašle na zaběhnuté konvence. Nemá turbo, pohon všech kol, a dokonce ani systém stop-start!

Ne nadarmo se říká, že je Lexus značkou dvou tváří a všechno si dělá takříkajíc po svém. V době, kdy se pod kapotami luxusních sedanů objevují několikanásobně přeplňované turbodiesely, používají Japonci přeplňování pouze u dvoulitrového čtyřválce 200t o výkonu 180 kW a prim hrají úsporné hybridy. A k tomu všemu dokážou vyrobit supersedan, před kterým by se měla mít konkurence na pozoru a emisní normy jsou na něj krátké. Nové GS F jde svým způsobem ve šlépějích menšího IS F minulé generace (přestal se vyrábět až předloni) a dostalo se mu péče od lidí, kteří dodávali motory také pro model LFA, stále jeden z nejlepších supersportů planety. Něco mi říká, že tahle jízda bude stát za to!

Až na druhý pohled

Když jsem při vyzvedávání GS F procházel před pražským dealerstvím kolem řady kolmo zaparkovaných lexusů, „svůj“ kousek jsem málem přehlédnul. Přední nárazník totiž v podstatě odpovídá verzím F Sport, pouze obětoval mlhovky na úkor obrovských otvorů pro přívod vzduchu k předním brzdám. Stačilo ale přistoupit blíže a měl jsem jasno – kovaná devatenáctipalcová kola, obrovské brzdy Brembo s oranžovými třmeny a drážkovanými kotouči, otvory pro odvod přehřátého vzduchu v předních blatnících, a zejména čtyři našikmo umístěné chromované koncovky výfuku nedávaly nejmenší prostor k pochybám, že se dívám na nejsilnější sedan nabídky. Na základě dřívějších poznatků od kolegů jsem tušil, co tohle auto dokáže a jak je ve skutečnosti rychlé, bušení srdce a studený pot na zádech se však zatím nějak nedostavily.

Nyní už vím, že chyba byla na mojí straně. GS F jsem ze začátku nebral příliš vážně, možná sami uznáte, že docela oprávněně. Vždyť spojení slov „Lexus“ a „sportovní“, nebo nedej bože „brutální“, nebylo v minulosti až tak obvyklé, a už vůbec ne u původně ryze pohodlného sedanu jako je právě GS. Tahle střela není nenápadná ani moc hezká a do postavy atleta má daleko. Právě kvůli obrovským výdechům v blatnících a čtyřem našikmo poskládaným koncovkám výfuku je ale až vulgární a okázalá. Působí jako businessman s tryskovým motorem na zádech, který si po nocích vyřizuje účty s konkurencí holými pěstmi. Kladivoun, Mlátička, nebo někdo takový, zkrátka člověk se schizofrenní povahou, kterému je lepší se raději vyhnout. Beru, každý je nějaký, nevytratilo se tím však kouzlo lexusu jako takového?

obrázek [600 x 323]

Ne, a poznáte to okamžitě po usednutí za volant. Interiér už má svoje roky, které nezamaskuje ani Alcantara na přístrojové desce nebo tak velké množství karbonu (společně s exteriérovými díky z karbonu jsou součástí vrcholné výbavy Top Carbon), že snad i Mercedes-AMG GT bledne závistí, stačí však zabouchnout dveře a rázem se ocitáte v jiném světě. Měkoučkém, voňavém, opojném svou tichostí a jasným podpisem řemeslných mistrů Takumi, z nichž každý oplývá minimálně čtvrt stoletím zkušeností. Přední sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a vyraženým logem F nelze hodnotit jinak než kladně a stejně je na tom i přístrojový štít, jehož jedinou analogovou částí je tachometr -velmi malý s nadrobno naskládaným cejchováním končícím magickou číslovkou 340. Sedíte hodně nízko, kvůli čemuž občas při vystupování vypadáte jako po operaci zad, samotná přední sedadla však tělo precizně objímají také v ramenou.

V centru všeho dění je velký otáčkoměr měnící grafiku v závislosti na zvoleném režimu, přičemž ani on nepostrádá digitální ukazatel rychlosti. Běžně si vystačíte pouze s ním a zobrazením teploty oleje, vody a stavu paliva, pro fajnšmekry je však v menu palubního počítače připravena také speciální karta s logem F. Najdete v ní například stopky pro měření času na okruhu, asi nejdůležitějším prvkem však pro mě byl diagram vektorování točivého moment na zadní nápravě, díky kterému jsem věděl, kolik síly zrovna putuje na jaké kolo.

GS je ve všech formách opravdu pořádný kus auta, starosti s vnitřním prostorem si proto můžete odpustit. Upřímně řečeno jsem chvíli váhal, jestli se mi líbí více vpředu nebo vzadu. Zadní sedadla totiž patří ke špičce v segmentu, hezky obejmou záda a podepřou stehna, navíc cenné centimetry nechybí ani nad hlavou. Je to tady opravdová business class – ve středové loketní opěrce najdete displej rádia nebo tlačítka pro ovládání klimatizace a protisluneční clony, na což jsme zvyklí z výbavy Premium.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Lexus GS F

Cena v základní výbavě: 2 834 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 866 000 Kč

Základní výbava:Deset airbagů, aktivní zadní diferenciál TVD, Lexus Safety System+ (adaptivní dálkové světlomety, adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, asistent pro jízdu v pruzích, přednárazový bezpečnostní systém), kovaná 19“ kola, brzdy Brembo, infotainment s 12,3palcovým displejem a navigací, projekční head-up displej, sportovní sedadla čalouněná Alcantarou – elektricky nastavitelná, vyhřívaná a odvětrávaná automatická dvouzónová klimatizace, systém Active Sound Control – zvýraznění zvuku motoru, paket Carbon, sportovní pedály a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza „Safírová modrá“ (+32.000 Kč).

Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové

Znáte Dalibora? Toho s houslemi. Ve své době kradl, až se…

Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000 Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000

Do soutěže se přihlásila pouze společnost GSE Services…

Produktivita české práce klesá Produktivita české práce klesá

Růst tuzemské zaměstnanosti jde primárně na vrub profesí…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

 
Technické údaje
Motor Lexus GS F
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 351 / 7100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 530 / 4800 - 5600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.6 / 8.1 / 11.2
Emise CO2:260
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1865 / 455
Rozměr pneu:255/35 R19, 275/35 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4915
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Lexus GS F – Chvalte atmosféru!







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga

Na jediném polském závodním okruhu jsem projel několik…

Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší? Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší?

Lexus GS jako jediný ve svém segmentu nabízí dvě varianty…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se porvali s policií a skončili v base!

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se…

Po premiéře slovenského snímku Out na filmovém festivalu v Cannes se jeho tvůrci tak opili, až skončili v…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede jen cesta vzhůru

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Nádherné tažení do pařížského finále z před dvou let vystřídal zlý sen, který Lucie Šafářová…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…