Test Auto.cz

Lexus GS F – Chvalte atmosféru!

6.7. 2016
Verdikt
 

Lexus dosud úspěchům německých supersedanů vyšší střední třídy pouze přihlížel. Nový model GS F se jich nebojí a přináší něco, na co nedokážou odpovědět – atmosférický pětilitrový osmiválec!

Audi RS 6 Avant, BMW M5, Mercedes-AMG E 63 – supersedany, které jsou v rámci svých značek na vrcholu potravního řetězce vyšší střední třídy. Japonská automobilka Lexus, luxusní odnož toyoty, se na úspěch těchto vozů vždycky dívala zpovzdálí, jednoho dne ale šéfové praštili do stolu a dali pokyn k vývoji konkurenčního modelu na základech sedanu GS. Jmenuje se GS F, sdílí techniku s loni představeným kupé RC F, a naprosto kašle na zaběhnuté konvence. Nemá turbo, pohon všech kol, a dokonce ani systém stop-start!

Ne nadarmo se říká, že je Lexus značkou dvou tváří a všechno si dělá takříkajíc po svém. V době, kdy se pod kapotami luxusních sedanů objevují několikanásobně přeplňované turbodiesely, používají Japonci přeplňování pouze u dvoulitrového čtyřválce 200t o výkonu 180 kW a prim hrají úsporné hybridy. A k tomu všemu dokážou vyrobit supersedan, před kterým by se měla mít konkurence na pozoru a emisní normy jsou na něj krátké. Nové GS F jde svým způsobem ve šlépějích menšího IS F minulé generace (přestal se vyrábět až předloni) a dostalo se mu péče od lidí, kteří dodávali motory také pro model LFA, stále jeden z nejlepších supersportů planety. Něco mi říká, že tahle jízda bude stát za to!

Až na druhý pohled

Když jsem při vyzvedávání GS F procházel před pražským dealerstvím kolem řady kolmo zaparkovaných lexusů, „svůj“ kousek jsem málem přehlédnul. Přední nárazník totiž v podstatě odpovídá verzím F Sport, pouze obětoval mlhovky na úkor obrovských otvorů pro přívod vzduchu k předním brzdám. Stačilo ale přistoupit blíže a měl jsem jasno – kovaná devatenáctipalcová kola, obrovské brzdy Brembo s oranžovými třmeny a drážkovanými kotouči, otvory pro odvod přehřátého vzduchu v předních blatnících, a zejména čtyři našikmo umístěné chromované koncovky výfuku nedávaly nejmenší prostor k pochybám, že se dívám na nejsilnější sedan nabídky. Na základě dřívějších poznatků od kolegů jsem tušil, co tohle auto dokáže a jak je ve skutečnosti rychlé, bušení srdce a studený pot na zádech se však zatím nějak nedostavily.

Nyní už vím, že chyba byla na mojí straně. GS F jsem ze začátku nebral příliš vážně, možná sami uznáte, že docela oprávněně. Vždyť spojení slov „Lexus“ a „sportovní“, nebo nedej bože „brutální“, nebylo v minulosti až tak obvyklé, a už vůbec ne u původně ryze pohodlného sedanu jako je právě GS. Tahle střela není nenápadná ani moc hezká a do postavy atleta má daleko. Právě kvůli obrovským výdechům v blatnících a čtyřem našikmo poskládaným koncovkám výfuku je ale až vulgární a okázalá. Působí jako businessman s tryskovým motorem na zádech, který si po nocích vyřizuje účty s konkurencí holými pěstmi. Kladivoun, Mlátička, nebo někdo takový, zkrátka člověk se schizofrenní povahou, kterému je lepší se raději vyhnout. Beru, každý je nějaký, nevytratilo se tím však kouzlo lexusu jako takového?

obrázek [600 x 323]

Ne, a poznáte to okamžitě po usednutí za volant. Interiér už má svoje roky, které nezamaskuje ani Alcantara na přístrojové desce nebo tak velké množství karbonu (společně s exteriérovými díky z karbonu jsou součástí vrcholné výbavy Top Carbon), že snad i Mercedes-AMG GT bledne závistí, stačí však zabouchnout dveře a rázem se ocitáte v jiném světě. Měkoučkém, voňavém, opojném svou tichostí a jasným podpisem řemeslných mistrů Takumi, z nichž každý oplývá minimálně čtvrt stoletím zkušeností. Přední sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a vyraženým logem F nelze hodnotit jinak než kladně a stejně je na tom i přístrojový štít, jehož jedinou analogovou částí je tachometr -velmi malý s nadrobno naskládaným cejchováním končícím magickou číslovkou 340. Sedíte hodně nízko, kvůli čemuž občas při vystupování vypadáte jako po operaci zad, samotná přední sedadla však tělo precizně objímají také v ramenou.

V centru všeho dění je velký otáčkoměr měnící grafiku v závislosti na zvoleném režimu, přičemž ani on nepostrádá digitální ukazatel rychlosti. Běžně si vystačíte pouze s ním a zobrazením teploty oleje, vody a stavu paliva, pro fajnšmekry je však v menu palubního počítače připravena také speciální karta s logem F. Najdete v ní například stopky pro měření času na okruhu, asi nejdůležitějším prvkem však pro mě byl diagram vektorování točivého moment na zadní nápravě, díky kterému jsem věděl, kolik síly zrovna putuje na jaké kolo.

GS je ve všech formách opravdu pořádný kus auta, starosti s vnitřním prostorem si proto můžete odpustit. Upřímně řečeno jsem chvíli váhal, jestli se mi líbí více vpředu nebo vzadu. Zadní sedadla totiž patří ke špičce v segmentu, hezky obejmou záda a podepřou stehna, navíc cenné centimetry nechybí ani nad hlavou. Je to tady opravdová business class – ve středové loketní opěrce najdete displej rádia nebo tlačítka pro ovládání klimatizace a protisluneční clony, na což jsme zvyklí z výbavy Premium.

1/3 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Lexus GS F

Cena v základní výbavě: 2 834 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 866 000 Kč

Základní výbava:Deset airbagů, aktivní zadní diferenciál TVD, Lexus Safety System+ (adaptivní dálkové světlomety, adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, asistent pro jízdu v pruzích, přednárazový bezpečnostní systém), kovaná 19“ kola, brzdy Brembo, infotainment s 12,3palcovým displejem a navigací, projekční head-up displej, sportovní sedadla čalouněná Alcantarou – elektricky nastavitelná, vyhřívaná a odvětrávaná automatická dvouzónová klimatizace, systém Active Sound Control – zvýraznění zvuku motoru, paket Carbon, sportovní pedály a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza „Safírová modrá“ (+32.000 Kč).

Zoot.cz expanduje do Polska a Maďarska, tržby překonají miliardu Zoot.cz expanduje do Polska a Maďarska, tržby překonají miliardu

Největší tuzemský e-shop s módou Zoot.cz plánuje v…

Zemědělci dostanou miliardové odškodnění za sucho Zemědělci dostanou miliardové odškodnění za sucho

Zemědělci dostanou jako odškodnění za letošní sucho až…

Odboráři ukončí stávkovou pohotovost, důvody pominuly Odboráři ukončí stávkovou pohotovost, důvody pominuly

Odbory pracovníků veřejného sektoru zruší stávkovou…

 
Technické údaje
Motor Lexus GS F
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 351 / 7100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 530 / 4800 - 5600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.6 / 8.1 / 11.2
Emise CO2:260
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1865 / 455
Rozměr pneu:255/35 R19, 275/35 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4915
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Lexus GS F – Chvalte atmosféru!







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 



Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga

Na jediném polském závodním okruhu jsem projel několik…

Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší? Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší?

Lexus GS jako jediný ve svém segmentu nabízí dvě varianty…

 



 
Mini Cooper S E All4 – Stylovka do zásuvky

TEST: Mini Cooper S E All4 – Stylovka do zásuvky

Dnes 12:51

Mini je charismatické a moderní auto, což se kromě vzhledu odráží také v nabídce pohonných jednotek. Letos na trh přijíždí vůbec první plug-in hybridní provedení.




Blesk.cz

Za tohle ho doma nepochválí: Řidič vezl nová auta, při brzdění jedno spadlo

Za tohle ho doma nepochválí: Řidič vezl nová auta,…

Kuriózní dopravní nehoda se stala v pondělí odpoledne na Pražském okruhu v Praze. Řidič tahačem vezl zcela nová…

Smolař Jožo Ráž: Znovu dopravní nehoda! A znovu v Bratislavě

Smolař Jožo Ráž: Znovu dopravní nehoda! A znovu v Bratislavě

Ten má ale smůlu. Zpěvák skupiny Elán Jožo Ráž (62) měl autonehodu. Naštěstí se však nikomu nic nestalo a nehoda…

 

iSport.cz

Federer o Laver Cupu: parťáci v týmu, nadšení  i jedna drobná výtka

Federer o Laver Cupu: parťáci v týmu, nadšení i…

Duchovní otec Laver Cupu a největší sportovní hrdina jeho prvního ročníku. I Rogera Federera, jež má za sebou…

Stocha bude řešit disciplinárka. Za děkovačku mu hrozí pokuta i stopka

Stocha bude řešit disciplinárka. Za děkovačku mu…

Do angažmá ve Slavii vstoupil velmi výrazně. Záložník Miroslav Stoch je hodnocený jako zatím nejvýraznější…

 

Reflex.cz

Vybouchne ČSSD stejně jako socialisté v Německu? Sociální demokracie skomírají v celé Evropě

Vybouchne ČSSD stejně jako socialisté v Německu?…

Působilo to jako komedie i tragedie najednou – Martin Schulz, předseda německé sociální demokracie krátce po…

Vykoupení v plamenech: Pohřební rituály hinduistů vás donutí zamyslet se nad životem

Vykoupení v plamenech: Pohřební rituály hinduistů…

Smrt, tabu západní civilizace, je pro hinduisty přirozenou součástí všedních dnů. Mrtvé tu na jejich poslední…