Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus IS 300h – Tiše a za málo

Lexus IS
Lexus IS
Lexus IS
Lexus IS
33 Fotogalerie
Chcete jezdit po městě za málo a přitom si užívat ticha a pohodlí? Kupte si hybrid, například Lexus IS.

Třetí generace Lexusu IS není v naší redakční garáži nováčkem, před časem jsme jako první na webu otestovali základní verzi se šestiválcem, tedy model IS 250. Dnes se podíváme na zoubek druhému modelu z nabídky Lexusu, hybridnímu IS 300h.

Ačkoliv byste, podle vyššího čísla, možná čekali pod kapotou opět benzinový šestiválec, musíme vás zklamat. I hybrid pohání zážehový dvouapůllitr, v tomto případě však jde o čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu se vstřikováním D-4S (přímý i nepřímý vstřik benzinu). Motor disponuje slušným výkonem 133 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 221 N.m při 4200 až 5400 min-1. Se zážehovým agregátem spolupracuje elektromotor o výkonu 105 kW a točivém momentu 300 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy činí 164 kW.

Převodovka je v tomto případě planetová E-CVT, směřující sílu k zadním kolům. Nebojte, velkého točivého momentu prakticky od nulových otáček (díky elektromotoru s 300 N.m) se bát nemusíte, elektronika je skvěle nastavená a ESP jízdu koriguje jemně, avšak jistě. Vítězí proto hlavní deviza zadního pohonu: lehké a přesné řízení bez parazitních momentů. To v Lexusu IS má mezi dorazy 2,84 otáček, takže jde spíše o komfortní, uvolněné nastavení.

Zástavba akumulátorů zmenší zavazadlový prostor o 30 litrů (původně 480 l), což lze odpustit. O něco horší je situace v kabině, kde se sice nic nezmenšovalo, ale i tak by si něco zasloužilo zvětšit. Máme na mysli hlavně kratší sedáky, které sice konfekčním postavám padnou, ale větší člověk se na nich usadí jenom s výhradami. Jinak je pozice za volantem i výhled z vozu naprosto v pořádku, zvláště chválíme polstrované měkké „polštářky“ v oblasti kolen. To je v době širokých středových tunelů velmi příjemný doplněk...

Úplně na sto procent tedy kabina není, byť dílenské zpracování je na vysoké úrovni, tlačítka perfektní a materiály bez diskuze vynikající. Dokonce ani světlé bambusové dřevo nevadilo, což se moc často nestává. Problém, a jsou to vlastně související věci, je v loketní opěrce a počtu odkládacích míst. Těch je totiž docela málo na to, že jde o automobil střední třídy. Před volicí pákou není žádný odkládací prostor, své místo zde našlo vyhřívání a ventilace sedadel plus tlačítko vyhřívání volantu. Pak je páka samotná a vpravo od ní ovládání multimediálního systému, které nám ani po vylepšení ovládání rozhodně nepřijde intuitivnější než třeba iDrive. Ale zvyknout se na něj dá...

lexus testy strednitridalexus testy strednitrida | Zdroj: acz 

Velkou část středového tunelu zabere otočné ovládání jízdního režimu (které by jistě šlo udělat tlačítkově a umístit před řadicí páku), takže moc místa na odkládání a loketní opěrku už nezbývá. Inženýři proto museli volit kompromis: opěrku má k dispozici pouze řidič, spolujezdec si loket odkládá do držáků na nápoje. A to není zrovna prémiové.

Jsou to možná méně závažné věci, nicméně IS není záležitost za pár korun, v dané třídě se sledují i drobnější zaváhání. Testovaný Lexus však dobře věděl, jak si zajistit celkově velmi kladné hodnocení interiéru a ve spolupráci s audiosystémem od společnosti Mark Levinson předvedl něco, co jsme ještě v autě střední třídy neslyšeli - bezkonkurenční zážitek...

Městem lexusně

Ale pojďme už jezdit. Díky akumulátorům NiMH o kapacitě 1,8 kWh je IS 300h schopno poměrně solidně fungovat i v plně elektrickém režimu a po městě ujet odhadem čtyři kilometry v naprostém tichu a s nulovou spotřebou. Oproti full-hybridům předchozí generace si můžete dovolit trochu ostřejší práci s pedálem plynu, takže opravdu existuje možnost jezdit po městě (do asi 50 km/h) ve Křižíkově stylu a nezdržovat automobily za vámi. Chce to cit v noze, ale jde to.

Spalovací motor dost často odpočívá, a pokud poctivě rekuperujete, což si vyžádá jistou míru pochopení a spolupráce z vaší strany, budete odměněni. Po Praze jsme v rámci týdenního testu jezdili v průměru za 5,4 litru naturalu. Podobný výsledek byste nejspíše zaznamenali i s nějakým úsporným turbodieselem, ale Lexus k tomu nabídne perfektní odhlučnění kabiny, komfortní svezení (ani na osmnáctipalcových kolech není jízda po Praze utrpením) a žádné otřesy. Vypínání a zapínání spalovacího motoru je naprosto plynulé, takže pokud nejste ladič pian, vadit vám nebude. O přenos síly se stará variátor, ale nebojte, technicky jde o mnohem pokročilejší řešení, které nemá téměř žádné slabiny. Snad kromě případné náročnosti opravy u ojetého vozu z několikáté ruky.

lexus testy strednitridalexus testy strednitrida | Zdroj: acz 

Při vyjíždění z kolmého stání radar hlídá okolí vozu a blikáním symbolů ve zpětných zrcátkách vás na blížící se automobil upozorní dříve, než jste jej schopni z místa řidiče zpozorovat. To se hodí ve městech i při couvání z řady na parkovišti před supermarketem.

Jízda plná komfortu

Není moc sedanů střední třídy, které by byly na osmnáctipalcových kolech srovnatelně komfortní. Nové IS je navíc velmi jisté v zatáčkách, čímž tvoří zajímavou alternativu k BMW, Mercedes-Benzu i Audi. Lexus IS však, přes veškerou snahu, nikdy nemůže být plnohodnotným konkurentem automobilů jako je řada 3 nebo třída C. Bez vyspělého turbodieselového motoru a karoserie kombi to prostě nepůjde...

Po modelu IS by tak mohli pokukovat hlavně svižnější řidiči, kteří nechtějí naftu a nehodlají s sebou při každé cestě zbytečně stěhovat kubíky vzduchu. Jenže ouha: model IS 350 se šestiválcem objemu 3,5 litru není určen pro prodej v Evropě (vážně doufáme, že se to ještě změní), takže je na pořadu dne otázka, na koho že to Lexus vlastně míří. Odpověď je nasnadě: v podstatě jenom na hybridní zákazníky.

Ale zpět za volant. Už víme, že ve městě dokáže jezdit s velmi dobrou spotřebou, ale co se stane mimo obec? Překvapivě žádné drama: při ustálené stokilometrové rychlosti jsme dálniční testovací úsek projeli za 5,8 litru benzinu na 100 km, zrychlení na 130 km/h přineslo nárůst na osm litrů. Otočte kolečkem doprava a aktivujte sportovní režim: změní se grafika přístrojového panelu a z rozvážného sedanu se stane vůz schopný rychle reagovat na sešlápnutí pedálu akcelerátoru, takže v pružném zrychlení dokáže překvapit nejeden turbodiesel. Spotřeba při ostřejší jízdě vzroste přes deset litrů a automobil i přes vyšší hmotnost (1720 kg) umí docela slušně zatnout drápek. Šasi je naladěno velmi dobře, kola neodskakují ani na velkých výmolech a zadní náprava poslušně sedí.

lexus testy strednitridalexus testy strednitrida | Zdroj: acz 

Naše auto bylo vybaveno paketem Safety, který mimo jiné zahrnuje adaptivní tempomat. U něj jsme narazili na poměrně nepříjemnou vlastnost, kdy se na dálnici ve středně silném dešti během padesáti kilometrů dvakrát sám od sebe vypnul, takže vůz začal v levém pruhu najednou zpomalovat. Trochu nepříjemná situace pro řidiče přivyklého na pohodlí a klid. Občas se stává, že adaptivní tempomat přestane pracovat, ale mimo opravdu velkou průtrž mračen či sněžení se nám to u jiných aut ještě nestalo.

Závěr

Hybridní IS je technicky perfektně zpracovaný automobil, který evidentně navrhli lidé se smyslem pro detail. Přesto není úplně dokonalý; k již jmenovaným pihám na kráse bychom mohli připočíst ještě pocitově trochu nižší světelný výkon diodových světlometů či malou užitečnou hmotnost.

Nízká spotřeba paliva není pouhým číslem z plakátu, projet Prahu ve špičce za 5,6 litru je bez diskuze výborný výsledek. A navíc v naprostém klidu a pohodlí. Bez daňového či jiného zvýhodnění hybridů to u nás nebude mít IS 300h nikterak růžové, přesto si myslíme, že určitá část zákazníků prémiových značek se nabídnutým mixem jízdních vlastností, spotřeby a komfortu přece jenom zlákat nechá. A špatně rozhodně neudělají...

Nejlevnější verze modelu799.000 Kč (IS 250 / 153 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem899.000 Kč (IS 300h / 223 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou1.404.000 Kč (IS 300h / 223 kW Premium)

Plusy

  • Mimořádně kultivovaný pohon
  • Prvotřídní odhlučnění interiéru
  • Rozsáhlá sériová výbava
  • Nízká spotřeba paliva

Minusy

  • Hrubá grafika navigace
  • Krátký sedák vpředu
  • Ovládání multimediálního systému
  • Slabší výkon diodových světlometů
  • Nižší užitečná hmotnost

Foto: Jiří Káš