Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 3 2.0 Skyactiv-G 121 kW – Královna nižší střední

Ondřej Chamilla
Diskuze (492)
Mazdu 3 jsme měli v testu již několikrát, kombinace prozatím nejvýkonnějšího motoru v nejvyšší výbavě se nám ale dlouho vyhýbala.

Mazda 3 je v mnohém jako z jiného světa. Ačkoliv měří téměř půl pátého metru, stále se jedná o hatchback nižší střední třídy. Když s ní jedete, tak vám dává neustále najevo, že finanční prostředky, které jiní vrážejí kupříkladu do kvality interiéru, zde putují jednoznačně do toho, jak auto jezdí. A ještě k tomu nemá v dnešní době ani jeden přeplňovaný benzinový motor a přesto těmto agregátům nechybí silný zátah ani nízká spotřeba.

My zde tentokrát máme vůbec nejsilnější verzi s atmosférickým dvoulitrem naladěným na 121 kW. Je v rovněž nejvyšší výbavě Revolution Top, kterou poznáte třeba podle kožených sedadel. Připlácet na této úrovni můžete jenom několik málo prvků, jako například navigaci nebo krásnou červenou barvu, kterou testované auto mělo a která trojce náramně sluší. Nejedná se ale o nejdražší verzi, turbodiesel s automatem stojí o 95.000 Kč více.

Designový směr Kodo byl již zmiňován mnohokrát, ale pokud chcete znát náš názor, tak Mazda 3 vypadá výborně. Hladké zakulacené tvary ale nemusejí sedět každému, občas se najde člověk, který pod vousy zamumlá něco o „ocumlaném bonbonu“. Možná se stane, že tyto tvary vyjdou za čas z módy, ale prozatím to rozhodně nehrozí. Námi testovaný exemplář měl ještě výrazné koncovky výfuku Sebring, které dobře vypadají a velmi decentně podkreslují zvukový doprovod vozu.

Nyní je tedy čas podívat se za volant. Po usednutí do trojky není těžké najít ideální pozici, sedadlo řidiče má totiž dobrý rozsah nastavení a dá se snížit velmi blízko k zemi, zejména když si odpustíte kožené potahy. Stejně tak volant si může člověk přitáhnout blízko k tělu, není tedy problém sedět na tuto třídu až překvapivě sportovně. Co se týče prostornosti, tak Mazda 3 není tak vzdušná, jako nedávno testovaný Nissan Pulsar, ale rozhodně zde máte dostatek místa i na zadních sedadlech.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni  

Přesto je interiér to, co se na trojce nejsnadněji kritizuje. Začíná to již odkládacími prostory: ve dveřích sice nějaké jsou, řidič si tam ale dá buď láhev s pitím, nebo třeba peněženku, rozhodně však ne obojí zároveň. Na to je prostor moc malý. V tomto ohledu je většina konkurence dále. Dílenské zpracování samotného vnitřku by také mohlo být o něco lepší. Spáry mezi jednotlivými díly jsou nerovnoměrné, materiály spíše průměrné a celkově nedokáže kabina působit natolik honosně, jako u těch nejlepších ve třídě.

Mazda 3 vs. Seat Leon
Model Mazda 3 Revolution Seat Leon FR 5D
Motor 2.0 Skyactiv-G 1.8 TSI
Parametry motoru [kW/N.m] 121/210 132/250
Max. rychlost [km/h] 210 226
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,2 7,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,8 5,9
Délka [mm] 4465 4263
Šířka [mm] 1795 1818
Výška [mm] 1450 1459
Rozvor [mm] 2700 2636
Zavazadlový prostor [l] 364/- 380/-
Cena [Kč] 514.900 494.900

Všechno ale zachraňuje zdařilý přístrojový štít, kterému v této silnější verzi dominuje otáčkoměr, rychloměr je digitální. Oceňujeme i řadicí páku příjemně po ruce či klasickou ruční brzdu, která nám stále vyhovuje lépe, než elektronická a k charakteru auta se více hodí. Milovníci hračiček pak uvítají head-up displej, jež se zobrazuje na výklopném štítku před řidičem. Infotainment trojky je o úroveň lepší, než u větší šestky, byť móda „tabletů“ vyrůstajících na palubní desce nám není ani v tomto případě po chuti.

Motor a převodovka – Mechanická harmonie

Dvoulitrový atmosférický zážehový čtyřválec, dříve typický motor pro auta střední třídy a vrchol v nižší střední, dnes již spíše rarita – právě ten trojku pohání. V tomto případě se jedná o agregát s vysokým kompresním poměrem 14,0:1 a slušným točivým momentem 210 N.m shodným se slabší 88kW variantou. Jednotka naladěná na zmíněných 121 kW je prozatím tím nejlepším, co můžete v Mazdě 3 mít, a musíme říci, že spolupracovat s ní je jednoduše radost.

Poznáte to už na prvních metrech jízdy. Neexistuje totiž mnoho jiných motorů, i s mnohem větším objemem, které by se sbíraly z nízkých otáček s takovou vervou. Auto nejen že zrychluje v podstatě z volnoběhu, ale ještě dokáže pod dvěma tisíci zatáhnout tak, jak to často neumějí ani dvoulitrové turbodiesely s naplno roztočeným turbodmychadlem. To všechno okamžitě, bez prodlevy. Přiznám se, že mě velmi bavilo sledovat, s jakou lehkostí vůz upaluje vpřed na pětku ve 40 km/h – to se jednoduše jen tak nevidí.

Přitom se nejedná o ten typ motoru, který zatáhne a umře. Lineární průběh máte k dispozici v celém spektru otáčkoměru, přičemž nejlépe vůz jede někde mezi čtyřmi a šesti tisíci, navíc se zvukovým doprovodem, který vám vykouzlí úsměv na tváři. Fantastické jsou na tomto agregátu i na jednu stranu jemné, na druhou však velmi rychlé reakce na sešlápnutí pedálu plynu. I otáčky po ubrání padají rychle, člověk tak není nucen pořád na něco čekat, ale může okamžitě měnit jízdní režimy, jak se mu zachce. Díky širokému spektru použitelných otáček se na to ale klidně můžete vykašlat, nechat tam pětku a prostě jenom šlapat na dva pedály po pravé straně.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni  

Jenže to rozhodně nechcete, protože řazení je další z věcí, pro kterou stojí za to s trojkou jezdit. Několikrát jsem se přistihl, že neřadím proto, že musím, ale řadím jenom tak abych si užil ten mechanický, přesný a zároveň jemný pohyb, který páka v kulise vykonává. Když si k tomu připojíte tvárnost motoru, tak ve výsledku můžete řadit velmi rychle a přesně bez cukání, hrát si s meziplyny jen tak pro pocit, že tam rychlost vklouzla téměř sama a bavit se.

Skutečnost, že jednotka dokáže relativně lehkou Mazdu 3 rozpohybovat i ve velmi nízkých otáčkách, stojí také za výtečnou úsporností motoru. Při jízdě po městě jsme byli schopni se vejít do sedmi litrů na sto kilometrů (méně, než udává výrobce), mimo město se pak bez větší snahy dostanete k pěti litrům. Jenom na dálnici se začne chuť motoru po palivu projevovat výrazněji. Pokud se budete držet zákonem daných mezí, pak to ještě nebude nic horšího než rozumných sedm litrů na sto kilometrů. Jestli ale rádi jezdíte svižněji, třeba 160 km/h, pak počítejte s jedním až dvěma litry navíc. Opět to není tak špatné, ale tady už konkurence umí být i lepší. Celkově jsme v testu jezdili za 7,5 litru a to jsme si užívali i příjemné dynamiky vozu.

Často si stěžujeme, že pokud jede řidič s downsizovaným turbomotorem svižněji, jeho spotřeba strmě stoupá. To se ale atmosférické Mazdy netýká, ta si i při velmi svižném stylu jízdy (pověstná brzda-plyn) sotva vezme přes deset litrů na sto kilometrů. Navíc překvapí pružnost motoru a schopnosti akcelerovat z vyšších rychlostí, za čímž stojí velmi dobré odstupňování šestirychlostního manuálu, skvělý průběh točivého momentu a příkladné navazování jednotlivých převodů na sebe.

Naladění par excelence

Zatím jsme Mazdu 3 pochválili v mnoha ohledech, pokud ale v něčem opravdu exceluje, tak je to naladění podvozku. Ať už si totiž libujete v komfortním svezení, nebo máte rádi jízdu na limitu, tento hatchback vás nezklame.

Auto tlumí nerovnost velmi měkce a hlavně tiše, zároveň však působí pevně v kramflecích. Rovnou říkáme, že takto si představujeme správně nastavené zavěšení u vozu nižší střední třídy. Ani velké nerovnosti neznamenají tvrdé rány, jízda je velmi relaxovaná a pohodlná. Jde rovněž cítit, že vzadu jsou kola spojena s víceprvkovou nápravou - nečekejte tedy žádné uskakování, dunění ani rány.

Zároveň v projevu auta cítíte ono jinba ittai, což v japonštině znamená souznění jezdce se svým koněm. Mazda je bezprostřední, lehká a ladná. Na rozbité silnici skvěle kontroluje pohyby karoserie, na té hladké zase předvádí příkladnou přilnavost i hravost. V náročné sérii zatáček není problém dovolit si mnohem více, než s jakýmkoliv konkurenčním vozem. V ruce navíc držíte volant, který si s vámi povídá – řízení je přesné, informuje vás o povrchu pod koly, působí přirozeně, není přehnaně těžké a ještě v něm najdete i stále vzácnější náznak citu. To ovšem platí snad pro všechny ovládací prvky auta, jenom na tuhou spojku si musí řidič zvykat. V praxi to tedy znamená, že i neznámou silnici můžete projet jistě, zábavně a velmi rychle, aniž by docházelo k nechtěným dramatům. Pokud by ono drama nakonec stejně přišlo, dost možná pomůže výtečná ovladatelnost na limitu.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni  

Milé je, že Japonci v tomto případě nezapomněli ani na utlumení auta. Z Mazdy 3 je tak nejen pohodlný a úsporný parťák do města či překvapivě schopný a zábavný polykač okresek, ale i příjemně relaxovaný cestovní stroj. Je pravda, že Volkswagen Golf v tomto ohledu působí ještě o chlup lépe, přesto se na delších cestách řadí Mazda 3 k nadprůměru a neobtěžuje posádku nechtěným hlukem od silnice. Snad jenom motor točí při 130 km/h v dnešní době již vysokých 3300 otáček za minutu, jeho hlučnost je ale stále v normě.

Závěr

Pokud vybíráte hatchback nižší střední třídy, ale stále vás velmi zajímá i to, jak se auto řídí, pak rozhodně vyzkoušejte Mazdu 3, pro nás by v tomto případě byla vítězem. Trojka ale neboduje jenom pružným motorem, výtečnými reakcemi nebo komunikativním podvozkem. Je zároveň prostorná, pohodlná a úsporná. Spojuje tedy to nejlepší z obou světů a můžete tak vůz koupit srdcem i rozumem. Dokonalá však není, zejména co se týče interiéru či individualizace. Jsme však ochotni akceptovat skutečnost, že peníze, které byly ušetřeny na vývoji kupříkladu výplní dveří, putovaly do onoho lahodného naladění podvozku či do vývoje motorů Skyactiv. Mazda 3 se v našich očích řadí na samotný vrchol nižší střední třídy.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu 349.900 Kč (Emotion 1.5 Sky-G/74 kW)
Základ s testovaným motorem 514.900 Kč (Revolution 2.0 Sky-G/121 kW)
Testovaný vůz s výbavou 616.800 Kč (Revolution Top 2.0 Sky-G/121 kW)

Plusy

  • Pružný, úsporný a charakterní motor
  • Precizní mechanické řazení
  • Pohodlný a zároveň obratný podvozek
  • Nadprůměrná ovladatelnost
  • Zpětná vazba podvozku, řízení a brzd

Minusy

  • Malá možnost individualizace
  • Praktičnost interiéru
  • Lacinější materiály uvnitř

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (492)
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G 121 kW
Cena základní sestavy 514 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, systém i-stop, startování tlačítkem, asistent rozjezdu do kopce, tempomat, bluetooth, multifunkční kožený volant, zadní parkovací čidla, kontrola mrtvého úhlu RVM, dvouzónová klimatizace, barevný 7“ displej, vyhřívání předních sedadel, bixenonové světlomety, litá 16” kola, diody denního svícení, mlhovky a další Kč
Cena testované sestavy 616 800 Kč
Výbava testované sestavy Červený lak Red soul (+15.900,-), bílý interiér (+3.500,-), navigační systém (+12.500). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.8 / 5.8
Emise CO2: 135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 364 / 0
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1220 / 595
Rozměr pneu: 215/45 R 18
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G 121 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4465
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1595
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Arnie J
8. 10. 2015 23:37
Re: Průměr ve třídě v pěkném balení
Jo takže zhrzený alfista, který si potřeboval kopnout do Mazdy, protože ji tu každý chválí :yes:
Avatar - Arnie J
8. 10. 2015 23:03
Re: MAZDA 3- Než si ji koupíte! Info od majitele
Víceméně se s tím dá souhlasit, nicméně s tou spotřebou jsi nějak vedle, asi těžká noha ;-) Meziměsto jde jezdit pod 6 úplně v pohodě, dálnice při 130 je cca za těch 7,5.

[odkaz]

Podvozek je relativně měkký a poddajný, ale vydrží dost, já bych ho tedy tvrdší nechtěl. O nedotáčivosti nemůže být řeč, rozhodně ne ve srovnání s nějakým ingotem od audi. Naopak jsem již párkrát krotil přetáčivý smyk, samozřejmě zcela čitelný.

Ovládání kolečkem je v pohodě, však je okopírované z BMW, nicméně to, že dotykové ovládání nefunguje za jízdy, mi taky vadí.
15. 2. 2015 19:53
MAZDA 3- Než si ji koupíte! Info od majitele
Protože v recenzi byly zohledněné hlavně klady, jako čerstvý majitel G165 přidám pár postřehů, najeto mám zatím 6000km tak snad můžu hodnotit trošku podrobněji a reálněji než testující redaktor
1- MOTOR - ano, má skutčě zátah odspodu, na benzín neuvěřitelné, ale srovnání s dvoulitrovou naftou? ani nápad- ta bude vždy táhnout víc.
2- PODVOZEK - je podle mě spíš komfortní, na limitu je nedotáčivý a ne zrovna předvidatelný, 18" kola sluší, ale funkčnosti nepřidají
3- ŘAZENÍ- jde trošku ztuha, je ale přesné. Nic co by konkurence měla horší nbo lepší. Štve mě krátká šestka, u verze se 120Hp je dlouhá. U této, jakoby sportovní, točí šestka na dálnici při 130kmh 3300ot.,dost nepraktické. Stačilo by pět kvaltů kráce u sebe a šestka dlouhá. Takhle vlastně pořád řadíte, šestku to chce už při 55kmh
4- ŘÍZENÍ - nikde není psána jedna podstatné věc- s volantem se nemusí moc točit, stačí trošku otočit volantem a auto zatáčí, jako byste u jiného museli udělat celou půlotáčku- super praktické, pokud se ale dostanete nadoraz, překvapí vás hlasitá rána
5- BRZDY- jsou skvělé, lepšími jsem dosud nebrzdil- bravo!
6- VÝKON - 165 Hp je pěkné číslo, ale jen číslo- subjektivně jsem je dlouho hledal, 1,4TSI vám je nabídne všechny a hned, výkon je jen číslo, nic víc
7-INTERIER- je krásný, nevím kde pan redaktor vzal to, že někde nelícují spoje atd..- interiér je na úrovni A3, nicméně trpí dosti nedostatky, hlavně v oblasti ergonomie
8-SPOTŘEBA- tak skutečně za 7,5 průměrně jezdit lze..ale dálnice pod osm litrů nejde ani náhodou a pod šest litrů jsem se nedostal ani při super eko rally. Na druhou stranu ve městě s lehkou nohou při rozjezdech ,STARTSTOP systému a předvídatelnosti jde jet i ve špičce za 6,1 l. Pod šest to nejde, ať se přihlásí ten, kdo to dokáže
9- VZHLED - je krásná a kdo tvrdí, že ne, tak ať si koupí Kiu..nebo Golfa
10- Entertainment system- jeho ovládání jde na joystiku ztuha a dotykový display jde jen, pokud auto stojí- nechápu proč, ovládání otočným ovladačem je strašné a během jízdy mě rozptyluje víc, než kdybych ťukal na display, místo joysticku tlačítka a bylo by po problému
11- HUDBA - Bose audiosytém s devíti repráky je fajn, ale bez plata vzadu, kde by byl basový repro hrají prostě normálně. nic extra nečekejte. Navíc přepínat mezi rádiem a USB jen složitě přes menu, pár tlačítek navíc by neškodilo
12-KUFR - úplně stačí, nic na co by si měl kdo stěžovat- kdo chce veliký kufr, koupí si kombíka, tento kufr ale úplně uspokojí, nějaké síťky a přihrádky mi vůbec nechybí
13- SEDAČKY - pohodlné a dobré vedení zad, ale vysoký sedák znesnadňuje vystupování, sedačka spolujezdce je dost vysoko, nedá se štelovat, u řidiče si pozici najdete,ale chvilku to trvá
14- DESIGN - dominující otáčkoměr je krásný, digitální ukazatel rychlosti mi trochu vadí, head-up display je fajn věc,někde jsem četl, že při přímém slunci je nečitelný, nezdá se mi to pravda.
15- POHODLÍ - mazda je pohodlná a tichá! vadí mi ale vyříznutá loketní opěrka, loktem narážím o její hranu. Dvouzonová klima mi dělá starosti- příjde mi jako jednozonová. Vyhřívání sedadel je super. Materiály palubky a sedaček jsou příjemné, pěkné a lehce se udržují
16- SVĚTLA - xenony svítí úžasně, blinkry i v zrcátkách, jen škoda že adaptivní světlomety jsou jen s výbavou Revolution TOP, doobjednat nejdou- mám revolution
17- BEZPEČÍ - ještě nikdy jsem neměl pocit, že při zapnutých pásech žádné nemám- pořád se utvrzuji v tom, že jsem si pás zapnul, neuvěřitelně skvělý pocit. Systém automatického zastavení před překážkou do 30kmh funguje- zkušel jsem to na papírové krabici, při přejíždění do pruhu, předjíždění se v zrcátkách ukazuje, že je někdo za vámi, resp. v mrtvém úhlu, i se akusticky hlásí- často ale zbytečně, senzory při couvání reagují trochu se zpožděním- kamera by byla lepší. Z auta se směrem vpřed a do stran vidí skvěle, zrcaátka jsou velká a je to tak správné

Můžu srovnávat s novými: Audi A5, Mitsu Lancer, a staršími A4, Mitsu Colt. Třeba Lancer
jsem měl 1,6 a auto mělo rozhodně tužší a stabilnější podvozek s velikou rezervou, třeba u Mazdy - pokud ji začnou dělat v nějaké ostré MPS verzi, musí s podvozkem rozhodně něco udělat. Mazda 3 je rozhodně konkurenceschopný hatchbak nižší střední, už i zpracování kabiny je na úrovni Němců, co se ale týče ergonomie, detailů ovládání a i spotřeby, má se od Německých bratrů co učit- je ale pravda že auta typu Audi nebo BMW jsou nesrovnatelně dražší a to po všech směrech
1. 10. 2014 11:02
nazor a rada
..
25. 9. 2014 22:49
Re: spotřeba x pohotovostní hmotnost
1. Spolehnout se nedá.
3. Celkem podstatna zavada.

Samozrejme byly oba směry měřeny hned za sebou, jak jinak ;-)
Co jsi jak a kde měřil s ff neřeším, na objektivitu mých měření to nemá žádný vliv. Rozhodne je daleko přesnější měřit 4 km tam a zpátky než 20km jedním směrem :-)

Zkus to někdy oběma směry, celkem by mě zajímalo co nameris. Při průměru 160 bere i diesel 8+, tak mi přijde trochu zázračné ze by to měl zvládnout benzin.