Mazda3 2,0 MZR i-stop – Aj stop, aj start

Mazda3 2,0 MZR i-stop – Aj stop, aj start

 
 

Sněhobílá Mazda3 přinesla do začátku našeho testu dvě otázky: Jak bude v nejnovější generaci japonského hatchbacku fungovat atmosférický dvoulitr? Jak užitečný je vlastně systém vypínání motoru i-stop?

Začněme krátkou rekapitulací toho, co od Mazdy3 vlastně na silnici můžete čekat. Mezi její silné stránky ve srovnání s konkurencí určitě patří přesné řazení i řízení, výborné jízdní vlastnosti, či jízdní i akustický komfort posádky.

Naopak je Mazdě s trojkou ve jménu vytýkán omezený prostor v kabině v podélném směru, obtížné nastupování dozadu, či méně místa na zadních sedadlech než v předchozí generaci.

Základní jedna-šestka je sice nejprodávanější motor, ale když se chcete svézt rychleji, existuje vlastně jen jedna civilní zážehová volba. Tím už se ale dostáváme k první neznámé v dnešní testovací rovnici.

Umírněný dvoulitr

Pod kapotou testovaného vozu jsme našli dvoulitrové atmosférické srdce se 111 kW. Maximum výkonu i nejvyššího točivého momentu (191 Nm) představuje nepatrné zlepšení parametrů od dob předchozí generace. Zatímco před více než šesti lety se nám v testu parametry agregátu zamlouvaly, v dnešní době plné malých výkonných oturbených jednotek vypadají tato čísla - diplomaticky řečeno - až příliš konzervativně. Síla motoru 2,0 MZR není paradoxně ve špičkovém výkonu nebo ploché momentové křivce, ale v kultivovanosti chodu. Kdo by to čekal od výrobce nekompromisního roadsteru MX-5 nebo řady sportovně laděných modelů s přívlastkem MPS…

obrázek [555 x 351]
 

Pokud se rozhodnete motor trochu potrápit a ručka otáčkoměru se začne pohybovat v pásmu nad pět tisíc otáček za minutu, dá o sobě vědět zdravým ale nikterak agresivním zvukem. V tu chvíli ale začne stoupat i spotřeba a při svižnější jízdě umí apetit vzrůst i nad čtrnáctilitrovou hranici. Jak je to ale ve městě - v teritoriu druhé novinky – systému automatického vypínání motoru?

Příliš inteligence škodí?

Před rokem se na ženevském autosalonu představil systém i-stop, jehož hlavním cílem je zlepšení hospodárnosti provozu a zvýšení šetrnosti k životnímu prostředí. Elektronika totiž, ve chvíli kdy vyřadíte rychlost a stisknete brzdový pedál, zastaví motor a opět jej startuje při rozjezdu (resp. sešlápnutí spojky). Až sem se tedy jedná o klasický start-stop systém, který dnes nabízí poměrně hodně automobilek. Podle tiskové zprávy automobilky je spotřeba dvoulitrového MZR, spolupracujícím se systémem i-stop o příjemných 12 % nižší než u srovnatelné verze Mazdy3.

obrázek [300 x 257] Má to ale malý háček. Je třeba splnit celou řadu systémových požadavků tak, aby elektronika i-stop aktivovala. Hlídán je například stav nabití baterie, velikost výkonu odebíraného klimatizací, odmrazování skel, zapnutí bezpečnostních pásů, míra zahřátí motoru nebo zavření dveří. V závislosti na tom je pak systém aktivní, ovšem aby to nebylo tak jednoduché, tak po různě dlouhou dobu, která se v praxi pohybuje někde mezi deseti a třiceti sekundami. Po uplynutí této doby se i při vyřazené rychlosti motor opět nastartuje.

V městském provozu se spotřeba pohybovala kolem deseti litrů Naturalu, což opravdu není kdovíjak výborná hodnota – než se totiž motor prohřál a prostor posádky vytopil (test proběhl v zimním období) byli jsme už často někde na půli cesty a tak i-stop pomohl jen částečně.

Samozřejmě jsme pro vás změřili i spotřebu při ustálených rychlostech. Při reálné rychlosti 130 km/h točí motor na šestý převodový stupeň 3.400 min-1 a spotřeba se ustálila kolem hodnoty 10,5 litru benzinu na 100 km. Zpomalení na 100 km/h znamená výrazné zlepšení; v tomto jízdním režimu lze na otáčkoměru odečíst 2.600 min-1 a spotřeba klesne na sympatických pět litrů Naturalu 95 na 100 ujetých kilometrů.

obrázek [300 x 256] Myslíme si, že větším úsporám při dálničním cestování by velmi pomohla ještě úsporněji naladěná šestistupňová převodovka, kde je pátý stupeň zřejmě příliš blízko toho šestého (rozdíl v otáčkách motoru je zhruba 200 min-1) a těžší šestka by tak ještě určitě několik desetinek spotřeby ukrojila. Výsledným číslům rozhodně nepřidala nízká venkovní teplota (topení, vyhřívání sedadel a klimatizace měly plno práce) a špatný vliv na výslednou spotřebu měly i obuté zimní pneumatiky.

i-stop: ano či ne?

Lehká odpověď: Určitě ano, snížení spotřeby v městském cyklu se vždy hodí. Otázkou by mělo být spíše to, zda si do města opravdu potřebujete pořizovat dvoulitrový atmosférický motor, který ani se sníženou spotřebou není výrazně úsporný. Jak je ale vidět z orientačního měření spotřeby, na okresních silnicích dokáže být v tomto ohledu velmi přívětivý. Cena tohoto vozu je zajímavá jen pro ty kupce, kteří uvažují o dobře vybaveném voze nižší střední třídy. Jiné totiž Mazda nenabízí.

První cena vozu369 900,-Kč (Mazda3 1.6 MZR Base (77 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací479 900,-Kč (Mazda3 2.0 MZR i-stop TX (111 kW))
Základní cena testovaného vozu507 900,-Kč (Mazda3 2.0 MZR i-stop TX Plus (111 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků527 900,-Kč (Mazda3 2.0 MZR i-stop TX Plus (111 kW))

Plusy

  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Velmi snadné ovládání vozu za jízdy
  • Dobře odhlučněný interiér
  • Přesné řazení
  • Přesné řízení
  • Přiměřený jízdní komfort

Minusy

  • Systému i-stop trvá delší dobu, než se aktivuje
  • Malý rozsah podélného nastavení volantu
  • Omezený prostor v kabině v podélném směru
  • Obtížné nastupování dozadu
  • Vzadu méně místa než v předchozí generaci
  • Při vysokých dálničních rychlostech vyšší spotřeba
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda 3 2,0 MZR i-stop

Cena v základní výbavě: 507 900 Kč Cena v testované výbavě: 527 900 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, EBA, DSC, TCS, 6x airbag, aktivní opěrky vpředu, imobilizér, 17“ litá kola s pneumatikami 205/50, zadní LED svítilny, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, rádio BOSE s CD a MP3 přehrávačem a 10 reproduktory a ovládáním na volantu, automatická dvouzonová klimatizace, kůží obšitý věnec volantu a hlavice řadicí páky, tempomat, zadní parkovací senzory, tónovaná skla, vyhřívané čelní sklo, automaticky cloněné zpětné zrcátko, vyhřívaná přední sedadla, halogenové světlomety, monitorování tlaku v pneu, světelný senzor, systém sledování jízdních pruhů RVM, mlhovky, aktivní opěrky hlav

Výbava testovaného vozu:DVD navigace s 4,1“ barevným displejem (+20.000,- Kč)

Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí

V Česku je velký potenciál pro zřizování vývojových…

Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

 
Technické údaje
Motor Mazda 3 2,0 MZR i-stop
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 111 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 191 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.4 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 580
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 720 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mazda 3 2,0 MZR i-stop
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku? Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku?

Dovozce zlevnil Mazdu 3 MPS o osmdesát tisíc, takže ji…

Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější

Pro příští Mazdu3 se chystá podobný balíček technických…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě: Vypadá jako z filmu Hory mají oči, pardon oko!

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě:…

Sedmnáct let po ošklivé autonehodě, při níž známý slovenský zpěvák Jožo Ráž (63) málem přišel o život, se našel…

 

iSport.cz

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do semifinále, Kometa padla

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do…

SOUHRN | Úřadující český mistr dotahoval, ale marně. Hokejisté Komety Brno prohráli domácí odvetu čtvrtfinále…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…