Mazda3 2,0 MZR i-stop – Aj stop, aj start

Mazda3 2,0 MZR i-stop – Aj stop, aj start

 
 

Sněhobílá Mazda3 přinesla do začátku našeho testu dvě otázky: Jak bude v nejnovější generaci japonského hatchbacku fungovat atmosférický dvoulitr? Jak užitečný je vlastně systém vypínání motoru i-stop?

Začněme krátkou rekapitulací toho, co od Mazdy3 vlastně na silnici můžete čekat. Mezi její silné stránky ve srovnání s konkurencí určitě patří přesné řazení i řízení, výborné jízdní vlastnosti, či jízdní i akustický komfort posádky.

Naopak je Mazdě s trojkou ve jménu vytýkán omezený prostor v kabině v podélném směru, obtížné nastupování dozadu, či méně místa na zadních sedadlech než v předchozí generaci.

Základní jedna-šestka je sice nejprodávanější motor, ale když se chcete svézt rychleji, existuje vlastně jen jedna civilní zážehová volba. Tím už se ale dostáváme k první neznámé v dnešní testovací rovnici.

Umírněný dvoulitr

Pod kapotou testovaného vozu jsme našli dvoulitrové atmosférické srdce se 111 kW. Maximum výkonu i nejvyššího točivého momentu (191 Nm) představuje nepatrné zlepšení parametrů od dob předchozí generace. Zatímco před více než šesti lety se nám v testu parametry agregátu zamlouvaly, v dnešní době plné malých výkonných oturbených jednotek vypadají tato čísla - diplomaticky řečeno - až příliš konzervativně. Síla motoru 2,0 MZR není paradoxně ve špičkovém výkonu nebo ploché momentové křivce, ale v kultivovanosti chodu. Kdo by to čekal od výrobce nekompromisního roadsteru MX-5 nebo řady sportovně laděných modelů s přívlastkem MPS…

obrázek [555 x 351]
 

Pokud se rozhodnete motor trochu potrápit a ručka otáčkoměru se začne pohybovat v pásmu nad pět tisíc otáček za minutu, dá o sobě vědět zdravým ale nikterak agresivním zvukem. V tu chvíli ale začne stoupat i spotřeba a při svižnější jízdě umí apetit vzrůst i nad čtrnáctilitrovou hranici. Jak je to ale ve městě - v teritoriu druhé novinky – systému automatického vypínání motoru?

Příliš inteligence škodí?

Před rokem se na ženevském autosalonu představil systém i-stop, jehož hlavním cílem je zlepšení hospodárnosti provozu a zvýšení šetrnosti k životnímu prostředí. Elektronika totiž, ve chvíli kdy vyřadíte rychlost a stisknete brzdový pedál, zastaví motor a opět jej startuje při rozjezdu (resp. sešlápnutí spojky). Až sem se tedy jedná o klasický start-stop systém, který dnes nabízí poměrně hodně automobilek. Podle tiskové zprávy automobilky je spotřeba dvoulitrového MZR, spolupracujícím se systémem i-stop o příjemných 12 % nižší než u srovnatelné verze Mazdy3.

obrázek [300 x 257] Má to ale malý háček. Je třeba splnit celou řadu systémových požadavků tak, aby elektronika i-stop aktivovala. Hlídán je například stav nabití baterie, velikost výkonu odebíraného klimatizací, odmrazování skel, zapnutí bezpečnostních pásů, míra zahřátí motoru nebo zavření dveří. V závislosti na tom je pak systém aktivní, ovšem aby to nebylo tak jednoduché, tak po různě dlouhou dobu, která se v praxi pohybuje někde mezi deseti a třiceti sekundami. Po uplynutí této doby se i při vyřazené rychlosti motor opět nastartuje.

V městském provozu se spotřeba pohybovala kolem deseti litrů Naturalu, což opravdu není kdovíjak výborná hodnota – než se totiž motor prohřál a prostor posádky vytopil (test proběhl v zimním období) byli jsme už často někde na půli cesty a tak i-stop pomohl jen částečně.

Samozřejmě jsme pro vás změřili i spotřebu při ustálených rychlostech. Při reálné rychlosti 130 km/h točí motor na šestý převodový stupeň 3.400 min-1 a spotřeba se ustálila kolem hodnoty 10,5 litru benzinu na 100 km. Zpomalení na 100 km/h znamená výrazné zlepšení; v tomto jízdním režimu lze na otáčkoměru odečíst 2.600 min-1 a spotřeba klesne na sympatických pět litrů Naturalu 95 na 100 ujetých kilometrů.

obrázek [300 x 256] Myslíme si, že větším úsporám při dálničním cestování by velmi pomohla ještě úsporněji naladěná šestistupňová převodovka, kde je pátý stupeň zřejmě příliš blízko toho šestého (rozdíl v otáčkách motoru je zhruba 200 min-1) a těžší šestka by tak ještě určitě několik desetinek spotřeby ukrojila. Výsledným číslům rozhodně nepřidala nízká venkovní teplota (topení, vyhřívání sedadel a klimatizace měly plno práce) a špatný vliv na výslednou spotřebu měly i obuté zimní pneumatiky.

i-stop: ano či ne?

Lehká odpověď: Určitě ano, snížení spotřeby v městském cyklu se vždy hodí. Otázkou by mělo být spíše to, zda si do města opravdu potřebujete pořizovat dvoulitrový atmosférický motor, který ani se sníženou spotřebou není výrazně úsporný. Jak je ale vidět z orientačního měření spotřeby, na okresních silnicích dokáže být v tomto ohledu velmi přívětivý. Cena tohoto vozu je zajímavá jen pro ty kupce, kteří uvažují o dobře vybaveném voze nižší střední třídy. Jiné totiž Mazda nenabízí.

První cena vozu369 900,-Kč (Mazda3 1.6 MZR Base (77 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací479 900,-Kč (Mazda3 2.0 MZR i-stop TX (111 kW))
Základní cena testovaného vozu507 900,-Kč (Mazda3 2.0 MZR i-stop TX Plus (111 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků527 900,-Kč (Mazda3 2.0 MZR i-stop TX Plus (111 kW))

Plusy

  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Velmi snadné ovládání vozu za jízdy
  • Dobře odhlučněný interiér
  • Přesné řazení
  • Přesné řízení
  • Přiměřený jízdní komfort

Minusy

  • Systému i-stop trvá delší dobu, než se aktivuje
  • Malý rozsah podélného nastavení volantu
  • Omezený prostor v kabině v podélném směru
  • Obtížné nastupování dozadu
  • Vzadu méně místa než v předchozí generaci
  • Při vysokých dálničních rychlostech vyšší spotřeba
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda 3 2,0 MZR i-stop

Cena v základní výbavě: 507 900 Kč Cena v testované výbavě: 527 900 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, EBA, DSC, TCS, 6x airbag, aktivní opěrky vpředu, imobilizér, 17“ litá kola s pneumatikami 205/50, zadní LED svítilny, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, rádio BOSE s CD a MP3 přehrávačem a 10 reproduktory a ovládáním na volantu, automatická dvouzonová klimatizace, kůží obšitý věnec volantu a hlavice řadicí páky, tempomat, zadní parkovací senzory, tónovaná skla, vyhřívané čelní sklo, automaticky cloněné zpětné zrcátko, vyhřívaná přední sedadla, halogenové světlomety, monitorování tlaku v pneu, světelný senzor, systém sledování jízdních pruhů RVM, mlhovky, aktivní opěrky hlav

Výbava testovaného vozu:DVD navigace s 4,1“ barevným displejem (+20.000,- Kč)

Komentář Bohumila Pečinky: Sbohem? Spochem! Komentář Bohumila Pečinky: Sbohem? Spochem!

V Česku koluje vtip: „Víte, jak se dnes řekne sbohem?…

Dolínkova novela má metru dovolit jezdit bez strojvedoucích Dolínkova novela má metru dovolit jezdit bez strojvedoucích

Na chystané lince pražského metra D možná budou moci…

Nová akvizice Kofoly. Kupuje slovenského výrobce minerální vody Kláštorná Nová akvizice Kofoly. Kupuje slovenského výrobce minerální vody Kláštorná

Nápojářská skupina Kofola kupuje slovenského výrobce…

 
Technické údaje
Motor Mazda 3 2,0 MZR i-stop
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 111 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 191 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.4 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 580
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 720 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mazda 3 2,0 MZR i-stop
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 



Ojetá Mazda 3 (BL): Solidní auto, které skoro nikdo nechtěl Ojetá Mazda 3 (BL): Solidní auto, které skoro nikdo nechtěl

První generace Mazdy 3 se stala prodejním šlágrem. Druhé…

Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku? Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku?

Dovozce zlevnil Mazdu 3 MPS o osmdesát tisíc, takže ji…

 



 
Něco na léto: Pět tipů na kabriolet do 200.000 korun!

Něco na léto: Pět tipů na kabriolet do 200.000 korun!

Dnes 08:00

Co od ojetin s otevřenou karosérií a cenou do dvou set tisíc čekat? Přinášíme pět modelů, které do uvedené částky bez problémů seženete.




Blesk.cz

Benzin a nafta mírně zlevnily. Nejlevněji natankujete na jihu Čech

Benzin a nafta mírně zlevnily. Nejlevněji…

Průměrné ceny pohonných hmot v Česku za poslední týden mírně klesly. Benzin Natural 95 zlevnil o šest haléřů na…

Dovolenkový ráj vyhlásil válku neukázněným turistům: Tvrdé pokuty za alkohol a rvačky!

Dovolenkový ráj vyhlásil válku neukázněným turistům:…

Místní úřady na oblíbeném španělském ostrově Mallorca vyvěsily plakáty varující před vysokými pokutami za…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Další Češka na cestě do UFC? Není to nereálné, tuší čerstvá šampionka

Další Češka na cestě do UFC? Není to nereálné, tuší…

Ženské MMA je v Čechách na dobré cestě. Po Lucii Pudilové si pozornost stále více získává další skvělá…

 

Reflex.cz

Proč Habsburkové popravili 27 „českých pánů“? A kdo se popravě vyhnul?

Proč Habsburkové popravili 27 „českých pánů“? A kdo…

Staroměstská exekuce neboli poprava 27 českých pánů patří k nejtemnějším událostem v dějinách českých zemí. Byla…

Nejvyšší porodnost v Evropě mají již léta Faerské ostrovy. Důvody jsou velmi originální

Nejvyšší porodnost v Evropě mají již léta Faerské…

Nejvyšší porodnost v Evropě mají již mnoho let Faerské ostrovy, souostroví nacházející se v severním Atlantickém…