Mercedes B 180 CDI DCT – O spojku lepší

Mercedes B 180 CDI DCT – O spojku lepší

 
 

Mercedes-Benz B 180 CDI máme v testu podruhé, tento má však dvě zásadní změny: sportovní podvozek a automatickou dvouspojkovou převodovku.

Začněme trochou historie. Původní třída B rozšířila v roce 2005 nabídku automobilky ze Stuttgartu o malé MPV s předním pohonem, které si mohli dovolit i relativně méně movití zákazníci. Béčko bylo o nezanedbatelných 43 centimetrů delší než třída A, ze které vycházelo. Shodná koncepce znamenala, že i třída B dostala do vínku rozporuplnou sendvičovou podlahu.

Na výlet bez sendviče?

Původně totiž byla v plánu zástavba baterií do prostoru podlahy tak, aby ze tříd A i B bylo možno jednoduše udělat elektromobil, který měl být v Kalifornii prodejním trhákem. Plány to možná byly hezké, každopádně realita se ukázala být méně veselá. S touto (28 centimetrů tlustou) podlahou se pak, chtě nechtě, musely popasovat i běžné verze.

obrázek [300 x 390] Mezi hlavní výhody patřila bezpečnost. Pasažéři seděli celkově asi o dvacet centimetrů výše, navíc tuhá a vysoká sendvičová podlaha dokázala v případě boční kolize skvěle pohltit a rozložit energii nárazu. V případě čelního nárazu se pak motor neměl dostat do prostoru pro cestující, což je samozřejmě veliké plus. I s poměrně krátkým předkem proto byla třída B při čelním nárazu velice bezpečné auto.

No a teď ty nevýhody. Daní za sendvičovou podlahu byla menší prostornost interiéru a velmi nízký posaz. V testu z roku 2007 jsme změřili, že hrana sedáku řidiče je 26 centimetrů nad podlahou, což je u MPV opravdu velmi raritní hodnota. Tomu je však nyní konec.

Nová platforma

Přesednutí do nové generace znamená obrovský skok kupředu. Moderně pojatá kabina je bez ergonomických přešlapů, díky stylovým kruhovým výdechům klimatizace vypadá zajímavě a vysoko položená obrazovka navigace (přístroj vypadá jako takový větší Navigon) dokazuje, že tady někdo při návrhu opravdu přemýšlel. Ne vždycky totiž interiér dopadne tak výborně.

Pravda, uvnitř verze s manuální převodovkou jsme až tak nadšení nebyli, mezi řadičkou a poměrně utopeným panelem klimatizace u spodku palubní desky nezbývalo při zařazených lichých rychlostech příliš prostoru, což znesnadňovalo obsluhu. Teď je však situace jiná, místo řadicí páky zde najdeme pouze praktickou odkládací schránku. Kde je volič automatické dvouspojkové převodovky? V duchu tradic vpravo pod volantem, úplně stejně jej má umístěný i nová třída A, se kterou béčko sdílí klíčové komponenty.

obrázek [600 x 340]  

Při pohledu na fotografie testovaného vozu vás možná zarazí zvolená barevná kombinace. Hnědá kůže, dřevěné obložení a zlatavá metalíza jsou v kombinaci s osmnáctipalcovými leštěnými koly docela dobrou ukázkou toho, že i relativně usedlé béčko nemusí hrát mezi zaparkovanými auty druhé housle. Na živo to vypadá opravdu pěkně, uvnitř vozu se pak líbilo hlavně milovníkům přírody, protože tak masivní kus dřevěného obložení se mezi relativně dostupnými vozy tak často nevidí. Tradičně perfektní byl volant s úchopovou částí potaženou perforovanou kůží.

B 180 CDI a DCT

Novinkou u dnes testovaného vozu nejsou jen posuvná zadní sedadla či sportovní podvozek (ke kterému se ještě dostaneme), hlavní neznámou je interakce mezi vznětovou osmnáctistovkou a dvouspojkovou převodovkou.

Oproti klasickým převodovkám s hydrodynamickým měničem by účinnější DCT neměla být nepřítel slabých motorů, což se také potvrdilo. Čtyřválec 180 CDI však není typickým základním dieselem. Navzdory papírovým hodnotám se totiž pocitově zdá být mnohem silnější, ani s naloženým autem nemá problém uhánět po dálnici německými dálničními rychlostmi, to celé za rozumné peníze. Skoro bych jej pasoval do role nejsportovnějšího základního dieselu, jakkoliv je spojení těchto tří slov poněkud zvláštní.

Při ustálené stokilometrové rychlosti můžete počítat se spotřebou těsně nad čtyřmi litry, což je opravdu skvělý výsledek. Motor v tu chvíli točí na „automatickou“ sedmičku stejně jako na „manuální“ šestku, tedy asi 1.650 otáček. Zrychlení na 130 km/h přinese nárůst otáček (2.200 min-1) i spotřeby, a to k šesti a půl litrům nafty na 100 kilometrů.

obrázek [600 x 391]  

Sladění motoru a převodovky je naprosto bezproblémové. Skříň se umí blýsknout rychlými reakcemi na sešlápnutí plynu i stisknutí pádélka pod volantem, na rozdíl od konkurenčního DSG je navíc ve sportovním módu skvělým společníkem. Přesněji trefuje ty správné okamžiky k přeřazení, takže vás jen málokdy pošle těsně před omezovač. Ono je to ostatně zbytečné, červené pole začínající za čtyřmi tisíci je totiž hodně daleko jak od nejvyšších otáček točivého momentu (250 Nm mezi 1400-2800 min-1), tak od nejvyššího výkonu 80 kW vrcholícího při 3.200 min-1.

Při klidné jízdě zase elektronika ráda (zejména v ekonomickém režimu) řadí velmi rychle a vy šetříte. Po městě jde jezdit za méně než sedm litrů a to se vlastně, pokud nezapomenete zmáčknout správné tlačítko, ani moc nemusíte snažit. Lehkou nevýhodou je chování převodovky při popojíždění, kdy se už už připravuje na pokyn k rychlému rozjezdu a vy ji v tom zhatíte plány ubráním plynu. To nemůže dopadnout jinak než trochu kostrbatou jízdou, výše zmíněné DSG je v práci se spojkami o něco jemnější a citlivější. To je však, z mého pohledu, jeho jediná konkurenční výhoda.

obrázek [300 x 433] Na závěr se vraťme k podvozku. Béčko na šestnáctipalcových kolech je naprosto skvěle vyladěné, v zatáčkách se vůz nehrne ven, řízení je lehké a přesné, přičemž cestující mohou přežít i delší výlet po našich silnicích bez újmy na zdraví. S volbou sportovního podvozku, spojeného se sedmnáctipalcovými pneumatikami, se o pohodlí na palubě v dost podstatné míře ochudíte. Stále však zůstává mnoho tatínků, pro které je sportovně „sedící“ MPV snem. Jen nemnoho tatínků je však tak radikálních, aby svou touhu hnalo ještě o stupeň výš. Příplatková osmnáctipalcová kola jsou už lehce přes čáru, což poznáte nejen na našem slavném tankodromu z Prahy do Brna, ale na každé větší nerovnosti na silnici. Ano, na silnicích s hladkým asfaltem jezdilo testované béčko skvěle, jenže to umí třída B skoro stejně dobře i na šestnáctkách.

Závěr

Příplatek za dvouspojkovou převodovku je sice téměř 53 tisíc Kč, vzhledem k chování a charakteru auta by však byl hřích nedoporučit vám ji alespoň k vyzkoušení. Na druhou stranu sportovní podvozek je něco, bez čeho se rádi obejdete, i když ta krásná osmnáctipalcová kola autu nepopiratelně sluší.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Další Béčko a opět s motorem 180 CDI, který je papírově slabý, ve skutečnosti je ale neuvěřitelně pružný, velmi točivý a naftu usrkává s nečekanou zdrženlivostí. Několik věcí je ale u tohoto auta jinak:
Dvouspojková převodovka je dobrá. Brání se ale prokluzům spojky při rozjezdu, a tak plíživá jízda nedosahuje kultivovanosti nejlepších verzí DSG. O mercedesím 7G-Tronicu nemluvě.
Sportovní podvozek je docela absurdní volbou. Už standardní šasi patří mezi MPV na úplnou špičku a tvrdší nastavení obírá rodinný vůz o cenný komfort výměnou za až zbytečně vycizelované chování na kvalitních okreskách.
Exteriér v karamelové barvě vypadá skvěle. Velká černá kola designu také prospívají, z hlediska provozu na českých silnicích jsou ale 16palcová kola určitě lepší volbou.
Bohatá výbava posouvá value for money nepříznivým směrem. Adaptivní světla jsou famózní, další způsoby navýšení ceny jsou ale u rodinného auta většinou dost diskutabilní.
I tak zůstává třída B nejlepším MPV posledních let. To se Mercedesu opravdu povedlo!
První cena vozu558.000,- (B 180/90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací586.800,- (B 180 CDI/80 kW)
Základní cena testovaného vozu639.653,- (B 180 CDI DCT/80 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků918.819,- (B 180 CDI DCT/80 kW)

Plusy

  • Prostor na předních i zadních sedadlech
  • Vysoká kvalita zpracování
  • Kultivovaný, živý a v reálných podmínkách velmi výkonný motor
  • Odhlučnění interiéru
  • Příznivá základní cena
  • Malý příplatek za dieselový motor

Minusy

  • Krátké zadní sedáky
  • Malé boční vedení sedadel
  • Vysoké ceny některých příplatků
  • Komfort jízdy na 18“ kolech
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes B 180 CDI DCT

Cena v základní výbavě: 586 600 Kč Cena v testované výbavě: 918 819 Kč

Základní výbava:Parametrické řízení, ocelové disky kol, komfortní multifunkční volant, manuální klimatizace, el. stahování předních a zadních oken, LED denní svícení, USB, rádio Audio 20 s CD/MP3, Attention Assist, Collision Prevention Assist, ESP, brzdový asistent, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag řidiče, elektrická parkovací brzda, palubní počítač a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (14.230,-), převodovka DCT (52.853,-), sada Sport exteriér (45.738,-), sportovní podvozek (0,-), sada Night (21.780,-), Commant online (76.956,-), Easy Vario Plus (16.408,-), sada Exlusiv (46.900,-), sada asistentů (21.656,-), sada Active (30.000,-) a další

Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního…

Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim

Americké akcie dnes posílily díky dobrým hospodářským…

Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky

Dvoudenní protest vyhlásila opozice proti vytvoření…

Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk

Od summitu G20 v Hamburku uplynuly skoro tři týdny. Akci…

 
Technické údaje
Motor Mercedes B 180 CDI DCT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 3200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.6
Emise CO2:120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 486 / 1545
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 450
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4359
b) šířka (mm): 1786
c) výška (mm): 1557
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1549
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 815
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes B 180 CDI DCT – O spojku lepší







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Mercedes-Benz: Novinky u modelů B, CLA a GLA Mercedes-Benz: Novinky u modelů B, CLA a GLA

Mercedes představuje v rámci modelového roku 2016 novinky…

Mercedes-Benz B Electric Drive: Elektrické béčko jde do prodeje, stojí 1.020.000 Kč Mercedes-Benz B Electric Drive: Elektrické béčko jde do prodeje, stojí 1.020.000 Kč

Třída B dostala další motor. Stuttgartské MPV už umí…

 



 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

 

iSport.cz

Krmenčík: Měli jsme si výhru pohlídat, snad bude Rumuny v Plzni čekat peklo

Krmenčík: Měli jsme si výhru pohlídat, snad bude…

Zpracoval si míč, odstavil obránce a prásk! Míč rozvlnil síť a Viktoria Plzeň po trefě Michaela Krmenčíka…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří rapper Řezník?

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří…

„Udavač z Těšína“ má nového politického oblíbence. Nechal se vyfotit s panem Okamurou a vstoupil tím do reálné…