Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 250 – Star quality

Aleš Jungmann
Diskuze (110)
Zrodila se nová hvězda? Mercedes konečně vsadil u řady A na klasickou formu a vyplatilo se.

Pokud byste na parkovišti vedle sebe postavili minulý a současný Mercedes třídy A, nebude jejich příbuznost (zapomeneme-li na znáček) na první pohled patrná. Vlastně ani na druhý. Mercedes okolo nové platformy postavil nové, čerstvé bojovníky označované jako třída A a třída B. Pojítkem s minulostí tak zůstává v podstatě pouze jméno.

Nová třída A je 4.292 mm dlouhá, 1.780 mm široká a 1.433 mm vysoká, rozvor mé hodnotu 2699 milimetrů. To je o zhruba 13 centimetrů delší kabát než u předchůdce, rozvor náprav však zůstal v podstatě nezměněn.

Hlavní novinkou auta je ta, že už nemá zvýšenou karoserii a sendvičovou podlahu, nýbrž je typickým pětidveřovým hatchbackem. Oproti předchůdci je proto například o 16 centimetrů nižší, řidič sedí o 178 mm blíže vozovce a těžiště se snížilo o 40 mm. Boční pohled možná trochu kazí vysoká příď, vynucená předpisy týkajícími se bezpečnosti chodců, každopádně auto vypadá energicky a připraveně k akci.

Na příplatkových mnohapaprskových kolech AMG mu to sekne. Příď se svým uskupením jasně hlásí k moderním Mercedesům, takže nezbývá než zdvihnout palec nahoru. A to i při pohledu zezadu, kde mi osobně vadí pouze falešné průduchy. Buď mají být funkční, nebo tam nemají co dělat. Uvidíme, třeba se u vrcholné verze od AMG dočkáme překvapení.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

Interiér

Uvnitř se sice jistá příbuznost vystopovat dá, ale jakmile se zaměříme na detaily, nemá minulá generace v přímém srovnání sebemenší šanci. Všechno je o stupeň nebo dva lepší. Slícování, vybrané materiály, ergonomie. A hlavně pozice řidiče za naprosto famózním volantem, perforovaným v místech úchopu. Sportovní sedadla nabízejí velmi široké možnosti nastavení, takže když chcete, umí vás zcela ponořit do interiéru. To sice trochu ztíží výhled šikmo vzad i šikmo vpřed, obklopení promyšleným interiérem za to ale bude mnoha majitelům zkrátka stát. Jejich boční vedení, a to jak sedáku, tak opěradla, se opravdu dají označit za lehce sportovní. Ani při svižnější jízdě z nich rozhodně vypadávat nebudete. Diskutabilnější je zde použití integrovaných opěrek hlavy, které logicky nenabízejí možnost nastavení.

Barevná multimediální obrazovka je na vrchní hraně palubní desky, končí prakticky ve výšce horní hrany volantu. To je velmi praktické, protože oči nemusí těkat kamsi dolů (jako třeba u Škodovek či Volkswagenů). Pod ní najdeme tři kruhové výdechy klimatizace s galvanicky pokoveným povrchem. Ty interiéru propůjčují osobitého ducha, navíc jejich zpracování skvěle ladí s příplatkovou, kůží potaženou palubní deskou s rudými stehy.

Tlačítka ovládání rádia či ventilace jsou velká a dobře se mačkají. Protože je řadicí páka automatické dvouspojkové převodovky umístěna „mercedesovsky“ vpravo pod volantem, přibyla ve středovém tunelu velká odkládací schránka. Do ní se dá postavit například i velká lahev s pitím, což je v jinak docela stísněném interiéru docela překvapivé. Podobně chytré schránky jsou i ve dveřích, takže se tam vejdou i vyšší předměty.

Když už je řeč o stísněnosti: rozhodně to není tak zlé, moderní vozy se vás zkrátka chystají obklopit za každou cenu. Pocitově bych interiér zařadil někam mezi pro klaustrofobiky nevhodné BMW řady 1 a vzdušnější Audi A3. Mě osobně velikost vnitřku sedla jako ulitá, dost možná, že byl na mých konfekčních 180 cm doslova ušitý. Jedním z mála slabších míst je přechod mezi středovým tunelem a palubní deskou, kde najdeme vybouleninu. Bohužel mám obavu, že u řidičů se sklony vytáčet pravou nohu trochu víc než je obvyklé bude občas v kontaktu s kolenem.

Vtipné drobnosti jako rudé pásy nebo „karbonová“ palubní deska naštěstí nesuplují samozřejmosti jako bezvadně čitelné přístroje (snad jen grafika mezi budíky začíná být lehce zastaralá). Dole zploštělý volant je zde čalouněn velmi jemnou kůží Nappa a jak už bylo uvedeno, jeho velikost, provedení, vzhled (rudé stehy mu sluší) i tloušťka jsou ideální.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

Co však najdeme u vozů se základní výbavou? I v základní výbavě je sedm airbagů (včetně kolenního řidiče) či systém pro monitorování bdělosti řidiče. Potěší i zařazení asistenta prevence před kolizí (COLLISION PREVENTION ASSIST) s adaptivními brzdami do seznamu sériové výbavy. Ocenit musíme i sériovou implementaci sledování opotřebení brzdových destiček a sledování poklesu tlaku v pneumatikách, což se pojí se standardně (jak jinak) dodávaným ESP. Do základní výbavy patří i manuální klimatizace, Audio 5 USB se šesti reproduktory a třířádkovým displejem, elektricky ovládaná okna, přední loketní opěrka, palubní počítač, vyhřívaná a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka nebo částečně elektricky nastavitelná přední sedadla.

Ačkoliv papírových 341 litrů nevypadá ve světle Rapidů a nových Octavií oslnivě, v dané třídě a konkurenci se jedná o solidní výsledek. Podobné to je s místem na zadních sedadlech. Ty mají poměrně dlouhé a málo skloněné sedáky, prostoru nad hlavou má ale i dospělý muž dostatek. Hlava se mi nikde nedotýkala stropu. Pochvalu zaslouží i „dospělá“ zadní opěradla, která jsou dostatečně vysoká a nabídnou možnost pohodlného opření i při delší cestě.

Jízda a zábava za volantem

Se vší vážností vám musím říci, že nová třída A patří mezi špičku segmentu i jízdně. Trochu ve stylu cimrmanovského: „první kolo a hned premiér“. Podvozek skvěle sedí, je na velkých osmnáctipalcových kolech sice trochu prkennější, ale to se u hot-hatchů běžně promíjí. Nebojím se přirovnat podvozek třeba ke skvěle univerzálnímu Golfu GTI, což znamená, že na ostrou verzi A 45 AMG bychom se všichni měli těšit.

V předchozím odstavci byl zmíněn „hot-hatch“, tedy pojmenování pro velice rychlý hatchback. Mercedes sice nedává modelu s přeplňovaným turbomotorem o výkonu 211 koní a 350 Nm žádný speciální závodní název, maximální rychlost 240 km/h nebo zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,6 sekundy jej ale jasně řadí do klubu velmi rychlých hatchbacků. Bylo by velkým rouháním říci, že je A 250 lepší než oni? To si s dovolením nechám na závěr testu. Ale není to úplně nereálné.

Mercedes-Benz A: přehled všech informací a testů

S Mercedesem A 250 si totiž lze užít spoustu zábavy. Tedy minimálně když si vyberete nejvýkonnější ze šesti momentálně nabízených pohonných jednotek a k tomu sportovní podvozek. Klíčem k úspěchu je zde možnost manuálního řazení pádly pod volantem, protože standardně montovaná dvouspojková převodovka 7G-DCT má ve sportovním režimu trochu neotesaný projev. Ne že by nezvládala řadit rychle, ale občas je podřazení doprovázeno jemným kopancem a opravdu velmi zřídka převodovka zbytečně čeká s okamžikem přeřazení.

Motor má dost síly prakticky v jakýchkoliv otáčkách, vrchol momentu při 1.200 min-1 hovoří za vše. Příval síly je pozvolný, kolem 3.500 min-1 už dvoulitrový čtyřválec naplno hází ekologická omezení za hlavu a ručička po otáčkoměru stále rychleji upaluje doprava. To vše je doprovázeno pěkným zvukem koncovek výfuků, projev motoru jako takového není ničím výjimečný. Vytáčet jej můžete až k šesti tisícům, potom už to nemá valný smysl.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

Stejně jako velká většina motorů této kategorie se spíš než výraznou špičkou výkonu může pochlubit opravdu působivým středním pásmem otáček. Přesto na vás tam nahoře ještě něco čeká. Naštěstí. Při klidné jízdě není problém dostat se dlouhodobě kolem osmi litrů, dálniční tempo si vyžádá zhruba o litr a půl víc. Jak ale začnete sportovat, spotřeba začne rychle stoupat.

Brzdy nenechávají nic náhodě, a i když jsou možná o chloupek kousavější a vyžadují při práci s pedálem cit, není jim z hlediska síly co vytknout. Alespoň tedy při běžném ježdění, pokud na ně začnete být náročnější, třeba při vícenásobném brzdění z vysokých rychlostí, znejistí a slábnou. Řízení je na dnešní předokolku výborné, akorát naposilované, s minimální mrtvou oblastí kolem středové polohy. S rychlostí by ale mohlo tuhnout přirozeněji a hlavně méně. Mercedes, zdá se, celkově není při rychlé jízdě zdaleka tak suverénní.

Závěr

Je A 250 lepší než auta jako je Golf GTI, Mégane RS nebo Ford Focus ST? Jako celek asi ano. Designem a interiérem si vypracovává rozhodující náskok, který však v oblasti jízdních vlastností trochu ztrácí. Mluvíme zde ale o schopnostech při ostré jízdě, pokud neplánujete jezdit jako ďas, můžete si toto negativum částečně škrtnout. Jistě, „čtení“ limitu není tak precizní, za to vám však auto nabídne tišší a pohodlnější jízdu. Ani nižší výkon a o pár desetinek horší zrychlení na stovku nejsou rozhodující. Tedy pokud toto není při koupi auta tím hlavním argumentem. S nadsázkou řečeno, Mercedes vytvořil třídu luxus-hot-hatch a nepotřeboval k tomu ani pomoc divize AMG.

Nové áčko je zkrátka perfektně udělaný vůz, který celkově vzato nabízí prostě to nejlepší. Však si za to také řádně zaplatíte. Zda to stačí i na mnichovského konkurenta se zadní poháněnou nápravou ukážou až další testy.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
U modelu A 250 se na první pohled přímo nabízí srovnání s Golfem GTI, to ale neplatí hned ze tří důvodů. Tím prvním je cena – základ stojí podobně, ale Mercedes se umí rozjet o hezkých pár set tisíc výš. Dalším důvodem je podvozek, a zde si dovolím s Alešem nesouhlasit. Áčko je při průjezdech zatáček čistou stopou fantasticky čitelné a na kvalitním povrchu vydrží opravdu hodně. Jenže na velkých kolech toho moc neutlumí.

Nad tím by se dalo mávnout rukou, kdyby se Mercedes předvedl jako komplexně sportovní hatchback. Jenže je tady ještě motor – ten v celkově univerzálnějším Golfu má přece jenom náznak sportovního naturelu. Mercedes však postavil skvělý dvoulitr, který v nízkých otáčkách táhne líp než nejsilnější turbodiesely. Pak už ale nic pořádně nepřidá, vytáčení doprovází nevýrazný zvuk a nezajímavě pozvolný přírůstek výkonu. V takovém Céčku to bude perfektní, svalnatému hatchi by ale víc sedlo něco jiného. A prosil bych vyměnit i dvouspojkovou převodovku, ta v Mercedesu řadí pomalu a má absurdně krátké nízké převody.

Srovnání s králem hot hatchů by tedy mohlo dopadnout neslavně. Nicméně Mercedes je přece prémiový hatchback a proti BMW řady 1 to vypadá na zajímavý souboj plný výrazných předností i ústupků. Ještě ale uvidíme, jak do toho zasáhne Audi A3, jeho test nás teprve čeká.

První cena vozu 599.000 Kč (A 180, 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 790.000 Kč (A 250, 155 kW)
Základní cena testovaného vozu 790.000 Kč (A 250, 155 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.181.154 Kč (A 250, 155 kW)

Mercedes-Benz A: přehled všech informací a testů

Plusy

  • Zvuková izolace interiéru
  • Jízdní vlastnosti
  • Kvalita interiéru
  • Motor

Minusy

  • Na výběr pouze dvouspojková převodovka
  • Nevypínatelné ESP
  • Řízení při vysokých rychlostech
  • Brzdy při ostré jízdě
Aleš Jungmann
Diskuze (110)
Mercedes-Benz A 250
Cena základní sestavy 790 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, ESP, rádio Audio 5 CD, Funkce ECO Start-Stop, integrovaný servisní paket 6 let/120 000 km, adaptivní brzdová světla, pneumatiky MOE - s možností nouzového dojezdu, zámek bezpečnostního pásu s pojistkou, bederní opěrky řidiče a spolujezdce nastavitelné 4 směry, sada komfortního nastavení sedadel, parametrické řízení, ochrana chodců (aktivní kapota), asistent hlídání mrtvého úhlu, vnitřní a vnější zrcátko s autom. tlumením odrazivosti, multifunkční volant, okenní airbagy, kolenní airbag, řadící pádla na volantu, automatizovaná 7 stupňová dvouspojková převodovka 7G-DCT, asistent jízdy v pruzích, indikace úniku tlaku v pneu, vnější zrcátka elektricky sklopná/výklopná, asistent rychlostního omezení, asistent pozornosti řidiče, ostřikovače světlometů, adaptivní asistent dálkových světel, centrální dálkové zamykání s infračerveným vysílačem, vyhřívání předních sedadel atd. Kč
Cena testované sestavy 1 181 154 Kč
Výbava testované sestavy COMAND Online (83.160,-), automatická 2-zónová klimatizace THERMOTRONIC (15.422,-), Intelligent Light System - aktivní multifunkční bi-xenonové světlomety (42.336,-), linie AMG Sport (60.782,-), panoramatické střešní okno (26.611,-), paměťová sada pro sedadlo řidiče (10.130,-), PARKTRONIC s aktivním asistentem (20.412,-), DISTRONIC PLUS (26.006,-), sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné s pamětí (8.467,-), zpětná kamera (8.770,-), sada asistentů jízdy v pruzích (22.680,-), bezpečnostní pásy designo – červené (9.072,-), sada AMG Exclusive (31.752,-), sada komfortních funkcí pro zrcátka (8.921,-), metalíza (16.632,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1200 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / 1157
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1445 / 525
Rozměr pneu: 235/40 R18
Mercedes-Benz A 250
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4292
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1433
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1553
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 12. 2012 15:42
Re: chaos na palube...
ked sa pozries lepsie ak zistis ze z neho neni vykrojene ale je tam skor vycnelok, je to preto ze volant mas drzat na tej spojnici a do "vykroja" vlozit palce alebo si palce polozit na "vycnelok" volant sa inac drzi super, treba vyskusat ;)
16. 12. 2012 15:40
A
ako prve ma napadlo ze treba vymenit fotografa, hlavne fotky interieru, po tom co som videl A nazivo a nasledne pozeral recenzie inych aut tak mi prisli tie auta otrasne, tieto fotky sice niesu sice az tak zle ale stale to neni ono, hlavne interier... tuto su podla mna ovela lepsie foto: https://www.facebook.com/media/set/?set=… />
co sa samotneho auta tyka: jazdil som s A200 po dialnici, tam sa mi nepacil automat, manual mi sedel viac a jazdil som snim na okruhu slovakiaring, tu mi automat neprekazal, co ma prekvapilo bola spotreba, ktora po celom dni jazdenia na plne gule ukazovala okolo 12l, neviem co si mysliet o podvozku, sice perfektne auto drzalo ale raz sa mi podarilo odlepit prave kolesa od zeme (kto ale bude v normalne prevdzke chodit v 150km/h do zakruty ze? :-) ) ten display na ktory sa tu nadava: sice vyzera naozaj tak ze nanho najprv zabudli, ale je vhodne umiestneny, dobre sa nan pozera, intuitivne ovladanie, sportove sedadla su v normalnej prevadzke tiez super, na okruhu som mal pocit ze sedim v skolskej lavici, nedrzali
, volant sa drzal perektne.
P.S. nekupujte si predvadzacie vozidla mercedes, po 3 dnoch co mali predvadzacku na slovakiaringu, museli byt tie auta tak donicene, ze by som sa necudoval keby sa hned po kupe snimi islo do servisu na opravy ;) >:D
13. 11. 2012 22:38
Re: Moc peněz za málo muziky
S tvým názorem plně souhlasím, ale není lepší MB než třeba oproti pubertáckýmu gti golfu, který přijde na podobné prachy?
Avatar - white label
8. 11. 2012 21:09
Re: Vyfotil jsem maskovaný prototyp
Jasně, že jo...
8. 11. 2012 07:25
Re: víčko nádrže
Někdy by mi ani vyznačení nepomohlo. Prostě zajedu podle zvyku, většinou to je tak, že se zaraduju, když je někde napravo od stajanu volno a s blaženým úsměvem řidiče japonského vozu píchnu tu naši služební octu právě tam. Pak není žádna hadice dost dlouhá :-)