Test Auto.cz

Mercedes-Benz A 250 – Star quality

5.11. 2012
Verdikt
 

Zrodila se nová hvězda? Mercedes konečně vsadil u řady A na klasickou formu a vyplatilo se.

Pokud byste na parkovišti vedle sebe postavili minulý a současný Mercedes třídy A, nebude jejich příbuznost (zapomeneme-li na znáček) na první pohled patrná. Vlastně ani na druhý. Mercedes okolo nové platformy postavil nové, čerstvé bojovníky označované jako třída A a třída B. Pojítkem s minulostí tak zůstává v podstatě pouze jméno.

Nová třída A je 4.292 mm dlouhá, 1.780 mm široká a 1.433 mm vysoká, rozvor mé hodnotu 2699 milimetrů. To je o zhruba 13 centimetrů delší kabát než u předchůdce, rozvor náprav však zůstal v podstatě nezměněn.

Hlavní novinkou auta je ta, že už nemá zvýšenou karoserii a sendvičovou podlahu, nýbrž je typickým pětidveřovým hatchbackem. Oproti předchůdci je proto například o 16 centimetrů nižší, řidič sedí o 178 mm blíže vozovce a těžiště se snížilo o 40 mm. Boční pohled možná trochu kazí vysoká příď, vynucená předpisy týkajícími se bezpečnosti chodců, každopádně auto vypadá energicky a připraveně k akci.

Na příplatkových mnohapaprskových kolech AMG mu to sekne. Příď se svým uskupením jasně hlásí k moderním Mercedesům, takže nezbývá než zdvihnout palec nahoru. A to i při pohledu zezadu, kde mi osobně vadí pouze falešné průduchy. Buď mají být funkční, nebo tam nemají co dělat. Uvidíme, třeba se u vrcholné verze od AMG dočkáme překvapení.

obrázek [600 x 281]  

Interiér

Uvnitř se sice jistá příbuznost vystopovat dá, ale jakmile se zaměříme na detaily, nemá minulá generace v přímém srovnání sebemenší šanci. Všechno je o stupeň nebo dva lepší. Slícování, vybrané materiály, ergonomie. A hlavně pozice řidiče za naprosto famózním volantem, perforovaným v místech úchopu. Sportovní sedadla nabízejí velmi široké možnosti nastavení, takže když chcete, umí vás zcela ponořit do interiéru. To sice trochu ztíží výhled šikmo vzad i šikmo vpřed, obklopení promyšleným interiérem za to ale bude mnoha majitelům zkrátka stát. Jejich boční vedení, a to jak sedáku, tak opěradla, se opravdu dají označit za lehce sportovní. Ani při svižnější jízdě z nich rozhodně vypadávat nebudete. Diskutabilnější je zde použití integrovaných opěrek hlavy, které logicky nenabízejí možnost nastavení.

Barevná multimediální obrazovka je na vrchní hraně palubní desky, končí prakticky ve výšce horní hrany volantu. To je velmi praktické, protože oči nemusí těkat kamsi dolů (jako třeba u Škodovek či Volkswagenů). Pod ní najdeme tři kruhové výdechy klimatizace s galvanicky pokoveným povrchem. Ty interiéru propůjčují osobitého ducha, navíc jejich zpracování skvěle ladí s příplatkovou, kůží potaženou palubní deskou s rudými stehy.

Tlačítka ovládání rádia či ventilace jsou velká a dobře se mačkají. Protože je řadicí páka automatické dvouspojkové převodovky umístěna „mercedesovsky“ vpravo pod volantem, přibyla ve středovém tunelu velká odkládací schránka. Do ní se dá postavit například i velká lahev s pitím, což je v jinak docela stísněném interiéru docela překvapivé. Podobně chytré schránky jsou i ve dveřích, takže se tam vejdou i vyšší předměty.

Když už je řeč o stísněnosti: rozhodně to není tak zlé, moderní vozy se vás zkrátka chystají obklopit za každou cenu. Pocitově bych interiér zařadil někam mezi pro klaustrofobiky nevhodné BMW řady 1 a vzdušnější Audi A3. Mě osobně velikost vnitřku sedla jako ulitá, dost možná, že byl na mých konfekčních 180 cm doslova ušitý. Jedním z mála slabších míst je přechod mezi středovým tunelem a palubní deskou, kde najdeme vybouleninu. Bohužel mám obavu, že u řidičů se sklony vytáčet pravou nohu trochu víc než je obvyklé bude občas v kontaktu s kolenem.

Vtipné drobnosti jako rudé pásy nebo „karbonová“ palubní deska naštěstí nesuplují samozřejmosti jako bezvadně čitelné přístroje (snad jen grafika mezi budíky začíná být lehce zastaralá). Dole zploštělý volant je zde čalouněn velmi jemnou kůží Nappa a jak už bylo uvedeno, jeho velikost, provedení, vzhled (rudé stehy mu sluší) i tloušťka jsou ideální.

obrázek [600 x 342]  

Co však najdeme u vozů se základní výbavou? I v základní výbavě je sedm airbagů (včetně kolenního řidiče) či systém pro monitorování bdělosti řidiče. Potěší i zařazení asistenta prevence před kolizí (COLLISION PREVENTION ASSIST) s adaptivními brzdami do seznamu sériové výbavy. Ocenit musíme i sériovou implementaci sledování opotřebení brzdových destiček a sledování poklesu tlaku v pneumatikách, což se pojí se standardně (jak jinak) dodávaným ESP. Do základní výbavy patří i manuální klimatizace, Audio 5 USB se šesti reproduktory a třířádkovým displejem, elektricky ovládaná okna, přední loketní opěrka, palubní počítač, vyhřívaná a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka nebo částečně elektricky nastavitelná přední sedadla.

Ačkoliv papírových 341 litrů nevypadá ve světle Rapidů a nových Octavií oslnivě, v dané třídě a konkurenci se jedná o solidní výsledek. Podobné to je s místem na zadních sedadlech. Ty mají poměrně dlouhé a málo skloněné sedáky, prostoru nad hlavou má ale i dospělý muž dostatek. Hlava se mi nikde nedotýkala stropu. Pochvalu zaslouží i „dospělá“ zadní opěradla, která jsou dostatečně vysoká a nabídnou možnost pohodlného opření i při delší cestě.

Jízda a zábava za volantem

Se vší vážností vám musím říci, že nová třída A patří mezi špičku segmentu i jízdně. Trochu ve stylu cimrmanovského: „první kolo a hned premiér“. Podvozek skvěle sedí, je na velkých osmnáctipalcových kolech sice trochu prkennější, ale to se u hot-hatchů běžně promíjí. Nebojím se přirovnat podvozek třeba ke skvěle univerzálnímu Golfu GTI, což znamená, že na ostrou verzi A 45 AMG bychom se všichni měli těšit.

V předchozím odstavci byl zmíněn „hot-hatch“, tedy pojmenování pro velice rychlý hatchback. Mercedes sice nedává modelu s přeplňovaným turbomotorem o výkonu 211 koní a 350 Nm žádný speciální závodní název, maximální rychlost 240 km/h nebo zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,6 sekundy jej ale jasně řadí do klubu velmi rychlých hatchbacků. Bylo by velkým rouháním říci, že je A 250 lepší než oni? To si s dovolením nechám na závěr testu. Ale není to úplně nereálné.

Mercedes-Benz A: přehled všech informací a testů

S Mercedesem A 250 si totiž lze užít spoustu zábavy. Tedy minimálně když si vyberete nejvýkonnější ze šesti momentálně nabízených pohonných jednotek a k tomu sportovní podvozek. Klíčem k úspěchu je zde možnost manuálního řazení pádly pod volantem, protože standardně montovaná dvouspojková převodovka 7G-DCT má ve sportovním režimu trochu neotesaný projev. Ne že by nezvládala řadit rychle, ale občas je podřazení doprovázeno jemným kopancem a opravdu velmi zřídka převodovka zbytečně čeká s okamžikem přeřazení.

Motor má dost síly prakticky v jakýchkoliv otáčkách, vrchol momentu při 1.200 min-1 hovoří za vše. Příval síly je pozvolný, kolem 3.500 min-1 už dvoulitrový čtyřválec naplno hází ekologická omezení za hlavu a ručička po otáčkoměru stále rychleji upaluje doprava. To vše je doprovázeno pěkným zvukem koncovek výfuků, projev motoru jako takového není ničím výjimečný. Vytáčet jej můžete až k šesti tisícům, potom už to nemá valný smysl.

obrázek [600 x 357]  

Stejně jako velká většina motorů této kategorie se spíš než výraznou špičkou výkonu může pochlubit opravdu působivým středním pásmem otáček. Přesto na vás tam nahoře ještě něco čeká. Naštěstí. Při klidné jízdě není problém dostat se dlouhodobě kolem osmi litrů, dálniční tempo si vyžádá zhruba o litr a půl víc. Jak ale začnete sportovat, spotřeba začne rychle stoupat.

Brzdy nenechávají nic náhodě, a i když jsou možná o chloupek kousavější a vyžadují při práci s pedálem cit, není jim z hlediska síly co vytknout. Alespoň tedy při běžném ježdění, pokud na ně začnete být náročnější, třeba při vícenásobném brzdění z vysokých rychlostí, znejistí a slábnou. Řízení je na dnešní předokolku výborné, akorát naposilované, s minimální mrtvou oblastí kolem středové polohy. S rychlostí by ale mohlo tuhnout přirozeněji a hlavně méně. Mercedes, zdá se, celkově není při rychlé jízdě zdaleka tak suverénní.

Závěr

Je A 250 lepší než auta jako je Golf GTI, Mégane RS nebo Ford Focus ST? Jako celek asi ano. Designem a interiérem si vypracovává rozhodující náskok, který však v oblasti jízdních vlastností trochu ztrácí. Mluvíme zde ale o schopnostech při ostré jízdě, pokud neplánujete jezdit jako ďas, můžete si toto negativum částečně škrtnout. Jistě, „čtení“ limitu není tak precizní, za to vám však auto nabídne tišší a pohodlnější jízdu. Ani nižší výkon a o pár desetinek horší zrychlení na stovku nejsou rozhodující. Tedy pokud toto není při koupi auta tím hlavním argumentem. S nadsázkou řečeno, Mercedes vytvořil třídu luxus-hot-hatch a nepotřeboval k tomu ani pomoc divize AMG.

Nové áčko je zkrátka perfektně udělaný vůz, který celkově vzato nabízí prostě to nejlepší. Však si za to také řádně zaplatíte. Zda to stačí i na mnichovského konkurenta se zadní poháněnou nápravou ukážou až další testy.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
U modelu A 250 se na první pohled přímo nabízí srovnání s Golfem GTI, to ale neplatí hned ze tří důvodů. Tím prvním je cena – základ stojí podobně, ale Mercedes se umí rozjet o hezkých pár set tisíc výš. Dalším důvodem je podvozek, a zde si dovolím s Alešem nesouhlasit. Áčko je při průjezdech zatáček čistou stopou fantasticky čitelné a na kvalitním povrchu vydrží opravdu hodně. Jenže na velkých kolech toho moc neutlumí.
Nad tím by se dalo mávnout rukou, kdyby se Mercedes předvedl jako komplexně sportovní hatchback. Jenže je tady ještě motor – ten v celkově univerzálnějším Golfu má přece jenom náznak sportovního naturelu. Mercedes však postavil skvělý dvoulitr, který v nízkých otáčkách táhne líp než nejsilnější turbodiesely. Pak už ale nic pořádně nepřidá, vytáčení doprovází nevýrazný zvuk a nezajímavě pozvolný přírůstek výkonu. V takovém Céčku to bude perfektní, svalnatému hatchi by ale víc sedlo něco jiného. A prosil bych vyměnit i dvouspojkovou převodovku, ta v Mercedesu řadí pomalu a má absurdně krátké nízké převody.
Srovnání s králem hot hatchů by tedy mohlo dopadnout neslavně. Nicméně Mercedes je přece prémiový hatchback a proti BMW řady 1 to vypadá na zajímavý souboj plný výrazných předností i ústupků. Ještě ale uvidíme, jak do toho zasáhne Audi A3, jeho test nás teprve čeká.
První cena vozu599.000 Kč (A 180, 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací790.000 Kč (A 250, 155 kW)
Základní cena testovaného vozu790.000 Kč (A 250, 155 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.181.154 Kč (A 250, 155 kW)

Mercedes-Benz A: přehled všech informací a testů

Plusy

  • Zvuková izolace interiéru
  • Jízdní vlastnosti
  • Kvalita interiéru
  • Motor

Minusy

  • Na výběr pouze dvouspojková převodovka
  • Nevypínatelné ESP
  • Řízení při vysokých rychlostech
  • Brzdy při ostré jízdě
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz A 250

Cena v základní výbavě: 790 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 181 154 Kč

Základní výbava:ABS, ASR, ESP, rádio Audio 5 CD, Funkce ECO Start-Stop, integrovaný servisní paket 6 let/120 000 km, adaptivní brzdová světla, pneumatiky MOE - s možností nouzového dojezdu, zámek bezpečnostního pásu s pojistkou, bederní opěrky řidiče a spolujezdce nastavitelné 4 směry, sada komfortního nastavení sedadel, parametrické řízení, ochrana chodců (aktivní kapota), asistent hlídání mrtvého úhlu, vnitřní a vnější zrcátko s autom. tlumením odrazivosti, multifunkční volant, okenní airbagy, kolenní airbag, řadící pádla na volantu, automatizovaná 7 stupňová dvouspojková převodovka 7G-DCT, asistent jízdy v pruzích, indikace úniku tlaku v pneu, vnější zrcátka elektricky sklopná/výklopná, asistent rychlostního omezení, asistent pozornosti řidiče, ostřikovače světlometů, adaptivní asistent dálkových světel, centrální dálkové zamykání s infračerveným vysílačem, vyhřívání předních sedadel atd.

Výbava testovaného vozu:COMAND Online (83.160,-), automatická 2-zónová klimatizace THERMOTRONIC (15.422,-), Intelligent Light System - aktivní multifunkční bi-xenonové světlomety (42.336,-), linie AMG Sport (60.782,-), panoramatické střešní okno (26.611,-), paměťová sada pro sedadlo řidiče (10.130,-), PARKTRONIC s aktivním asistentem (20.412,-), DISTRONIC PLUS (26.006,-), sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné s pamětí (8.467,-), zpětná kamera (8.770,-), sada asistentů jízdy v pruzích (22.680,-), bezpečnostní pásy designo – červené (9.072,-), sada AMG Exclusive (31.752,-), sada komfortních funkcí pro zrcátka (8.921,-), metalíza (16.632,-)

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz A 250
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1200 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / 1157
Objem nádrže (l):56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1445 / 525
Rozměr pneu:235/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4292
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1433
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1553
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz A 250 – Star quality







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



AMG chystá civilnější verze kompaktů A 45, CLA 45 a GLA 45 AMG chystá civilnější verze kompaktů A 45, CLA 45 a GLA 45

Kompaktní modely AMG s výkonem blížícím se 400 koním, to…

Mercedes-Benz SLA Roadster může dorazit s příští generací třídy A Mercedes-Benz SLA Roadster může dorazit s příští generací třídy A

Rozšíření rodinky kompaktních modelů značky Mercedes-Benz…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…