TEST Mercedes-Benz C 220 CDI 4Matic – Zlatá střední cesta
Abychom si rozuměli – pokud jste si chtěli do letošního jara koupit naftové kombi třídy C s pohonem všech kol, museli jste sáhnout minimálně po verzi 250 CDI. Na tom samozřejmě není nic špatného, protože výkon 150 kW přijde vhod snad v každé situaci. Umírněnější model 220 CDI však na tom s dynamikou není o moc hůře, nabídne lepší spotřebu paliva a o necelých 62.000 korun nižší základní cenu. Na kombi střední třídy se pak nahlíží docela jinak, když jeho základní cena nepřevyšuje 1,1 milionu korun.
Pod kapotou verze C 220 CDI pracuje vznětový čtyřválec objemu 2,1 litru a výkonu 125 kW. Ten je dostupný od 3000 do 4200 otáček za minutu, točivý moment 400 N.m. vrcholí těsně před nástupem maximálního přívalu kilowattů. Agregát řady OM651 je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, což zajistilo plynulý nárůst síly od zhruba 1400 otáček. Když se ke všemu přidá komfortně laděná sedmistupňová převodovka 7-G Tronic Plus s dlouhým zpřevodováním, je o jeden z nejlepších pohonů v daném segmentu postaráno. Zmíněná převodovka je ostatně jedinou možností v případě, že k testovanému motoru vyžadujete pohon všech kol 4Matic. Vůz se zadním pohonem a manuální šestistupňovou skříní je o citelných 114.500 korun levnější.
Mercedes-Benz C 220 CDI: Srovnání s konkurencí | |||
Model | Mercedes-Benz C | BMW 3 Touring | Audi A4 Avant |
Motor | 220 CDI 4Matic | 320d xDrive | 2.0 TDI quattro |
Převodovka | 7A | 8A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 2143 | 1995 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 125/3000-4200 | 135/4000 | 130/4200 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 400/1400-2800 | 380/1750 - 2750 | 380/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 219 | 222 | 218 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,3 | 7,7 | 8,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 | 4,9 | 5,3 |
Základní cena [Kč] | 1.058.750 | 1.074.200 | 1.065.900 |
Kombinaci testovaného motoru, automatické převodovky a pohonu všech kol jsme si velmi pochvalovali. Agregát je kultivovaný, s převodovkou si skvěle rozumí, a přestože jsou všechna čtyři kola stále v záběru (v poměru 45:55 ve prospěch zadní nápravy), neoplývá přehnaným apetytem. Při rychlosti 130 km/h točí na sedmý rychlostní stupeň necelých 1900 min-1 a nárokuje si 5,6 l na 100 km. Nutnost výraznějšího přesahu dvou tisíc otáček pocítíte pouze při předjíždění. Je to dáno schopností motoru dokonale fungovat i v nízkém pásmu a dlouhým zpřevodováním automatu.
mercedesbenz testy strednitrida
Design: I po letech stále fešák
Současná generace Mercedes-Benzu C prošla začátkem roku 2011 faceliftem, který však vůz posunul o třídu výše. Díky tomu vypadá „Céčko“ i po letech velmi moderně a majestátně, obzvláště pak v kaštanovém laku karoserie, s chromovanou maskou chladiče či charakteristickou hvězdou na okraji kapoty. Přední světlomety používají bixenonovou techniku a diodové pásy pro denní svícení. Stejný systém nalezneme i na spodním okraji předního nárazníku, kde zároveň plní funkci mlhových světel. Zezadu je to pak „Céčko“ jak má být. Zde se ostatně předloňský facelift podepsal nejméně, což dovoluje snadnou zaměnitelnost vozu s verzí prodávanou do jara 2011.
Interiér roky nezapře
Současná generace Mercedes-Benzu C vytěžila z posledního faceliftu hlavně uvnitř. Revoluce přišla v oblasti horní poloviny přístrojové desky, která dostala napevno zakomponovaný displej multimediálního systému. Pokud však vůz srovnáme s obrázky interiéru jeho nové generace, která se u nás objeví v březnu příštího roku, nemůžeme se ubránit pocitu, že změna přijde v tu nejvhodnější dobu. Za poslední roky se totiž stávající stihl docela okoukat, dokonce i volič automatické převodovky je stále umístěn na klasickém místě a nikoliv pod volantem.
To však neznamená, že by bylo uvnitř něco špatně. Ergonomie ovládacích prvků je výborná, čitelnost přístrojů jakbysmet a o takové pozici za volantem se může leckterým automobilům jenom zdát. Přední sedadla jsou pohodlná a disponují výrazným bočním vedením, v případě testované verze navíc s vyhříváním a odvětráváním. Kabina široká 1450 milimetrů nabízí dostatek prostoru v příčném směru, v tom podélném je to (především vzadu) o něco horší. Nicméně i za 190 centimetrů vysokého řidiče se docela dobře usadí průměrně vzrostlá osoba, v tomto ohledu pomáhá vybrání v zadní straně předních sedadel. Komfort nastupování je však omezen menším úhlem otevírání dveří.
mercedesbenz testy strednitrida
Karosářská varianta kombi je hlavně o zavazadlovém prostoru. Ten v Mercedes-Benzu C má základní objem 485 litrů, disponuje nízkou nákladovou hranou a pravidelným půdorysem. Opěradla zadních sedadel se sklápějí do roviny (vznikne pak objem 1500 litrů) a to včetně krycí rolety, což výrazně usnadňuje práci. Importér vybavil testovaný exemplář elektrickým otevíráním pátých dveří. Komfort se tím samozřejmě zvyšuje, příplatek skoro 10.000 korun bychom však raději použili na něco jiného.
Jízda: Laťka je stále vysoko
V oblasti jízdních vlastností patří Mercedes-Benz C na špičku třídy. Největší chválu si zaslouží podvozek, který se podařilo konstruktérům skvěle naladit. Přestože se kombi nenaklání ani nepohupuje, dokáže výborně držet zvolený směr a filtrovat i větší příčné nerovnosti. Velký podíl na tom mají standardně dodávané tlumiče Agility Control, které mechanicky mění svou charakteristiku. Vůz dokáže pokrýt široké spektrum nástrah našich silnic, zároveň ale nedělá ústupky v situacích, kdy je potřebná tvrdší opora. „Céčko“ na limitu nezapře nedotáčivost, díky přesnému řízení však máte dostatečný přehled o práci předních kol a můžete včas zasáhnout. Co se nepodaří vykrýt řidiči, zařídí citlivě nastavený stabilizační systém.
Akcelerace není kvůli pohonu všech kol a sedmistupňové převodovce žádné drama, ale o to nakonec ani nešlo. Rozjezdy jsou plynulé, převodovka, ač nedisponuje dvěma spojkami, reaguje na povely pedálu plynu hbitě a rychlost stoupá tak nějak nevtíravě. Při dálničních přesunech jsme ocenili ticho na palubě, které narušoval pouze valivý hluk od zimních pneumatik a proudění větru kolem vnějších zpětných zrcátek. V městském cyklu si vůz řekne o 8 l na 100 km (také díky standardně dodávanému systému Stop/Start), kombinovaný provoz umí spotřebu stlačit i pod šest litrů.
mercedesbenz testy strednitrida
To nejlepší na závěr
Současná generace Mercedes-Benzu C má sice před koncem životního cyklu, to však neznamená, že patří do starého železa. Testovaná verze s turbodieselem 220 CDI, pohonem všech kol 4Matic a automatickou převodovkou je z našeho pohledu nejlepší alternativou z hlediska dynamiky, provozních nákladů a jízdních vlastností. Stálý pohon 4x4 sice vozu ubírá na hravosti, jeho účinky však poznáte v každé rychleji projeté zatáčce.
Je pravda, že vůz v některých ohledech své roky nezapře, stále však ve své třídě patří na špičku. Posádku hýčká kvalitními použitými materiály, perfektním dílenským zpracováním, akustickou pohodou nebo třeba třízónovou klimatizací. Ceny některých příplatků sice dokážou výslednou cifru dost nadsadit, za kvalitu se ale zkrátka platí.
Nejlevnější verze modelu | 828.850 Kč (C 180 / 115 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.058.750 Kč (C 220 CDI / 125 kW |
Testovaný vůz s výbavou | 1.268.770 Kč (C 220 CDI / 125 kW) |
Plusy
- Majestátní design i po letech
- Kvalita zpracování interiéru
- Úsporný a kultivovaný naftový motor
- Komfortně laděná automatická převodovka
- Patřičně velký jízdní komfort
- Přístup do zavazadlového prostoru
Minusy
- Vyšší ceny příplatků
- Místo vzadu v podélném směru
- Úhel otevírání zadních dveří
- Zastaralá grafika multimediálního systému
Foto: Michael Kolář