Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C 220 CDI 4Matic – Zlatá střední cesta

Jan Mička
Diskuze (79)
Současná generace Mercedes-Benzu C je pomalu na odchodu. Zlatá střední cesta v podobě verze 220 CDI 4Matic si však zaslouží velkou pozornost.

Abychom si rozuměli – pokud jste si chtěli do letošního jara koupit naftové kombi třídy C s pohonem všech kol, museli jste sáhnout minimálně po verzi 250 CDI. Na tom samozřejmě není nic špatného, protože výkon 150 kW přijde vhod snad v každé situaci. Umírněnější model 220 CDI však na tom s dynamikou není o moc hůře, nabídne lepší spotřebu paliva a o necelých 62.000 korun nižší základní cenu. Na kombi střední třídy se pak nahlíží docela jinak, když jeho základní cena nepřevyšuje 1,1 milionu korun.

Pod kapotou verze C 220 CDI pracuje vznětový čtyřválec objemu 2,1 litru a výkonu 125 kW. Ten je dostupný od 3000 do 4200 otáček za minutu, točivý moment 400 N.m. vrcholí těsně před nástupem maximálního přívalu kilowattů. Agregát řady OM651 je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, což zajistilo plynulý nárůst síly od zhruba 1400 otáček. Když se ke všemu přidá komfortně laděná sedmistupňová převodovka 7-G Tronic Plus s dlouhým zpřevodováním, je o jeden z nejlepších pohonů v daném segmentu postaráno. Zmíněná převodovka je ostatně jedinou možností v případě, že k testovanému motoru vyžadujete pohon všech kol 4Matic. Vůz se zadním pohonem a manuální šestistupňovou skříní je o citelných 114.500 korun levnější.

Mercedes-Benz C 220 CDI: Srovnání s konkurencí
Model Mercedes-Benz C BMW 3 Touring Audi A4 Avant
Motor 220 CDI 4Matic 320d xDrive 2.0 TDI quattro
Převodovka 7A 8A 7A
Zdvihový objem [cm3] 2143 1995 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 125/3000-4200 135/4000 130/4200
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 400/1400-2800 380/1750 - 2750 380/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 219 222 218
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,3 7,7 8,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 4,9 5,3
Základní cena [Kč] 1.058.750 1.074.200 1.065.900

Kombinaci testovaného motoru, automatické převodovky a pohonu všech kol jsme si velmi pochvalovali. Agregát je kultivovaný, s převodovkou si skvěle rozumí, a přestože jsou všechna čtyři kola stále v záběru (v poměru 45:55 ve prospěch zadní nápravy), neoplývá přehnaným apetytem. Při rychlosti 130 km/h točí na sedmý rychlostní stupeň necelých 1900 min-1 a nárokuje si 5,6 l na 100 km. Nutnost výraznějšího přesahu dvou tisíc otáček pocítíte pouze při předjíždění. Je to dáno schopností motoru dokonale fungovat i v nízkém pásmu a dlouhým zpřevodováním automatu.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Design: I po letech stále fešák

Současná generace Mercedes-Benzu C prošla začátkem roku 2011 faceliftem, který však vůz posunul o třídu výše. Díky tomu vypadá „Céčko“ i po letech velmi moderně a majestátně, obzvláště pak v kaštanovém laku karoserie, s chromovanou maskou chladiče či charakteristickou hvězdou na okraji kapoty. Přední světlomety používají bixenonovou techniku a diodové pásy pro denní svícení. Stejný systém nalezneme i na spodním okraji předního nárazníku, kde zároveň plní funkci mlhových světel. Zezadu je to pak „Céčko“ jak má být. Zde se ostatně předloňský facelift podepsal nejméně, což dovoluje snadnou zaměnitelnost vozu s verzí prodávanou do jara 2011.

Interiér roky nezapře

Současná generace Mercedes-Benzu C vytěžila z posledního faceliftu hlavně uvnitř. Revoluce přišla v oblasti horní poloviny přístrojové desky, která dostala napevno zakomponovaný displej multimediálního systému. Pokud však vůz srovnáme s obrázky interiéru jeho nové generace, která se u nás objeví v březnu příštího roku, nemůžeme se ubránit pocitu, že změna přijde v tu nejvhodnější dobu. Za poslední roky se totiž stávající stihl docela okoukat, dokonce i volič automatické převodovky je stále umístěn na klasickém místě a nikoliv pod volantem.

To však neznamená, že by bylo uvnitř něco špatně. Ergonomie ovládacích prvků je výborná, čitelnost přístrojů jakbysmet a o takové pozici za volantem se může leckterým automobilům jenom zdát. Přední sedadla jsou pohodlná a disponují výrazným bočním vedením, v případě testované verze navíc s vyhříváním a odvětráváním. Kabina široká 1450 milimetrů nabízí dostatek prostoru v příčném směru, v tom podélném je to (především vzadu) o něco horší. Nicméně i za 190 centimetrů vysokého řidiče se docela dobře usadí průměrně vzrostlá osoba, v tomto ohledu pomáhá vybrání v zadní straně předních sedadel. Komfort nastupování je však omezen menším úhlem otevírání dveří.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Karosářská varianta kombi je hlavně o zavazadlovém prostoru. Ten v Mercedes-Benzu C má základní objem 485 litrů, disponuje nízkou nákladovou hranou a pravidelným půdorysem. Opěradla zadních sedadel se sklápějí do roviny (vznikne pak objem 1500 litrů) a to včetně krycí rolety, což výrazně usnadňuje práci. Importér vybavil testovaný exemplář elektrickým otevíráním pátých dveří. Komfort se tím samozřejmě zvyšuje, příplatek skoro 10.000 korun bychom však raději použili na něco jiného.

Jízda: Laťka je stále vysoko

V oblasti jízdních vlastností patří Mercedes-Benz C na špičku třídy. Největší chválu si zaslouží podvozek, který se podařilo konstruktérům skvěle naladit. Přestože se kombi nenaklání ani nepohupuje, dokáže výborně držet zvolený směr a filtrovat i větší příčné nerovnosti. Velký podíl na tom mají standardně dodávané tlumiče Agility Control, které mechanicky mění svou charakteristiku. Vůz dokáže pokrýt široké spektrum nástrah našich silnic, zároveň ale nedělá ústupky v situacích, kdy je potřebná tvrdší opora. „Céčko“ na limitu nezapře nedotáčivost, díky přesnému řízení však máte dostatečný přehled o práci předních kol a můžete včas zasáhnout. Co se nepodaří vykrýt řidiči, zařídí citlivě nastavený stabilizační systém.

Akcelerace není kvůli pohonu všech kol a sedmistupňové převodovce žádné drama, ale o to nakonec ani nešlo. Rozjezdy jsou plynulé, převodovka, ač nedisponuje dvěma spojkami, reaguje na povely pedálu plynu hbitě a rychlost stoupá tak nějak nevtíravě. Při dálničních přesunech jsme ocenili ticho na palubě, které narušoval pouze valivý hluk od zimních pneumatik a proudění větru kolem vnějších zpětných zrcátek. V městském cyklu si vůz řekne o 8 l na 100 km (také díky standardně dodávanému systému Stop/Start), kombinovaný provoz umí spotřebu stlačit i pod šest litrů.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

To nejlepší na závěr

Současná generace Mercedes-Benzu C má sice před koncem životního cyklu, to však neznamená, že patří do starého železa. Testovaná verze s turbodieselem 220 CDI, pohonem všech kol 4Matic a automatickou převodovkou je z našeho pohledu nejlepší alternativou z hlediska dynamiky, provozních nákladů a jízdních vlastností. Stálý pohon 4x4 sice vozu ubírá na hravosti, jeho účinky však poznáte v každé rychleji projeté zatáčce.

Je pravda, že vůz v některých ohledech své roky nezapře, stále však ve své třídě patří na špičku. Posádku hýčká kvalitními použitými materiály, perfektním dílenským zpracováním, akustickou pohodou nebo třeba třízónovou klimatizací. Ceny některých příplatků sice dokážou výslednou cifru dost nadsadit, za kvalitu se ale zkrátka platí.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 828.850 Kč (C 180 / 115 kW)
Základ s testovaným motorem 1.058.750 Kč (C 220 CDI / 125 kW
Testovaný vůz s výbavou 1.268.770 Kč (C 220 CDI / 125 kW)

Plusy

  • Majestátní design i po letech
  • Kvalita zpracování interiéru
  • Úsporný a kultivovaný naftový motor
  • Komfortně laděná automatická převodovka
  • Patřičně velký jízdní komfort
  • Přístup do zavazadlového prostoru

Minusy

  • Vyšší ceny příplatků
  • Místo vzadu v podélném směru
  • Úhel otevírání zadních dveří
  • Zastaralá grafika multimediálního systému

Foto: Michael Kolář

Jan Mička
Diskuze (79)
Mercedes-Benz C 220 CDI 4Matic
Cena základní sestavy 1 058 750 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, Isofix, dešťový senzor, tempomat s omezovačem rychlosti, filtr pevných částic, audio s CD, USB a bluetooth, aktivní bixenonové světlomety, Agility Control, ozdobné výplně interiéru, sada Automatik, parkovací asistent, samostmívací zpětná zrcátka, kožený potah volantu a voliče řazení a další. Kč
Cena testované sestavy 1 265 770 Kč
Výbava testované sestavy Sada komfortních funkcí pro zrcátka (+ 11.088,-), přední sedadla odvětrávaná a vyhřívaná (+ 19.026,-), klimatizace Thermotronik (+ 14.868,-), adaptivní asistent dálkových světel (+ 2.520,-), zadní tónovaná skla (+ 9.324,-), elektricky ovládané víko zavazadelníku (+ 9.828,-), paket Elegance (+45.180,-), metalický lak (+ 19.656,-), kožené čalounění (+41 328,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.8 / 5.5
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 1500
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1735 / 540
Rozměr pneu: 225/45 R17
Mercedes-Benz C 220 CDI 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4606
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 935
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 12. 2013 20:15
Re: 4MATIC
Jo,to svoji roli hrát mohlo. :-) Nicméně, nic to podle mých informací nemění na tom, že xDrive je převážně zadokolka.
8. 12. 2013 12:10
Re: Celaskon
Však tohle je ale (severo)západní dialekt, ne? :-)
Avatar - wakantanka
8. 12. 2013 09:20
Re: Tak určitě...
Ono celkovo porovnávať Octu s C-čkom, je akosi mimo mísu. To chce človek porovnávať dva neporovnateľné svety. Kvalitou spracovania, materiálmi, komfortom a aj jazdou strčí hociakú Octu do vrecka aj C-klasse minulej generácie. Jasne za 4 litre Medved jazdiť nebude ani neodvezie toľko litrov v kufri >:D Proste kto si kupuje Medveďa nad Oktávkou ani Passatom alebo Mondeom určite premýšľať ani nebude. >:D Prémia má hold iný cveng a inú klientelu.
7. 12. 2013 20:55
Re: Tak určitě...
Novou c4 picasso. Z výroby čekají na něj 3 měsíc.
Avatar - Emel
7. 12. 2013 20:49
Re: Tak určitě...
Hm, to je ptákovina :-) . Bez vyzkoušení si netroufám říct jestli je to lepší nebo horší řešení, ale napsat to jako hlavní nevýhodu jakéhokoli auta trošku zavání "vlastní garáží".