TEST Mercedes-Benz C 250 CDI 4Matic – Hozená rukavice
Facelift Mercedesu třídy C jsme vyzkoušeli už v podobě nové karosářské verze kupé s motorem C 250 CDI. Jako další přichází na řadu kombi s naprosto stejnou pohonnou jednotkou (mezitím jsme ji zkoušeli i v S 250 CDI), avšak automatickou převodovkou a pohonem všech kol.
Stejný model prošel redakčním testem už na jaře, těsně před příchodem faceliftu na český trh. Proto se přímo nabízí srovnání zkoumat, co všechno facelift změnil.
mercedesbenz testy strednitrida
Změny na karoserii jsou patrné na první pohled, takto důkladný evoluční posun nebýval u Mercedesu při faceliftech zvykem. Výraznější tvary nárazníku podtrhují nové řešení předních světlometů, které dostaly zalomenou horní hranu ve stylu velkého kupé CL. Společně s tím se ve světlech zabydlel pás diod ve tvaru písmene C, což poukazuje na přítomnost nové světelné techniky.
Za novou generaci Intelligent Light systému je potřeba připlácet, výsledek ale dává příplatku smysl. Adaptivní dálková světla jakoby četla řidiči myšlenky, jízda v hustém dešti zase dokazuje, že s moderními světly není potřeba oddělených mlhových světel. Výsledek završují světla pro statické přisvěcení do zatáček.
Další úpravy jsou spíš kosmetického charakteru. Například nový zadní nárazník odhalí jen podrobnější zkoumání, stejně jako některé z nových vzorů litých kol. To ale není náš případ – testovaný vůz má příplatková 18palcová AMG kola se sedmi tenkými paprsky. Pro příznivce původního designu ale zůstává v nabídce i tradiční AMG vzor s pěti zdvojenými paprsky.
mercedesbenz testy strednitrida Interiér se změnil snad ještě víc. Volant má sportovnější design a s kovovým dekorem působí hodnotnějším dojmem. Přístrojový štít přešel od černobílého provedení k černým znakům na šedém pozadí a barevnému displeji palubního počítače. Dojem značně vylepšuje nový font s hladkými okraji.
Snad každý si všimne, že se displej navigace nyní nachází pevně umístěný pod protaženou přístrojovou kapličkou. Mercedes toto řešení vyměnil za výsuvný displej, tím jde tak trochu proti aktuálním trendům. Výsledek je ale v praxi bez problémů fungující a s ním spojené změny na palubní desce jsou jen pozitivní. Před spolujezdcem se objevil pás dekoru, lesklý povrch naopak zmizel z panelu klimatizace a zabydlel se na řádku tlačítek pod moderním panelem rádia.
Sečteno podtrženo – ačkoliv před sebou máme obecně vzato stejný vůz, první dojem je u faceliftu výrazně lepší. Celkovému působení interiéru ale také značně pomáhá (bez příplatku nabízený) černý strop a dvoubarevné provedení interiéru.
Tento facelift ale nemá být jen o ladění vzhledu. Mercedes slibuje 2000 nových dílů a mnoho inovací v technice, a to by se mělo projevit. Jak je tomu ve skutečnosti?
Největším novým celkem je automatická převodovka 7G-Tronic Plus. Konkrétně u modelu C 250 CDI 4Matic se jedná jen o inovací dílčí – jako jediný čtyřválec měl sedmistupňový automat už před faceliftem, zatímco ostatní varianty spolupracovaly s pětistupňovým (aktuální verze 4Maticu z podstaty své konstrukce jinou než sedmistupňovou automatickou převodovku neumožňuje).
mercedesbenz testy strednitrida
Testovaný vůz sice neměl start-stop (ten bude v třídě C dostupný pro 4Matic až v závěru letošního roku, jinak je standardem už nyní), hlavní přednost nové převodovky je ale beztak jinde. Zrychlilo se řazení, zlepšila kultura rozjezdů a převodovka si je o poznání jistější s volbou správného převodu.
Už před faceliftem uměl automat plně využívat potenciál motoru – vytáčet jej při akceleraci a tlačit do nízkých otáček při klidné jízdě. Podle automobilky došlo k dalšímu zlepšení. Nemáme důvod nevěřit, v této oblasti ale už velký posun učinit nelze.
Nezměnilo se naopak zpřevodování. Při 130 km/h motor točí stále stejných 2050 min-1, přitom spotřebovává 6,9 l/100 km. Zlepšení o 4 decilitry proti jarnímu testu připadá na zvýšení účinnosti převodovky a zčásti také na letní obutí (v březnu jsme jezdili ještě na zimních pneumatikách).
Spotřeba ve městě se pohybuje kolem osmi litrů, mimo město se dá dostat k šesti (při konstantních 100 km/h má motor 1600 min-1 a spotřeba paliva se ustálí na 6,1 l/100 km). V intravilánu to půjde se start-stopem jistě úsporněji, ve volné krajině znamená stálý pohon všech kol, široké pneumatiky a pohotovostní hmotnost 1735 kg velké ztráty, které značně komplikují proklamované prolomení pětilitrové hranice.
Motor C 250 CDI (typ OM651) je v nabídce teprve dva roky, a tak je na zásadní inovace zbytečně brzy – zvlášť když disponuje moderní technikou vstřikování s piezo-vstřikovači a jeho špičkové parametry (150 kW a 500 Nm) konkurence u čtyřválcových motorů teprve dohání.
mercedesbenz testy strednitrida
Přesto se výrazně zlepšilo utlumení agregátu. Do interiéru se nepřenáší prakticky žádné vibrace a zvuk motoru je uvnitř na volnoběh i za jízdy utlumen na naprosto nerušivou hladinu. Tím zmizela hlavní slabina čtyřválcového Mercedesu.
Zátah je fenomenální. Díky dvoustupňovému přeplňování si motor nechá líbit velmi nízké otáčky i téměř benzinové vytáčení. Kromě toho je pohyb ručičky po otáčkoměru navzdory dlouhozdvihovému charakteru na turbodiesel velmi rychlý.
Mimořádné uznání si Mercedes zaslouží i za podvozek. Tlumiče Agility Control mechanickou cestou upravují svoji charakteristiku. Ačkoliv se koncepčně nejedná o nijak mimořádný prvek, v praxi to funguje na výbornou. Komfort i ovladatelnost jsou na špičce třídy – kombi se nepohupuje ani nijak výrazně nenaklání, přitom dokáže překonávat s naprostým nadhledem i kočičí hlavy a dotlumovat velké nerovnosti. Výsledek při stavu českých silnic překonává i vzduchový podvozek Airmatic z vyšších tříd.
mercedesbenz testy strednitrida Specifikem daného modelu je pohon všech kol 4Matic. Po faceliftu je dostupný jen s dieselovými motory – kromě C 250 CDI také se šestiválcem C 300 CDI (170 kW, 510 Nm, dražší o 130 tisíc Kč).
500 Nm na zadních kolech dokáže s autem vykonat i nečekané pohyby, rozložení mezi nápravy 45:55 ale v případě čtyřkolky zajišťuje takřka perfektní trakci. Síla systému 4Matic spočívá v tom, že své působení nedává řidiči nijak hmatatelně pocítit. Za běžných okolností bychom vlastně v létě k práci pohonu všech kol neměli žádné komentáře.
Letošní léto ale občas nadělí pořádnou průtrž mračen a my jsme měli to „štěstí“. Díky hustému dešti a místy stojící vodě na silnici jsme se přesvědčili, že 4Matic dodává Céčku nevídaný příděl stability. Řidič si může dovolit dané okolnosti prakticky ignorovat, auto jede bez zásahů stabilizačního systému i bez bočních pohybů – téměř jako na suchu. Voda na silnici se projevuje jen nevyhnutelným zadrhnutím při vjetí do louže.
Velkých ústupků v ovladatelnosti za ideálních podmínek se ale není třeba obávat. Třída C sice s pohonem všech kol přichází o hravost (ale stojí o to vůbec někdo?), zároveň si ale udržuje precizní ovladatelnost. Ačkoliv je cítit zvýšený sklon k nedotáčivosti, ke smyku ve skutečnosti nedojde – elektronika dokáže této situaci zabránit bez zásahů řidiče nebo následného přibrzďování pomocí ESP.
mercedesbenz testy strednitrida
Hledat negativa je u třídy C obtížný úděl. Cena není zrovna lidová, dieselová čtyřkolka ale má pod sebou v modelové hierarchii čtyři další vznětové varianty. Výsledná suma navíc umí poměrně snadno vyskočit o další desítky a stovky tisíc. Ve skutečnosti je ale v roce 2011 už základní výbava Mercedesu přiměřeně obsáhlá. U příležitosti výročí prvního Benzova automobilu navíc české zastoupení dodává navigační systém zdarma a za zvýhodněných podmínek paket 125! let inovací (plná bezpečnostní výbava a verze Avantgarde v součtu se 40% slevou).
První cena vozu | 787.200,- Kč (C 180 CDI sedan) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 957.600,- Kč (C 250 CDI sedan) |
Základní cena testovaného vozu | 1.083.600,- Kč (C 250 CDI 4Matic kombi) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.368.334,- Kč (C 250 CDI 4Matic kombi) |
Plusy
- Výkonný motor s mohutným točivým momentem v nízkých otáčkách
- Dobré sladění motoru, automatické převodovky a pohonu všech kol
- Rychlé ale současně komfortní rozjezdy
- Spolehlivý přenos točivého momentu
- Velmi dobrá jízdní dynamika a stabilita v zatáčkách
- Přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou
- Komfortní tlumení nerovností
- Bohatá standardní výbava
- Funkce Hold aktivovaná brzdovým pedálem
Minusy
- Omezená nabídka motorů s 4Maticem
- Vysoké ceny za příplatky
- Méně místa vzadu v podélném směru
- Malý úhel otevření zadních dveří
- Velký průměr volantu