Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C 220 CDI – Nejúspornější s hvězdou

Diskuze (98)
Palivo teče do válců jen po kapkách: 2,2litrové biturbo umí být stejně úsporné jako dieselová šestnáctistovka!

Mercedes třídy C nabízí hned čtveřici dieselových čtyřválců od 88 do 150 kW a druhý nejvyšší model C 220 CDI s manuální převodovkou je z nich nejúspornější. Všechny verze totiž vykazují kombinovanou spotřebu 4,8 l/100 km, tato jediná se pyšní hodnotou 4,4 l/100 km. Zázraky, ani černou magii za tím nehledejte, vysvětlení má ryze technický základ a je velmi prosté.

Podstata spočívá v těžším stálém převodu. Rozdíl činí 10 % – jinými slovy C 220 CDI má při shodné rychlosti o 10 % nižší otáčky než všechny ostatní čtyřválce. Volba automobilky padla právě na toto provedení, které je z hlediska výkonu, rychlosti a ceny zřejmě nejracionálnější motorizací pro třídu C. Co ovšem svědčí normovaným měřením, nemusí být nutně přínosné v praxi. Podívali jsme se proto technickým trikům na zoubek.

Nejdřív ale trochu zeširoka: čtyřválec se 125 kW a 400 Nm, kterých dosahuje z objemu 2,15 litru, náleží do konstrukční řady OM651. To znamená, že jde o úplně jiné železo, než jaké jsme testovali na začátku kariéry této generace (TEST Mercedes-Benz C 220 CDI – Zpátky ve hře). Zatím jsme měli tu čest jen s jeho nejsilnější inkarnací C 250 CDI a jednou také s jednoturbovou variantou C 200 CDI, to ale ještě před faceliftem. Inu v široké nabídce Mercedesu je vždy co objevovat…

 

Čtyřválec ze Stuttgartu dosahuje fantastických parametrů už v základním provedení a slabší biturbo na tom není jinak. I když špičkové hodnoty 125 kW a 400 Nm dnes už příliš neoslní, přesto se tento agregát vymyká konkurenci. Maxima točivého momentu totiž dosahuje ve velmi nízkých 1400 min-1. Hodnota 400 Nm se dále drží až do 2800 min-1, aby posléze od 3000 min-1 do omezovače motor podával nejvyšší výkon.

Na dnešní dobu celkem neobvyklou volbu představuje manuální převodovka. Ale právě ona je stále nejspolehlivější cestou k nízké spotřebě paliva – a ta je v případě C 220 CDI jedním z nejdůležitějších parametrů.

 

Český zákazník na 117 g CO2 zatím neslyší, resp. slyšet nemusí. Jsou ale země, kde na udávané hodnotě skleníkových emisí závisí administrativní, někdy až astronomické náklady spojené s pořízením auta. A také jsou automobilky, které si dávají záležet na sblížením normované spotřeby s reálným provozem. Mercedes třídy C je právě průnikem obou přístupů.

Délka převodů dosahuje extrémních hodnot. Mercedes ale dokázal nalézt hranici, kdy má toto řešení hmatatelné výsledky a přitom neohrožuje použitelnost motoru v běžném provozu. Řidič se navíc může spolehnout na silný zátah motoru už od nejnižších otáček. Při plynulé jízdě proto plně postačuje pásmo 1000 až 2000 min-1, přičemž ručička otáčkoměru může být častěji blíž jedničce než dvojce. Vytáčet motor nad dva tisíce je potřeba jen při předjíždění a kvůli zpřevodování v rychlostech nad 130 km/h.

 

Obvyklé měření spotřeby ukázalo v rychlosti 100 km/h hodnotu 3,7 l/100 km (otáčky motoru 1550 min-1) a při 130 km/h 4,8 l/100 km (otáčky 2050 min-1). Reálný provoz skončil na obvyklé mimoměstské trase s 4,1 l/100 km na palubním počítači. Ve městě se nám podařilo s využíváním systému start-stop a důsledné jízdě v nízkých otáčkách dosáhnout 5,0 l/100 km.

To jsou lepší čísla, než jakých dosahuje už tak velmi úsporný Superb GreenLine 1,6 TDI. Mladoboleslavský eko-sedan dokázal být úspornější jen mimo město.

C 220 CDI je přitom přeborníkem i při větší zátěži. Udržet se při dynamičtější jízdě mezi 5 a 6 l/100 km není nejmenší problém. Jedinou podmínkou je vyvarovat se zbytečného vytáčení motoru.

 

Při výběru příplatkové výbavy se tentokrát Mercedes držel pěkně zkrátka. Akční model AMG Style zvyšuje cenu vozu o 103 tisíc korun, za které ale dostanete kompletní AMG paket, vynikající adaptivní bi-xenonové světlomety Intelligent Light System, multifunkční volant a přídavkem 18palcová litá kola AMG v novém sedmipaprskovém designu.

Testovaný vůz ale zůstal u klasických 17palcových AMG kol s pěti zdvojenými paprsky, která jsou bezplatnou alternativou. Se sportovním designem AMG nárazníků to autu velmi sluší a sportovní sedadla kombinují komfort s dobrým bočním vedením. Samozřejmou součástí paketu je ale i snížený sportovní podvozek.

 

No a s tímto vybavením Céčko brousí ve vodách M paketových BMW. Sedan je hodně tvrdý, výborně sedí na silnici a s pomocí sportovního parametrického řízení předvádí precizní reakce a nadprůměrnou zpětnou vazbu od předních kol.

Jenže, opravdový cestovní komfort od tohoto auta čekat nemůžete. S AMG paketem je třída C i na českých dálnicích stále pohodlná, rozdíly se nejvíc projeví v nižších rychlostech, třeba při jízdě po rozbitých ulicích.

Na to je potřeba myslet při specifikaci auta, Mercedes totiž umí nabídnout i jiná řešení. Dříve testované kombi C 250 CDI 4Matic s mírně přitvrzeným podvozkem ve verzi Avantgarde bylo navzdory 18palcovým AMG kolům znatelně pohodlnější, hlavně ve městě. Sportovně orientovaní řidiči budou u Avantgarde argumentovat, že je podvozek přece jen o kousek poddajnější a více kompromisní, většině majitelů by měl ale víc než AMG vyhovovat právě podvozek Avantgarde.

 

A tak říkáme Mercedesu C 220 CDI ano, nebo ne? Ať už budeme uvažovat akční model AMG Style, nebo provedení Avantgarde, za cenu mírně převyšující milion korun před námi stojí velmi kvalitní vůz. Extrémně úsporný, dynamicky nadaný reprezentativní sedan střední třídy. Rozsah výbavy se sice nevyrovná stejně drahým mainstreamovým konkurentům, rozumným pohledem je ale standardní výbava dnešní třídy C postačující. Prémiový segment nikdy nenabízel víc než dnes.

První cena vozu 787.200,- Kč (C 180 CDI/88 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 879.600,- Kč (C 220 CDI/125 kW)
Základní cena testovaného vozu 982.800,- Kč (C 220 CDI/125 kW AMG Style)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.077.471,- Kč (C 220 CDI/125 kW AMG Style)

Plusy

  • Výkonný motor s mohutným točivým momentem v nízkých otáčkách
  • Vynikající spotřeba při úsporné i běžné jízdě
  • Velmi dobrá jízdní dynamika a stabilita v zatáčkách
  • Přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou
  • Přiměřená standardní výbava
  • Funkce Hold aktivovaná brzdovým pedálem

Minusy

  • Vysoké ceny za luxusní příplatky
  • Na české cesty je sportovní AMG podvozek zbytečně tvrdý
  • Méně místa vzadu v podélném směru
  • Malý úhel otevření zadních dveří
  • Velký průměr volantu
Diskuze (98)
Mercedes-Benz C 220 CDI
Cena základní sestavy 982 800 Kč
Výbava základní sestavy Multimediální systém a navigace Comand APS (v testovaném autě nahrazeno navigací Becker), Agility Control – řízení s bezpečnostním sloupkem, 6stupňová převodovka, podvozek se selektivními tlumiči, čelní airbagy, boční airbagy řidiče a spolujezdce, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy řidiče, spolujezdce a cestující na zadních sedadlech čalounění látka Brighton, dvouzónová klimatizace Thermatic, elektrické ovládání oken 4x, funkce ECO Start-Stop, ukazatel servisních intervalů Assyst, Adaptive Brake s funkcí HOLD, centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, s automatickým zamknutím při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě, čiré směrovky ve vnějších zrcátkách, elektronický program stability (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), indikace poklesu tlaku v pneu, koncová světla LED, sada na opravu pneu Tirefit s elektrickým kompresorem, stěrače s dešťovým senzorem, světelný senzor, vnější zrcátka vyhřívaná a el.ovládaná.<br> Rozšířená sériová výbava pro C 220 CDI: alu disky 4 ks, 7loukoťové R16, ocelová leštěná koncovka výfuku.<br> Rozšiřující výbava AMG Style: adaptivní bi-xenonové světlomety Intelligent Light System, Sportovní sada AMG: sportovní sedadla vpředu, čalounění látka/umělá kůže Artico černá, střední loketní opěrka s dvojitým držákem nápojů a přihrádkou vzadu, 3ramenný volant obšitý kůží Nappa, řadící páka s hliníkovou koncovkou a koženou manžetou, sportovní pedály z kartáčované ušlechtilé oceli s protiskluzovou úpravou, černé čalounění stropu, koberečky černé s AMG logem, AMG spoilery přední boční prahové a zadní, alu disky 17“ AMG, brzdové kotouče vpředu děrované, LED světla pro denní svícení, mřížka s kosočtverci pro výstup chladícího vzduchu, sportovní parametrické řízení, sportovní podvozek s nižší světlostí. Kč
Cena testované sestavy 1 077 471 Kč
Výbava testované sestavy Sada asistentů jízdy v pruhu (+21.780,-), parkovací asistent (+20.328,-), vyhřívaná sedadla (+9.293,-), lak Bílá Diamant Bright metalíza (+43.270,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 3.7 / 4.4
Emise CO2: 117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 475 / 0
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 440
Rozměr pneu: 225/45 R17, 255/40 R17
Mercedes-Benz C 220 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4591
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 2. 2012 20:38
Re: Benz a malá spotřeba
Tak pridam par praktickych skusenosti. Mam 220 CDI, kupoval som nove, nema este ani rok. Neni to ten najnovsi model co je v recenzii kazdopadne spotreba je super, do 6 litrov. Preco diesel? Lebo 60 tis km rocne, dlhe trasy. Neznamena predsa, ze ked si kupujem MB, ze rovnaku sumu ako za auto pustim von vyfukom. Pre mna je auto vyrobny prostriedok, MB koli bezpecnosti, prevadzkovym nakladom a komfortu. C-cko mi velkostne vyhovuje (mam 170 cm) a nebudem tu tvrdit, ze na ucte som mal na AMG, nemal, preto nemam ani E-cko, kazdopadne ako predchadzajuci majitel par oplov si dovolim tvrdit, ze je to lepsia volba ako insignia aj ked ta je podstatne lacnejsia (nakup). Auto je jedna z najhorsich investicii a ked clovek podnika musi uprednostnit blaho firmy a zamestanncov pred osobnymi rozmarmi, hawk :-!
Avatar - WinDiesel
5. 2. 2012 10:55
Re: Škoda, že se nědělá 4x4
Ústa GTIho - to jsou ta správná čísla, tedy alespoň pro mne. Mercedes první, poráží BMW, dvojnásobné prodeje než Audi .......... je to beru.
Že by ti Američané přece jen měli špetku rozumu? >:D >:D >:D

Tak teď ještě rychle nové Áčko, BLK, MLko už boduje, Béčko už boduje, Céčko dobrý. A jde se do útoku. >:D Teď se bojte, ledvinky a kruhy, hvězda Vás už brzo pobije. :-)
Avatar - white label
5. 2. 2012 10:09
Re: Škoda, že se nědělá 4x4
Opět jsi nám pohotově a pilně dokázal, že jsi jen "maloamerický" prosťáček... :*) >:-[]
Avatar - WinDiesel
5. 2. 2012 09:35
Re: Škoda, že se nědělá 4x4
Nějak Ti jdou ty ameriky do pekel i v Americe, hochu.

Tady je žebříček prodejů luxusních brandů za leden:

Lednové 2012 výsledky (prodej) Mercedesů a BMW v USA:
01 - 20.306 jednotek Mercedes, nárůst 20%, hlavně díky třídě C
02 - 16.405 jednotek BMW, nárůst 3,1%
03 - 12.274 jednotek Lexus - 12.274, pokles 4,6%
04 - 9.354 jednotek Audi, růst 20%
05 - 8.924 jednotek Cadillac, pokles 29%
06 - 8.381 jednotek, Acura, nárůst 5,3%
07 - 6.796 jednotek Infiniti, pokles 8,2%
08 - 5.121 jednotek Lincoln, pokles 7,9%
09 - 3.205 jednotek Land Rover (Range Rover), nárůst 41%
10 - 2.550 jednotek Porsche, nárůst 6,3%
Avatar - WinDiesel
5. 2. 2012 09:33
Re: Nádhera
Řada lidí na to má stejný názor, například:

Lednové 2012 výsledky (prodej) Mercedesů a BMW v USA:

01 - 20.306 jednotek Mercedes, nárůst 20%, hlavně díky třídě C
02 - 16.405 jednotek BMW, nárůst 3,1%
03 - 12.274 jednotek Lexus - 12.274, pokles 4,6%
04 - 9.354 jednotek Audi, růst 20%
05 - 8.924 jednotek Cadillac, pokles 29%
06 - 8.381 jednotek Acura, nárůst 5,3%
07 - 6.796 jednotek Infiniti, pokles 8,2%
08 - 5.121 jednotek Lincoln, pokles 7,9%
09 - 3.205 jednotek Land Rover (Range Rover), nárůst 41%
10 - 2.550 jednotek Porsche, nárůst 6,3%