TEST Mercedes-Benz C 250 CDI Coupé - Velká hvězda
Z německých Brém dorazilo k redakčnímu testu šarmantní kupé řady C. Techniku sdílí s kupé třídy E, oproti němu je však o 108 milimetrů kratší a na rozdíl od něho cílí spíše na mladší řidiče, kterým nabídne sportovnější svezení. Tedy přímý konkurent pro BMW řady 3 Coupé.
To rozhodně není lehká úloha a proto jsme byli zvědaví, jak ji Mercedes zvládne.
Kam se poděly dva válce?
Motorová paleta vypadá na Mercedes nezvykle fádně, v nabídce jsou dva vznětové čtyřválce, dva zážehové čtyřválce, jediný benzinový atmosférický šestiválec a na samém vrcholu sedí jako hrdý lev na svém pahorku vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru spojený s verzí C 63 AMG.
Čtyřválců se vzhledem k jejich moderní technice i parametrům netřeba obávat, na absenci vznětového šestiválce si však zákazníci budou muset zvyknout. Zatímco u sedanu jej jako 300 a 350 CDI (170 resp. 195 kW) zakoupit můžete, u C Coupé je nejsilnějším dostupným vznětovým motorem dnes testovaná verze 250 CDI, tedy dvojitě přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,1 litru s výkonem 150 kW.
Ptáte se proč? Evidentně bylo potřeba rozparcelovat trh tak, aby si obě příbuzná kupé nekonkurovala, a tak zatímco E Coupé dostala vznětové šestiválcové agregáty (tedy cílí řekněme na vyzrálejší manažery), C Coupé se může pyšnit vrcholnou verzí z dílen AMG kterou zase nebude mít E Coupé a tím si zvyšuje image u sportovněji založené klienty. To zní jako férový obchod.
Zvláště, když je nejsilnější čtyřválec opravdu povedený. Jednotka na volnoběh neslyšně pobrukuje, po nastartování a chvilkovém nýtování se během několika málo desítek sekund utiší a do kabiny tak žádné výrazné rušivé vlivy nepronikají. Až máme pocit, že se tam v předu přeci jen šest pístů pohybuje.
mercedesbenz testy strednitrida kupe
Vyšší otáčky čtyřválec usvědčí, lehce hrubší chod však vzhledem k charakteru vozu není rušivým elementem. Možná právě naopak, oproti sametovým šestiválcům je zemitější, avšak příjemně jiskrný zvuk čtyřválce zajímavou alternativou. Tedy pardon, v tomto případě vlastně nutností...
Rychle a za málo!
Z uživatelského hlediska je dvakrát přeplňovaný čtyřválec jednoznačně trefa. Zátahem přes celé spektru otáček se šestiválcům téměř vyrovná, přičemž si zachovává naprosto výbornou spotřebu paliva.
Nejvyšší točivý moment 500 Nm je dostupný již od 1.600 min-1 do 1.800 min-1 přičemž maximum výkonu (150 kW) je posazeno na 4.200 min-1.
V praxi je tedy téměř jedno, v jakých otáčkách právě motor pracuje, sešlápnutí plynového pedálu rovná se příjemné, téměř okamžité zatlačení do sedačky a zrychlování vozu vpřed. Příliv síly zastaví až omezovač umístěný na pěti tisících, žádné vadnutí, žádné neurozené akustické manýry, jen se zkrátka o něco zvýší hluk pronikající k pasažérům z motorového prostoru.
mercedesbenz testy strednitrida kupe Ve spojení se šestistupňovým manuálem je čtyřválec opravdu střídmým jedlíkem, celý test jsme absolvovali se spotřebou 6,4 l/100 km. Při stokilometrové rychlosti točí agregát na šestku 1.700 min-1 (pohybujete se tedy v pásmu maximálního točivého momentu) a spotřeba paliva se ustálí na velmi dobrých 4,2 litrech nafty na 100 km. Zrychlení na 130 znamená nárůst spotřeby na 6,2 litru, otáčky poskočí na 2.300 min-1.
Interiér číslo 1
Testovaný vůz se uvnitř mohl pochlubit speciálním provedením Edition1 s bohatší výbavou, zahrnující mimo jiné příjemně se držící dvoubarevný volant Performance, ozdobné výplně v barvě „porzellan“ či černá perforovaná sedadla s kontrastním prošíváním. Interiér je vskutku stylový, kombinace černé a porcelánové na živo působí opravdu dobře.
Prostoru je taktéž dostatek, v tomto ohledu těží C Coupé ze shodné platformy s E Coupé. Rozchod stejný jako u kupé BMW řady 3 zaručuje relativní dostatek pohodlí i na zadních sedadlech, přesto bychom delší cestování ve druhé řadě dvoudveřového kupé spíše nedoporučili – svažující se střecha ubírá cenné centimetry a ani šířkou zadní řada sedadel nevyniká, byť ve dvou to nikomu předpokládáme vadit nebude.
Celkově je interiér na první pohled podobný většímu éčku, při delším pohledu však začnete odhalovat řadu detailů až zjistíte, že interiéry jsou opravdu zcela odlišné, respektují jen základní designová řešení.
Oproti kupé třídy E sice menší bratříček přišel o bezrámová okna, z funkčního hlediska je to ale možná spíše dobře. Přes masivní těsnění kolem oken do interiéru v podstatě nepronikají šelesty a to ani ve vysokých dálničních rychlostech.
mercedesbenz testy strednitrida kupe Chyběl nám systém na podávání bezpečnostního pásu po zavření dveří, přeci jen je nutné se pro něj dozadu natáhnout relativně daleko. Hodně se nám zamlouvala velikost, rozložení i povrch pedálů, které se nesmýkaly ani s mokrými podrážkami. Parkovací brzda je stále ovládána malým pedálem umístěným vlevo, odbrzdění pak provádíte plastovým madlem táhla na levé straně vlevo pod volantem.
Jízda
Asi největší překvapení. Opravdu jsme nečekali, že kupé třídy C bude mít tak výborně sportovně naladěný podvozek, který nejenže na okreskách neztrácí jistotu, ale naopak vás o svých kvalitách přesvědčuje s každou zatáčkou a každým ujetým kilometrem čím dál tím více.
Podvozek kupé je o stupeň tvrdší než v sedanu, což v podstatě znamená, že se standardní naladění podobá AMG paketu u sedanu třídy C a C Coupé s AMG paketem jde ještě o krok dál do sportovna. Kupé v takové provedení je sice už docela tvrdé, díky dvojitým tlumičům Agility Control ale stále dokáže dobře pracovat i na nerovnostech. A právě tato rozumná sportovnost se nám moc líbí!
mercedesbenz testy strednitrida kupe
Díry v asfaltu sice slyšíte a většinou i cítíte, podvozek se však snaží výraznější nerovnosti vyžehlit a nedovolit velkým rázům proniknout až k vašim zádům. A to se mu daří.
Srovnání s BMW kupé řady 3? Na zásadní verdikt je bez obou konkurentů stojících vedle sebe brzo, nám se však více líbí Mercedes. Pocitově lépe sedí na vozovce a díky lehoučkému motoru vpředu je nedotáčivost téměř nepoznaným jevem. Zkrátka, kam volantem otočíte, tam Mercedes jede.
Líbí se nám i elektrický posilovač řízení. Díky vynikajícímu odladění se ale přesností a zpětnou vazbou v téměř vyrovná hydraulickým řešením. Ano, takto doladěné inovace (samozřejmě, že pod vlajkou snižování normované spotřeby) schvalujeme! Evropští komisaři i řidič si tak přijde na své.
Slabším článkem jsou brzdy, které nemají příliš přesvědčivý nástup a ani brzdný účinek není takový, jaký bychom si ke kvalitám podvozku představovali. Nebo že bychom byli zmlsaní kvalitami podvozku? Možná...
Zajímavým jevem v testovacích Mercedesech je manuální převodovka, obvykle jsme u této značky zvyklí na automat. Ale i Mercedes umí vyrobit velmi dobrou manuální převodovku, což dokazuje i v tomto případě. Agregát je se svými 500 Nm vhodným kandidátem spíše pro automat, s manuálem je však vůz najednou pocitově mnohem sportovnější. Řadička se po svých drahách pohybuje bez protestů, při rychlejší jízdě však můžete mít problém s přesností a ochotou jednotlivých stupňů zapadat jeden po druhém.
Závěr
Nový Mercedes třídy C Coupé se bezesporu povedl. Špičkově naladěný podvozek se skloubí s moderním silným agregátem a interiér ani exteriér nenechají nikoho na pochybách, že tento automobil je opravdu VELKÁ hvězda.
Příbuznost s větším kupé řady E jde menšímu bratrovi k pleti a vzhledem ke kvalitám motorizace 250 CDI snad ani tolik nevadí, že není možné objednat si jej se šestiválcovým dieselem. Těšme se na přímé srovnání s BMW řady 3 Coupé, bude to zajímavé. Trůn se třese!
mercedesbenz testy strednitrida kupe
TR>
První cena vozu | 854.400,- Kč (C 180 BE Coupé) |
První cena vozu s testovanou motorizací
TD> |
1.151.200,- Kč (C 250 CDI Coupé) |
Základní cena testovaného vozu | 1.151.200,- Kč (C 250 CDI Coupé) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků
TD> |
1.332.529,- Kč (C 250 CDI Coupé) |
Plusy
- Silný motor s nízkou spotřebou
- Pohodlná sedadla
- Podvozek a jízdní vlastnosti
- Řízení
- Odhlučnění interiéru
Minusy
- Horší výhled vzad
- Méně místa na zadních sedadlech v příčném směru
- Řazení méně vhodné na sportovní jízdu