Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid – Na půli cesty

Diskuze (30)
Mercedes-Benz nabízí hybridy už čtyři roky, k opravdové ofenzivě se ale teprve chystá. Prvním masovějším počinem je naftová třída E obohacená o elektromotor.

Auta s hybridním pohonem jezdí po světě již dobrých patnáct let, zatím vždycky ale využívaly zážehový motor. Jedinou výjimku představuje pohon HYbrid4 od Peugeotu a Citroënu a také koncepčně zcela odlišný Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid. Složitý název naznačuje jistou nadřazenost nad výchozím E 250 CDI (150 kW), ačkoliv jízdních výkonů šestiválcového E 300 BlueTec (170 kW) tento model nedosahuje. A na rozdíl od ostatních BlueTeců nemá hybrid ani katalyzátor SCR, ani nesplňuje emisní normu Euro 6.

Hlavní smysl existence tohoto hybridu je jasný: bodovat všude tam, kde jde o co nejnižší emise CO2. Hodnota 107 g/km je ve vyšší střední třídě jednoznačně nejnižší, této úrovně nedosahuje ani většina o třídu menších modelů. Mercedes si ovšem současně dal pozor, aby se hybrid příliš nelišil od běžného modelu. A tak je E 300 BlueTec Hybrid jenom trochu zvláštní verzí E 250 CDI s automatem. Vedle zázračně nízké spotřeby (4,1 l na 100 km ve všech měřících cyklech) vykazuje stejné parametry pro zrychlení a maximální rychlost.

mercedesbenz hybrid testy vyssistredni mercedesbenz hybrid testy vyssistredni  

Ze sedmistupňového automatu 7G-Tronic Plus se odporoučel měnič točivého momentu a jeho místo zaujal elektromotor s dvojicí spojek. Koncepčně podobné jsou konkurenční systémy od Audi, BMW nebo Infiniti, stuttgartská automobilka ale spoléhá na kompaktnější stavbu příslušenství. Méně dimenzovaný je už samotný elektromotor, který dává jenom 20 kW (ovšem až 250 N.m), ještě větší odtučňovací kúrou ovšem prošel akumulátor. Malý battery-pack o kapacitě pouhých 0,8 kWh se nachází v motorovém prostoru za pravým předním kolem. Ušetřilo se tak mnoho metrů vysokonapěťové kabeláže a baterie nijak neomezují zavazadlový prostor. Vliv na rozložení hmotnosti jistě nějaký je, hybrid váží 70 kilogramů navíc, nicméně turbodieselové šestiválce mají dalších 40 kg navrch.

Srovnání nejúspornějších hybridů a turbodieselů ve vyšší střední třídě
Modelvýkon
[kW]
spotřeba
[l/100 km]
emise CO2
[g/km]
rychlost
[km/h]
Mercedes-Benz E 300 BlueTec hybrid150+204,1107242
BMW 520d1354,5119234
Audi A6 2.0 TDI1304,9129228
Jaguar XF 2.2D1475,1135225
Lexus GS 450h254 (215 a 147)5,9137250
Audi A6 hybrid155+256,2145240
BMW ActiveHybrid 5225+406,4149250
Infiniti M35h225+507,0162250

S podobnou koncepcí Mercedes-Benz přišel již v roce 2009 u benzinového S 400 Hybrid (3,5 l V6/205 kW a 15kW elektromotor), tento model ale byl ještě takzvaným mild-hybridem. To dieselová hybridní třída E se již může směle označit za full-hybrid, protože je schopna pohybu i čistě s elektrickým pohonem. Jeho možnosti jsou ale vzhledem k poměru výkonu a hmotnosti limitované.

mercedesbenz hybrid testy vyssistredni mercedesbenz hybrid testy vyssistredni  

Zůstalo tiché proplouvání krajinou s vypnutým motorem – když plachtíte po rovině nebo z kopce, není potřeba, aby čtyřválec běžel a spaloval cenné palivo. Dále se elektřina krátkodobě uplatní při pružném zrychlování – místo podřazení si převodovka pomůže rychlým spuštěním elektromotoru, aby ulehčila turbodieselu rozběh z nízkých otáček. A samozřejmě se dá na elektromotor zvolna rozjet a udržovat městské tempo. Každopádně nízký výkon elektromotoru je největší slabinou celého systému, zatímco malá kapacita akumulátorů v praxi překvapivě žádné omezení nepředstavuje.

Všechny procesy řídí elektronika, režim nulových emisí nelze na rozdíl od konkurenčních hybridů aktivovat tlačítkem. O přítomnosti elektromotoru ale není pochyb, teploměr chladicí kapaliny ustoupil indikátoru dobíjení. Centrální displej zobrazuje stav nabití baterie a palubní počítač i multimediální systém dostaly navíc obrazovku „Tok energie“. Škoda, že se nezobrazuje počet kilometrů ujetých čistě na elektřinu, protože navzdory slabému elektromotoru umí E 300 BlueTec Hybrid urazit s vypnutým motorem souvisle i několik kilometrů.

mercedesbenz hybrid testy vyssistredni mercedesbenz hybrid testy vyssistredni  

Jenom díky tomu je možné (s trochou štěstí) dosáhnout udávané spotřeby – v našem případě na trase dlouhé 153 km s rychlostním průměrem 54 km/h. Dlouhodobý průměr ovšem dosáhl hodnoty 5,5 l na 100 km, protože spotřeba ve městě i na dálnici osciluje mezi pěti a šesti litry. Na tak velký sedan jsou to dobré výsledky, nicméně nejsou o nic lepší, než co by zvládlo i konvenční E 250 CDI…

Právě tím se podtrhuje problematická pozice E 300 BlueTec Hybrid. Jako demonstrace technických možností (společně s turbodiesely, benzinovými motory a CNG nabízí třída E hned čtyři druhy pohonu) je zajímavý, svezení s ním je příjemné a uklidňující, ekonomicky ale žádný smysl nedává. Příplatek proti E 250 CDI s automatem činí 76.012 Kč, takže o návratnosti investice v podmínkách českého daňového systému (bez penalizací za vysoké hodnoty CO2) nemá význam se zmiňovat.

Video se připravuje ...

mercedesbenz hybrid testy vyssistredni mercedesbenz hybrid testy vyssistredni  

Nejlevnější verze modelu992.200 Kč (E 220 CDI/125 kW Entry)
Základ s testovaným motorem1.281.390 Kč (E 300 BlueTec Hybrid/150+20 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.707.143 Kč (E 300 BlueTec Hybrid/150+20 kW)

Plusy

  • Hybridní ústrojí neomezuje zavazadlový prostor
  • Provedení interiéru, zpracování, dobrý výhled
  • Odhlučnění čtyřválce v nízkých otáčkách
  • Dojezd na jedno natankování přes 1000 km

Minusy

  • Nízký výkon elektromotoru
  • Příplatek proti E 250 CDI není vyvážen snížením spotřeby
  • Konkurenční hybridy (Lexus, Infiniti) jsou dynamičtější
  • Poměr cena/výkon ve srovnání s naftovým šestiválcem

Foto: Petr Homolka

Diskuze (30)
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Cena základní sestavy 1 281 390 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční, kyčelní a kolenní airbagy, automatická převodovka, tempomat, komfortní podvozek, litá 16” kola, elektricky nastavitelná přední sedadla, multifunkční volant potažený kůží Nappa, automatická dvouzónová klimatizace, pasivní diodové světlomety, ambientní osvětlení interiéru, dešťový senzor, autorádio Audio 20 s Bluetooth a USB a další. Kč
Cena testované sestavy 1 707 143 Kč
Výbava testované sestavy Linie Avantgarde – sportovní podvozek, kombinované čalounění, dřevěný dekor (58.545,-), litá 18” kola pro Avantgarde (+10.672,-), sada asistentů jízdy v pruzích (+22.869,-), aktivní parkovací asistent Parktronic (+22.259,-), sada komfortních funkcí zrcátek (+16.771,-), vyhřívaná a ventilovaná sedadla (+32.931,-), asistent dopravního značení (+8.995,-), multimediální systém Comand Online (+80.804,-), třízónová klimatizace Thermotronic (+21.954,-), asistent adaptivních dálkových světel (+3.049,-), LED Intelligent Light Systém (+44.213,-), metalický lak (+26.528,-), čalounění kůže Nappa (+67.692,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.1 / 4.1 / 4.1
Emise CO2: 107
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 0
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 585
Rozměr pneu: 245/40 R 18
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4879
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1474
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1598
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 9. 2013 23:54
Re: ZÁPORY AUTA PODLE VAVERKY
Klid. Již delší dobu pan VWeverka potvrzuje, že je pisatel - amatér, který do testů promítá především své dojmy, které si plete s pojmy. To už by člověka vzrušovat nemělo.
Avatar - Kjirka
17. 9. 2013 17:46
Re: Nadrz 59L ?
mám nádrž na 70 a vleze se mi tam 75. Spotřeba nějakých 6 litrů.
17. 9. 2013 15:50
Re: si děláte srandu ?
na klíčku, na většině dílech s jejich typovým označením (nejen kryt motoru)
17. 9. 2013 15:11
Re: ZÁPORY AUTA PODLE VAVERKY
Já jsem zde dlouho nebyl a zase dlouho nebudu, stránky jsou zajímavé svou rozmanitostí (okupují nej doménu, mají dobré příjmy z reklamy, můžou toho dost dělat), ale strašné úrovní novinářů, nevím proč se to nelepší, tak to je vždy, když nahoře sedí někdo kdo nesnese lepší lidi než je on sám a on sám za moc nestojí.
DÁLE ZDE JE BĚŽNÉ, ŽE ZA KRITIKU SE MAŽOU ÚČTY A BLOKUJE SE VSTUP DO DISKUSÍ KDE SE ČLOVĚK VYJÁDŘÍ KRITICKY. NAPŘÍKLAD MNĚ DO TÉTO DISKUSE UŽ NEJDOU VLKÁDAT PŘÍSPĚVKY, JEN EDITOVAT TENTO STARÝ (to skončí jakmile na příspěvek někdo odpoví).
PS: Je zarážející, že je MB Vaverkou záporně hodnocen s konkurencí i když má násobně lepší parametry než jediný srovnatelný vůz /objemově, cenově/ a to je:
Audi A6 hybrid, výkon, 155+25, spotřeba 6,2, emise 145, rychlost 240 a
Mercedes-Benz E 300 hybrid, výkon 150+20, spotřeba 4,1, emise 107, rychlost 242.
Ostatní modely v tabulce nejsou hybridy, nebo jejich kalsický motor má vyšší objem a počet válců než testovací vůz, nelze je proto srovnávat, tak jak učinil pan Vaverka.
Avatar - MarTin1
17. 9. 2013 14:37
Re: ZÁPORY AUTA PODLE VAVERKY
Přesně tak pane kolego..... co by holt ale tady čekal... já už to kritizuju delší dobu....