Test Auto.cz

Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid – Na půli cesty

16.9. 2013
Verdikt
 

Mercedes-Benz nabízí hybridy už čtyři roky, k opravdové ofenzivě se ale teprve chystá. Prvním masovějším počinem je naftová třída E obohacená o elektromotor.

Auta s hybridním pohonem jezdí po světě již dobrých patnáct let, zatím vždycky ale využívaly zážehový motor. Jedinou výjimku představuje pohon HYbrid4 od Peugeotu a Citroënu a také koncepčně zcela odlišný Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid. Složitý název naznačuje jistou nadřazenost nad výchozím E 250 CDI (150 kW), ačkoliv jízdních výkonů šestiválcového E 300 BlueTec (170 kW) tento model nedosahuje. A na rozdíl od ostatních BlueTeců nemá hybrid ani katalyzátor SCR, ani nesplňuje emisní normu Euro 6.

Hlavní smysl existence tohoto hybridu je jasný: bodovat všude tam, kde jde o co nejnižší emise CO2. Hodnota 107 g/km je ve vyšší střední třídě jednoznačně nejnižší, této úrovně nedosahuje ani většina o třídu menších modelů. Mercedes si ovšem současně dal pozor, aby se hybrid příliš nelišil od běžného modelu. A tak je E 300 BlueTec Hybrid jenom trochu zvláštní verzí E 250 CDI s automatem. Vedle zázračně nízké spotřeby (4,1 l na 100 km ve všech měřících cyklech) vykazuje stejné parametry pro zrychlení a maximální rychlost.

obrázek [600 x 335]  

Ze sedmistupňového automatu 7G-Tronic Plus se odporoučel měnič točivého momentu a jeho místo zaujal elektromotor s dvojicí spojek. Koncepčně podobné jsou konkurenční systémy od Audi, BMW nebo Infiniti, stuttgartská automobilka ale spoléhá na kompaktnější stavbu příslušenství. Méně dimenzovaný je už samotný elektromotor, který dává jenom 20 kW (ovšem až 250 N.m), ještě větší odtučňovací kúrou ovšem prošel akumulátor. Malý battery-pack o kapacitě pouhých 0,8 kWh se nachází v motorovém prostoru za pravým předním kolem. Ušetřilo se tak mnoho metrů vysokonapěťové kabeláže a baterie nijak neomezují zavazadlový prostor. Vliv na rozložení hmotnosti jistě nějaký je, hybrid váží 70 kilogramů navíc, nicméně turbodieselové šestiválce mají dalších 40 kg navrch.

Srovnání nejúspornějších hybridů a turbodieselů ve vyšší střední třídě
Modelvýkon
[kW]
spotřeba
[l/100 km]
emise CO2
[g/km]
rychlost
[km/h]
Mercedes-Benz E 300 BlueTec hybrid150+204,1107242
BMW 520d1354,5119234
Audi A6 2.0 TDI1304,9129228
Jaguar XF 2.2D1475,1135225
Lexus GS 450h254 (215 a 147)5,9137250
Audi A6 hybrid155+256,2145240
BMW ActiveHybrid 5225+406,4149250
Infiniti M35h225+507,0162250

S podobnou koncepcí Mercedes-Benz přišel již v roce 2009 u benzinového S 400 Hybrid (3,5 l V6/205 kW a 15kW elektromotor), tento model ale byl ještě takzvaným mild-hybridem. To dieselová hybridní třída E se již může směle označit za full-hybrid, protože je schopna pohybu i čistě s elektrickým pohonem. Jeho možnosti jsou ale vzhledem k poměru výkonu a hmotnosti limitované.

obrázek [600 x 304]  

Zůstalo tiché proplouvání krajinou s vypnutým motorem – když plachtíte po rovině nebo z kopce, není potřeba, aby čtyřválec běžel a spaloval cenné palivo. Dále se elektřina krátkodobě uplatní při pružném zrychlování – místo podřazení si převodovka pomůže rychlým spuštěním elektromotoru, aby ulehčila turbodieselu rozběh z nízkých otáček. A samozřejmě se dá na elektromotor zvolna rozjet a udržovat městské tempo. Každopádně nízký výkon elektromotoru je největší slabinou celého systému, zatímco malá kapacita akumulátorů v praxi překvapivě žádné omezení nepředstavuje.

Všechny procesy řídí elektronika, režim nulových emisí nelze na rozdíl od konkurenčních hybridů aktivovat tlačítkem. O přítomnosti elektromotoru ale není pochyb, teploměr chladicí kapaliny ustoupil indikátoru dobíjení. Centrální displej zobrazuje stav nabití baterie a palubní počítač i multimediální systém dostaly navíc obrazovku „Tok energie“. Škoda, že se nezobrazuje počet kilometrů ujetých čistě na elektřinu, protože navzdory slabému elektromotoru umí E 300 BlueTec Hybrid urazit s vypnutým motorem souvisle i několik kilometrů.

obrázek [600 x 366]  

Jenom díky tomu je možné (s trochou štěstí) dosáhnout udávané spotřeby – v našem případě na trase dlouhé 153 km s rychlostním průměrem 54 km/h. Dlouhodobý průměr ovšem dosáhl hodnoty 5,5 l na 100 km, protože spotřeba ve městě i na dálnici osciluje mezi pěti a šesti litry. Na tak velký sedan jsou to dobré výsledky, nicméně nejsou o nic lepší, než co by zvládlo i konvenční E 250 CDI…

Právě tím se podtrhuje problematická pozice E 300 BlueTec Hybrid. Jako demonstrace technických možností (společně s turbodiesely, benzinovými motory a CNG nabízí třída E hned čtyři druhy pohonu) je zajímavý, svezení s ním je příjemné a uklidňující, ekonomicky ale žádný smysl nedává. Příplatek proti E 250 CDI s automatem činí 76.012 Kč, takže o návratnosti investice v podmínkách českého daňového systému (bez penalizací za vysoké hodnoty CO2) nemá význam se zmiňovat.

Video

obrázek [600 x 338]  

Nejlevnější verze modelu992.200 Kč (E 220 CDI/125 kW Entry)
Základ s testovaným motorem1.281.390 Kč (E 300 BlueTec Hybrid/150+20 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.707.143 Kč (E 300 BlueTec Hybrid/150+20 kW)

Plusy

  • Hybridní ústrojí neomezuje zavazadlový prostor
  • Provedení interiéru, zpracování, dobrý výhled
  • Odhlučnění čtyřválce v nízkých otáčkách
  • Dojezd na jedno natankování přes 1000 km

Minusy

  • Nízký výkon elektromotoru
  • Příplatek proti E 250 CDI není vyvážen snížením spotřeby
  • Konkurenční hybridy (Lexus, Infiniti) jsou dynamičtější
  • Poměr cena/výkon ve srovnání s naftovým šestiválcem
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid

Cena v základní výbavě: 1 281 390 Kč Cena v testované výbavě: 1 707 143 Kč

Základní výbava:Čelní, boční, kyčelní a kolenní airbagy, automatická převodovka, tempomat, komfortní podvozek, litá 16” kola, elektricky nastavitelná přední sedadla, multifunkční volant potažený kůží Nappa, automatická dvouzónová klimatizace, pasivní diodové světlomety, ambientní osvětlení interiéru, dešťový senzor, autorádio Audio 20 s Bluetooth a USB a další.

Výbava testovaného vozu:Linie Avantgarde – sportovní podvozek, kombinované čalounění, dřevěný dekor (58.545,-), litá 18” kola pro Avantgarde (+10.672,-), sada asistentů jízdy v pruzích (+22.869,-), aktivní parkovací asistent Parktronic (+22.259,-), sada komfortních funkcí zrcátek (+16.771,-), vyhřívaná a ventilovaná sedadla (+32.931,-), asistent dopravního značení (+8.995,-), multimediální systém Comand Online (+80.804,-), třízónová klimatizace Thermotronic (+21.954,-), asistent adaptivních dálkových světel (+3.049,-), LED Intelligent Light Systém (+44.213,-), metalický lak (+26.528,-), čalounění kůže Nappa (+67.692,-).

Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu

Britská premiérka Theresa Mayová doufá, že poslanci Dolní…

Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce

Obchodní řetězec Kaufland nezůstal bez šéfa dlouho. Jeho…

České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy

Státní dopravce České dráhy neuspěl v soudním sporu se…

Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána

Maďarské vládní straně Fidesz premiéra Viktora Orbána…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.1 / 4.1 / 4.1
Emise CO2:107
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / -
Objem nádrže (l):59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 585
Rozměr pneu:245/40 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4879
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1474
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1598
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid – Na půli cesty







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 



Video: Takhle dopadla šílená jízda v protisměru... Video: Takhle dopadla šílená jízda v protisměru...

Na singapurské dálnici Ayer Rajah způsobil nehodu se…

Mercedes-Benz E: Upravený infotainment a nová verze 4Matic Mercedes-Benz E: Upravený infotainment a nová verze 4Matic

Automobilka Mercedes-Benz si pro třídu E připravila…

 



 
Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Včera

Od zítřejšího rána by měly naše stránky běžet s lehce upraveným vzhledem.




Blesk.cz

Lucko, hra skončila! První slova Plekance po rozhodnutí soudu s Vondráčkovou

Lucko, hra skončila! První slova Plekance po…

Hokejista Tomáš Plekanec (36) se raduje! Na sociální síti se vyjádřil k výsledku odvolacího řízení, které den…

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby přiznali reálné ceny za data

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby…

Předseda vlády Andrej Babiš se sešel se zástupci všech tří velkých síťových operátorů v Česku. Téma bylo jasné –…

 

iSport.cz

Zírali jsme, říká manažer o Shiffrinové ve Špindlu. Zvolí Ledecká jen lyže?

Zírali jsme, říká manažer o Shiffrinové ve Špindlu.…

Stálo to čtrnáct měsíců v hodnotě usilovné práce a čtyřicet milionů v korunách. Všechno kvůli show, která trvala…

Bravo, slávistky! Remízu s Bayernem zařídila pumelice, Tvrdík byl nadšený

Bravo, slávistky! Remízu s Bayernem zařídila…

Fotbalistky Slavie překvapivě remizovaly v úvodním čtvrtfinále Ligy mistryň s Bayernem Mnichov 1:1. Favorit šel…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Radikalizace Václava Klause ml. překročila hranici tolerance vedení ODS

Bohumil Pečinka: Radikalizace Václava Klause ml.…

ODS vyloučila Václava Klause mladšího, což ovšem neřeší problémy této strany. Proč byl Klaus vyloučen a v jaké…

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby měly novomanželům usnadnit svatební noc

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby…

Název japonského uměleckého směru Šunga lze češtiny přeložit jako „jarní obrázky“. Toto japonské umění přelomu…