Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 508 RXH – Allroad Français

Aleš Jungmann
Diskuze (81)

Do světa scoutíků a allroadů vyjíždí nový hráč. A nemá jen drsný design, přidává i unikátní hybridní pohon.

Nabídka Peugeotu 508 na českém trhu dnes obnáší sice jen pět motorů (všechny jsou dieselové), zato ale hned tři karoserie. Tak pestrý záběr francouzská automobilka zatím nikdy nenabídla – elegantní sedan, praktické kombi a nově verze RXH se zvýšenou výškou a offroadovými úpravami designu.

508 RXH ale není jen o módním outdoorovém vzhledu. Jediný nabízený pohon je kombinace dieselového motoru a elektromotoru, nazvaná HYbrid4. Ta je dosud specialitou této karosářské verze, ještě letos ji ale Peugeot nabídne i pro klasický sedan a kombi.

Karoserii modelu 508 RXH Peugeot vyzdobil, jak jen mohl. Základem jsou samozřejmě černé lišty po celém obvodu auta. K nim se přidávají kovové pásy na prazích, v rozích zadního nárazníku, na čele zadního nárazníku a také vpředu. Zde jsou na kovový pás nasazené gumové špalíky, snad aby terénní ozdoba nepřišla k úhoně. K tomu se přidávají specifické designy kol a v záchvatu marnivosti si můžete objednat černé brzdové třmeny (6.000 Kč).

 

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida  

Nejviditelnějším rozdílem je ale zcela nový přední nárazník. Ten dostal na každé straně trojici pásů světelných diod pro denní svícení. Maska chladiče získala mnohem složitější tvar a její obvod i dělící příčka jsou lakovány do barvy vozu. Výsledek bohužel postrádá eleganci výchozí 508. Jestli se obáváte, jak bude maska v barvě karoserie vypadat ve výraznějších barvách, pak zbytečně. Kromě hnědé obsahuje vzorník laků jen různé variace na bílou, šedou a černou.

Interiér doznal, podobně jako u dříve testované 3008 HYbrid4, proti nehybridní verzi jen decentních změn. Nové jsou vzory čalounění, v našem případě příplatková kůže s kontrastním prošitím. Stejně tak lze ale mít kombinaci kůže/Alcantara, nebo zůstat u standardní polokůže.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida  

Středový panel dostal malou páčku pro ovládání robotizované převodovky a otočný ovladač pro nastavení režimu zapojování elektromotoru. Standardně dodávaná navigace si pro svůj ovládací panel zabrala zbytek středového tunelu, a tak nezbývá místo na klasické odkládací prostory. Tato forma inspirace Citroënem C5 Peugeotu rozhodně neprospěla…

Zbytek kabiny je stejný jako v 508 SW, až na přístrojový štít a rozšířené funkce displejů. To znamená vzdušný pocit (své dělá pro pětidveřové 508 standardně dodávaná panoramatická střecha) a dostatek prostoru do všech stran – s decentní výhradou v podobě průměrného prostoru pro kolena zadních cestujících.

Standardní výbava je značně rozsáhlá – vedle designu a hybridního pohonu má být zřejmě hlavním lákadlem 508 RXH. Kromě již zmíněné navigace a panoramatické střechy obsahuje například dvouzónovou klimatizaci, parkovací senzory nebo tempomat. Připlatit se hodí za bi-xenonové světlomety (32.800,-), bezklíčový vstup (14.000,-) a zcela jednoznačně za excelentní audiosystém JBL (12.000,-).

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida  

Motor a elektromotor

Pohonný systém jsme důkladně popsali už u 3008 HYbrid4, proto u 508 RXH pojďme jen na stručnou rekapitulaci. Přední kola pohání motor 2,0 HDi o výkonu 120 kW, který spolupracuje s šestistupňovou robotizovanou převodovkou. Zároveň je osazen výkonným 8kW alternátorem, podobným tomu v motoru 1,6 e-HDi, který může dobíjet akumulátory.

NiMH články leží pod podlahou zavazadlového prostoru a napájí elektromotor s 50 kW, určený pro pohon zadních kol. Většina energie se do akumulátoru dostává právě přes něj, při tzv. rekuperačním brzdění: nebrzdí provozní brzdy, ale elektromotor, který v ten moment funguje jako generátor.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida Právě rekuperace je z jízdního pohledu nejzajímavější funkcí hybridního systému. Při klidné jízdě totiž není nutné ve většině situací vůbec brzdit. Rekuperace se aktivuje po uvolnění plynového pedálu a auto dokáže samo od sebe zpomalit a u toho ještě dobít baterie.

S drsným vzhledem zase koresponduje možnost vynuceného pohonu všech kol. Peugeot je pak poháněn oběma motory, a to i v situacích, kdy jsou baterie vybité. V rychlostech do 70 km/h totiž dokáže zesílený alternátor generovat dostatek elektřiny k tomu, aby mohl napájet elektromotor.

Peugeot ale hybridní pohon nasazuje kvůli nízké spotřebě, alespoň té na papíře. Realita tentokrát byla homologačnímu příslibu vzdálenější než v případě 3008. Místo proklamovaných 4,1 l/100 km jsme v mixu města, okresek a dálnic jezdili za šest litrů. Kolem této hodnoty osciloval dlouhodobý průměr po celý test, jen vzácně se podařilo ve městě dostat krátkodobý průměr ke čtyřem litrům, i tak byl denním chlebem šestilitrový odběr z nádrže.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida Důvodů je hned několik. V prvé řadě není 508 RXH žádná lehká váha. Provozní hmotnost 1910 kg je vysoká sama o sobě, také je ale o 100 kg vyšší než u hybridní 3008 a o 240 kg vyšší než u 508 SW s dieselovým dvoulitrem.

Své se spotřebou ale udělají i pneumatiky 245/45 R18 a určitý vliv přisuzujeme i vysokým teplotám kolem 30°C. V těchto podmínkách totiž baterie potřebovaly po odstavení auta často i pětiminutové dochlazování, které zplýtvá uloženou energii. V hustém dešti zase auto nedokázalo fungovat s vypnutým turbodieselem – jen tak může garantovat bezproblémové odmlžení oken. Na rozdíl od komplexně pojatých benzinových hybridů totiž nemá HYbrid4 elektricky poháněný kompresor klimatizace, ale konvenční mechanický pohon, který vyžaduje běžící spalovací motor.

Bohužel proto musíme konstatovat, že reálná spotřeba nebude tím hlavním argumentem pro hybridní 508. Systém totiž využívá faktu, že už sám motor 2,0 HDi je velmi úsporný, a elektromotor tuto skutečnost posouvá jen nepatrně.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida  

Konkrétně při 100 km/h Peugeot spálí 4,6 l/100 km a při stotřicítce 6,6 l/100 km. První hodnota je navlas stejná jako u loni testované 508 SW 2,0 HDi s manuální převodovkou, dálniční spotřeba je dokonce o něco vyšší.

Podvozek

Kromě jiného charakteru hnacího řetězce je zde ale ještě jeden podstatný rozdíl, který zřetelně odlišuje RXH od SW. Je jím nastavení podvozku, téměř ve všech ohledech jasný protiklad výchozího kombi.

Čekáte od allroadu měkčí jízdu s lehkým pohupováním a decentními náklony karoserie? Tak nějak se chová 508 SW, ale allroadová 508 RXH nikoliv.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida  

Zadání asi znělo jasně: 1,9tunové auto s nebezpečným zatížením zadní nápravy musí fungovat naprosto nezáludně. Jestli tomu tak opravdu bylo, splnili podvozkáři svůj úkol na jedničku. Hybridní kombi sedí v zatáčkách jistě a je důsledně neutrální. Ovladatelnost kazí snad jen zbytečně dlouhý převod řízení.

S jistotou, která udělala z těžšího hybridu obratnější kombi, než jakým je lehčí 508 SW, se ale vytratil komfort. Nedokonalosti českých cest Peugeot překonává statečně, posádku ale od nerovností dokonale izolovat nedokáže. Na terénních vlnách se navíc auto při extrémním zacházení dokáže rozhoupat.

Závěr

Takže jaký je Peugeot 508 RXH? Nejlépe ho vystihuje slovo zajímavý. Peugeot zaslouží pochvalu za to, že vytvořil auto s atraktivním designovým paketem, a dokázal v něm dotáhnout do sériové podoby ten nejjednodušší způsob hybridního pohonu. Ano, v jednoduchosti je síla a koncepce HYbrid4 by mohla mít velkou budoucnost.

Ale je tu několik nedostatků. Především se bavíme o autě za milion korun. To je hodně peněz a navíc je to o třetinu (jinými slovy zhruba 250 tisíc) víc než nehybridní 508 SW se stejným dvoulitrovým turbodieselem. Hybridní pohon má stále rezervy – RXH nedokáže nabídnout výraznější úsporu paliva, a tak finanční argumenty pro jeho koupi nefungují. Navíc by si auto této cenové kategorie zasloužilo harmoničtější naladění podvozku. To znamená, že musíte chtít kombi s hybridním pohonem, a pak vám Peugeot rád vyhoví. A nebo musíte chtít drsný vzhled RXH bez ohledu na nabídku jediné motorizace, té hybridní.

Druhý pohled (Jiří Červenka)
Komu čest, tomu čest – Peugeotu 508 RHX to opravdu sluší, a to nejen zvenku, ale také uvnitř, alespoň v testované verzi s prošívanou kůží. Kvalita montáže působí velmi přesvědčivým dojmem a kufr boduje jak tvarem, tak praktickými táhly pro sklopení opěradel zadních sedaček. Jízda je bohužel zklamáním: robotizovaná převodovka zde svými projevy obtěžuje stejně jako v nehybridních peugeotech, komfort odpružení neodpovídá standardu třídy. A ještě něco: červená kontrolka přepínače jízdních režimů je za jasného slunečného dne zcela neviditelná.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida  

První cena vozu 569.900 Kč (508 sedan Access 1,6 HDi/84 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 995.000 Kč (508 RXH Allure 2,0 HDi HYbrid4)
Základní cena testovaného vozu 995.000 Kč (508 RXH Allure 2,0 HDi HYbrid4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.143.800 Kč (508 RXH Allure 2,0 HDi HYbrid4)

Plusy

  • 70litrová nádrž, dojezd
  • Důsledně neutrální podvozek
  • Příčný prostor v interiéru
  • Bohatá standardní výbava
  • Parkovací senzory s vyměřením délky parkovacího místo
  • Výkon a čistý zvuk audiosystému JBL

 

Minusy

  • Tvrdé pérování
  • Odhlučnění motoru HDi při zátěži
  • Na středovém tunelu chybí odkládací plochy
  • Překombinovaný design přídě
  • Neexistuje RXH bez hybridního pohonu

 

Aleš Jungmann
Diskuze (81)
Peugeot 508 RXH
Cena základní sestavy 995 000 Kč
Výbava základní sestavy Elektrická parkovací brzda (FSE), hliníková kola 18” Attila, regulátor a omezovač rychlosti, parkovací asistent vpředu i vzadu + měření volného místa k zaparkování, celodenní svícení (LED), zadní světla s technologií LED, vnitřní osvětlení vozu LED + osvětlení prostoru pro nohy cestujících vpředu + osvětlení zavazadlového prostoru, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (se zabudovanými směrovými světly), elektricky sklopná, s osvětlením pro přístup k vozu, snímač intenzity světla a deště + el. ovládání předních i zadních oken sekvenční + elektrická bezpečnostní dětská pojistka, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce + elektrické bederní nastavení předních sedadel, polokožené čalounění sportovních sedadel + elektrické nastavení předních sedadel + vyhřívání předních sedadel + nastavení délky předních sedáků, palubní počítač (informace v matici sdruženého přístroje), WIP Nav = Navigační systém RT6 + HF Bluetooth + streaming audio Bluetooth + barevný Head-up displej, panoramatická střecha a další. Kč
Cena testované sestavy 1 143 800 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový lak (15.500,-), alarm (9.000,-), bi-xenonové samonatáčecí světlomety s ostřikovači + funkce Smartbeam = adaptivní dálkové světlomety (32.800,-), bezklíčový přístup do vozu + nastartování (14.000,-), automatická klimatizace čtyřzónová (9.500,-), pack Kůže = kožené čalounění sedadel, elektrické nastavení předních sedadel, sedadlo řidiče s pamětí, nastavení délky sedáku předních sedadel, masážní funkce sedadla řidiče, vyhřívaná přední sedadla, vnější zpětná zrcátka s pamětí + indexace zrcátek při zařazení zpětného chodu (36.000,-), síť k uchycení vysokého nákladu + elektrické otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru (14.000,-), HiFi JBL (12.000,-), brzdové třmeny v lesklé černé barvě (6.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 213
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4 / 4.2 / 4.1
Emise CO2: 107
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 423 / 1439
Objem nádrže (l): 72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1910 / 415
Rozměr pneu: 245/45 R18
Peugeot 508 RXH
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4823
b) šířka (mm): 1864
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1592
f) rozchod vzadu (mm): 1564
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 935
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1495
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 685
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
3. 7. 2012 18:20
Re: nadhera
Náhera je Passat 2.0TDI Alltrack.
Tohle je jen auto na "F" :no:
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
30. 6. 2012 13:25
Re: hmotnosť prípojného vozidla?
Brzděný přívěs může mít 1100 kg. Ony hybridy obecně mívají sníženou tažnou schopnost (pokud vůbec mohou mít tažné zařízení)
30. 6. 2012 10:15
NOK
Zatím hybridy nemaj žádný smysl, to už opravdu bude podobná spotřeba u dieselu který je o dost levnější, lidem nejde o emise ale o to kolik žere nebo kolik ušetří, ale kdo dá za auto milion nepotřebuje asi tolik šetřit, ale pár zákazníků si také určitě najde
Avatar - Ham.
30. 6. 2012 00:03
Re: nech vymažú mňa...
To byla trochu reakce i na pana Vaverku (12:32).
29. 6. 2012 23:49
Re: nech vymažú mňa...
Pro testování voda postačí, ale kombinaci čtyřkolka a sníh mám rád. A uzavřená okreska je uzavřená okreska. ;-)