Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E350d – VelkÉ rodinnÉ cEstování

Michal Fokt
Diskuze (110)
Mysleli jste si, že ideální rodinné auto je SUV? Velký dieselový kombík od mercedesu vám obrátí život naruby.


Úvod, interiér


Byly doby, kdy synonymem rodinného vozu bylo kombi. A čím větší kombi, tím pochopitelně lépe. A protože se úplně neočekává, že klientela vozů luxusní třídy potřebuje obrovské kombi, vrchol v tomto ohledu představuje vyšší střední třída v podání (zejména) německých luxusních značek.

Jenže doba se změnila a spousta lidí nabyla dojmu, že mnohem vhodnějším rodinným vozem je vysoké, více či méně neohrabané a těžké SUV. Jako by každý řidič potřeboval decimetry volného místa jak pod podlahou, tak nad hlavou. Ale možná je to jen tím, že lidé pozapomněli, jak dobrá vlastně kombi jsou. Tak si pojďme trošku osvěžit paměť.

Kombi Mercedes-Benz třídy E nikdy moc neřešilo nějaký sport, v podání stuttgartských šlo v první řadě o užitnou hodnotu, což je naprosto v pořádku, byť to bylo někdy trochu na úkor vzhledu, jeho konkurenti bývali zpravidla „koukatelnější“. Jenže dnes je situace jiná. Éčkové kombi je nádherný vůz, jenž současně neslevil ani ze své tradiční silné stránky, do kufru naložíte 640 l čehokoli, asi jen málokomu to na rodinnou dovolenou nebo koníčky nebude stačit.

Do zavazadlového prostoru se dostanete „nakopnutím nárazníku“ a v případě potřeby jej lze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel až na dodávkových 1820 litrů. Testovaný vůz byl vybaven i elektricky ovládaným tažným zařízením, které je jinak nenápadně ukryto za nárazníkem a nehyzdí tedy karoserii. Ale podobně obrovský kufr pořídíte i o jednu či dvě automobilové třídy níž, důvod, proč koupit vyšší střední, najdeme od opěradel zadních sedadel směrem vpřed.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Nikdy jsem nějak extra nevyhledával auta téhle kategorie, v redakci jsem vždycky raději sáhnul po něčem menším, sportovnějším. Možná je to věkem, možná je úroveň luxusu natolik vysoká, že ji prostě nelze ignorovat a dost možná je to kombinace obojího. Kombi Mercedes-Benz třídy E je opravdu těžké si nezamilovat. Přední sedadla jsou opravdu pohodlná, přitom však nejsou zbytečně široká a mají příjemné boční vedení, obrovské kormidlo s tlustým věncem do mercedesu také nepochybně patří, navíc posaz za ním je perfektní, i když za středový tunel o nějaký ten centimetr užší bych se nezlobil. Před očima mám nejen dva obří displeje přístrojového štítu a středového panelu, ale i head-up displej. Mají vynikající rozlišení i grafiku, jsou čitelné i se sluncem v zádech. Líbilo se mi ovládání přístrojového displeje pomocí „touchpadu“ na ramenu volantu, naopak v menu středového panelu jsem malinko tápal, jakkoli jsem se vždy dotápal požadovaného výsledku. Je to pochopitelně otázka zvyku.

Otevření dveří nevyžaduje sílu a zavírají se téměř bezhlučně, interiér je čalouněn luxusní světlou kůží, kterou doplňují kovové ovladače a dřevěné dekory. Sice nepochybuji o tom, že jsou u trojcípé hvězdy ve vyšší střední opravdu dřevěné, ale nějak to éčku nevěřím, u Audi je to dřevo rozhodně „dřevěnější“.

Na zadních sedadlech je nadbytek místa všemi směry, ale moc nepotěší tvrdé zadní čelo předních opěradel, jakkoli je šance, že s ním přijdete do kontaktu, minimální. Čalounění je komfortní, ale už se nám tu objevují výtky. Sedák je hodně nízko nad podlahou a nepodpírá tedy moc dobře stehna a při vychýlení hlavy směrem k oknu se můžete dostat do kontaktu s čalouněním C sloupku, které není zrovna nejměkčí.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Motor, jízdní vlastnosti


Interiér auta je de facto identický se sedanem, ale jak kombík vlastně jezdí? Zkoušený kousek byl vybaven vidlicovým naftovým šestiválcem 3,0 l o výkonu 190 kW a drtivém točivém momentu 620 N.m, zkombinován samozřejmě s devítistupňovým automatem. Tenhle motor umí být přesně takový, jaký chcete.

V módu Comfort nebo Eco je úžasně kultivovaný, klidný a… ospalý, jestli to tak mohu říci. Když na to přijde, při mírném tlaku na plyn klidně bude s jistým aristokratickým nadhledem akcelerovat ze 1400 otáček, aniž by působil utrápeně, popřípadě si jemně podřadí o 400/min výš a to už zabírá v plné síle. Že jde o nafťák, poznáte pouze prvních pár desítek metrů při rozjezdu z klidu, jinak je šestiválec znamenitě odhlučněn a dovnitř proniká pouze tlumené hučení. Motoru je víceméně jedno, jakou rychlostí nebo na jaký kvalt zrovna jedu, elektronika si podle okolností buď podřadí, nebo zabere z aktuálního kvaltu, změny stupňů jsou naprosto hladké.

Vzhledem k tomu, že i aerodynamický hluk je minimální, lehce se stane, že najednou jedete o dost rychleji než byste čekali, head-up displej je tedy velmi užitečný pomocník. Pak tu ale máme ještě dva sportovní režimy, které ukáží tu temnější stránku stuttgartského V6. Převodovka rázem při stejné rychlosti podřadí o nějaký ten kvalt-dva níž, ale hlavně se dramaticky zrychlí odezva plynu. Auto se hned promění ve sportovce, s nímž se velmi snadno předjíždí, změny stupňů jsou rychlé a poněkud hrubější.

Ačkoli lze řadit pádly pod volantem, je to víceméně zbytečné, motor velmi dobře ví, co má mít zařazeno a odměnou za každé sešlápnutí plynu je impozantní zátah. Ostřejší jízdní styl znamená spotřebu kolem 10 litrů, běžně se lze svižným tempem pohybovat mezi 7,5-8 l nafty. Nemůže být pochyb o tom, že to jde i za méně, vždyť při stovce točí motor na osmičku 1300 otáček a spaluje 5,2 litru nafty, na dálnici na devítku točí 1600/min a spokojí se s 6,9 litry na 100 km. Otázkou je, jestli někdo vůbec dokáže odolat…

Éčkový mercedes se řídí jako… mercedes. Kombinace velkého volantu a posilovače řízení s nulovou zpětnou vazbou nepůsobí jako něco, co by mělo být zdrojem kdovíjakých jízdních zážitků, ale nenechte se odradit na první dojem neohrabaným projevem auta. Podvozek auta je totiž skvělý. Dlouhá záď kombi krásně vyvažuje těžký šestiválcový motor, takže nedotáčivost je minimální, vůz navíc krásně čitelně zaklekává, takže je velmi snadné těch pět metrů délky „poskládat“ do zatáčky. Mercedes perfektně drží zvolenou stopu a komunikace mezi podvozkem a řidičem je lepší, než u mnohých kompaktů.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Pokud byste se chtěli nedotáčivost zredukovat ještě více, stačí si před zatáčkou podřadit a projet ji pod plynem, síla motoru se o to postará. A to do takové míry, že se můžete dokonce ve sportovních režimech dočkat i lehké přetáčivosti. V tu chvíli se hodí, že je řízení sice lehké, ale velmi přesné. V kombinaci se silným motorem se tak může obrovské kombi stát noční můrou kdejakého ostrého hatchbacku. O jakém SUV byste mohli tohle říci?

To ale nebude ten důvod, proč se koupit Mercedes třídy E. Tím bude samozřejmě komfort. Odhlučnění motoru je skvělé, stejně jako aerodynamika, jediným zdrojem určitých komplikací tak zůstává podvozek. Musím říci, že bych si u takového vozu představoval o něco lepší izolaci zvuků od podvozku, valivý hluk je v jinak velmi tiché kabině docela slyšet, jakkoli na tom má podíl i zimní obutí. Zvláštní je však zejména chování vzduchového podvozku.

Zpočátku jsem zaznamenal stejný jev, jako před časem u céčkového kupé, tedy že vůz lze považovat za komfortní pouze v módu Eco, v Comfortu auto na větších nerovnostech i na spárách docela tlouklo. Po dvou dnech ale jako když utne – vzduchový podvozek začal fungovat a poskytovat pohodlí odpovídající pojmenování režimu. Vůbec si to neumím vysvětlit. Komfort auta je tedy trošku s otazníkem, daleko lépe působí vůz ve sportovních režimech, kde nerovnosti pohlcuje pevněji, sladění tuhosti šasi a tlumení je lépe vyvážené a vlastně není problém s autem takto běžně cestovat. Ale buďte si jistí, že vás plavnost jízdy v režimu Comfort a Eco nakonec stejně zláká a rádi se necháte hýčkat pohupováním a kolébáním.

Byla také možnost vyzkoušet adaptivní tempomat, jenž zahrnuje i „poloautonomní“ funkci samočinné změny jízdního pruhu po aktivaci směrových světel. Funguje se střídavými úspěchy, někdy stačí zablikat čtyřikrát a auto mění jízdní pruh, jindy bylo nutné podržet páčku déle nebo rovnou zmáčknout do krajní polohy. Udržování v jízdním pruhu už je dnes poměrně běžná věc, u éčka fungovalo téměř bezchybně. Pouze jednou se po aktivaci elektronika chovala jako řidič pod vlivem a auto cestovalo mezi pruhy, deaktivace a následné spuštění problém odstranilo.

Závěr


Tak – a teď mi povězte, jestli má proti něčemu takovému SUV vůbec nějakou šanci. Mercedes-Benz E 350d má prostornou a tichou kabinu, obrovský kufr, vynikající podvozek schopný komfortní i sportovní jízdy a minimální spotřebu – ideální rodinný vůz. Jeho jediným problémem je délka, lze se s ním vejít jen do málokterého podélného parkovacího stání a to i přesto, že disponuje parkovacím asistentem, monitorujícím okolí vozu z ptačí perspektivy. Je to prostě velké auto.

Kromě zmíněných pozitiv má auto jen minimum nedostatků. Uměl bych si představit lepší odhlučnění kol, komunikativnější řízení a méně náladový vzduchový podvozek, který občas na nerovnostech tluče a jindy se chová tak, jak se na mercedes vyšší střední třídy sluší. A také lepší zpracování interiéru, na silnicích se špatným povrchem se z palubní desky občas ozývá poněkud neprémiové drnčení.

Kombi tedy určitě neřekla poslední slovo. Chápu, že éčko nevypadá tak namachrovaně jako SUV, ale až zase budete vybírat auto pro rodinu, pochopitelně s odpovídajícím rozpočtem, určitě ho vyzkoušejte. Možná zjistíte, že pohon všech kol a zvýšený podvozek vlastně nepotřebujete…

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Nejlevnější verze modelu1.291.070 Kč (E 200 /135 kW)
Základ s testovaným motorem1.633.500Kč (E 350d/190 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.633.500 Kč (E 350d/190 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.037.334 Kč (E 350d/190 kW)

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Komfortní a dobře odhlučněný interiér
  • Jízdní vlastnosti a pérování
  • Velký kufr
  • Bohatá výbava
  • Moderní bezpečnostní systémy

Minusy

  • Relativně vyšší hluk od podvozku
  • Tlumení příčných nerovností
  • Náladový vzduchový podvozek

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (110)
Mercedes-Benz E350d
Cena základní sestavy 1 633 500 Kč
Výbava základní sestavy Malá sada základní výbavy, Střední sada základní výbavy, Sada Premium, Sada Technology, Integrovaný servisní paket 6let/125 000 km, Adaptivní brzdové světlo - výstražné přerušované svícení, Aktivní asistent změny jízdního pruhu, Stop&Go Pilot s rozšířenou funkcionalitou, Sportovní volant potažený kůží nappa, Sada MULTIBEAM LED, Sada pro parkování s 360° kamerou, Sada komfortních funkcí zrcátek, Signalizace zapnutých zadních bezpečnostních pásů ve sdruženém přístroji, Čidlo pro rozpoznání dětské sedačky na sedadle spolujezdce vpředu, Bederní opěrky nastavitelné 4 směry, Zásuvka v zavazadlovém prostoru (12V), Ochrana chodců (aktivní přední kapota), Mercedes me connect - Nastavení vozidla, Mercedes me connect - Služba Concierge, Sada pro smartphone, Apple CarPlay, Android Auto, DRIVE PILOT, Parkovací asistent Parking Pilot, Vnitřní a vnější zrcátko řidiče s automatickou funkcí proti oslnění, Asistent řízení Steering Assist, Anténa pro GPS, Anténa pro telefonování, EASY-PACK sklopná opěradla zadních sedadel v poměru 40/20/40, Kolenní airbag řidiče, PRE-SAFE systém, Nouzové volání Mercedes-Benz eCall, Mercedes me connect - Základní služby (3G síť UMTS), Live Traffic Information, Automatická 9stupňová převodovka 9G-TRONIC, Řadící pádla DIRECT SELECT lakovaná, Touchpad, Head-up display (HUD), Digitální sdružený přístroj Widescreen Cockpit, Vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná/výklopná, 360° kamera, Dálkový parkovací asistent Remote Parking Pilot, Asistent dopravního značení, Multimediální systém COMAND Online, Asistent omezení rychlosti Speedlimit Assist, Automatická 2-zónová klimatizace THERMATIC, Asistent adaptivních dálkových světel PLUS, LED Intelligent Light Systém, Determální tmavá skla, Bezdotykové otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru, Sada osvětlení interiéru, Ambientní osvětlení interiéru, Elektrické otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru EASY-PACK Kč
Cena testované sestavy 2 037 334 Kč
Výbava testované sestavy Linie AVANTGARDE interiér (22.618,-), Linie AVANTGARDE exteriér (14.465,-), Sada KEYLESS-GO (21.040,-), Sada Night (30.245,-), Paměťová sada pro sedadla řidiče a spolujezdce (26.826,-), Sada jízdních asistentů (49.970,-), Vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla (28.930,-), Podvozek se vzduchovým pružením AIR BODY CONTROL (39.450,-), Tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu (23.933,-), Digitální klíč k vozidlu do smartphonu (2630,-), Bezdrátové dobíjení a párování (5260,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1699 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 5.2 / 5.8
Emise CO2: 151
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 640 / 1820
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1890 / 670
Rozměr pneu: 225/55 R17
Mercedes-Benz E350d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4933
b) šířka (mm): 1852
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2939
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1609
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 610 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
15. 4. 2019 13:23
Cestování
Auto by se mi taky líbilo, i když na žádné rodinné dovolené nejezdíme, stejně by bylo fajn to auto mít. Manželka má strach z cestování, tak na žádnou dovolenou nejezdíme. Přijde mi, že ji to už taky začalo vadit, tak se rozhodla, že s tím bude něco dělat a objednala se konečně k psychologovi https://psycholog-holcner.cz/ .
13. 6. 2018 09:32
Re: Tak jsem měl konečně možnost se svést
Možná autor testoval jiné auto, jinak nevím, vzduchový podvozek luxusní, jízda jako v bavlnce, 180 kmh se spotřebou 8,5 litru a v reálu vypadá moc dobře... Příště by to chtělo věnovat víc času autu než nadpisu >:D
24. 7. 2017 20:01
Re: MB
není co dodat...krása střídá nádheru..
Avatar - Londonbridge
13. 3. 2017 09:23
Re: Věci v diskusi
Zalezi co myslis pod pojmom hlucnost... Pokial na krizovatkas dupes na plyn na 350 d tak ho samozrejme pocujes ale to pocujes vsetky motory. 350 d nie je racing car je to pohdlny hltac kilometrov a aj retardery prehupuje kludne bez pribrzdovania pokial nepalis nej nepr. rychlostou. Pri dialnicnych rychlostiach okolo 130 km/h je v kabine ticho a pohoda fakticky je jedno ci tam mas 130 km/h alebo 180 km/h ten rozdiel v Db bude uplne minimalny s priemernym ludskym uchom nezachytelny...Jedine co mozes pocut su spatne pneumatiky ...
Avatar - Londonbridge
13. 3. 2017 09:12
Re: Věci v diskusi
Ano mam predchadz. generaciu E 350 ale ten motor sa nemenil ani podvozok jedine co je v novom o hodne lepsie je 9 G prevodovka. Ta 7 G v Eco mode je dost prispata tak je super ze to vymenili. Auta nefasujem od firmy a bohuzial ich tvrdo platim tak samozrejme ich nemenim kazde 2 roky. Volant je na pravej strane ale to dava v UK logiku a konstrukcne alebo na odhlucnenie kabiny to nema ziadny vyznam...