Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz G 350d Professional – Život se špunty v podlaze

David Bureš
Diskuze (37)
Pracovní verze legendárního Geländewagenu prošla faceliftem. Co se změnilo a jak modernizované provedení jezdí?


Design, interiér


Mercedes-Benz třídy G je legenda automobilového světa, která je s námi už od roku 1979. Za 38 let své existence se v mnohém změnila, z rustikálního užitkového nástroje pro horaly a vojáky získala spíše image luxusního náčiní pro ruské oligarchy a arabské šejky. Vedle luxusních provedení (naposledy třeba Mercedes-Maybach G 650 Landaulet) se ale i nadále prodává také pracovní verze. A právě tu jsme otestovali.

A pro test Mercedes-Benzu G 350d Professional máme dobrý důvod. Pracovní verze géčka, doplněná přídomkem Professional, loni prošla zásadní modernizací. Podle vzhledu změny patrně nepoznáte, to nejdůležitější se měnilo v útrobách. Zatímco dosud byla základem Professionalu armádní a pracovní verze W461, novinka je postavena na bázi osobního provedení W463, což je poznat hlavně uvnitř. Trvalý pohon všech kol se třemi elektronicky uzamykatelnými diferenciály zůstává, někdejší řešení s přiřaditelným pohonem přední nápravy už dávno odvál čas.

Mercedes touto změnou reagoval na emisní normy, kterými původní model už neprošel. O pracovní verzi je nadále zájem i mezi civilisty, a tak ji automobilka nemohla jen tak vyškrtnout z nabídky. Přesto všechno se starší W461 stále prodává dál, dnes už však výhradně pro armády, které emisní normy nemusí řešit.

Hrany, hrany, hrany

Pokud nejste s géčkem detailně seznámeni, facelift verze Professional nezaznamenáte. Zkrátka je to i nadále offroad rýsovaný výhradně podle pravítka, jehož jedinou oblinou je kryt rezervního kola, které je tradičně uloženo na zádi.

Jenže jakmile přijdete blíž, zjistíte, že oproti běžným osobním verzím tu jisté rozdíly jsou. Tou nejzásadnější je záď, kde poznávací značka není uložena dole, ale skoro až u střechy, aby se při jízdě v terénu někde neztratila. Navíc standardem je tažné zařízení, kterému by jinak značka překážela. Rozpoznatelným znakem jsou také obří vnější zpětná zrcátka, která jsou ovládaná manuálně.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Znalec si pak všimne i zvýšené stavby, podvozek Professionalu je o dalších šest centimetrů zvýšen. Ve srovnání s předchozí verzí pak nově byla použita světla s oddělenými pásy diod denního svícení nebo upravená maska chladiče, která dosud byla vyhrazena jen osobnímu provedení W463.

Výsledek možná působí zastarale, jenže zároveň má svůj osobitý styl, který se neomrzí ani po tolika letech.

S kličkami, ale s elektrickým volantem

Když jsme před rokem testovali G-Wagen v jedinečném provedení G 500 4x42 s portálovými nápravami, užívali jsme si nejvyššího možného luxusu, tentokrát jsme ale na opačném konci nabídky. Sedíme v jednoduchých látkových sedadlech a hudbu hraje autorádio, které je navzdory miniaturnímu dotykovému displeji závanem hodně starých časů. Přitom se jedná o příplatkový prvek, v základu Professional rádio nemá. Jenže právě kvůli tomuto charakteru schopného auta bez zbytečných kudrlinek Geländewagen vzniknul, a tak se k němu hodí.

Právě kvůli ryze užitkovému nasazení nemá pracovní géčko ani elektrické stahování bočních oken. To kdybyste se někde brodili hlouběji, než by vám bylo milé, a hrozilo, že se elektrické dráty ve dveřích vodou zničí. Stejně tak na podlaze neleží peršan s jemným vlasem, je tu jen zvrásněná plocha, aby posádce neklouzaly nohy. To je však opět jen snaha o praktičnost, nikoliv o nějaké šetření. Podlahu díky tomu můžete hravě umýt, prostě jen vezmete vodu a případně kartáč na drhnutí a je to. Právě kvůli vodě tu jsou dnes už legendární špunty v podlaze, kterými vodu hravě vypustíte.

Zároveň ale může překvapit, že i pracovní varianta má tak luxusní volant. Je multifunkční, jeho věnec je potažen jemnou kůží a navíc je jeho sloupek elektricky nastavitelný. Důvod hledejme ve využití základu v osobním modelu W463, aplikace tohoto řešení dodávaného do osobního provedení byla totiž podle Mercedesu levnější než vývoj mechanicky ovládaného sloupku. Kdo by to byl řekl, že šetřit se dá luxusnější výbavou...

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Využití základu W463 je přitom nejlépe poznat uvnitř vozu. Palubní deska není už tak rustikální jako kdysi (třeba v testovaném G Professional z roku 2010), řešení s velkými tlačítky ne tak nepodobné Ladě Niva nahradila mnohem modernější kabina, jejíž takřka vertikálně postavený středový panel má mnohem blíže osobním mercedesům. Aplikace jednoduchých ploch s moderními přístroji sice může vypadat prazvláštně, Mercedes ale dokázal, že lze prvky dnešních aut klidně dodat i do tak historického modelu, jako je třída G. Jen škoda, že se tlačítka na středovém tunelu lesknou v čelním skle.

Co se týče prostornosti, z hlediska výšky si není na co stěžovat. Nad hlavou je vpředu i vzadu opravdu záplava místa, až si jeden říká, proč s sebou vozit tolik prázdného vzduchu. Naopak před koleny je vzadu místa méně, a to přestože tohle auto je všechno jen ne nějaký drobek, vždyť měří takřka 4,8 metru... Omezený podélný prostor je ale zkrátka daň za prostorově náročný žebřinový rám, který je základem auta.

Naopak do zavazadelníku se toho vejde hodně, byť udávaný objem 487 litrů zrovna nevytrhne. Jenže kufr je snadno přístupný rozměrnými dveřmi (otevíranými do strany) a díky pravidelným tvarům se do něj dají dát i rozměrná zavazadla, která se díky příplatkové mříži dají vyskládat až ke stropu. Tím ale výhodami končíme, chybějící čalounění znamená nejen to, že po plechové podlaze drobnosti létají sem a tam, ale také to, že tohle cestování dobře uslyšíte. Řešením je tak zakoupení dřevěné podlahy s kolejnicemi, dodávaná v rámci sady Offroad professional za 220.852 korun.

Motor, jízdní vlastnosti


Síly má víc než dost

Jestliže běžné verze G-Wagenu pořídíte se šestiválcem, osmiválcem i dvanáctiválcem, nabídka G Professional zahrnuje jediný agregát, základní šestiválcový turbodiesel o výkonu 180 kW. Přeplňovaný třílitr se vstřikováním kapaliny AdBlue má ale všechno, co od motoru ve schopném offroadu potřebujete. Jeho síla je totiž monstrózní, maximálních 600 N.m dosahuje v pásmu mezi 1600 až 2400 otáčkami, přičemž už nízko nad volnoběhem je plný elánu. Géčku tak nechybí energie jak při vyhrabování se z bláta, tak při akceleraci na dálnici.

Vůz zvládne zrychlit na 100 km/h za pouhé 8,8 sekundy, což okolní řidiče mnohdy šokuje. Tohle monstrum se dokáže i v dálniční rychlosti čiperně rozpohybovat a jakoby nic předjet na první pohled rychlejší auta. Zastaví ho až omezovač při rychlosti 160 km/h, když už jeho stabilita není kdovíjaká. Navíc i aerodynamika žulového kvádru vysoké tempo značně ztěžuje. Samotný agregát by ale klidně hnal vozidlo rychleji a rychleji.

Jen se připravte na to, že vidlicový šestiválec není právě vzor kultivovanosti a že jeho hukot sání jak v nákladním voze silně proniká do kabiny. A to není všechno, hodně se ozývá také aerodynamický hluk hranaté karoserie, který si na dálnici takřka nezadá s Ladou Niva. Jsme ale v pracovní verzi, a tak se s takovým charakterem musíme smířit.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Stejně tak se musíte poprat s tím, že převodovka podobně jako celé auto není zrovna zázrak nejmodernější techniky. Standardem je sedmistupňový automat, který má svá nejlepší léta už dávno za sebou. Ve srovnání s dnešní technikou sice stále řadí hladce, jenže dost pomalu, navíc mu to dost trvá, než se vůbec rozhodne změnit převod.

Mnohem důležitější než nabízený komfort je ale u pracovního stroje reálná spotřeba. Jenže ani ta moc nepotěší. Už uváděná kombinace v evropském měřícím cyklu 9,9 l/100 km naznačuje, že tohle není zrovna asketické auto a je to tak i v reálném provozu. Pod deset litrů na 100 kilometrů se zkrátka nedostanete, leda byste géčko tlačili. Spíš tak počítejte se čtrnáctilitrovým průměrem. My jsme týdenní testování uzavírali s výsledkem 14,1 litru na 100 kilometrů, přičemž vedle dálničních přejezdů (14,5 l/100 km) jsme na programu měli i poklidnou jízdu po okreskách (11,9 l/100 km) nebo terénní hrátky.

Naklání se, ale projede všude

Jízda s géčkem má svá specifika, kterých si všimnete už krátce poté, co za sebou zavřete dveře. To se určitě nepovede na poprvé, protože s dveřmi musíte doslova třísknout, aby se zavřely. Už nastupování zkomplikuje vysoký posaz, který je v případě Professionalu ještě vyšší. Jak už jsme si řekli, jeho podvozek je totiž proti běžným variantám ještě zvýšen o šest centimetrů.

Z G-Wagenu je pak ale opravdu perfektně vidět, což není dáno jen vysokým posazem, ale také bohatým prosklením. Řidič se navíc perfektně orientuje v prostoru díky jednoduchým tvarům, pozici předních rohů jako majáky ukazují navrchu umístěná směrová světla, což oceníte nejen při parkování, ale také v terénu. Jen dozadu toho moc neuvidíte, a to z několika důvodů. Pohled vzad omezuje zadní brzdové světlo umístěné za zadním oknem, vysoké hlavové opěrky zadních sedadel a také na zádi umístěné rezervní kolo. Moc nepomáhá ani mříž oddělující zavazadlový prostor od kabiny.

Když pak dojedete k první zatáčce, rázem se začnete obávat, že z té hory, na které sedíte, spadnete. Jednak kvůli plochým sedákům, které v zatáčce nepodrží, a také kvůli tomu, že se géčko v oblouku opravdu hodně naklání. To ale u pracovního nástroje až tak nevadí, byť ostrý nájezd do zatáčky umí řidiče pořádně vylekat. I proto je ESP naladěno hodně citlivě a jen při trochu vyšší nájezdové rychlosti v zatáčce elektronika začne vůz brzdit.

A to není všechno, nedávejte chvilku pozor a po automatickém zamknutí dveří lehce nadskočíte. Hlasité cvaknutí zámků totiž zní, jako kdyby po vás stříleli členové konkurenční mafie. Zároveň si musíte zvyknout i na fakt, že se volant nevrací do původní polohy, což znamená, že si na klikaté silničce skoro ukroutíte ruce. G-Wagen musíte zkrátka pořád řídit, jinak se vám splaší pod rukama.

Jízdu ovlivňuje i žebřinový rám. Ten sice znamená, že jednotlivé nerovnosti můžete projíždět takřka jakoukoliv rychlostí, protože si s ním tenhle offroad vždy nějak poradí, jenže na příčných nerovnostech se karoserie rozkmitá a posádku vytřese. Přitom notně vrže ona mříž oddělující zavazadelník od kabiny. Od podvozku se ale neozývají žádné rány nebo třeba hluk od diferenciálů. Když se tak vyhnete příčným spárám, působí géčko pohodlně.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Na všechny nevýhody ale okamžitě zapomenete, jakmile se jednou rozhodnete opustit přívětivé prostředí silnice a zamíříte mimo zpevněné cesty. To se rázem ukáže, jak je géčko v terénu skvělé. Světlá výška se díky přepracovanému podvozku zvýšila na 245 milimetrů, auto se zvládne brodit až v 600 milimetrů hluboké vodě. Vysoký podvozek pomáhá i při přejíždění terénních nerovností, nájezdové úhly činí 36°, respektive 39°, zatímco ten přejezdový má hodnotu 24°. O okolí vozu navíc budete detailně vědět díky skvělému výhledu, klidně se v nejhorším případě vykloňte z okna a rázem hravě uvidíte, co se kolem auta děje.

Skvělý je i podvozek se třemi elektronicky uzamykatelnými diferenciály, díky nimž projedete snad vším, co vás v terénu potká. V nejhorším případě uzamknete všechny tři diferenciály (přední, zadní i mezinápravový). Jenže pozor, jen o výhodách to není. Při dlouhém prokluzu (třeba při snaze o vyhrabání se z bahna) se převodovka začne přehřívat, což se u předchozích variant nedělo. Při terénních hrátkách na to musíte myslet.

Co ta cena?

Jenže za bytelnou techniku a vynikající schopnosti si Mercedes nechává tučně zaplatit. Pracovní provedení 350 d Professional v základu stojí závratných 2.075.150 korun včetně DPH, a přitom mu za tuto cenu chybí mimo jiné rádio nebo elektricky ovládaná zrcátka a okna.

Cena se těžko porovnává, protože po konci Land Roveru Defender na trhu není žádný srovnatelný konkurent. Můžete sice namítat, že tu přece jsou třeba Dacia Duster, Lada Niva nebo Suzuki Jimny, které jsou v terénu také velmi schopné, jenže ony na géčko nemají svojí velikostí, ani technikou.

A tak je Professional rázem nejlevnějším provedením třídy G. Osobní varianta se stejným šestiválcem pod kapotou je totiž ještě dražší, stojí 2.413.950 korun. Více těsnících materiálů a více výbavy (osobní verze už v základu má vyhřívaná přední sedadla, tempomat či navigaci) zkrátka něco stojí...

Závěr


Závěr

Mercedes-Benz G je s námi už dlouhých 38 let, po zkušenostech s 350d Professional se ale tak dlouhé kariéře ani nedivíme. Na G-Wagenu můžete kritizovat jeho image mafiánského vozidla, podivný vzhled a nepříliš pohodlnou jízdu, jenže jeho kvality v terénu popřít nemůžete. Předchůdce byl díky své konstrukci možná ještě schopnější, i dnešní verze si ale s jakýmkoliv terénem hravě poradí. A navíc se nemusíte moc bát ani o kabinu, která je díky své jednoduchosti snadno omyvatelná.

Jen se připravte na to, že si Mercedes za tohoto veterána nechá tučně zaplatit. Přestože Professionalu v základu chybí i rádio, stojí přes dva miliony, což je opravdu hodně. Zvlášť když taková Lada Niva, která je géčku docela blízká, stojí jen asi osminu toho co třída G. O čistokrevného konkurenta ale přece jenom nejde.

Jenže Mercedes patrně dobře ví, co dělá. Géčko zažívá úspěšné období, za loňský rok bylo v továrně v rakouském Grazu postaveno přes 20.000 jeho exemplářů, což se automobilce v historii tohoto modelu dosud nepodařilo. Není tak divu, že se usilovně pracuje na nové generaci, která musí reagovat na poslední bezpečnostní i emisní normy. Géčko tudíž čeká další život, který bude ve znamení lepších deformačních zón i modernějších motorů. A my se tomu vůbec nedivíme, G-Wagen i přes některé slabiny své místo na trhu má, a na tom se nic nemění ani po takřka 40 letech.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Nejlevnější verze modelu2.075.150 Kč (G 350d Professional/180 kW)
Základ s testovaným motorem2.075.150 Kč (G 350d Professional/180 kW)
Testovaný vůz bez příplatků2.075.150 Kč (G 350d Professional/180 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.175.711 Kč (G 350d Professional/180 kW)

Plusy

  • Terénní schopnosti
  • Snadno omyvatelná kabina
  • Silný motor
  • Prostorná kabina
  • Obří zavazadelník

Minusy

  • Závratná cena
  • Omezený výhled vzad
  • Vysoká spotřeba paliva
  • Hluk ve vyšší rychlosti
  • Tlumení příčných nerovností

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (37)
Mercedes-Benz G 350d Professional
Cena základní sestavy 2 075 150 Kč
Výbava základní sestavy 16palcová kola z lehkých slitin, multifunkční volant potažený kůží nappa, přístrojová deska potažená syntetickou kůží, uzávěrky předního, zadního i mezinápravového diferenciálu, redukční převodovka, elektricky nastavitelná přední sedadla, elektricky nastavitelný sloupek řízení, dvouzónová automatická klimatizace, bi-xenonové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Kč
Cena testované sestavy 2 175 711 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak šedá Tenorite (+32.141,-), autorádio s Bluetooth (+31.823,-), vyhřívání sedadel vpředu (+11.456,-), ochranná maska pro ukazatele směru vpředu (+4.455,-), sada pro zavazadlový prostor – zesílené tažné zařízení, ochranná síť zavazadelníku a kryt zavazadelníku (+20.685,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 9.1 / 9.9
Emise CO2: 261
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 487 / 0
Objem nádrže (l): 96
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2608 / 592
Rozměr pneu: 265/70 R16
Mercedes-Benz G 350d Professional
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4764
b) šířka (mm): 1875
c) výška (mm): 1980
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1515
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - pallas
13. 4. 2017 11:58
Re: Konkurencí je hlavně Jeep Wrangler Rubicon
V Nemecku s MB G ťahajú ráno a večer arabi pojazdné stánky s grilovanými kurencami.
11. 4. 2017 19:43
Re: Skvělé auto.
Máš pravdu.
11. 4. 2017 14:51
Re: Skvělé auto.
Za interpunkční znaménko patří mezera, příteli.
11. 4. 2017 14:49
Re: Konkurencí je hlavně Jeep Wrangler Rubicon
Přesně tak, taky nechápu co za vocasní mimoně sem leze. :yes:
11. 4. 2017 14:47
Skvělé auto.
Cenu neřeším,je to kultovní MB a tak je jasné,že rozhodně nebude levný.