4.4. 2017 ČTK

Dlouhověkost Lady Nivy nemá v evropských autosalonech konkurenci

 

Automobil Lada Niva získal v českém prostředí největší slávu díky seriálu Návštěvníci, ve kterém parta falešných zeměměřičů z 25. století použila upravený vůz k cestě do minulosti.

Během čtyř dekád se ale terénní Niva, jejíž výroba začala 5. dubna 1977, stala skutečným strojem času. Jen málokterý vůz totiž vydržel ve výrobě v prakticky nezměněné podobě tak dlouho. A člověk, který dnes usedne do zbrusu nové Lady Niva, si může připadat jako koncem 70. let.

Ještě před pár lety se podobně dlouhověkých vozů vyráběla celá řada, a to i v Evropě, ovšem dnes už je Lada Niva - spolu s jen o trochu mladším Mercedesem řady G - na starém kontinentě rekordmanem. Tedy pokud se odhlédne o malosériových vozů jako Morgan 4/4 nebo Caterham Seven. Loni se po sedmi dekádách přestal vyrábět Land Rover Defender, do dějin už dřív zamířila klasická hranatá Lada (poslední se vyrobila v září 2012) nebo srbská Zastava 101, produkovaná v letech 1971 až 2008.

Dnes vyráběné nivy, které se dají koupit i v ČR od přibližně 300.000 korun, sice v porovnání s původní verzí doznaly některých změn (mají třeba nový motor, splňující současné emisní normy, víc plastu v interiéru nebo trochu pohodlnější podvozek), na první pohled je to ale stále stejné auto. Tedy vůz, který si je schopný poradit i v tom nejtěžším terénu a který je zároveň snadné udržovat a opravovat. Daní za to je ale na dnešní dobu už přeci jen malé pohodlí posádky.

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady!

V druhé polovině 70. let, kdy se Lada Niva představila světu, to ale byl revoluční automobil, jehož interiér se vyrovnal řadě automobilů nižší střední třídy, a to nejen těm vyráběným v zemích RVHP. Vůz se samonosnou třídveřovou karoserií, nezávislým zavěšením kol, stálým pohonem 4x4, redukcí převodů a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu byl ale navíc schopen brodit se 60 centimetrů hlubokou vodou, jet v metru sněhu nebo zdolat až šedesátiprocentní stoupání.

Důvod, proč sovětská automobilka vyrábějící variace na Fiat 124 přišla s prvním vlastním typem označeným 2121, byl prostý. Nedozírné pláně SSSR pokrývala jen řídká síť kvalitních silnic a přestože byl "žigulík", vyráběný od roku 1970, bytelné auto, všude přeci jen neprojel. Když se pak v roce 1978 Lada Niva představila světu na autosalonu v Paříži, zaznamenala zasloužený úspěch a vůz, který měl původně hlavně "řešit otázku motorizace sovětského venkova", se dobře prodával i na Západě.

Zájemce o terénní vůz, který by byl alespoň trochu pohodlný i při jízdě po silnici, totiž neměl před 40 lety příliš na výběr, a to ani v západní Evropě. Taková auta tehdy vyrábělo jen několik značek - americký Jeep, britský Land Rover či japonská Toyota, pomalu se chystal i Mercedes. Koncem 70. let navíc měly sovětské lady i na Západě pověst sice někdy méně spolehlivých, na druhou stranu ale odolných a levných vozů, nabízejících příznivý poměr ceny a výkonu.

Nevěříte, že Lada Niva je nejlepší auto na světě? Dokážeme vám to!

Budoucí VAZ 2121 s pohonem všech čtyř kol se začal rodit v roce 1971. Sovětští inženýři nejprve zkonstruovali lehký otevřený automobil s plátěnou střechou, podobný německému DKW Munga. Poháněl ho motor o objemu 1,3 litru, převzatý z první lady, ten byl ale slabý a v terénu se neosvědčil. Tvůrci nakonec použili karoserii, založenou na konceptu malého třídveřového automobilu VAZ 1101 Čeburaška (který se nikdy sériově nevyráběl) a pod kapotu zabudovali silnější šestnáctistovku.

Tu během let nahradil o něco větší motor se vstřikováním, obnovou prošel exteriér i interiér a přibyla užitková verze nebo pětidveřový model. Jinak zůstala Lada Niva i po 40 letech téměř stejná. Konkurence ale nezaspala a objevují se stále pohodlnější vozy kategorie SUV, schopné zdolat lehčí terén. Nivě nakonec zbyla role laciného, i když výkonného vozu do terénu, kterou ale od roku 2010 dokáže zastat podobně laciná Dacia Duster. V těžkém terénu je na tom sice hůře, je ale mnohem pohodlnější.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky SUV Lada

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



PSA Bronto Marsh je brutální Lada Niva, kterou opravdu jen tak něco nezastaví PSA Bronto Marsh je brutální Lada Niva, kterou opravdu jen tak něco nezastaví

Lada Niva, dnes nazývaná 4x4, se neztratí v náročnějším…

Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco? Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

Terénní automobil Lada Niva (VAZ 2121) s pohonem všech…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to jinak, tvrdí jeho máma

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to…

Teprve patnáctiletý Vladimír skončil za mřížemi. V neděli dopoledne soudce Okresního soudu Žiar nad Hronem…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají, musí být jako tým

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají,…

Patří mezi největší legendy českého futsalu, s Chrudimí vyhrál už deset titulů. I ve 42 letech Roman Mareš stále…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…