Test Auto.cz

Mercedes-Benz G 500 4x42 – Čirá radost

22.2. 2016
Verdikt
 

Je předražený, hlučný a tvrdý. A přesto chápeme každého, kdo si ho koupí. O jakém autě je řeč? Přece o Mercedesu G 500 4x42!

Znáte ten pocit, kdy nemůžete dospat, protože se na něco tolik těšíte? Tak přesně ten u nás nastal, když jsme s Honzou zjistili, že si budeme moci vyzkoušet Mercedes-Benz G 500 4x42. Natěšení ale mnohdy vystřídá zklamání, čehož jsme se u géčka trochu báli. Má vůbec takové auto v českých podmínkách smysl? Obavy byly ale zbytečné, tenhle brutální mastodont stojí za všech těch šest milionů, kolik stojí.

Verze 4x42 dokazuje, že legendární Geländewagen má i 37 let od premiéry stále co říct. Automobil se inspiroval u dřívější varianty G 63 AMG 6x6, která šokovala svým vysokým podvozkem a portálovými nápravami. Verzi 6x6 ale trápila zásadní slabina, kvůli hmotnosti 3.850 kg nejen u nás vyžadovala řidičský průkaz na nákladní vozy. Tento problém ale G 500 4x42 napravuje – maximální hmotnost vozu činí 3.490 kilogramů (pohotovostní „pouze“ 3.096 kilogramů), a tak je vůz navzdory svým mamutím rozměrům (výška 2.235 milimetrů, šířka 2.190 milimetrů) o fous stále osobákem.

Vznik 4x42 je zdůvodněn i ohromným zájmem o dřívější šestikolku. Mercedes plánoval vyrobit 100 exemplářů 6x6, nakonec jich ale vyrobil více a produkci loni zastavil jen a pouze kvůli zachování exkluzivity již vyrobených exemplářů. Neukojení zájemci o 6x6 tak v podobě 4x42 dostali adekvátní náhradu.

Obr Koloděj

Mnohé automobily na parkovišti prostě vystupují z davu, géčko 4x42 ale poutá daleko více pozornosti než kdejaká Lamborghini a Ferrari – vždyť se nad okolostojícími vozy doslova tyčí. Výška auta je taková, že i leckteré dodávky vedle něj působí jako minivozy. Jenom pro srovnání: Citroen Jumper L1H1 je na tom s výškou v podstatě stejně (měří 2.254 milimetrů) a s šířkou 2050 milimetrů je dokonce o 140 milimetrů užší než Mercedes. To mimo jiné znamená, že jsou pro vás zapovězeny garáže u nákupních center nebo pod kancelářskými budovami. Do naší redakční například nesmí vozy vyšší než 1,9 metru. Už chápete, proč jsme velikost Mercedesu připomínali ve videích?

Hlavní změnou 4x42 jsou samozřejmě kola, která mají 22 palců. U takových kol se obvykle bojíme, aby se u obrubníků neodřela, 4x42 ale neobouvá žádné nízkoprofilové gumy, ale pořádné balóny, a tak v českých městech zřejmě nenajdete takový obrubník, který by se kriticky přiblížil ráfkům auta. Připlatit si je možné i za 18palcové terénní speciály typu beadlock (uvnitř kola je prstenec, který zabraňuje vyzutí pneumatiky při jízdě s nízkým tlakem, používají je i dakarské speciály), které jsou určeny do těch nejnáročnějších podmínek. Za ně zákazník zaplatí 374 238 Kč.

obrázek [600 x 300]

Jinak je ale jednoduše tvarovaná hranatá karoserie známá, ve srovnání s běžným géčkem se liší vlastně jen v detailech. Kvůli novému podvozku bylo vedle obřích kol nutné použít i mohutně rozšířené blatníky, které jsou částečně zdobené karbonovým dekorem. Na střeše pak najdeme „kšilt“ s přídavnými diodovými světly. Nárazníky pocházejí od AMG, a pokud byste tápali, jaký účel mají dvě nerezové trubky na zádi, tady je: pokud do Mercedesu někdo zezadu narazí, zabrání jeho „podjetí“. Toto řešení známe například z návěsů kamionů a je skutečně potřeba. Zadní nájezdový úhel má totiž 43,8° a od silnice po spodní část nárazníku je to téměř půl metru (světlá výška je 438 milimetrů, nárazníky jsou však nad úrovní podlahy) – pod takové auto byste to skutečně „zapíchnout“ nechtěli.

Model 4x42 nevyzařuje negativní emoce, přestože ve své černé karoserii vypadá jako typické služební auto ruské mafie. Při průjezdu městskými ulicemi jsme neustále pozorovali zdvižené palce a rozzářené úsměvy, které doplňovaly prvotní údiv kolemjdoucích. Opravdu stálo za to sledovat okolostojící řidiče na semaforech, jak nevěřícně hledí k nebi a prohlížejí si toho mastodonta vedle.

Výška auta blízká profesionálním basketbalistům sice budí zasloužený respekt, zároveň se ale kvůli ní musí majitel potýkat s několika potížemi. Problémový nástup si sice obvykle spojujeme se supersporty, do G 4x42 se ale nastupuje (a vystupuje) snad ještě složitěji. Posádka se musí vyhoupnout do výšky 82 centimetrů a poté si poradit s omezeným nástupním otvorem – hlavně velikost zadních dveří výrazně omezuje podběh, což z nastupování dělá středně těžký gymnastický trénink. Ten navíc není radno provádět ve večerní róbě – jestli majitel bude využívat terénní schopnosti vozu, bude karoserie neustále špinavá, a tak se ušpinění při nastupování vyhne jen při nejvyšší opatrnosti. To už ale tak nějak k charakteru auta patří…

Potíže způsobené obří výškou ale pokračují. Neustále vás protijedoucí řidiči problikávají, že je oslňujete – světlomety se totiž nachází v úrovni očí ostatních šoférů. Když pak otevřete kapotu, abyste si prohlédli osmiválcové srdce, zjistíte, že na ní už nedosáhnete a musíte ji obtížně zavírat z boku.

Když už se konečně nějakým způsobem vydrápete za volant (ještě štěstí, že má vůz prahové nášlapy, které svou velikostí připomínají menší panelákový balkon), objevíte kabinu kombinující jednoduchost původního puristického offroadu pro německou armádu s luxusem dnešního Geländewagenu, který spíše než lesníky láká ruské bohatýry a arabské ropné šejky. Pod vrstvami těch nejvybranějších materiálů v perfektní kvalitě zpracování se totiž nachází jednoduše tvarovaná palubní deska, která původně nesla jen tu nejnutnější výbavu.

Sedí se vysoko, a to nejen kvůli vysokému podvozku, i samotné sedačky jsou umístěné výše. Místa nad hlavou je opravdu habaděj, když se ale přesunete na zadní sedadla, začne vás trápit menší nástupní prostor a minimální rezerva před koleny. Tedy pokud měříte okolo 190 centimetrů.

1/4 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz G 4x4

Základní výbava:22“ kola z lehkých slitin, šest airbagů, adaptivní podvozek s dvěma tlumiči na kolo, velurové koberečky s kontrastním bílým prošitím, posílená brzdová soustava s brzdovými kotouči o rozměrech 380 x 36 mm vpředu a 370 X 18 mm vzadu, rozšířené blatníky obložené dekorem AMG carbon, parkovací kamera, elektricky ovládané střešní okno, sportovní výfukový systém, výplně interiéru AMG carbon, nerezové nástupní prahy, podsvícené prahové lišty, elektricky ovládaná sportovní sedadla, sportovní multifunkční volant s věncem v Nappa kůži, vyhřívání čelního skla, hudební systém Harman Kardon, přijímač televizního vysílání, hasicí přístroj, tempomat, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, dvouzónová automatická klimatizace, bi-xenonové světlomety, mlhové světlomety, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s elektrickým sklápěním, ambientní osvětlení, multimediální systém Command Online s integrovaným měničem na DVD, navigací a 7“ barevným displejem atd.

Výbava testovaného vozu:Speciální lak (+109.598,-).

Ekologické organizace kritizovaly závěry klimatické konference. Státy o nich jednaly dva týdny Ekologické organizace kritizovaly závěry klimatické konference. Státy o nich jednaly dva týdny

Světová konference o klimatu COP24 v polských Katovicích…

Po opuštění OPEC se Katar obrací ke Spojeným státům. Chce investovat desítky miliard dolarů Po opuštění OPEC se Katar obrací ke Spojeným státům. Chce investovat desítky miliard dolarů

Katarská státní společnost Qatar Petroleum oznámila podle…

Německo zpřísňuje zákon o zahraničních investicích do obrany nebo energetiky Německo zpřísňuje zákon o zahraničních investicích do obrany nebo energetiky

Německá vláda se po dlouhých debatách shodla na návrhu…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz G 4x4
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 310 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 610 / 2250 - 4750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.3 / 12.3 / 13.8
Emise CO2:323
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):96
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 3096 / 394
Rozměr pneu:325/55 R22
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 2190
c) výška (mm): 2235
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1762
f) rozchod vzadu (mm): 1779
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz G 500 4x42 – Čirá radost







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu

V USA existuje řada firem, které upravují pick-upy a…

Němci tvrdí, že mají technologii, která sníží emise až o 80 procent! Němci tvrdí, že mají technologii, která sníží emise až o 80 procent!

Pomyslné emisní nůžky neustále svírají spalovací motory.…

 



Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče…

Mercedes svolává terénní géčka z bizarního důvodu. Couvají příliš rychle Mercedes svolává terénní géčka z bizarního důvodu. Couvají příliš rychle

V desítkách svolávacích akcí se sem tam objeví i nějaká…

 



 
Ze Škody Favorit se stává sběratelský kousek. Jedním takovým jsme se svezli

Ze Škody Favorit se stává sběratelský kousek. Jedním takovým jsme se svezli

Včera

Ceny favoritů letí vzhůru, mnohdy až ke stotisícovým částkám. Je to nafouknutá bublina, nebo cena odráží jeho skutečné kvality?




Blesk.cz

Překladač Googlu začne nabízet překlady ve více genderových variantách

Překladač Googlu začne nabízet překlady ve více…

Novinku, která má omezit genderovou předpojatost, zařadil do svého Překladače Google. U výrazů, které je možné…

Počasí s Honsovou: Čeká nás mrazivý víkend, v neděli pozor na ledovku

Počasí s Honsovou: Čeká nás mrazivý víkend, v neděli…

Třetí adventní víkend bude ve znamení pravé zimy. Nejvyšší odpolední teploty budou většinou zůstávat pod bodem…

 

iSport.cz

Ledecká není nejlepší sportovkyní světa. V anketě BBC ji porazil golfista Molinari

Ledecká není nejlepší sportovkyní světa. V anketě…

Nejlepším sportovcem světa za rok 2018 byl podle BBC golfista Francesco Molinari. Ital, jenž letos vyhrál…

SESTŘIH: Plzeň - Karviná 2:1. Výhru zařídila Procházkova paráda

SESTŘIH: Plzeň - Karviná 2:1. Výhru zařídila…

Viktoria Plzeň zakončila podzim výhrou, v 19. kole porazila doma Karvinou 2:1. V sedmé minutě se prosadil Jan…

 

Reflex.cz

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se na místo činu

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se…

Psal se rok 1898. V hostinci u Valšů na rohu Betlémské a Poštovské ulice (dnes Karoliny Světlé) panovala…

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese útulností je zdraví vysoce nebezpečná

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese…

Dánské slovo hygge je do jiných jazyků těžko přeložitelné. V češtině má asi nejblíže ke slovu „útulný“. Dánové…