Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini Cooper S Countryman ALL4 – Minimax

Mini Countryman
Mini Countryman
Mini Countryman
Mini Countryman
61 Fotogalerie
Diskuze (26)
Co je to za Mini, do kterého se vejdou čtyři lidé a nějaký ten kufr, má poháněná čtyři kola a víc než čtyři metry na délku?

Pravověrní ministé mají opravdu pořádný důvod k diskusím: co je kromě značky britského na autě, které vzniklo pod taktovkou Němců a sjíždí z pásu v Rakousku?

Pohled z kterékoli strany ovšem nemate – Countryman je opravdu hrdým příslušníkem značky, jen prostě nejsme zvyklí na takové rozměry. Rozdíl není jen ve větší světlé výšce či v plastových lemech blatníků – před námi stojí velmi, velmi stylový 156 cm vysoký crossover, který se prostě ze všech sil snaží vypadat jako malé Mini.

Seznámení s interiérem začíná sympaticky: Na sedadlo se neleze těsně nad silnici a vnitřní výška už neleští pleš.

Vše typické z interiérů klasických mini nicméně zůstalo: Na svém místě trůní centrální rychloměr s naprosto nečitelnou „ručičkou“, hejno tlačítek a pseudoleteckých přepínačů na středovém panelu i konzole je i nadále třeba občas hledat po paměti. Otáčkoměr nacházíme pod volantem, se kterým je spojen i při jeho sklápění. Jako omluvu za upřednostnění designu u centrálního rychloměru se zde naštěstí krčí i miniaturní digitální ukazatel rychlosti.

mini testy minivozymini testy minivozy | Zdroj: acz 

Countryman disponuje čtyřmi samostatnými sedadly, které vynikají tuhostí, prospěly by jim ale delší sedáky a lepší boční vedení – minimálně vzhledem k ceně a dynamickým schopnostem vozu. Zadní dvojice sedadel je podélně posuvná o 130 mm, mezi pravými a levými sedadly trůní hliníková konzola, na kterou lze upevnit držáky na kelímky, brýle, mobily. Upevňování, posuv, pevnost a možnost využití je v zajímavém poměru k jistě atraktivnímu ztvárnění.

Čtyřmístnému využití nasvědčuje i užitečná hmotnost pouhých 385 kg. Zavazadelník se pyšní hodnotou objemu 350 litrů, pohled na vysoko umístěnou podlahu ale svádí k domněnce, že část tohoto čísla bude schována pod ní. Po sklopení zadních sedadel vznikne prostor pro 1170 litrů zavazadel, vzniklý prostor je zcela rovný.

mini testy minivozymini testy minivozy | Zdroj: acz 

Pod kapotou vrcholné verze Countrymana se předvádí přeplňovaná šestnáctistovka, která vrcholných 135 kW dosahuje s využitím variabilního časování ventilů, přímého vstřiku paliva a turbodmychadla. Pokud řidič akceptuje soužití s opravdu vysoko zabírající spojkou, dá mu motor pocítit i vcelku pěknou chuť vydávat se do hlučných otáček, což je s to přenést i do ucházející jízdní dynamiky. Pak ovšem přijde potřeba přeřazení a šestistupňový manuál klade ve všech pozicích trochu odpor.

Nezbývá než si přiznat, že řídíme Mini a na kritéria vhodná pro zbytek silniční populace asi budeme muset zapomenout. A opravdu: Po odhození racionálních překážek jde vše lépe a Countryman se stává téměř zábavným nástrojem. Do zatáček se vrhá s apetitem Imprezy, vskutku dechberoucí držení stopy je vyváženo komfortem tramvaje, vyhřezlé z kolejí na dlažbu - sedmnáctipalcové pneumatiky se nezapřou.

mini testy minivozymini testy minivozy | Zdroj: acz 

Pokrok oproti malým mini je ovšem znát – zadní víceprvková náprava odvádí maximální služby. Nádherně strmé řízení umožňuje rychlé manévry s minimem námahy, brzdy vynikají silou, méně už dávkovatelností účinku.

Pohon všech kol All4 jsme vzhledem k absenci sněhové pokrývky nestihli vyzkoušet v plném nasazení, i na deštěm zalitých cestách prokázalo elektromagneticky ovládané mezinápravové dělení točivého momentu dobré služby. Komu by to připomínalo systém x-drive, má bod. Za standardních podmínek rozděluje systém točivý moment mezi nápravy v poměru 50:50, v extrémních případech (např. na ledu) může na zadní kola zamířit až 100 % přenesitelného výkonu motoru.

mini testy minivozymini testy minivozy | Zdroj: acz 

Pro ty, kteří se chtějí zabývat podružnostmi, nabízíme poslední věty: Na údaje výrobce o spotřebě rovnou zapomeňte, ve městě se i při rychlé noze projedete s minimálně devítilitrovou spotřebou a pokud nebudete autu šlapat na krk, sveze vás mimo město s hodnotou 7-8 l/100 km. A jako u každého přeplňovaného zážehového motoru platí, že každý, opravdu každý sešlápnutí plyn se na spotřebě projeví více, než byste čekali.

Totéž platí o ceně: Bohatou základní výbavu, zahrnující třeba stabilizační systém, šest airbagů, klimatizaci, start-stop systém, autorádio a zadní spoiler si výrobce cení s vrcholným motorem na 725.400,- Kč, dále je možno hýřit s nepřebernými příplatky.

Styl, styl, styl. Pokud vyzdvihujete tuto mantru nad cokoli praktického, budete z Countrymana takříkajíc upouštět do textilu. Výše uvedené rozdíly oproti očekáváním, trendům, ceně či konkurenci proto neberte jen jako závistné poštěkávání novinářské lůzy, ale jako nenápadné odkazy k realitě.

Pokud si Mini chcete pořídit, tak to prostě uděláte a uděláte dobře. Vše na světě se totiž rozumem poměřovat nedá a majitelé všech masových značek světa by dali za kus miního charizmatu nesmrtelnou duši, neřku-li kus nějaké té koncernové předvídatelnosti.

mini testy minivozymini testy minivozy | Zdroj: acz 

První cena vozu499.980,- Kč (ONE, 1.6 72 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací681.200,- Kč (COOPER S, 1.6 135 kW)
Základní cena testovaného vozu725.400,- Kč (COOPER S ALL4, 1.6 135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků897.936,- Kč (COOPER S ALL4, 1.6 135 kW)

Plusy

  • Design
  • Dost místa pro čtyři osoby
  • Výkonný a točivý motor
  • Spotřeba
  • Základní výbava
  • Výborné držení stopy
  • Ovladatelnost, citlivé řízení
  • Výkonné brzdy

Minusy

  • Ergonomie pracoviště řidiče
  • Nepohodlná sedadla
  • Nízká užitečná hmotnost
  • Tuhá spojka a tuhé řazení
  • Vyšší cena

Vstoupit do diskuze (26)