Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 4x4 – Nafta nebo saké?

Michal Fokt
Diskuze (22)
Tohle musí být japonské auto. Moc toho nevypije, ale pěkně to s ním dokáže zacvičit.

Malé SUV od Mitsubishi je velmi specifické auto. Na podvozku modelu Outlander, jenž patří k největším kompaktním SUV, vznikl vůz, jenž naopak patří k nejmenším ve své kategorii. Na japonský automobil vyznává také vcelku netypickou filozofii – verze s pohonem všech kol je k dostání pouze s dieselovým motorem. Jak se s tímhle vším vypořádá v době, kdy na loď do Evropy možná už v Japonsku pomalu nakládají první exempláře faceliftované verze?

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy  

Drsňák a tvrďák

Dneska vládne názor, že aby auto zaujalo, musí vypadat sportovně, drsně, nebezpečně, případně arogantně. A požadavky na výhružnou vizáž splňuje ASX bezezbytku. Vypadá jako ti ostří hoši z prezidentské ochranky s černými brýlemi a drátkem, vedoucím z ucha, s nimiž byste si určitě neradi něco začali. Profil a záď za předkem ani moc nezaostávají a tak je ASX bezpochyby jedním z nejsportovněji vyhlížejících malých SUV na trhu.

Interiér nezapře asijský původ ani designem palubní desky, ani použitými materiály. Je na první pohled zřejmé, že se jedná o „spotřebák“, o to více mě překvapilo, jak dobře jsem se uvnitř cítil. Sedadla mají příjemné boční vedení, plně stavitelný volant je sympaticky malý, měl by ale mít silnější věnec. Hlavice řadicí páky padne do ruky dobře a samotná spolupráce s ní představuje takový slušný průměr – dráhy jsou vcelku krátké a přesné, ale trošku kostrbaté. Pozitivem je slušně hrající audio Rockford Fosgate.

Palubní deska je jednoduchá, ale zcela funkční, řešení středového panelu neutlačuje řidičovu pravou nohu a z auta je dobrý výhled. Prostor na zadních sedadlech představuje běžný standard, není ho zde nadbytečně mnoho, ale nehrozí ani pocity klaustrofobie.

Kufr slibuje pojmout nejméně 419 l zavazadel, subjektivně na mě ale působil menším dojmem. Nechci sahat Japoncům do svědomí, ale tenhle objem se mi zdá reálnější spíše vřetně dvou přihrádek pod podlahou. Ale koneckonců něco přes 400 litrů s možností případně něco dorovnat nad plato musí většinu nároků čtyřčlenné posádky splnit.

1.8 jako víno (nikoli rýžové)

Jestli na ASX něco zaslouží vyzdvihnout, je to turbodiesel 1.8 DI-D. Z poměrně skromného objemu dává 110 kW při 4000 otáčkách a neméně pěkných 300 Nm v rozmezí 2000-3000/min. Díky tomu je ASX nejen nad očekávání dynamické, ale motor je na poměry třídy i velmi slušně odhlučněn a mezi ty lepší diesely s objemem pod dva litry se řadí i hladkostí běhu s jen lehkými vibracemi, řeč s ním je ale až za hranicí 2000 otáček, pod touto hranicí se úplně ve své kůži necítí.

Potěší i spotřebou, při jízdě ustálenou stovkou točí jen 2100 otáček a palubní počítač ukazuje 5,5 l na 100 km, při dálniční stotřicítce se otáčky zvýší na 2750 a spotřeba poskočí jen mírně na rovných 6 litrů. Při této rychlosti o motoru prakticky nevím a při přidání plynu snad dělá více rámusu pískající turbodmychadlo.

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy  

Promile v podvozku

Narážky na konzumaci alkoholu jsou v případě ASX namístě i co se podvozku týče. Karoserie se v zatáčkách naklání až strašidelně, na prudší pohyby volantem reaguje znepokojivým rozkymácením a nalehnutí na vnější přední kolo spolu s citelnou nedotáčivostí velmi rychle umravní závodnické choutky, které by snad v řidiči mohly probudit agresivní tvary karoserie.

Pokud byste v souvislosti s tím očekávali, že bude ASX ideální žehlička na rozbité české silnice, tak to je mi líto. Tlumiče zvládají jen menší nerovnosti a tupých rázů doprovázených příslušným akustickým doprovodem je v kabině cítit a slyšet víc, než byste u SUV vůbec předpokládali.

Houpavá karoserie také s přehledem rozmělní reakce jinak přesného, i když dost přeposilovaného a málo strmého řízení, takže je jízda s ASX nikdy nekončící sérií neustálých korekcí směru jízdy a trošku v kontrastu s kompaktními rozměry překvapí i nevalná chuť zatáčet. Na druhou stranu motokárové jízdní vlastnosti u SUV asi nikdo nehledá, na rozdíl od toho komfortu…

Sluší se zmínit i přepínač systému pohonu od dvoukolky, před samočinně se připojující 4x4 až po funkci Lock pro jízdu v obtížnějším terénu, nicméně nic bližšího vám k němu nepovím – po celou dobu testu jsem si vystačil s prostředním módem.

(Stále) sexy a fit

Nevím, jestli je to náhoda, ale na silnicích potkávám vozů Mitsubishi ASX doslova mraky. Agresivní design určitě táhne a aktuální základní akční cena 430 tisíc korun za dvoukolku s benziňákem, to vypadá jako atraktivní kombinace. Nejlevnější čtyřkolka s dieselem dnes přijde na 615 tisíc, což také představuje velmi konkurenceschopnou nabídku, kvůli níž už vypadá těch pár nedostatků mnohem méně znepokojivě.

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy  

První cena vozu429.900,- Kč (1.6 MIVEC 2WD 86 kW Inform)
První cena vozu s testovanou motorizací614.900,- Kč (1.8 DI-D 4WD 110 kW Invite)
Základní cena testovaného vozu784.900,- Kč (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Instyle+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků784.900,- Kč (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Instyle+)

Plusy

  • Úsporný, tichý a výkonný motor
  • Relativně prostorný interiér
  • Přesné řízení
  • Cena a výbava

Minusy

  • Špatné tlumení rázů od nerovností
  • Extrémní náklony v zatáčkách

Michal Fokt
Diskuze (22)
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D
Cena základní sestavy 784 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbagy, boční a hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, přepínatelný pohon dvou nebo čtyř kol, vypínatelný systém start-stop, samočinná klimatizace a chlazená schránka před spolujezdcem, bezklíčové centrální zamykání, palubní počítač se současným zobrazením více funkcí na barevném displeji, el. ovládání bočních oken a vyhřívaných i sklopných zpětných zrcátek, panoramatické střešní okno s LED podsvícením a el. ovládanou clonou, nastavitelný sklon i u zadních opěradel, audiosouprava s přehrávačem CD a mp3, od výbavy Instyle Hi-Fi Rockford Fosgate 710 W s měničem a devíti reproduktory, od Instyle+ multimediální systém MMCS s HDD 40 GB a dotykovým sedmipalcovým displejem, xenonové světlomety, parkovací senzory vzadu nebo park. Kamera, 17’’ kola z lehké slitiny, tempomat, mlhové světlomety Kč
Cena testované sestavy 784 900 Kč
Výbava testované sestavy Základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.9 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 419 / 1219
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 550
Rozměr pneu: 215/60 R17
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4295
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - WinDiesel
21. 4. 2012 17:23
Re: Auto, u kterého si nelze vybírat
My to nevíme, Ádo, a proto se necháme poučit. Ale jestli toho víš tolik o motorech 1,8 a 2,2 DI-D MIVEC jako o motorech 2,0 TDI-PD (tedy nic), ani se neunavuj.
Jediné, co jsem ochoten uznat, je, že VW dodával Mitsubishi nejméně poruchové 2,0 TDI z těch, které v té době vyráběl. Ovšem slízly to jiné vozy z portfolia VW, např. Passat, u kterého v tichosti a potají zaměnili motory TDI-PD za motory common rail o 3/4 roku dříve, než to oficiálně oznámili ..... Tak tedy byly ony dobré motory TDI-PD.
A když se zeptáš někoho z VW, bude souhlasit s názorem - TDI-PD - noční můra. Ze všech úhlů pohledu. Jsou rádi, že se těchto motorů zbavili.
Avatar - Hammunasakra
21. 4. 2012 01:33
Re: Auto, u kterého si nelze vybírat
"osVWědčené"?? >:D
Avatar - Hammunasakra
21. 4. 2012 01:32
Re: To už tady přece bylo
"Pěkné" řešení (nicméně trochu JINÁ "liga" ;-)
Avatar - Ada je zase tady
20. 4. 2012 23:57
Re: Auto, u kterého si nelze vybírat
Problem praskani hlavy u TDI 2.0 byl vyresen 5 let predtim, nez se ten motor zacal montovat do Mitsubishi Outlander. :-!
Zeptej se spise, jake problemy ma diesel od Mitsubishi. :no:
20. 4. 2012 19:16
Re: Auto, u kterého si nelze vybírat
Osvědčené motory TDI? To možná jak který, možná tak "traktor" 1.9 TDI-PD, ten ale z hlediska kultivovanosti dnes již značně zaostává. Zeptejte se majitelů A6 nebo Superbů 1.gen s 2.5 TDI. Špatný motor. Odcházela radiální čerpadla, už při DODRŽENÍ servisního intervalu se motory zadíraly, (olej už ztratil viskozní vlastnosti), nebo tento motor trápilo mísení nafty a oleje. U 2.0 TDI 103 kw, zase praskaly hlavy. Vskutku dobré hodnocení pro VW. Že jsem žádné "hororové" příběhy neslyšel ve spojitosti s diesely např. od Subaru?