TEST Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 MIVEC – Druhý toho jména
Soupeřit s hatchbacky v evropské nižší střední třídě nasazením sportovně vyhlížejících sedanů není právě snadný úkol, a tak Mitsubishi loni k tradičnímu tříprostorovému Lanceru přidalo méně obvyklý hatchback.
Sport-back
Největší pětidveřový model současné nižší střední třídy tvarově spoléhá na úspěchy a image soutěžních Lancerů. Vpředu se od sedanů liší hlavně chromovaným oválem, který by snad dokázal splnit licenční podmínky designu Audi, kdyby se o nich vůbec jednalo, podobně jako staronový přívlastek v názvu modelu. Za B-sloupkem začínají podstatnější změny. Tvar druhých bočních dveří je snad dokonce shodný, ale střecha je o něco delší, subtilní C-sloupky sedanu zmohutněly a svažují se dozadu jen velmi pozvolna. Reálně i vizuálně dlouhý zadní převis zrychluje rozměrný střešní spojler. Jestli to stačí, posuďte sami.
Naše výbava Intense má standardně 18palcová kola z lehkých slitin s velkorysým rozměrem pneumatik 215/45 R18. Designu auta výrazně prospívají.
Velký zvenku
Znamená vnější délka 4585 mm také něco zvláštního uvnitř? Vlastně ne. Prostorové poměry se v interiéru ve srovnání se sedanem překvapivě nemění! Široká kabina (ve výši loktů 1470 mm vpředu, 1450 mm vzadu) umí nabídnout dost místa na předních sedadlech dospělým i nadstandardních rozměrů, vzadu omezuje posádku jen výška 910 mm nad zadním sedadlem. V praxi to znamená, že průměrný dospělý (s výškou 175 cm) zde sedí pohodlně s prostorovou rezervou nad hlavou, ale dlouháni nad 185 cm už budou muset počítat s kontaktem hlavy a stropu. V podélném směru je místa vpředu i vzadu nadbytek, což může částečně kompenzovat nedostatek místa do výšky.
Velká sedadla (sedák s délkou 510 mm, opěradlo 620 mm) mají dobré boční vedení v oblasti stehen, horší je to už v případě trupu, který výraznou oporu nemá. Potahový materiál asi vydrží celou věčnost bez známek opotřebení, ale mohl by být příjemnější na dotyk. V interiéru asi nejvíce zamrzí příliš jednoduché materiály na přístrojové desce i výplních dveří. Nákladné měkčení plastů jistě není nutnost, ale v autech, které se běžně prodávají za více než 400 tisíc, jsme si zvykli vídat hodnotnější materiály a díly, které si říkají o dotyk a hlavně při jízdě nejsou vůbec slyšet. I testovaný exemplář navíc utržil už po pár tisících kilometrech několik škrábanců na přístrojové desce, kterým v praxi předejdete asi jen těžko.
Vzhledem k rozměrům auta spíše podprůměrný zavazadelník (330 l) nabízí proti sedanu především variabilitu. Po sklopení zadních opěradel vzniká s využitím dvojité podlahy rovná ložná plocha. Geniální je systém sklápění, který lze ovládat i kličkou ze zavazadelníku. V Lanceru Sportback můžete v pěti lidech využít ložnou délku u dna kufru 710 mm, po sklopení opěradel pak 1700 mm. Minimální šířka mezi podběhy činí 980 mm. Nakládací hrana je v dnes obvyklých 730 mm nad zemí, manipulace s těžkým zavazadlem tedy nebude právě snadná.
Pohodlí i trocha zážitků
Vizáž Sportbacku svádí k očekávání mimořádně sportovního svezení, ale k extrémům má přeci jen výkonově standardní osmnáctistovka daleko. Vždyť rychlejší je i německý turbodiesel, o přeplňovaných dvoulitrech ani nemluvě.
Čtyřválec 1.8 MIVEC patří ke klasické japonské motorářské škole. Variabilní časování sacích i výfukových ventilů jeho projev subjektivně oživuje hlavně nad 4000 min-1, kde se točivý moment drží v pásmu širokém téměř 2000 min-1 kolem 170 Nm. Naopak pod 3000 min-1 není pod plynem ani 150 Nm, takže 1355 kg těžké auto v nízkých otáčkách působí líně.
Častá práce s pětistupňovou převodovkou s precizním řazením a hladkým chodem řadičky v kulise dokáže dynamiku jízdy mírně vylepšit, ale to se pak tichá jednotka rozezní a žádá větší palivové příděly, než byste od moderního atmosférického motoru očekávali. Konkrétně, už standardní dálniční režim (s reálným průměrem 130 km/h) znamená odběr 9 l/100 km a 4000 min-1, trocha dynamické jízdy na zatáčkovité trati snadno vyšroubuje spotřebu přes 12 l/100 km. Asketická jízda se slušným rychlostním průměrem 100 km/h pak spotřebu srazí na mírně nadprůměrných 6,7 l/100 km. To vše na širokých zimních pneumatikách Bridgestone Blizzak LM22 215/45 R18, které při jarních teplotách nad 15 °C nízké spotřebě nepřály.
Pomineme-li motor, je projev celého auta uživatelsky velmi přívětivý. Řízení jde v běžných rychlostech možná trochu lehčeji, než by bylo českému řidiči milé, ale kontakt s vozidlem ve vyšších rychlostech zprostředkovává už celkem dobře. Brzdy působí sebevědomě, o hladkém řazení jsme už mluvili, řadička je trochu delší, ale zase velmi dobře po ruce.
Odpružení je od výbavy Intense výše standardně sportovní, což ale neznamená nepohodlné. Sladění pružicích a tlumicích prvků zvládá dobře většinu českých silničních povrchů, aniž by to odnášela posádka přílišným natřásáním. A to je pro Mitsubishi v podstatě vyznamenáním. Zejména když uvážíme jen velmi nízký profil osmnáctipalcových pneumatik. Ty mají problémy hlavně na dálničních spárách, kde ale mnohdy kapitulují i mnohem větší a těžší vozy.
Závěr
Mitsubishi nacenilo největší hatchback nižší střední třídy zřejmě právě vzhledem k nadprůměrným vnějším rozměrům. Testovaný exemplář má ceníkovou cenu kolem půlmilionu (aktuální sleva 30.000,-Kč z ceníkových cen). S trochu méně křiklavým zevnějškem, ale podobně bohatou výbavou, dostanete stejnou motorizaci za 430 tisíc korun. To není právě málo, ale u Mitsubishi zřejmě sází na to, že nejlepší konkurence ve třídě nabízí menší kus auta, obvykle s menšími jedna-šestkami.
Lancer Sportback umí být rodinným hatchbackem se spoustou místa v interiéru, ale s pouze průměrným zavazadelníkem. Před velkým objemem upřednostnili designéři tvary, i když ani tady nebude přijetí výsledku právě jednoznačné. Jízdní vlastnosti odpovídají rodinnému zaměření komfortem, ale podvozek zvládá i sportovní jízdu bez odmlouvání a řidiče to baví. Motor je z - dnes již klasické -japonské školy. Aby odvedl svou práci, je třeba jej točit. I to řidiče baví, ale odnáší to spotřeba.
První cena vozu | 399.900,- Kč (Inform, 1.5 MIVEC 80 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 419.900,- Kč (Inform, 1.8 MIVEC 105 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 529.900,- Kč (Intense, 1.8 MIVEC 105 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 545.386,- Kč (Intense, 1.8 MIVEC 105 kW) |
Plusy
- spojení sportovních jízdních vlastností s pohodlím
- prostorná kabina vpředu i vzadu (podélně a do šířky)
- velká sedadla, sportovní posaz vpředu
- snadné ovládání auta, jednoduchá manipulace se sedadly
- přesná kulisa řazení s hladkým chodem řadicí páky
- účinné brzdy
- bohatá výbava
Mínusy
- pouze výškově stavitelný volant, horší ergonomie sezení u vysokých řidičů
- vyšší spotřeba
- horší materiály v interiéru, plasty náchylné na poškrábání
- méně místa nad sedákem vzadu
- jen průměrný základní objem zavazadlového prostoru