29.11. 2013 Ladislav Černý

Test: Neoplan Jetliner C - Univerzální dlouhán

 

Řada autobusů Jetliner je u Neoplanu určena pro linkové i turistické využití. Testované delší provedení C se hodí spíše jen pro zájezdy.

Vypůjčili jsme si Jetliner C vyšperkovaný o kuchyňku, toaletu a velmi fešné potahy sedadel. Že nejde o autobus pro linkovou přepravu, prozrazovaly dvě DVD obrazovky a před zadní nápravou jen jednokřídlé dveře. Proto jsme testovací trasu zvolili zejména po dálnici, ale nenechali jsme si ujít deset kilometrů v místním provozu z Jesenice do Průhonic.

Nástup přiměřený

Vystoupat do linkového autobusu až do výšky podlahy 1070 mm není zcela ideálním řešením, ale dopravce pak může toto vozidlo využít i v turistické přepravě díky velkému ložnému prostoru. U testované delší verze C dosahovaly objemu 8 m3, což pro transport 55 cestujících na dovolenou je skutečně dost. Příjemný pohyb v interiéru dovolovala ulička vysoká dva metry, díky níž narostla celková výška vozidla na 3,4 metru, hodnotu typickou pro „univerzální“ autobusy.

Pokud by někdo chtěl Jetliner více do linkového provozu, určitě doporučujeme dvoukřídlé zadní dveře. U nového vydání tohoto modelu došlo k posunu jedno- i dvoukřídlých dveří blíže zadní nápravě, aby cestující z pětice sedadel zcela vzadu měli kratší cestu z vozidla. Zkoušený autobus byl v prostoru zadního nástupu vybaven kvalitní kuchyňkou a naproti WC.

Sedadlo průvodce bylo vhodně umístěno, aby umožňovalo co nejlepší přístup předními dveřmi. Do přístrojové desky byla vestavěna chladnička o objemu 55 litrů, která tvoří součást sériové výbavy.

Zájezdová sedadla

Čtveřice cestujících měla během testu k dispozici kvalitní sedačky Bonito. První řada za řidičem s emblémem Neoplanu ukazovala na příslušnost k německé značce. Zadní strany všech opěradel disponovaly dvěma madly pro snadné nastupování k sedadlu u okna. Polohovatelná opěradla by měla být v turistickém provozu standardem u všech autobusů, Neoplan tuto úroveň drží standardně. Každý cestující kromě první řady měl k dispozici výklopný stoleček na svačinku či knížku. Pohodlí a více místa v příčném směru zajišťovala posuvná sedadla směrem do uličky včetně loketních opěrek na vnitřní straně.

Třináctimetrový komfort

Jetliner C při jízdě na dálnici vykazoval dobrou plavnost jízdy. Při nárazech bočního větru projevil slušnou směrovou stabilitu, dík níž jsme nemuseli provádět korekce volantem.

Spojení 10,5litrového šestiválce D2066 s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou se zpočátku jevilo jako výborné, i když jsme během rozjíždění a při jízdě ve stoupání museli často tisknout akcelerátor až k podlaze. Turistická doprava sice není závodění, ale ani ekojízda. Motor jsme chtěli udržovat v otáčkách maximálního točivého momentu 1000-1400 min-1, ale pouze šest převodových stupňů nás při akceleraci nutilo šestiválec vytočit mnohem výše. Pouze změna z pětky na šestku dovolila nepřekročit tzv. zelené pole otáčkoměru.

V turistickém využití na delší vzdálenosti to však nebyl problém, ten by nastal v linkovém provozu. Ani ne tak potíž pro řidiče, ale spíše pro dopravce a jeho náklady na palivo. Je fakt, že do spíše linkového provozu by Jetliner nebyl osazen velmi dlouhým stálým převodem 3,36, který na šestku při rychlosti 90 km/h vyžadoval jen 1250 min-1.

Na rovinu dost

Motor D2066 LUH o výkonu 234 kW sám o sobě vykazuje vysokou účinnost a měrnou spotřebu 193 g nafty na kWh. Testovaný Jetliner v delším provedení C tedy poháněla slabší z obou verzí 264 a 294 kW horizontálního šestiválce D2066. V testovacím okruhu s jen mírně zvlněným profilem to byla dostatečná dávka odpovídající 1800 N.m, ale s plně vytíženým autobusem bychom do kopcovitější krajiny rozhodně chtěli silnější provedení 294 kW. To však na rozdíl od zkoušené verze není k mání ve specifikaci EEV s filtrem CRT. Výhodu 10,5litrového agregátu tvořila vcelku nízká hmotnost 1131 kg bez náplní, aby zbylo co největší užitečné zatížení pro cestující a jejich zavazadla.

Palivová nádrž standardně dosahuje objemu 300 litrů. Pro dopravce v mezinárodním transportu mohou vzhledem k rozdílným cenám nafty přijít vhod ještě doplňkové o objemu 100 až 280 litrů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D2066 LUH
Typ přepl. vznět. šestiválec
Vrtání x zdvih (mm) 120 x 155
Objem válců (cm3) 10 518
Počet válců/ventilů 6/24
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/min-1) 265/1900
Točivý moment (N.m/min-1)1800/1000-1400
Emisní norma EEV
Převodovka šestistup. manuální ZF
Stálý převod 3,36
D/š/v (mm) 13 050/2550/3400
Rozvor (mm) 6880
Počet sedadel 55
Průměr otáčení (m) 23
Celková hmotnost (kg) 18 600
Zavazadlový prostor (m3) 8
Palivová nádrž (l) 300
Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

7 let od smrti Petra Muka (†45): Nad hrobem vzpomínal zlomený otec!

7 let od smrti Petra Muka (†45): Nad hrobem…

Uplyne sedm let od smrti zpěváka Petra Muka (†45). Pro Top Star magazín na Primě vzpomínají jeho hudební…

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

 

iSport.cz

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na něm vydělat stonásobek

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na…

Šlo o dojemný konec velkého fotbalisty. Když John Terry ve 26. minutě nedělního utkání Chelsea se Sunderlandem…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…