TEST Opel Meriva 1.6 CDTI – Úspěšná transplantace srdce
Stylistické retuše, které Opel naordinoval Merivě po třech letech na trhu, patří bez debat do kategorie povedených faceliftů. Větší maska chladiče vůz po vzoru modernizované Insignie vizuálně rozšířila a s bohatším chromováním teď Meriva vypadá luxusněji. Podobné jsou také úpravy nárazníku a předních světlometů – decentní chromované lišty zdůrazňují celkově vyspělejší tvary. Meriva přitom neztratila nic ze své dosavadní hravosti, stále je to ono „usměvavé“ auto, které vyčnívá ze zástupu drsně se tvářících hatchbacků. Designéři zkrátka za svoji práci zaslouží jedničku s hvězdičkou.
Přístup do interiéru zajišťují od sebe otevírané dveře FlexDoors. Když pomineme Rolls-Royce Ghost a Phantom, je toto řešení naprostým unikátem. Přestože jsou posuvné zadní dveře bez středového sloupku karoserie, jaké má Ford B-Max, ještě o něco praktičtější, pro účely MPV se jedná o jednoznačný přínos. Nevýhodu to má jenom jedinou – oba páry dveří poskytují z praktických důvodů štědrý úhel otevření, a tak je na úzkých parkovacích místech potřeba trochu obezřetnosti.
Interiér se drží klasického tlačítkového stylu aktuálních Opelů, v nezměněném designu se ovšem zabydlel nový multimediální systém IntelliLink. Systém pojmenovaný Navi 950 (+31.000 Kč) nabízí možnost konfigurace úvodního menu, zabudování nového systému pod stávající panel ale neproběhlo zcela hladce. Zmizela tlačítka pro přístup k obrazovce s aktuálně přehrávanou hudbou, cesta k ní vede dvěma kroky přes úvodní obrazovku (přístupná přes tlačítko v levém horním rohu). Samotný IntelliLink si zaslouží pochvalu, přístup k této důležité funkci byl ale dříve vyřešený komfortněji. Zájemce o Merivu nicméně nejspíše udělá lépe, když se spokojí s levnějším zařízením Navi 650 za 14.000 Kč, které využívá starší generaci softwaru.
Specialitou Merivy i nadále zůstává posuvná a vyjímatelná loketní opěrka FlexRail, pod kterou se nachází jedna posuvná přihrádka a jedna pevná ve středovém tunelu. Za příplatek se může řidič nechat rozmazlovat vyhřívaným věncem volantu, který v zimě přijde vhod ještě více než vyhřívaná sedadla. Cestující vzadu si zase mohou užít výhod systému posuvných sedadel FlexSpace. Při obsazení čtyřmi osobami lze krajní sedadla posunout více dozadu, současně s tím se posunou blíže k sobě a v příčném směru nabídnou komfortnější využití prostoru. Podobný koncept má i větší Opel Zafira Tourer.
Motor? Skok o tři generace!
Citlivé modernizaci exteriéru a interiéru sekunduje motor. Dosavadní turbodiesely od Opelu sice na konkurenci stačily výkonem i nízkou spotřebou, dlouhozdvihový litinový agregát 1.7 CDTI ovšem nezapře svůj původ v devadesátých letech. Je hlučný, nekultivovaný a vyznačuje se staromódní turbodírou. Zcela nový celohliníkový čtyřválec 1.6 CDTI (typ B16DTH), který je prvním zástupcem rodiny GM Medium diesel, se všech těchto nešvarů úspěšně zbavil.
Opel chystá tři výkonové stupně: 70, 81 a 99 kW. První z nich již brzy nahradí stejně výkonnou třináctistovku, druhé dva jsou nástupcem původního 1.7 CDTI s 81 a 96 kW. Sedmnáctistovka ve výrobním programu pokračuje již jenom v kombinaci s automatickou převodovkou.
Nový motor je tichý a kultivovaný, má rychlé a přesné reakce na sešlápnutí pedálu plynu a v Merivě doslova přebytky síly. Přirovnání k dvoulitru rozhodně neberte jako nadsázku – dálniční stoupání na D1 spolehlivě odhalí skutečný potenciál motoru. Stokilowattová Meriva zde zvládá pružně akcelerovat bez podřazování v libovolném rozsahu rychlostí. Pro šestnáctistovku není nejmenším problémem ani dosáhnout deklarované maximální rychlosti.
Motoru pomáhá i to, že Opel nepodlehl svodům úsporně dlouhého zpřevodování. Nově navržená šestistupňová skříň má přesnější řazení a zcela konvenční délku převodů – při 130 km/h motor pracuje v umírněných 2400 min-1. Odměnou je průměrná spotřeba 6,3 l na 100 km, která je současně maximem, kam se nový agregát v obvyklých provozních podmínkách dostane. Mimo město je realitou rozmezí mezi čtyřmi a pěti litry, spektrum běžně dosahované spotřeby ve městě je o litr vyšší.
Když připočítáme hladký běh od nejnižších otáček s plynulým a rychlým nástupem točivého momentu, vychází 1.6 CDTI jako nejlepší motor dané objemové kategorie. Na nastavenou laťku dosáhne jedině 1.6 i-DTEC od Hondy, ten se ale dodává pouze do Civicu a CR-V, v automobilu alespoň vzdáleně podobném Merivě jej neseženete.
Povedenému motoru sekunduje neméně dobrý podvozek. Je až s podivem, jak dobře dokáže na nízkoprofilových sedmnáctipalcových pneumatikách tlumit nerovnosti. Jízdní vlastnosti jsou velmi vyspělé, přestože Meriva má na rozdíl od Zafiry a Astry „obyčejnou“ vlečenou nápravu bez Wattova přímovodu a nemůže si pomoci příplatkovými adaptivními tlumiči. Oproti konkurenčnímu MPV Ford B-Max (ten však nabízí slabší a menší motory než Meriva) postrádá Opel něco z bezprostřednosti a komunikativnosti, v přímém směru a zatáčkách ale drží stopu suverénně. Řízení působí lehce odtažitým dojmem, ovšem jen do té míry, aby podvědomě krotilo řidiče při řezání zatáček. Přesnost reakcí ovšem není ohrožena.
Kromě nového motoru a osvěženého designu přináší facelift také vylepšení světelné techniky. Přední světlomety i zadní svítilny mohou být za příplatek vylepšeny moderními pásky diod. A adaptivní halogenové světlomety jsou nově dostupné pro většinu verzí, zatímco před faceliftem je Opel nabízel jenom v nejvyšší výbavě Cosmo. Ačkoliv Meriva jako jeden z mála Opelů nemůže mít vynikající xenonové světlomety AFL+, adaptivní halogeny mají podobně přesvědčivou sílu i dosah. Za to Opel zasluhuje v době, kdy se na osvětlovací technice často šetří, velkou pochvalu.
Opel Meriva - srovnání cen a výbav s konkurencí | ||||
Model | Opel Meriva | Fiat 500L | Hyundai ix20 | Renault Scénic |
Motor, výkon | 1.6 CDTI (99 kW) | 1.6 MultiJet (88 kW) | 1.6 CRDi (94 kW) | 1.6 dCi (96 kW) |
Výbava | Active | Lounge* | Style | Dynamique |
Základní cena [Kč] | 424.900,- | 493.900,- | 439.890,- | 518.900,- |
Bluetooth | 7.200,- | S | S | S |
Dvouzónová klimatizace | S | S | S | S |
El. stahování oken P+Z | S | S | S | S |
Kožený multifunkční volant | S | S | S | S |
Litá kola R 16 | S | S | S | S |
Litá kola R 17 | 7.400,- | 8.100,- | - | 6.100,- |
Metalický lak | 13.900,- | 13.600,- | 13.000,- | 15.000,- |
Navigace | 14.000,- | 16.000,- | 28.000,- | S |
Parkovací kamera | 7.200,- | 7.100,- | s navigací | - |
Parkovací čidla P+Z | 10.300,- | S (jen vzadu) | S (jen vzadu) | S |
Mlhovky | S | S | S | S |
Tempomat | S | S | 9.000,- | S |
Vyhřívání předních sedadel | 5.100,- | 5.500,- | S | S |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 490.000,- | 544.200,- | 489.890,- | 540.000,- |
* Fiat 500L Lounge má standardně také prosklenou střechu, u ostatních různé verze střešního okna za příplatek |
Závěr
S novým motorem je Opel Meriva jako pokropený živou vodou. Žádný z přímých konkurentů nenabízí tak silný a kultivovaný turbodieselový agregát, Opel ale boduje také sympatickým designem, prostorným a flexibilním interiérem a řadou netradičních a přesto v praxi přínosných řešení. V neposlední řadě je také cenově výhodný – s Hyundaiem ix20 drží podobnou cenovou hladinu, Fiat 500L je znatelně dražší (přestože české ceny tohoto modelu jsou z celé Evropy nejnižší), stejně jako mírně větší Renault Scénic.
Nejlevnější verze modelu | 259.900 Kč (1.4 Ecotec/74 kW Selection) |
Základ s testovaným motorem | 391.900 Kč (1.6 CDTI/99 kW Enjoy) |
Testovaný vůz s výbavou | 534.400 Kč (1.6 CDTI/99 kW Active) |
Plusy
- Radikálně lepší motor než 1.7 CDTI
- Kultivovanost a spotřeba na špičce třídy
- Flexibilní interiér
- Velmi dobré jízdní vlastnosti a komfort tlumení
- Jenom o 7.000 Kč dražší než 81kW verze
Minusy
- Přístup do interiéru na úzkých parkovacích místech
- Horší výhled šikmo vpřed
- Méně přehledné propojení stávajícího ovládacího panelu s IntelliLink
- Prostor na prostředním sedadle vzadu
Autor: Lukáš Vaverka
Foto: Petr Homolka