Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Meriva 1.6 CDTI – Úspěšná transplantace srdce

Diskuze (59)
Facelift přinesl MPV Opel Meriva vyspělejší vzhled a hlavně zcela nový turbodiesel, který nahrazuje dosavadní sedmnáctistovku.

Stylistické retuše, které Opel naordinoval Merivě po třech letech na trhu, patří bez debat do kategorie povedených faceliftů. Větší maska chladiče vůz po vzoru modernizované Insignie vizuálně rozšířila a s bohatším chromováním teď Meriva vypadá luxusněji. Podobné jsou také úpravy nárazníku a předních světlometů – decentní chromované lišty zdůrazňují celkově vyspělejší tvary. Meriva přitom neztratila nic ze své dosavadní hravosti, stále je to ono „usměvavé“ auto, které vyčnívá ze zástupu drsně se tvářících hatchbacků. Designéři zkrátka za svoji práci zaslouží jedničku s hvězdičkou.

Přístup do interiéru zajišťují od sebe otevírané dveře FlexDoors. Když pomineme Rolls-Royce Ghost a Phantom, je toto řešení naprostým unikátem. Přestože jsou posuvné zadní dveře bez středového sloupku karoserie, jaké má Ford B-Max, ještě o něco praktičtější, pro účely MPV se jedná o jednoznačný přínos. Nevýhodu to má jenom jedinou – oba páry dveří poskytují z praktických důvodů štědrý úhel otevření, a tak je na úzkých parkovacích místech potřeba trochu obezřetnosti.

Interiér se drží klasického tlačítkového stylu aktuálních Opelů, v nezměněném designu se ovšem zabydlel nový multimediální systém IntelliLink. Systém pojmenovaný Navi 950 (+31.000 Kč) nabízí možnost konfigurace úvodního menu, zabudování nového systému pod stávající panel ale neproběhlo zcela hladce. Zmizela tlačítka pro přístup k obrazovce s aktuálně přehrávanou hudbou, cesta k ní vede dvěma kroky přes úvodní obrazovku (přístupná přes tlačítko v levém horním rohu). Samotný IntelliLink si zaslouží pochvalu, přístup k této důležité funkci byl ale dříve vyřešený komfortněji. Zájemce o Merivu nicméně nejspíše udělá lépe, když se spokojí s levnějším zařízením Navi 650 za 14.000 Kč, které využívá starší generaci softwaru.

opel testy mpv opel testy mpv

Specialitou Merivy i nadále zůstává posuvná a vyjímatelná loketní opěrka FlexRail, pod kterou se nachází jedna posuvná přihrádka a jedna pevná ve středovém tunelu. Za příplatek se může řidič nechat rozmazlovat vyhřívaným věncem volantu, který v zimě přijde vhod ještě více než vyhřívaná sedadla. Cestující vzadu si zase mohou užít výhod systému posuvných sedadel FlexSpace. Při obsazení čtyřmi osobami lze krajní sedadla posunout více dozadu, současně s tím se posunou blíže k sobě a v příčném směru nabídnou komfortnější využití prostoru. Podobný koncept má i větší Opel Zafira Tourer.

Motor? Skok o tři generace!

Citlivé modernizaci exteriéru a interiéru sekunduje motor. Dosavadní turbodiesely od Opelu sice na konkurenci stačily výkonem i nízkou spotřebou, dlouhozdvihový litinový agregát 1.7 CDTI ovšem nezapře svůj původ v devadesátých letech. Je hlučný, nekultivovaný a vyznačuje se staromódní turbodírou. Zcela nový celohliníkový čtyřválec 1.6 CDTI (typ B16DTH), který je prvním zástupcem rodiny GM Medium diesel, se všech těchto nešvarů úspěšně zbavil.

Opel chystá tři výkonové stupně: 70, 81 a 99 kW. První z nich již brzy nahradí stejně výkonnou třináctistovku, druhé dva jsou nástupcem původního 1.7 CDTI s 81 a 96 kW. Sedmnáctistovka ve výrobním programu pokračuje již jenom v kombinaci s automatickou převodovkou.

Nový motor je tichý a kultivovaný, má rychlé a přesné reakce na sešlápnutí pedálu plynu a v Merivě doslova přebytky síly. Přirovnání k dvoulitru rozhodně neberte jako nadsázku – dálniční stoupání na D1 spolehlivě odhalí skutečný potenciál motoru. Stokilowattová Meriva zde zvládá pružně akcelerovat bez podřazování v libovolném rozsahu rychlostí. Pro šestnáctistovku není nejmenším problémem ani dosáhnout deklarované maximální rychlosti.

Motoru pomáhá i to, že Opel nepodlehl svodům úsporně dlouhého zpřevodování. Nově navržená šestistupňová skříň má přesnější řazení a zcela konvenční délku převodů – při 130 km/h motor pracuje v umírněných 2400 min-1. Odměnou je průměrná spotřeba 6,3 l na 100 km, která je současně maximem, kam se nový agregát v obvyklých provozních podmínkách dostane. Mimo město je realitou rozmezí mezi čtyřmi a pěti litry, spektrum běžně dosahované spotřeby ve městě je o litr vyšší.

opel testy mpv opel testy mpv

Když připočítáme hladký běh od nejnižších otáček s plynulým a rychlým nástupem točivého momentu, vychází 1.6 CDTI jako nejlepší motor dané objemové kategorie. Na nastavenou laťku dosáhne jedině 1.6 i-DTEC od Hondy, ten se ale dodává pouze do CivicuCR-V, v automobilu alespoň vzdáleně podobném Merivě jej neseženete.

Povedenému motoru sekunduje neméně dobrý podvozek. Je až s podivem, jak dobře dokáže na nízkoprofilových sedmnáctipalcových pneumatikách tlumit nerovnosti. Jízdní vlastnosti jsou velmi vyspělé, přestože Meriva má na rozdíl od Zafiry a Astry „obyčejnou“ vlečenou nápravu bez Wattova přímovodu a nemůže si pomoci příplatkovými adaptivními tlumiči. Oproti konkurenčnímu MPV Ford B-Max (ten však nabízí slabší a menší motory než Meriva) postrádá Opel něco z bezprostřednosti a komunikativnosti, v přímém směru a zatáčkách ale drží stopu suverénně. Řízení působí lehce odtažitým dojmem, ovšem jen do té míry, aby podvědomě krotilo řidiče při řezání zatáček. Přesnost reakcí ovšem není ohrožena.

Kromě nového motoru a osvěženého designu přináší facelift také vylepšení světelné techniky. Přední světlomety i zadní svítilny mohou být za příplatek vylepšeny moderními pásky diod. A adaptivní halogenové světlomety jsou nově dostupné pro většinu verzí, zatímco před faceliftem je Opel nabízel jenom v nejvyšší výbavě Cosmo. Ačkoliv Meriva jako jeden z mála Opelů nemůže mít vynikající xenonové světlomety AFL+, adaptivní halogeny mají podobně přesvědčivou sílu i dosah. Za to Opel zasluhuje v době, kdy se na osvětlovací technice často šetří, velkou pochvalu.

opel testy mpv opel testy mpv

Opel Meriva - srovnání cen a výbav s konkurencí
Model Opel Meriva Fiat 500L Hyundai ix20 Renault Scénic
Motor, výkon 1.6 CDTI (99 kW) 1.6 MultiJet (88 kW) 1.6 CRDi (94 kW) 1.6 dCi (96 kW)
Výbava Active Lounge* Style Dynamique
Základní cena [Kč] 424.900,- 493.900,- 439.890,- 518.900,-
Bluetooth 7.200,- S S S
Dvouzónová klimatizace S S S S
El. stahování oken P+Z S S S S
Kožený multifunkční volant S S S S
Litá kola R 16 S S S S
Litá kola R 17 7.400,- 8.100,- - 6.100,-
Metalický lak 13.900,- 13.600,- 13.000,- 15.000,-
Navigace 14.000,- 16.000,- 28.000,- S
Parkovací kamera 7.200,- 7.100,- s navigací -
Parkovací čidla P+Z 10.300,- S (jen vzadu) S (jen vzadu) S
Mlhovky S S S S
Tempomat S S 9.000,- S
Vyhřívání předních sedadel 5.100,- 5.500,- S S
Cena při shodné výbavě [Kč] 490.000,- 544.200,- 489.890,- 540.000,-
* Fiat 500L Lounge má standardně také prosklenou střechu, u ostatních různé verze střešního okna za příplatek

Závěr

S novým motorem je Opel Meriva jako pokropený živou vodou. Žádný z přímých konkurentů nenabízí tak silný a kultivovaný turbodieselový agregát, Opel ale boduje také sympatickým designem, prostorným a flexibilním interiérem a řadou netradičních a přesto v praxi přínosných řešení. V neposlední řadě je také cenově výhodný – s Hyundaiem ix20 drží podobnou cenovou hladinu, Fiat 500L je znatelně dražší (přestože české ceny tohoto modelu jsou z celé Evropy nejnižší), stejně jako mírně větší Renault Scénic.

opel testy mpv opel testy mpv

Nejlevnější verze modelu 259.900 Kč (1.4 Ecotec/74 kW Selection)
Základ s testovaným motorem 391.900 Kč (1.6 CDTI/99 kW Enjoy)
Testovaný vůz s výbavou 534.400 Kč (1.6 CDTI/99 kW Active)

Plusy

  • Radikálně lepší motor než 1.7 CDTI
  • Kultivovanost a spotřeba na špičce třídy
  • Flexibilní interiér
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti a komfort tlumení
  • Jenom o 7.000 Kč dražší než 81kW verze

Minusy

  • Přístup do interiéru na úzkých parkovacích místech
  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Méně přehledné propojení stávajícího ovládacího panelu s IntelliLink
  • Prostor na prostředním sedadle vzadu

Autor: Lukáš Vaverka

Foto: Petr Homolka

Diskuze (59)
Opel Meriva 1.6 CDTI
Cena základní sestavy 391 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP, elektricky ovládaná boční okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka v barvě karoserie, denní svícení, elektrická parkovací brzda, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, podlážka v zavazadlovém prostoru, systém sedadel Flex Space, asistent rozjezdu do kopce, podlahová konzole (FlexRail) s držákem nápojů, autorádio CD 300 s přehrávačem MP3, dojezdová rezerva, tempomat, dvouzónová klimatizace, přední mlhovky, volant potažený kůží, ovládání autorádia na volantu, palubní počítač, optická a osvětlovací sada (dešťové čidlo, vnitřní zrcátko s automatickou clonou, automatické přepínání světel s detekcí tunelu), litá 16” kola a další. Kč
Cena testované sestavy 534 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.900,-), zimní sada – vyhřívání volantu a předních sedadel (+10.400,-), adaptivní halogenové světlomety a odbočovací světla (+10.500,-), multimediální systém Navi 950 s bluetooth a IntelliLink (+31.000,-), parkovací čidla vzadu i vpředu (+10.300,-), couvací kamera (+7.200,-), litá 17” kola (+7.400,-), prosklená střecha (+18.700,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.8 / 4.2 / 4.4
Emise CO2: 116
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1500
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1428 / 592
Rozměr pneu: 225/45 R 17
Opel Meriva 1.6 CDTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4288
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2644
e) rozchod vpředu (mm): 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - trapid
15. 4. 2014 22:56
1,6 cdti nejlepší motor ve třídě?
Docela by mě zajímalo jak to s tím motorem doopravdy bude. Tvrzení o nejlepším dieselu mezi 1,6 je dost silná káva, obzvlášť s přirovnáním k doposud "nejlepší" 1,6 i-DTEC od Hondy.
Raťo Chvála Hondu (v porovnání s konkurencí) na vrchol nestavěl.
Asi to bude výborný motor, ale hned nejlepší? ;-\
Avatar - Jaros71
12. 4. 2014 23:10
Re: Nejsem si uplne jistej...
Taky jsou obě auta pořád výborné a ve formě.. ;-)
I po faceliftech se dobře prodávají!
Avatar - Ja Prvni 123
12. 4. 2014 20:50
Re: Nejsem si uplne jistej...
ale já to taky nevím... to nebyla jen řečnická berlička.
;-)
Takže opravovat si netroufám.
Teda co se týče motorů. Že Corsa jezdí na podlaze Punta, tedy Grande, je jasný, ne?
;-)
12. 4. 2014 19:08
Re: Nejsem si uplne jistej...
To platí pro dvoulitry, ty mají snad ještě starou litinovou konstrukci, ale to nechci lhát.
Šestnácky by měly být vyvinuté s čínskou BAIC, stejně jako nastupující benzínové agregáty.

Podle mně už s Fiatem nemá Opel společného nic (až na Opel Combo). Ale pokud se mýlím, opravte mne :-)
Avatar - Ja Prvni 123
12. 4. 2014 17:58
Re: Nejsem si uplne jistej...
no, nevím... objem mají stejnej... vrtání x zdvih mají stejnej... a jediný, co jsem na internetu teď narychlo našel je, že nové motory byly vyvinuty Opelem v Turíně... to už je hodně náhod najednou, ne?
;-)