Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (125 kW) – Praktik s novým srdcem

David Bureš
Diskuze (38)
Design vozu Opel Zafira Tourer se nemění, pod kapotou se však v minulých letech odehrály podstatné věci. Poslední novinkou je příchod posíleného vznětového dvoulitru se 125 kW.

Opel se finanční problémy z minulých let snaží vyřešit radikálním krokem, konkrétně rozsáhlou produktovou ofenzivou doplněnou o výraznou obměnu motorů. Mezi lety 2014 a 2018 automobilka postupně představí 27 modelů a 17 agregátů. Jednou z letošních novinek je turbodiesel 2.0 CDTI s výkonem 125 kW, který jsme vyzkoušeli v MPV Zafira Tourer.

Modernizovaný vznětový čtyřválec se světu poprvé představil na loňském pařížském autosalonu, vedle Zafiry Tourer je provedení se 125 kW dostupné také v Insignii. Opel tímto motorem postupně nahradí dřívější dvoulitr se stejným označením. Vedle testované verze se 125 kW jsou v plánu i další výkonové varianty.

V případě Zafiry Tourer se jedná o nejsilnější nabízený turbodiesel. Zároveň je se stejně výkonným benzinovým čtyřválcem 1.6 Turbo druhým nejvýkonnějším agregátem v nabídce, přičemž vrchol tvoří 1.6 Turbo se 147 kW.

Dostatečná síla

Nově nabízený agregát dosahuje výkonu 125 kW v 3750 otáčkách, točivý moment 400 N.m je dostupný od 1750 do 2500 otáček. Při zachování zdvihového objemu 1956 cm3 narostl výkon ve srovnání s předchůdcem o čtyři kilowatty, točivý moment se zvýšil o 50 N.m.

Papírové hodnoty jednotky jsou na poměry středně velkých MPV více než slušné, v praxi je ale bohužel trochu tlumí příplatkový šestistupňový automat Aisin za příplatek 37.000 korun. Výkon motoru se v převodovce pocitově ztrácí, při změně stupně pak nechává dlouho prokluzovat měnič. Také řazení by mohlo být hladší, byť není nijak nepříjemné. Naštěstí je turbodiesel natolik silný, že disponuje dostatečnou výkonovou rezervou. Na dálnici tak MPV dokáže bez problémů uhánět 180 km/h kopec, nekopec.


Zpřevodování je spíše delšího rázu, ve městě automat většinu času nechává zařazenou trojku (1800 otáček), byť čtyřku (1500 otáček) jednotka bez problémů utáhne. Ve vyšších rychlostech automat pracuje slušně a při akceleraci zbytečně nepřeřazuje. Nechybí ani manuální režim, na pokyny přitom převodovka reaguje překvapivě hbitě.

Ve srovnání s předchůdcem došlo vedle nárůstu síly také ke snížení hlučnosti. Toho se dosáhlo nově navrženými sacími kanály a spalovacími komorami, nový je rovněž systém vstřikování paliva nebo hliníková hlava motoru. Tyto změny jsou opravdu účinné, zvuk turbodieselu není v kabině prakticky slyšet.

opel testy mpv opel testy mpv  

V dnešní době již spíše překvapí (a potěší), že Zafira Tourer s 2.0 CDTI nedisponuje systémem Start/stop. Nicméně se splněním přísné emisní normy Euro 6 pomáhá vstřikování močoviny. Víčko od nádrže Adblue je šikovně umístěno pod stejným krytem jako víčko palivové nádrže.

Výhrady máme k vyšší spotřebě. Na okresní silnici jsme jezdili za rovných sedm litrů, v městském prostředí jsme však výrazněji překračovali osmilitrovou hranici. Za dálniční tempo si Zafira Tourer vzala 6,2 litru nafty. Dlouhodobá spotřeba se zastavila na hodnotě 7,7 litru na 100 kilometrů.

Zvažte adaptivní podvozek

V minulosti otestované Zafiry Tourer jsme zkoušeli s adaptivním podvozkem, tentokrát jsme však usedli do vozu se standardním podvozkem. Jeho chování dokazuje, že se vyplatí si připlatit za takzvaný systém FlexRide (+25.200 korun), alespoň pokud se pravidelně nevyhnete jízdě na rozbitých vozovkách.

Zatímco na hladkém povrchu jsme k naladění podvozku neměli připomínek, typicky česky rozbité silnice dělají Zafiře problém, karoserie se na sérii krátkých nerovností nepříjemně rozhoupe do stran. Také na příčných zvlněních se vůz pohupuje trochu jako loď. Od kol se naštěstí neozývají žádné hlasité rázy, v zatáčkách si pak Zafira nezaklekává na přední kolo. Na klikatých silničkách tak automobil vyvine až překvapivě vysokou rychlost, zvolenou stopu navíc drží velice obstojně.

opel testy mpv opel testy mpv  

Jako dálkový dostavník Zafira pracuje skvěle. Dálniční rychlosti jí nedělají problém a posádku neobtěžuje vnější hluk – odhlučnění je na skvělé úrovni i vysoko nad povoleným rychlostním limitem. Snad jenom ta náchylnost na boční vítr by mohla být nižší, na dálnici je často nutné jemně korigovat zvolený směr.

Vnitřek beze změn

Turbodiesel pod kapotou je sice nový, tvary Zafiry Tourer se ale nemění. Od příchodu na trh v roce 2011 vnější vzhled automobilu zůstává beze změn, místo výrazné masky chladiče z modernějších Opelů tu stále najdeme opticky protažené světlomety inspirované ekologickým modelem Ampera. Nejvýznamnější změnou je tak vedle inovovaného 2.0 CDTI skutečnost, že se na začátku roku z českého trhu stáhla starší Zafira Classic, která byla nabízena jako levnější alternativa modernějšího Toureru.


Uvnitř se od loňského roku objevuje modernější multimediální systém IntelliLink, jinak je tu opět všechno při starém. Použitý displej není dotykový, a tak na středovém panelu zůstává spousta tlačítek. Ta jsou však přehledně rozmístěna a dá se na ně zvyknout. Nejvíce věk Zafiry Tourer připomíná retro displej palubního počítače s červeným podsvícením.

Opel Zafira – srovnání s konkurencí
Model Opel Zafira Citroën C4 Grand Picasso Ford Grand C-Max Volkswagen Touran
Motor 2.0 CDTI 2.0 BlueHDi 2.0 TDCi 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1956 1997 1997 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 125/3750 110/4000 110/3500 110/3500-4000
Točivý moment [N.m/min] 400/1750-2500 370/2000 370/2000-2500 340/1750-3000
Převodovka 6A 6A 6DS 6M
Max. rychlost [km/h] 205 207 200 208
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,1 10,2 10,7 9,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,8 4,3 5,0 4,4
Základní cena [Kč] 585.900 649.900 645.990 647.900

Dvě výhrady máme k výhledu z vozu. Stírače nedosahují až ke krajům čelního skla, a tak za deště „rozšiřují“ jinak tenké přední sloupky. Dolní pata čelního skla leží tak daleko od řidiče, že se mu těžko odhadují rohy karoserie – parkovací čidla jsou prakticky nezbytností. Přitom se za ně u všech výbavových stupňů připlácí 17.200 korun. Jejich nevýhodou je až zbytečná opatrnost – naléhavě pípají i v době, kdy řidič má ještě dostatečnou prostorovou rezervu kolem auta.

opel testy mpv opel testy mpv  

Příplatkové ergonomické sedačky AFL s nastavitelným sedákem jsou nadmíru pohodlné, spolujezdce ale trochu omezuje výrazný středový tunel. Na prostřední lavici je však místa více než dostatek. Opačná situace je úplně vzadu – šesté a sedmé sedadlo jsou nouzová záležitost, určená opravdu pro nejmenší děti, případně pro jízdu na krátké vzdálenosti. V testované verzi Cosmo je přitom třetí řada sedaček standardem, u nižších stupňů výbavy se připlácí 17.700 korun. Zafiru je však možné pořídit i bez ní, v takovém případě si od celkové ceny odečtěte 17.000 korun.

Hrátky se Zafirou

Se zavazadelníkem Zafiry Tourer si lze dlouho hrát. V sedmimístné konfiguraci je sice titěrný, vždyť na délku měří jenom 340 milimetrů, při sklopení dvou zadních řad však jeho délka vzroste ke dvěma metrům, přičemž ložná plocha je zcela rovná. Zákazníci si navíc mohou pořídit i bezpečnostní síť oddělující zavazadelník od kabiny, nebo systém kolejnic. Nosič FlexFix integrovaný do zadního nárazníku pak uveze až čtyři jízdní kola.

Opel Zafira Tourer - rozměry zavazadlového prostoru
Délka 7 míst [mm] 340
Délka 5 míst [mm] 940
Délka po sklopení sedadel [mm] 1950
Šířka mezi podběhy [mm] 1045
Výška pod roletou [mm] 530
Nakládací hrana [mm] 650

Také v kabině čekají na posádku zajímavé hrátky. Líbila se příplatková posuvná loketní opěrka, díky níž jsou mezi předními sedadly tři patra odkládacích prostor. Potěší také zadní lavice, kterou lze podélně posouvat ve velkém rozsahu. Pokud navíc posádce stačí čtyři místa, lze prostřední sedadlo sklopit a vytvořit z něj loketní opěrku.

Závěr

Opel Zafira Tourer je s testovaným turbodieselem 2.0 CDTI o výkonu 125 kW velice příjemným rodinným společníkem. Dojem z tichého motoru se slušnou výkonovou rezervou však poněkud kazí šestistupňový automat. V něm se totiž část výkonu agregátu ztrácí, řazení jednotlivých stupňů by navíc mohlo být hladší. Nepotěší ani vyšší spotřeba.

Standardní podvozek pak ukázal, že by čeští zákazníci měli zapřemýšlet nad adaptivními tlumiči, rozbité okresky mu totiž dělají problémy. Devizou Zafiry Tourer je rovněž atraktivní pořizovací cena. Výhodnější kombinaci silného turbodieselu konkurence nenabízí, Zafira Tourer navíc poskytuje silnější agregát než soupeři.

opel testy mpv opel testy mpv  

Nejlevnější verze modelu 427.900 Kč (1.4 Turbo/88 kW Selection)
Základ s testovaným motorem 633.900 Kč (2.0 CDTI/125 kW 6A Enjoy)
Testovaný vůz s výbavou 825.800 Kč (2.0 CDTI/125 kW 6A Cosmo)

Plusy

  • Skvěle odhlučněná kabina
  • Dostatečně silný turbodiesel
  • Atraktivní pořizovací cena
  • Velmi pohodlná sedadla

Minusy

  • Komfort na rozbité silnici
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Přední stírače nedosahují až ke krajům

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (38)
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (125 kW)
Cena základní sestavy 633 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 17“ kola, sedmimístné provedení, dvouzónová klimatizace, palubní počítač, elektrické ovládání bočních oken, automatické přepínání dálkových světel, dešťový senzor, výškově a podélně nastavitelný multifunkční volant s koženým věncem, čalounění kombinující látku a kůži, přední loketní opěrka, autorádio s šesti reproduktory, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sklopná zadní sedadla dělená v poměru 35/30/35, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, aktivní opěrky hlavy vpředu nastavitelné ve dvou směrech atd. Kč
Cena testované sestavy 825 800 Kč
Výbava testované sestavy Nosič jízdních kol FlexFix integrovaný do zadního nárazníku (+20.400,-), metalíza (+14.400,-), světelná sada Cosmo – diodové svítilny, mlhovky, stínítka na zadních bočních oknech (+10.100,-), sada pro přední světla – vysokotlaké ostřikovače světlometů, adaptivní bixenonové světlomety AFL+, diody denního svícení (+35.200,-), sada Driver Assistance 2 – adaptivní tempomat, indikace vzdálenosti, varování před čelní kolizí (+23.100,-), ochranná sada – elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka s kryty v černém lesku, pokročilý parkovací asistent, kontrola mrtvého úhlu (+22.000,-), ergonomická přední sedadla AGR (+13.500,-), sada zavazadlového prostoru – sada FlexOrganiser, systém kolejnic v zavazadelníku, bezpečnostní síť (+4.900,-), vyhřívaná přední sedadla (+8.600,-), přední posuvná loketní opěrka (+7.500,-), vyhřívaný volant (+5.200,-), multimediální systém Navi 950 s navigací s mapovými podklady pro Evropu, sedmipalcovou obrazovkou, bluetooth a šesti reproduktory (+24.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 4.5 / 5.8
Emise CO2: 153
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1860
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1830 / 640
Rozměr pneu: 225/50 R 17
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (125 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4656
b) šířka (mm): 1928
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1577
f) rozchod vzadu (mm): 1577
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1065
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 465 / 935
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 995
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 485
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 7. 2017 11:42
Re: :-) druhá rada sedadiel a MPV
V Zafire sa veru vzadu sedi asi najlepsie zo vsetkych MPV. A vyborne sa sedi aj v malom Golf Sportsvane, ma tak ako zafira dlhe sedaky a operadla. To S-max je vzadu nanic, ma kratke sedaky len cca. 45cm a pidi 58cm operadla. Zle sa v nom sedi.
Avatar - Bubáq
4. 4. 2016 19:20
Re: :-) druhá rada sedadiel a MPV
Nebi KIA svůj velkolepý Carnival....
Jaké máš po několika měsících zkušenosti se Zafirou?
10. 1. 2016 22:59
Re: MPV
sklamem ťa…nový touran, vpredu super. druhá rada…sedačky pre malé deti…
A 30.000 EUR len tak zahrmí za "základ"
10. 1. 2016 22:57
:-) druhá rada sedadiel a MPV
začnem tým, že som mal Hondu Odyssey 2008 3.5V6 AT5. Tiché a výkonné MPV, ktoré bralo 10,5L benzínu na 100Km a motor nebolo ani len počuť. Priestor - 6 dospelých ľavou zadnou.
K veci…vyberám nové "európske" MPV. Nový Touran - vpredu super. Druhý rad a kurňa…sedáky dĺžka 420mm ?! Picasso, Alhambra, Sharan? Podobné...
Zafira = dĺžka sedáku 480 mm. A môj výber je u konca. Nedávno som sa previezol s týmto automatom. Tíchučko, auto ťahá, paráda! Dal som tam všetko možné - cena 28500EUR (Touran v tej výbave by bol snáď za 35000?).
Zajtra ojednávam…
MPV je o pohodlí. Niekto rieši šírku vozidla. Áno, dôležité. Len nech mi niekto povie, že čo z toho, keď pred kolenami mám 25 cm ale sedím na lavici…
Toť vsjo :-)

Dúfam, že raz Honda začne predávať Odyssey v Európe.
23. 8. 2015 22:29
Re: Spotřeba
Ten automat by mne osobně zajímal. Mám C4 Grand Picasso m.r. 2014 a nemám s ním nejmenší problém.. Nevěděl by někdo zde z diskutujících, jestli to není totožná automatická převodovka? Jistě bych mohl zkusit předváděcí jízdu, ale spíš mne zajímá technická stránka věci. Díky!