Test Auto.cz

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (125 kW) – Praktik s novým srdcem

21.8. 2015
Verdikt
 

Design vozu Opel Zafira Tourer se nemění, pod kapotou se však v minulých letech odehrály podstatné věci. Poslední novinkou je příchod posíleného vznětového dvoulitru se 125 kW.

Opel se finanční problémy z minulých let snaží vyřešit radikálním krokem, konkrétně rozsáhlou produktovou ofenzivou doplněnou o výraznou obměnu motorů. Mezi lety 2014 a 2018 automobilka postupně představí 27 modelů a 17 agregátů. Jednou z letošních novinek je turbodiesel 2.0 CDTI s výkonem 125 kW, který jsme vyzkoušeli v MPV Zafira Tourer.

Modernizovaný vznětový čtyřválec se světu poprvé představil na loňském pařížském autosalonu, vedle Zafiry Tourer je provedení se 125 kW dostupné také v Insignii. Opel tímto motorem postupně nahradí dřívější dvoulitr se stejným označením. Vedle testované verze se 125 kW jsou v plánu i další výkonové varianty.

V případě Zafiry Tourer se jedná o nejsilnější nabízený turbodiesel. Zároveň je se stejně výkonným benzinovým čtyřválcem 1.6 Turbo druhým nejvýkonnějším agregátem v nabídce, přičemž vrchol tvoří 1.6 Turbo se 147 kW.

Dostatečná síla

Nově nabízený agregát dosahuje výkonu 125 kW v 3750 otáčkách, točivý moment 400 N.m je dostupný od 1750 do 2500 otáček. Při zachování zdvihového objemu 1956 cm3 narostl výkon ve srovnání s předchůdcem o čtyři kilowatty, točivý moment se zvýšil o 50 N.m.

Papírové hodnoty jednotky jsou na poměry středně velkých MPV více než slušné, v praxi je ale bohužel trochu tlumí příplatkový šestistupňový automat Aisin za příplatek 37.000 korun. Výkon motoru se v převodovce pocitově ztrácí, při změně stupně pak nechává dlouho prokluzovat měnič. Také řazení by mohlo být hladší, byť není nijak nepříjemné. Naštěstí je turbodiesel natolik silný, že disponuje dostatečnou výkonovou rezervou. Na dálnici tak MPV dokáže bez problémů uhánět 180 km/h kopec, nekopec.

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex – Šestnáct, černá, sudá


Zpřevodování je spíše delšího rázu, ve městě automat většinu času nechává zařazenou trojku (1800 otáček), byť čtyřku (1500 otáček) jednotka bez problémů utáhne. Ve vyšších rychlostech automat pracuje slušně a při akceleraci zbytečně nepřeřazuje. Nechybí ani manuální režim, na pokyny přitom převodovka reaguje překvapivě hbitě.

Ve srovnání s předchůdcem došlo vedle nárůstu síly také ke snížení hlučnosti. Toho se dosáhlo nově navrženými sacími kanály a spalovacími komorami, nový je rovněž systém vstřikování paliva nebo hliníková hlava motoru. Tyto změny jsou opravdu účinné, zvuk turbodieselu není v kabině prakticky slyšet.

obrázek [600 x 402]  

V dnešní době již spíše překvapí (a potěší), že Zafira Tourer s 2.0 CDTI nedisponuje systémem Start/stop. Nicméně se splněním přísné emisní normy Euro 6 pomáhá vstřikování močoviny. Víčko od nádrže Adblue je šikovně umístěno pod stejným krytem jako víčko palivové nádrže.

Výhrady máme k vyšší spotřebě. Na okresní silnici jsme jezdili za rovných sedm litrů, v městském prostředí jsme však výrazněji překračovali osmilitrovou hranici. Za dálniční tempo si Zafira Tourer vzala 6,2 litru nafty. Dlouhodobá spotřeba se zastavila na hodnotě 7,7 litru na 100 kilometrů.

Zvažte adaptivní podvozek

V minulosti otestované Zafiry Tourer jsme zkoušeli s adaptivním podvozkem, tentokrát jsme však usedli do vozu se standardním podvozkem. Jeho chování dokazuje, že se vyplatí si připlatit za takzvaný systém FlexRide (+25.200 korun), alespoň pokud se pravidelně nevyhnete jízdě na rozbitých vozovkách.

Zatímco na hladkém povrchu jsme k naladění podvozku neměli připomínek, typicky česky rozbité silnice dělají Zafiře problém, karoserie se na sérii krátkých nerovností nepříjemně rozhoupe do stran. Také na příčných zvlněních se vůz pohupuje trochu jako loď. Od kol se naštěstí neozývají žádné hlasité rázy, v zatáčkách si pak Zafira nezaklekává na přední kolo. Na klikatých silničkách tak automobil vyvine až překvapivě vysokou rychlost, zvolenou stopu navíc drží velice obstojně.

obrázek [600 x 391]  

Jako dálkový dostavník Zafira pracuje skvěle. Dálniční rychlosti jí nedělají problém a posádku neobtěžuje vnější hluk – odhlučnění je na skvělé úrovni i vysoko nad povoleným rychlostním limitem. Snad jenom ta náchylnost na boční vítr by mohla být nižší, na dálnici je často nutné jemně korigovat zvolený směr.

Vnitřek beze změn

Turbodiesel pod kapotou je sice nový, tvary Zafiry Tourer se ale nemění. Od příchodu na trh v roce 2011 vnější vzhled automobilu zůstává beze změn, místo výrazné masky chladiče z modernějších Opelů tu stále najdeme opticky protažené světlomety inspirované ekologickým modelem Ampera. Nejvýznamnější změnou je tak vedle inovovaného 2.0 CDTI skutečnost, že se na začátku roku z českého trhu stáhla starší Zafira Classic, která byla nabízena jako levnější alternativa modernějšího Toureru.

Test 2012: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI – Dramaticky lepší


Uvnitř se od loňského roku objevuje modernější multimediální systém IntelliLink, jinak je tu opět všechno při starém. Použitý displej není dotykový, a tak na středovém panelu zůstává spousta tlačítek. Ta jsou však přehledně rozmístěna a dá se na ně zvyknout. Nejvíce věk Zafiry Tourer připomíná retro displej palubního počítače s červeným podsvícením.

Opel Zafira – srovnání s konkurencí
ModelOpel ZafiraCitroën C4 Grand PicassoFord Grand C-MaxVolkswagen Touran
Motor2.0 CDTI2.0 BlueHDi2.0 TDCi2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3]1956199719971968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]125/3750110/4000110/3500110/3500-4000
Točivý moment [N.m/min]400/1750-2500370/2000370/2000-2500340/1750-3000
Převodovka6A6A6DS6M
Max. rychlost [km/h]205207200208
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,110,210,79,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,84,35,04,4
Základní cena [Kč]585.900649.900645.990647.900

Dvě výhrady máme k výhledu z vozu. Stírače nedosahují až ke krajům čelního skla, a tak za deště „rozšiřují“ jinak tenké přední sloupky. Dolní pata čelního skla leží tak daleko od řidiče, že se mu těžko odhadují rohy karoserie – parkovací čidla jsou prakticky nezbytností. Přitom se za ně u všech výbavových stupňů připlácí 17.200 korun. Jejich nevýhodou je až zbytečná opatrnost – naléhavě pípají i v době, kdy řidič má ještě dostatečnou prostorovou rezervu kolem auta.

obrázek [600 x 402]  

Příplatkové ergonomické sedačky AFL s nastavitelným sedákem jsou nadmíru pohodlné, spolujezdce ale trochu omezuje výrazný středový tunel. Na prostřední lavici je však místa více než dostatek. Opačná situace je úplně vzadu – šesté a sedmé sedadlo jsou nouzová záležitost, určená opravdu pro nejmenší děti, případně pro jízdu na krátké vzdálenosti. V testované verzi Cosmo je přitom třetí řada sedaček standardem, u nižších stupňů výbavy se připlácí 17.700 korun. Zafiru je však možné pořídit i bez ní, v takovém případě si od celkové ceny odečtěte 17.000 korun.

Hrátky se Zafirou

Se zavazadelníkem Zafiry Tourer si lze dlouho hrát. V sedmimístné konfiguraci je sice titěrný, vždyť na délku měří jenom 340 milimetrů, při sklopení dvou zadních řad však jeho délka vzroste ke dvěma metrům, přičemž ložná plocha je zcela rovná. Zákazníci si navíc mohou pořídit i bezpečnostní síť oddělující zavazadelník od kabiny, nebo systém kolejnic. Nosič FlexFix integrovaný do zadního nárazníku pak uveze až čtyři jízdní kola.

Opel Zafira Tourer - rozměry zavazadlového prostoru
Délka 7 míst [mm]340
Délka 5 míst [mm]940
Délka po sklopení sedadel [mm]1950
Šířka mezi podběhy [mm]1045
Výška pod roletou [mm]530
Nakládací hrana [mm]650

Také v kabině čekají na posádku zajímavé hrátky. Líbila se příplatková posuvná loketní opěrka, díky níž jsou mezi předními sedadly tři patra odkládacích prostor. Potěší také zadní lavice, kterou lze podélně posouvat ve velkém rozsahu. Pokud navíc posádce stačí čtyři místa, lze prostřední sedadlo sklopit a vytvořit z něj loketní opěrku.

Závěr

Opel Zafira Tourer je s testovaným turbodieselem 2.0 CDTI o výkonu 125 kW velice příjemným rodinným společníkem. Dojem z tichého motoru se slušnou výkonovou rezervou však poněkud kazí šestistupňový automat. V něm se totiž část výkonu agregátu ztrácí, řazení jednotlivých stupňů by navíc mohlo být hladší. Nepotěší ani vyšší spotřeba.

Standardní podvozek pak ukázal, že by čeští zákazníci měli zapřemýšlet nad adaptivními tlumiči, rozbité okresky mu totiž dělají problémy. Devizou Zafiry Tourer je rovněž atraktivní pořizovací cena. Výhodnější kombinaci silného turbodieselu konkurence nenabízí, Zafira Tourer navíc poskytuje silnější agregát než soupeři.

obrázek [600 x 348]  

Nejlevnější verze modelu427.900 Kč (1.4 Turbo/88 kW Selection)
Základ s testovaným motorem633.900 Kč (2.0 CDTI/125 kW 6A Enjoy)
Testovaný vůz s výbavou825.800 Kč (2.0 CDTI/125 kW 6A Cosmo)

Plusy

  • Skvěle odhlučněná kabina
  • Dostatečně silný turbodiesel
  • Atraktivní pořizovací cena
  • Velmi pohodlná sedadla

Minusy

  • Komfort na rozbité silnici
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Přední stírače nedosahují až ke krajům

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Opelu Zafira na auto.cz na jednom místě

Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (125 kW)

Cena v základní výbavě: 633 900 Kč Cena v testované výbavě: 825 800 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, litá 17“ kola, sedmimístné provedení, dvouzónová klimatizace, palubní počítač, elektrické ovládání bočních oken, automatické přepínání dálkových světel, dešťový senzor, výškově a podélně nastavitelný multifunkční volant s koženým věncem, čalounění kombinující látku a kůži, přední loketní opěrka, autorádio s šesti reproduktory, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sklopná zadní sedadla dělená v poměru 35/30/35, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, aktivní opěrky hlavy vpředu nastavitelné ve dvou směrech atd.

Výbava testovaného vozu:Nosič jízdních kol FlexFix integrovaný do zadního nárazníku (+20.400,-), metalíza (+14.400,-), světelná sada Cosmo – diodové svítilny, mlhovky, stínítka na zadních bočních oknech (+10.100,-), sada pro přední světla – vysokotlaké ostřikovače světlometů, adaptivní bixenonové světlomety AFL+, diody denního svícení (+35.200,-), sada Driver Assistance 2 – adaptivní tempomat, indikace vzdálenosti, varování před čelní kolizí (+23.100,-), ochranná sada – elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka s kryty v černém lesku, pokročilý parkovací asistent, kontrola mrtvého úhlu (+22.000,-), ergonomická přední sedadla AGR (+13.500,-), sada zavazadlového prostoru – sada FlexOrganiser, systém kolejnic v zavazadelníku, bezpečnostní síť (+4.900,-), vyhřívaná přední sedadla (+8.600,-), přední posuvná loketní opěrka (+7.500,-), vyhřívaný volant (+5.200,-), multimediální systém Navi 950 s navigací s mapovými podklady pro Evropu, sedmipalcovou obrazovkou, bluetooth a šesti reproduktory (+24.000,-).

Šéfka jaderného úřadu Drábová rezignuje na funkci zastupitelky Šéfka jaderného úřadu Drábová rezignuje na funkci zastupitelky

Předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana…

Komentář Michaela Romancova: Střet místo spolupráce. Evropa se učí Komentář Michaela Romancova: Střet místo spolupráce. Evropa se učí

První zahraniční cesta prezidenta Trumpa vedla na Blízký…

Dopravní podnik v Praze loni vydělal téměř dvě miliardy Dopravní podnik v Praze loni vydělal téměř dvě miliardy

Pražský dopravní podnik (DPP) hospodařil v minulém roce…

Každý desátý zubař je z Ukrajiny. Teď budou muset projít zkouškou v češtině Každý desátý zubař je z Ukrajiny. Teď budou muset projít zkouškou v češtině

Zubní lékaři, kteří vystudovali mimo Evropskou unii,…

 

Štítky Opel Testy MPV

Technické údaje
Motor Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (125 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 4.5 / 5.8
Emise CO2:153
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1860
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1830 / 640
Rozměr pneu:225/50 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4656
b) šířka (mm): 1928
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1577
f) rozchod vzadu (mm): 1577
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1065
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 465 / 935
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):995
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 485
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (125 kW) –…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Opel zahájil výrobu modernizovaného modelu Zafira Opel zahájil výrobu modernizovaného modelu Zafira

V Rüsselsheimu se rozjela za účasti vrcholných manažerů…

 Opel Zafira 2017: MPV nekončí! Opel Zafira 2017: MPV nekončí!

Také jste si mysleli, že crossover sdílející techniku s…

 



 
Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Dnes 10:58

Policie ČR měla BMW i8 testovat půl roku a ujet s ním 20.000 kilometrů. Kvůli nehodě se však byl test přerušen.




Blesk.cz

V úterý se budeme cítit až na 36 °C. A bouřky mohou ženám uspíšit porod

V úterý se budeme cítit až na 36 °C. A bouřky mohou…

Úterý bude tím nejteplejším a nejvíce zátěžovým dnem týdne. Vysoké teploty a výskyt bouřek v odpoledních…

Expřítelkyně Langerové Špátová porodila dceru! Otcem je o 35 let starší kameraman

Expřítelkyně Langerové Špátová porodila dceru! Otcem…

Režisérka Olga Špátová (33) před týdnem přivedla na svět dceru, která dostala jméno po své babičce,…

 

iSport.cz

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion i soupeři, trenér brečel

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion…

Byla to grandiózní rozlučka s profesionální kariérou. Když šel opavský obránce Zdeněk Pospěch v 90. minutě…

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál na Gretzkyho

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál…

Majitel brněnské Komety Libor Zábranský je českým fanouškům dnes známý jako šéf současného mistra, a těm trochu…

 

Reflex.cz

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony, jezdilo jen pár týdnů

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony,…

Policisté v noci na dnešek havarovali s autem BMW i8, které má policie zapůjčené a které stojí čtyři miliony…

Dočkají se fanoušci hokeje druhého Nagana? Na to zapomeňte, říká komentátor Záruba

Dočkají se fanoušci hokeje druhého Nagana? Na to…

Hráči si málo věří, v tréninku se světové špičce vyrovnají, ale v zápasech jim chybí sebevědomí, říká Robert…