Peugeot 107 1.0 12V – Český lev

Peugeot 107 1.0 12V – Český lev

 
 

Po vypuštění turbodieselu z nabídky pro český trh hájí barvy automobilového lva ve třídě mini již jen japonský tříválec. Co dokáže nabídnout 4 roky po uvedení na trh?

V roce 2005 uvedené trio Peugeot 107, Citroen C1 a Toyota Aygo se velmi úspěšně etablovalo na důležitých trzích, což kolínské továrně TPCA umožnilo v roce 2008 vyrobit 324.289 vozů všech tří značek. To je dosavadní rekord, který byl dosažen až ve čtvrtém roce výroby a to v situaci, kdy většina automobilových závodů v Evropě musela omezovat produkci kvůli nízké poptávce. Faktorů, které stojí za úspěchem kolíňat je jistě více (mj. šrotovné, vládní podpora nákupu aut s nízkou spotřebou, vzrůst trhu miniaut), nás ale zajímal spíše pohled českého zájemce o podobný vůz.

Taška nejen na nákupy

Hned na úvod je třeba říct, že miniauta to nemají na českém trhu vůbec lehké. Kolem 300 tisíc se dnes u nás nabízejí auta o dvě třídy větší a to často s výbavou, za kterou se u dvousettisícových mini stále nekřesťansky připlácí. Jako rodinné auto se stosedmička uplatní jen u dvoučlenných rodin s nízkým nebo naopak vyšším věkovým průměrem. Předpokladem přitom jsou spíše kratší jízdy s jednou nebo dvěma dovolenkovými výjimkami ročně.

Hlavní rolí, kterou nejmenšímu Peugeotu i na českém trhu přisuzujeme, je role druhého auta v rodině. Dovedeme si totiž živě představit situaci, kdy hlavní přepravní úkoly rodiny obsluhuje například služební auto nižší střední nebo střední třídy, ale k dopravě ratolestí, zajištění nákupů a dalších služeb obyvatel z příměstských satelitů je nezbytná přítomnost dalšího dopravního prostředku, u něhož je pořizovací cena klíčovým faktorem. Mnoho kilometrů se s ním nenajezdí, ale v permanenci je takřka denně. Městský život je celkem náročný, nejde pochopitelně o vysoké rychlosti, ale o časté třenice na parkovištích, časté nastupování a vystupování či nekonečný koloběh rozjezdů a zastavování.

obrázek [555 x 389]  

Doma, ve městě

Jak tedy Peugeot 107 v městských disciplínách dopadl? Čistě jednoúčelovým pohledem je to ideální auto do města. Lehká karoserie, extrémně úzké pneumatiky s vyšším profilem (155/65 R14) a velmi lehký tříválec japonské provenience jsou kombinace, kterou byste u konkurence asi jen těžko v tak životní formě hledali. Teď jde především o nízkou spotřebu (ve městě lze jezdit za 6 a snad i méně l/100 km) a velmi snadnou akceleraci z klidu asi do 80 km/h. O poznání hůře jsou na tom ale další měkká fakta. Po prvním nastartování nelze přehlédnout mohutné volnoběžné vibrace motoru, kterému chybí jeden válec, šířené konstrukcí přední části karoserie až k předním cestujícím. Většina dnešních vozů má již alespoň plastovými díly čalouněný interiér, jenže kolínský Peugeot vás vrací do dob stodvacítek, když jsou na dveřích zevnitř po ruce velké plochy plechu v barvě karoserie. Ano, je to zřejmě designový prvek, který současně šetří náklady a koneckonců i prostor uvnitř vozu, ne každý to však vidí jako plus.

obrázek [252 x 418] Jednoznačnou předností tohoto auta naopak je dokonale využitý prostor, resp. půdorys. Našli byste ve třídě i vyšší karoserie (výška představuje jediný rozměr, kterým lze vnitřní prostor u 3,43 m dlouhých aut dále zvětšovat), ale ani s 1,47 m výšky na tom není stosedmička zle a hlavně na předních místech není ani trochu zřejmý výškový ani délkový handicap. Vnitřní šířka 1370 mm není vůbec špatná hodnota, ale za oběť jí padlo boční vedení sedadel. Ta jsou velmi plochá především na pohled, jejich tvarování je mírně konvexní, takže stehna i trup mají jistou polohu, ale pokud by sedadla měla plnohodnotnější, už by se do auta prostě nevešla. Intergrace hlavových opěrek není příliš šťastným řešením z hlediska bezpečnosti krčních páteří, v dnešní době je najdeme jen u mála aut a Peugeot 107 je jedním z nich.

Vzadu to až takový med není. Už při nastupování je od dospělého vyžadována určitá dávka obratnosti, neboť druhé dveře jsou krátké a celkem nízké. Vedle logicky omezeného prostoru na zadních sedadlech do délky a výšky, překvapuje i zadní sklo, resp., konec auta několik centimetrů za vaší hlavou. Subjektivnímu pocitu bezpečí to rozhodně nepřidává.

Zavazadelník se skromným objemem je přístupný subtilní celoskleněnou výklopnou stěnou. Při dvoumístném uspořádání se sklopenými sedadly ale není ani v tak malém autě přeprava menší ledničky nebo televize nereálná.

Mimo město se zvýšenou opatrností

Radost z jízdy, kterou řidiče opakovaně provokuje malý japonský tříválec, končí až za hranicí dálničních limitů platných na našem území. Schopnost vytrvalé jízdy rychlostí 130 km/h bez ohledu na výškové rozdíly, které překonáváte, je obdivuhodná. Spotřeba pochopitelně s rychlostí roste, dálniční extrém se zřejmě přehoupne přes 7 l/100 km, ale při klidné jízdě není vůbec problém jezdit pod 5 l/100 km. Jak už bylo uvedeno, hbitou akceleraci čekejte asi do 80 km/h, takže dálniční myšky, ani předjížděcí manévry na běžných silnicích nejsou silnou stránkou tohoto hatchbacku.

To dobré, co předvádí svou dynamikou motor, poněkud kazí podvozek. Řízení s elektrickým posilovačem má dobrou přesnost, ale pocity degraduje jak vyšší deformace pneumatik pod zatížením bočními silami, tak charakteristika podpůrného účinku. Nízká spotřeba nutná pro zisk státních dotací např. ve Francii, si vynutila montáž velmi úzkých pneumatik, které mají za vinu výraznou nedotáčivost i horší brzdné schopnosti auta. Není to nic nebezpečného, ale přímé srovnání s novějšími modely ukáže jistý odstup.

obrázek [555 x 313]  

Naopak pochvalu zaslouží příkladné tlumení nerovností širokého rozpětí rozměrů a tvarů, které přeci v běžné praxi oceníte častěji než agilní chování ve vyšších rychlostech. Propad malého kola do velké díry je v případě tohoto auta častou situací, ale jen výjimečně to soustavu pneumatika – pružina - tlumič vyvede z míry. Perfektně zpracovaný i když jednoduše zařízený interiér se ani na kostkách neozývá vrzáním nebo skřípotem.

Závěr

Pětidveřová minivozítka nejsou obvykle určena pro zdolávání rychlých úseků za minimum času a také absenci jízdního potěšení z nejistého podvozku lze omluvit. Malý Peugeot s pomocí vibrujícího, ale živého a úsporného motoru předvádí, že i tříválce mají své jisté místo na současném trhu. Zásadním problémem tedy zůstává cena. Ta ceníková se totiž nebezpečně vyrovnává s většími konkurenty v akčních nabídkách. A na to, jak známo, český zákazník slyší.

obrázek [555 x 329]  
První cena vozu214.900,- (3D, Smile, 1.0 50 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací214.900,- (3D, Smile, 1.0 50 kW)
Základní cena testovaného vozu244.900,- (5D, Trendy, 1.0 50 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků279.700,- (5D, Trendy, 1.0 50 kW)

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Prostor na předních sedadlech
  • Živý motor, který má radost akcelerovat
  • Dobré tlumení nerovností
  • Schopnost držet krok s ostatními i na dálnici
  • Nízká hmotnost auta i motoru

Mínusy

  • Vibrace tříválcového motoru
  • Jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech
  • Malý zavazadelník
  • Nevhodná integrace hlavových opěrek do konstrukce opěradel
  • Horší výhled vzad, díky svažující se střeše
  • Vyšší cena vybaveného vozu
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 107 1.0 12V

Cena v základní výbavě: 244 900 Kč Cena v testované výbavě: 279 700 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče, airbag spolujezdce (s možností vypnutí), ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, posilovač řízení + výškově nastavitelný volant, centrální zamykání + radiové dálkové ovládání, elektrické ovládání předních oken, audiosystém RD3 + CD přehrávač + 2 reproduktory

Výbava testovaného vozu:Manuální klimatizace + pylový filtr (+25.000,-Kč), otáčkoměr (+1.800,-Kč), metalický lak (+8.000,-Kč)

Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz

Pražský magistrát spustil do plného provozu svoji…

Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce

Ministerstvo zemědělství chce zrychlit přijímání…

Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 107 1.0 12V
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 93 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.9 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 139 / 751
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 805 / 385
Rozměr pneu:155/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3430
b) šířka (mm): 1630
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1415
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1375
l) šířka vzadu (mm): 1365
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Peugeot 107 1.0 12V
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,27
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Výroba v kolínském TPCA má letos klesnout na 200.000 aut Výroba v kolínském TPCA má letos klesnout na 200.000 aut

Nejvíce automobilů se v kolínském TPCA vyrobilo v roce…

Video: Peugeot 107 – Nejmenší lev s novou tváří Video: Peugeot 107 – Nejmenší lev s novou tváří

Namísto druhé generace se nejmenší model značky Peugeot…

 



 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Na 68 milionů korun vyšla první etapa dostavby Muzea lidových staveb v Kouřimi. Ve skanzenu vyrostla stylizovaná…

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska v sobotu řidičům komplikují dlouhé dopravní zácpy i nehody. ČTK o tom informoval český…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Před novou sezonou se očekávají velké změny i trenérské rošády v českých i zahraničních klubech. V našem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy, šílenec v červeném a JXD na plátně

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy,…

Třetímu dni na festivalu Colours of Ostrava jednoznačně vládli Midnight Oil. Premiérové vystoupení australské…

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Nejlépe to asi o komunistech řekl legendární stíhací pilot generál Fajtl:„Co slovo, to lež, co čin, to zločin.“