Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 207 1,6 16V THP – Rychlý, ale ne hot

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (18)
Zařadit pětidveřový hatchback s přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu 115 kW do předem dané kategorie není v dnešní době jednoduché.

Není to tak dávno, kdy byl hatchback velikosti Peugeotu 207 s výkonem okolo 115 kW jasným členem klubu hot-hatchů. Dnes je ale situace jiná!

Všeobecně přijímaný ideál pro vrcholný model představují výkony okolo 130 kW a vyšší. Ty předvádí například trio koncernu VW. O pár kilowatt méně má italské duo Abarh Punto Evo (120 kW) a Alfa Romeo Mito Quadrifoglio Verde (125 kW). Naopak o něco vyšší výkon nabízí Opel Corsa OPC (141 kW) nebo Mini Cooper S (135 kW).

Z Francie, kolébky malých ostrých hatchbacků (Renault 5 Alpine v roce 1976 těsně předběhl Golf GTI), míří na český trh Renault Clio RS (147 kW) a Citroën DS3 Racing (152 kW). Peugeot zájemcům o výkonný malý hatchback nabízí vrcholnou verzi 207 s motorem 1,6 16V THP o výkonu jen 115 kW. Provedení 207 RC se 128 kW je dnes bohužel již minulostí.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy

Model 207 1,6 16V THP sice na výše jmenované malé dravce nestačí, ale juniorský výkon se projevuje i v juniorské ceně Peugeotu, což rozhodně není špatná zpráva.

Zatímco cenovky většiny jmenovaných hot-hatchů začínají okolo půl milionu korun, Peugeot může být váš za 374.900,- Kč. To je sympatické i ve srovnání s loňským modelovým rokem, kdy měl 1,6 16V THP výkon 110 kW a byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Letos spolupracuje s převodovkou, která má o jednu rychlost navíc. Začátkem loňského roku tehdejší verze 207 GT (110 kW) začínala na 493.400,- Kč!

Aktuální ceník a přehled technických dat dvěstěsedmičky ukazuje další zajímavost: Turbodiesel se skromnými 68 kW a 230 Nm má stejnou cenovku, takže jedinou jeho výhodou je papírově nižší spotřeba (4,3 l/100 km). 1,6 THP má dokonce i vyšší točivý moment 240 Nm dostupný při nižších otáčkách (od 1400 min-1).

Hlavně nenápadně

Dnešní móda velí hot-hatchům, aby se od svých dýchavičných sourozenců odlišily nejen výkony motoru nebo nastavením podvozku, ale i svým zevnějškem. Na první pohled musí být jasné, že tady jsou svaly. Stačí se podívat na jakýkoliv Abarth, Cupru nebo Clio RS. Jiné nárazníky, rallye proužky a velká kola.

Na Peugeotu 207 s motorem 1,6 16V THP žádná taková poznávací znamení nenajdete. Jeho karoserie je stejná jako u všech ostatních motorizací s výbavou Allure, s níž je přeplňovaná šestnáctistovka nabízena. V případě testovaného vozu mohou jen lehce napovídat 17palcová litá kola za příplatek 5.900,- Kč.

Jednoduše řečeno nevýkonnější dvěstěsedmička je stejně nenápadná jako ostatní verze. A to není vždy úplně na škodu. Ne každý chce, aby jeho auto všude přitahovalo pozornost.

Komfort s nádechem sportu

Interiér, na rozdíl od exteriéru, přeci jen trochu naznačuje, že sedíme v ostřejší verzi. Mohou za to hliníkové pedály, opěrka levé nohy, hlavice řadicí páky, kryty prahů a tříramenný kůží obšitý volant. Jenže ouha, pohled do ceníku odhalí, že všechny jmenované prvky jsou součástí paketu Sportium. Ten je standardem pro stejnojmennou výbavu a verzi Allure. Pro Active je k dispozici za lidový příplatek 5.000,- Kč.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Trochu sportovně mohou na pohled působit kůží čalouněná sedadla, která jsou pro všechny vozy s výbavou Allure k dispozici za příplatek 34.300,- Kč a to včetně vyhřívání předních sedáků. I přes své výrazné boční vedení jsou sedadla především pohodlná a až potom se pokoušejí cestujícím pomoci při souboji s odstředivou silou při rychlejším průjezdu zatáčkou.

Zaměření na komfort odhaluje i bohatá standardní výbava. Její součástí je například automatická dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání předních i zadních oken, dešťový a světelný senzor a autorádio s CD i MP3 přehrávačem a čtyřmi reproduktory.

5 kW a jeden kvalt navíc

V loňském roce se uzavřela historie motoru 1,6 16V THP s výkonem 110 kW ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou. Na jeho místo nastoupila verze splňující emisní normu Euro 5. Ta se díky novému nastavení řídicí jednotky pyšní výkonem 115 kW a spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou.

Vedle vyššího výkonu přinesl přechod na Euro 5 i změny v hodnotách spotřeby paliva. V městském provozu se zvýšila o 0,4 l na 9,7 l na 100 km. Mimo město klesla o 0,5 l na 5,1 l na 100 km. V kombinovaném cyklu Peugeot uvádí 6,8 l na 100 km, zatímco loňský model měl spotřebu paliva 7,0 l na 100 km.

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na šestý rychlostní stupeň palubní počítač uvádí průměrnou spotřebu 5,4 litru na 100 km. V případě povoleného dálničního maxima 130 km/h točí motor 3250 min-1 a průměrná spotřeba je 7,5 litru na 100 km.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Jak bylo již několikrát zmíněno v předchozích testech vozů s motorem 1,6 16V THP, zátah motoru plynule roste od 2000 min-1 až k velmi slušným 6500 min-1. Nejsvižnější jízdu si s ním užijete mezi 4000 až 6000 min-1.

Prodleva turbodmychadla se projeví především při pokusech o rychlou akceleraci, když už máme 115 kW (my staromilci raději 156 koní), tak je přeci chceme využít. Bohužel právě zde je příliš nevyužijeme a reakce na sešlápnutí plynového pedálu je zpočátku jen vlažná. Po chvíli se k životu probudí turbodmychadlo a 207 vystřelí kupředu.

Nejmarkantnější je prodleva turba při startu na zelenou semaforu, ale například předjíždění, kdy motor pracuje v rozmezí 3000 až 6000 min-1 je zcela bezproblémové. Přeplňovaný čtyřválec přitom o své činnosti okolí neinformuje nijak hlasitě a jeho zvuk je silně potlačen.

Šestistupňová manuální převodovka je příjemnou změnou oproti svému předchůdci. Tomu scházela přesnost i hladkost a přebývaly centimetry v dráhách řazení. Nová převodovka sice nedosahuje takových kvalit v nabídce přesnosti a krátkosti drah řazení jako rychlostní skříně německé konkurence, ale je minimálně na půl cesty mezi nimi a předchozí pětistupňovou převodovkou.

Buďte v pohodě

Těsně před koncem si můžeme shrnout, že vzhled karoserie, provedení interiéru i reakce motoru na plynový pedál nejsou zcela podle dnešních představ o hot-hatchi. Nastavení podvozku se k tomuto dojmu svou charakteristikou přidává.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy

Na kvalitním asfaltu Peugeot i přes přeposilované řízení celkem přesně a stabilně drží zvolenou stopu. Při jízdě na limitu se samozřejmě dostaví lehká nedotáčivost. Při volnějším tempu funguje 207 přesně tak, jak se od francouzského auta očekává a nabízí své posádce komfortní svezení. Zvlášť po přesednutí z ostrého RS značky Renault je Peugeot velmi pohodlným dopravním prostředkem schopným udržovat s elegancí i vyšší cestovní rychlost.

Bohužel české silnice spíše než kvalitní povrch nabízejí přehlídku děr a nerovností. Právě jejich přejezdy 207 hlásí tupými rázy, které snižují pohodu na palubě. Při přejezdu nerovností v zatáčce vyšší rychlostí má pak řidič pocit nedostatečné kontroly na vozem, k němuž přispívá i již zmiňované přeposilované řízení.

Tohle není hot-hatch

Pokud jste počítali s tím, že při pořízení Peugeotu 207 s motorem 1,6 16V THP o výkonu 115 kW a šestistupňovou manuální převodovkou získáte vůz, který vám při nákupu ušetří pěkných pár desítek tisíc a bude schopen se postavit dnešní špičce hot-hatchů, pak na to rychle zapomeňte.

GT už z názvu zmizelo, a tak lze říci, že Peugeot teď nabízí přesně to, co ve skutečnosti dostáváte: Auto na rychlé svezení, ale i na delší cesty. Moderní přeplňovaný motor je schopen jezdit za 7 l/100 km, což přibližně odpovídá možnostem atmosférických šestnáctistovek, jeho podélná dynamika se ale na dohled přibližuje ostrým hatchbackům s přívlastkem hot.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy

První cena vozu 199.900,- Kč (1,4, 54 kW, Access)
První cena vozu s testovanou motorizací 374.900,- Kč (1,6 16V THP, 115 kW, Allure)
Základní cena testovaného vozu 374.900,- Kč (1,6 16V THP, 115 kW, Allure)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 458.395,- Kč (1,6 16V THP, 115 kW, Allure)

Plusy

  • Silný a kultivovaný zážehový motor
  • Zátah motoru v celém spektru otáček
  • Dobré držení stopy
  • Příjemná cena
  • Prostornost vpředu

Minusy

  • Jízdní vlastnosti na horším povrchu
  • Příliš účinný posilovač řízení
  • Horší tlumení rázů
  • Menší objem zavazadelníku
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (18)
Peugeot 207 1,6 16V THP
Cena základní sestavy 374 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, elektronický rozdělovač brzdných sil REF, podpora brzdění v kritických situacích EVA, systém kontroly stability ESP s ASR a SSP (Steering Stability Program), aibag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku, 3bodové bezpečnostní pásy vzadu s omezovači přítlaku, indikace nezapnutých bezpečnostních pásů, bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX (2 vzadu), samočinná aktivace výstražných světlometů, celodenní svícení, přední mlhové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické zamykání dveří při jízdě, signalizace otevřených dveří, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově a osově nastavitelný kožený volant, posilovač řízení, palubní počítač, otáčkoměr, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, sklopné zadní sedadlo dělené 40/60, vrstvené čelní sklo, tónovaná skla, elektrické ovládání předních oken, VIP Pack (elektrické ovládání zadních oken, zatmavená zadní okna a zadní sklo), Pack Komfort (automatická dvouzónová klimatizace, akustické čelní sklo, chlazená schránka u spolujezdce, dešťový a světelný senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, osvětlená zrcátka předních slunečních clon, stropní světélko vzadu), pylový filtr, rádio RD4 s CD a MP3 přehrávačem, ovládání u volantu, 4 reproduktory, aktivace stěrače zadního okna při zařazení zpětného chodu, osvětlení zavazadlového prostoru, Pack SPORTIUM (hliníkové zdobení pedálů, prahů dveří, opěrky nohy a hlavice řadící páky, koberečky, sportovní kožený volant), nárazníky a zpětná zrcátka v barvě karoserie, kliky dveří v barvě karoserie, boční lišty v barvě karoserie s chromovaným zdobením, chromovaná mřížka vstupu vzduchu, plnohodnotné plechové rezervní kolo, hliníková kola Canberra 16” Kč
Cena testované sestavy 458 395 Kč
Výbava testované sestavy Regulátor a omezovač rychlosti (+9.800,- Kč), Pack Město (elektrická sklopná vnější zpětná zrcátka, zadní parkovací asistent, displej typu C-) (+8.800,- Kč), kožené čalounění pro 5dveřové verze s vyhřívanými sedadly (+34.300,- Kč), panoramatická střecha s manuální clonou (+13.700,- Kč), metalický lak (+10.995,- Kč), hliníková kola Hockenheim 17” (+5.900,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 5.1 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 267 / 923
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1272 / 442
Rozměr pneu: 205/45 R17
Peugeot 207 1,6 16V THP
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2540
e) rozchod vpředu (mm): 1475
f) rozchod vzadu (mm): 1468
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - del42sa
8. 7. 2011 20:39
Re: hm
rozhodně to není tak "památná věta", jako ta tvoje o tříkomorovém turbu ;-)

To že lze u některých motorů zaměňovat řídící jednotky není nic nového. Naopak časování sacích a výfukových ventilů nikdy nedokáže nahradit funkci škrtící klapky.To sis trochu popletl s proměnný zdvihem ventilů a tím motor 1,6 THP také disponuje. ;-)

[odkaz]

Dvoulitr mělo PSA vyvíjet ve spolupráci s BMW hned po dokončení vývoje 1,6 THP, ale Ch.Streiff, který byl tehdy managing director od smlouvy odstoupil s tím, že tyto motorové jednotky jsou výrobně drahé. Díky tomu byla spolupráce s BMW de fakto ukončena a znovu navázána až v roce 2010 s nástupem nového ředitele Philipa Varina.

k tomu ještě přibudou malé tříválce:

1.0 VTi (EB0): 52kW
1,2 VTi (EB2): 60kW
1,2 THP (EB2DT):77kW
1,2 THP (EB2DTS): 100kW
Avatar - Perun
8. 7. 2011 20:30
Re: hm
Já jsem původně reagoval hlavně na tvou památnou větu "...myslím že nebude problém vyměnit řídící jednotku za tu z P 308RZC a rázem máte z toho motoru verzi se 147kW.."

No uznej, to se ti povedlo ;-)

Info o 1,8 THP nemám, zajímavé, slyšel jsem kdysi o plánovaném dvoulitru... Pořád se něco děje.
Avatar - del42sa
8. 7. 2011 18:10
Re: hm
No ted jsi mi to nandal Perune...

ta moje reakce byla hlavně na to tvoje "tří-komorové turbo" ;-)

Samozřejmě že motor o objemu 1,6 litru má více variant, je to zcela běžná praxe v automobilovém průmyslu.
To že má nejsilnější verze posílené nejvíce namáhané části a vyšší tlak turbodmychadla je snad logické, tak se netvař, že jsi právě objevil ameriku.
Zapomínáš ale na to, že tento motor od doby uvedení na trh prochází postupnou evolucí, která zahrnuje mj. i tebou zdůrazňované rozdíly. ;-)

I tak je ale zřejmě namáhání motoru (147kW) značné a proto se chystá další změna/evoluce a tou je EP6FDTM s výkonem 120kW a toč. momentem 240Nm který nahradí THP 115kW.
Namísto 1,6l THP 147kW se připravuje úplně nový motor EP8FDTM se zvětšeným obsahem na 1,8l. Ten má sice totožný výkon 147kW, ale toč. moment stoupnul na 280Nm. V této souvislosti se mluví i o verzi 1,8l THP 177kW (240k)pro RZC, ale tato verze (zatím) nebyla potvrzena.
Avatar - Perun
8. 7. 2011 16:59
Re: hm
Takže... ke konstrukci turba u verze se 147 kW (EP6CDTX) zatím nemám takové info, které bych mohl použít, ale pracuje se na tom - než pustím "do světa", že má variabilní natáčení lopatek - což je u benzínu vzhledem k teplotám unikát a doposud nejspíš jediná automobilka, která to použila bylo snad jen Porsche, tak to nechám chvíli ověřovat.

K samotné konstrukci motorů, respektive rozdílů mezi typy EP6CDTX a EP6CDT (ten má těch 110 / 115 kW) mám dnes už ale více informací.

Nevím, jak jsi na tom s francouzštinou, ale můžeš si počíst zde:

[odkaz]

Je to téměř dole. Zkrátím to: EP6CDTX vychází konstrukčně z původního motoru EP6: 1,6 VTi s proměnným časováním obou skupin ventilů bez turba, s klasickou škrtící klapkou pro přívod vzduchu. Požívá tedy jak jak časování sacích ventilů, tak i výfukových a tím částečně nahrazuje funkci škrtící klapky - je to dobře vidět na rozdílech v konstrukcích mezi

EP6CDTX: [odkaz]

a standardním motorem EP6CDT s výkonem 115 kW, kterému chybí časování výfukových ventilů a používá plnohodnotnou škrtící klapku: [odkaz]

Samotný rozdíl v hmotnosti mezi motory je zanedbatelný, dělá asi 2,5 kg, ovšem zahrnuje vetilový rozvod, zesílené písty a další namáhané části a kompletně jinou hlavu, včetně odlišných výfukových svodů, kvůli vyšším teplotám výstupních plynů.

Slabší varianta: [odkaz]
Silnější varianta: [odkaz]

Rozdíl v hmotnosti včetně náplní a bez příslušenství...

Dřív než tedy začneš používat silná slova, měl bys být silnější v argumentaci.. ;-)
8. 7. 2011 11:23
Re: Chybička
Díky za upozornění, opraveno