Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 3008 HYbrid4 – Diesel-électrique

Diskuze (61)
Jako první české médium přinášíme test diesel-elektrického hybridu, Peugeotu 3008 HYbrid4 s pohonem všech kol.

Hybridní pohon sestavený jako kombinace dieselového motoru a elektromotoru dává teoreticky smysl, z nejrůznějších důvodů ale dosud nic podobného v prodeji nebylo. Role průkopníka se ujal Peugeot, který na dieselových motorech HDi staví svoji obchodní politiku.

O systému HYbrid4 francouzská automobilka veřejně hovoří už téměř čtyři roky. Čekání na produkční vůz proto bylo mimořádně dlouhé, na druhou stranu každý, kdo se trochu zajímá o auta, po těch letech příprav alespoň tuší, co od hybridního Peugeotu čekat.

Na hybridním pohonu ale není převratná pouze samotná přítomnost turbodieselu. Nakonec v bitvě o uvedení prvního diesel-hybridu vítězí Peugeot o pouhé týdny před Mercedesem E 300 BlueTec Hybrid. Hlavní specialitou systému HYbrid4 je ale unikátní koncepce.

peugeot hybrid testy mpv peugeot hybrid testy mpv  

Dva agregáty jsou do značné míry oddělené – spalovací motor 2,0 HDi se nachází na obvyklém místě pod přední kapotou a pohání přední kola, elektromotor se s většinou příslušenství zabydlel u zadní nápravy a pohání právě pouze zadní kola.

Díky tomuto rozvržení lze systém použít prakticky v jakémkoliv patřičně velkém autě. A hlavní předností je flexibilita – Peugeot se už dnes netají, že k dieselovému motoru přidá benzinovou alternativu. Na vybraných trzích se proto jako HYbrid4 bude časem prodávat i kombinace elektromotoru s agregátem 1,6 THP.

peugeot hybrid testy mpv peugeot hybrid testy mpv  

Systém dvou nezávislých pohonných jednotek umožňuje libovolnou kombinaci jejich zapojení: čistě elektrický, čistě dieselový nebo kombinovaný provoz. Za tímto účelem nabízí čtyři základní jízdní režimy – univerzální Auto, ostřejší Sport, elektrický ZEV a pohon všech kol, který vynutí společnou práci obou motorů.

Realita je však pestřejší. Paleta jízdních módů je mnohem širší a reaguje na různé kombinace rychlosti a zátěže. A ani s tou vzájemnou nezávislostí motorů to není tak jednoznačné – turbodiesel je totiž po vzoru mikrohybridu 1,6 e-HDi osazen výkonným alternátorem, který umí od spalovacího motoru odebrat až 8 kW. To sice není nijak ohromující výkon, k dobíjení akumulátorů alternátorem ale dochází vždy, když je spalovací motor nastartovaný a nepracuje pod zátěží.

Alternátor navíc dokáže pokrýt odběr elektřiny v režimu 4x4. Ani vybitý akumulátor proto nezabrání jízdě s trakcí na všech kolech. Výkon 8 kW samozřejmě znamená omezení rychlosti – systém dokáže garantovat stálý pohon zadních kol jen do 70 km/h. I to je ale víc, než nabízí většina dnes používaných mezinápravových spojek s uzávěrkou.

Pohlížet na 3008 HYbrid4 jako na čtyřkolku by bylo zajímavé. Auto k tomu vybízí svým vzhledem i koncepcí pohonu. Ve skutečnosti ale tento rys není nijak výrazný. A 3008 ani není hybridem v tom slova smyslu, jak je vnímáme dnes. Je spíš doslova kombinací dieselového auta a elektromobilu.

peugeot hybrid testy mpv peugeot hybrid testy mpv  

Dvoulitrový turbodiesel by mohl směle nést označení 2,0 e-HDi, místo toho se ale skrývá za zkratku HDi. Jeho jmenovec, který se do 3008 dodává jen s automatickou převodovkou, má ale jiné naladění. Čtyřválec v hybridu je o plných 40 Nm slabší a, jak se zdá podle odběru paliva ve vysokých rychlostech, je také sám o sobě poněkud úspornější.

Při hledání vhodné převodovky šel Peugeot nejsnadnější cestou, a tak volba padla na robotizovaný 2-Tronic. V principu manuální převodovka se samočinným ovládáním spojky a řazení od italského Magneti Marelli (lze řadit i manuálně páčkami pod volantem)je pro daný účel, tedy časté jízdy s vypnutým motorem, nejjednodušším řešením.

Tato koncepce ale přináší dva nedostatky. Komfort řazení se nevyrovná klasickému měničovému automatu, i když Peugeot tvrdí, že tomu tak není. Palubní elektronika dělá vše proto, aby dala svému strůjci za pravdu, hladkého řazení se ale dočkáte jen při plynulé jízdě. To dokáže elektromotor přesně dávkovaným připojením zadních kol vykrýt prodlevy v přenosu točivého momentu na přední kola.

peugeot hybrid testy mpv peugeot hybrid testy mpv  

Při větší akceleraci je ale výpadek motoru po dobu řazení natolik výrazný, že jej elektromotor nedokáže při nejlepší vůli smazat. Pak přichází ke slovu často kritizované cukání a kultura řazení jako z autoškoly. Efekt však naštěstí není zdaleka ta výrazný jako například u 308 1,6 e-HDi 2-Tronic.

Druhým pólem hnacího řetězce je elektromotor. Ten k dieselovým 120 kW přispívá dalšími 27 kW a 200 Nm. Teoreticky by měl vůz poskytovat v součtu nejvýše 147 kW, tedy rovných 200 koní. Tato situace ale v praxi nastává jen v nižších rychlostech a v režimu Sport, kdy se zostří reakce na pedál akcelerátoru a zintenzivní spolupráce obou motorů na podávání co nejvyššího výkonu.

peugeot hybrid testy mpv peugeot hybrid testy mpv 27 kW sice není málo, ale i tak je to spíše střídmý pohon. Elektromotor proto přichází ke slovu nejčastěji ve městě. Peugeot umí plynulé rozjezdy v tichém módu a elektromotor zvládá i všechny mírnější akcelerace. Při požadavku na větší výkon alespoň snižuje zátěž turbodieselu, což má samé pozitivní efekty: nižší reálné emise výfukových plynů, menší tvorba pevných částic a větší možnosti regulace zátěže spalovacího motoru.

Vůbec nejzajímavější vlastností celého hybridního pohonu je rekuperace. Při odstavení nohy z akcelerátoru je opravdu intenzivní, protože elektromotor začne okamžitě dobíjet naplno. Funguje to podobně jako rekuperační režim B u Toyoty Prius, rozdíl je ale v tom, že Peugeot se tak chová standardně. Pro plachtění je proto nezbytné alespoň mírně tlačit na pedál. Má to ale i nespornou výhodu – při plynulé jízdě je potřeba brzdit opravdu minimální. Většinu situaci, kdy je nutné zpomalit, obstará samotná rekuperace.

peugeot hybrid testy mpv peugeot hybrid testy mpv  

Její efekt, stejně jako četnost používání elektromotoru, s rostoucí rychlostí přirozeně slábne, od 130 km/h je pak elektrický pohon nadobro odpojen. Na dálnici proto úspory nehledejte, tam je 3008 HYbrid4 normálním turbodieselem s 200kilovou přítěží. I zde ale hybrid něco ušetří – pneumatiky s nízkým valivým odporem, upravená aerodynamika a optimalizace motoru vedou při 130 km/h k solidnímu průměru 6,9 l/100 km. To je proti běžné dieselové 3008 s automatem o půl litru lepší výsledek.

Na dálnici pracuje hnací řetězec neúnavně, zvlášť v režimu Sport. Stopku mu nekompromisně vystaví až omezovač rychlosti ve 190 km/h. Dobrou zprávou je, že i při tomto použití uvidíte na palubním počítači dvoucifernou spotřebu jen vzácně.

Komplexně zhodnotit spotřebu paliva je obtížné. Realita totiž představuje přesný opak úzkého rozpětí v normovaném cyklu (od 3,7 do 3,9 l/100 km). Průměr závisí na mnoha parametrech – profilu trati, hustotě provozu, četnosti rozjezdů a především předvídání a schopnosti využít hybridní systém na maximum.

peugeot hybrid testy mpv peugeot hybrid testy mpv  

Dostat se v městském provozu pod čtyři litry není fikcí, jen to chce příznivou kombinaci faktorů. My jsme se Prahou nejčastěji proplétali s průměrem mezi čtyřmi a pěti litry, když se ale spiknou všechny okolnosti, může městská spotřeba vylézt až do nehybridních výšin.

Při cenovém rozdílu je nasnadě, že se tento rozdíl nemůže nikdy finančně vrátit. Dokud platí na hybridy stejné sazby daní a pojistek a nemají ani žádné nefinanční výhody, pak se dá pořizovací cena vyšší o 245 tisíc (resp. 225 tisíc po dorovnání výbavy) obhájit jedině fandovstvím nebo jinou vnitřní pohnutkou. I kdybychom teoreticky odečetli dalších 50 tisíc jako tržní hodnotu pohonu všech kol, bude rozdíl stále velký.

Model 3008 HYbrid4 3008
Motor 2,0 HDi (120 kW) +el. 2,0 HDi (120 kW)
Základní cena 799.900,- 555.000,-
Standardní výbava Active
Samočinná převodovka S S
Bluetooth S S
Dvouzónová klimatizace S S
Litá kola R16 S S
Palubní počítač S S
Tempomat S S
Výbava HYbrid4 Active
El. sklopná zrcátka, samostmívací vnitřní S 8.000,-
Zadní parkovací senzory S 12.000,-
Cena při shodné výbavě 799.900,- 575.000,-
Další příplatková výbava
Head-up displej 11.000,- 11.000,-
Navigace HDD 49.000,- 49.000,-
Navigace SD - 20.000,-
Metalický lak 13.495,- 13.495,-
Vyhřívání sedadel 8.900,- 10.100,-

Kromě vyšší ceny s sebou hybrid ale nepřináší žádné zásadní nevýhody. Nejzřetelnějším ústupkem je tvrdší podvozek. Ten zvládá větší nerovnosti s přehledem, ale drobné nedostatky našich cest dá celkem výrazně pocítit. To je drobná daň za schopnost krotit vůz s výrazně zatíženou zádí.

Dále je tu zmenšení zavazadlového prostoru o 12 l na 420 litrů. To je ale spíše symbolický úbytek, celé zmenšení se navíc odehrává v prostoru pod podlahou.

Rozdíly v interiéru bychom napočítali na prstech jedné ruky. Převodovka má subtilnější ovládací páku než manuál nebo automat, pro ruční volbu převodů přibyly páčky pod volantem, otáčkoměr ustoupil ukazateli aktuálně spotřebovávaného výkonu a místo jednoho držáku na nápoje si na středovém tunelu uzmul otočný ovladač jízdních režimů.

peugeot hybrid testy mpv peugeot hybrid testy mpv  

Nechybí samozřejmě decentní logo HY4, v interiéru ho najdeme na volantu. Zvenku pak decentně na dveřích řidiče a spolujezdce a také dveřích zavazadlového prostoru. Čelní pohled pak odhalí vskutku decentní změny na přídi – masku chladiče s výraznými horizontálními lištami, nové logo, LED denní světla a lakované lišty pod předními světly.

Jedním slovem – nenápadnost. To je cesta, kterou Peugeot vykročil, a hned první pokus se mu velmi podařil. Roky ladění se vyplatily, hybridní pohon v produkční verzi se nenechá nachytat a reaguje konzistentně. Zvolená koncepce pohonu má značný potenciál. Nezbývá, než si přát, aby takových hybridů přibývalo a s tím se zlevnila jejich výroba.

peugeot hybrid testy mpv peugeot hybrid testy mpv  

První cena vozu 415.000,- Kč (1,6 VTi 88 kW Access)
První cena vozu s testovanou motorizací 799.900,- Kč (HYbrid4 147 kW Active)
Základní cena testovaného vozu 799.900,- Kč (HYbrid4 147 kW Active)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 873.395,- Kč (HYbrid4 147 kW Active)

Plusy

  • Při defenzivní jízdě nízká reálná spotřeba paliva
  • Vyladěné zapojování agregátů bez výrazných šoků
  • Hybridní pohon neomezuje praktickou použitelnost auta
  • Elegantní řešení absence pohonu 4x4 ve standardní nabídce
  • Palubní deska orientovaná na řidiče, výhled z vozu, odkládací prostory
  • Společně s 508 jednoznačně nejpohlednější interiér mezi Peugeoty
  • Akční rádius

Minusy

  • V určitých režimech nemá hybrid výhodu ve spotřebě paliva
  • Nad 130 km/h je HYbrid4 prakticky běžným turbodieselem
  • Škubání převodovky při velké zátěži
  • Hlučný dieselový motor v přechodových režimech
  • Ergonomie ovládání některých funkcí (hlasitost rádia, množství podobných tlačítek)
  • Zahřívání bohatě proskleného interiéru na slunci
  • Horší výhled šikmo vpřed skrze A-sloupky
  • Palivová nádrž se otevírá klíčkem
Diskuze (61)
Peugeot 3008 HYbrid4
Cena základní sestavy 799 900 Kč
Cena testované sestavy 873 395 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3850
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.9 / 3.7 / 3.8
Emise CO2: 99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1501
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1808 / 437
Rozměr pneu: 215/60 R16
Peugeot 3008 HYbrid4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4365
b) šířka (mm): 1837
c) výška (mm): 1625
d) rozvor (mm): 2613
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
11. 6. 2012 09:30
Není pravda - První Diesel Hybrid již uvedlo Volvo
8-s
11. 6. 2012 09:03
Re: Rozumný 4x4
...vím o majiteli.... .....typický problém....... >:D >:D
23. 5. 2012 21:42
Re: Rozumný 4x4
Běžné a možná i časťjší je to i naopak. Jako v tomto případě. Bosch jako jednička v commonrailech potřebuje udržet diesel co nejdéle a hledá cesty, jak toho dosáhnout. Naftový hybrid je jednou z možností se kterou Bosch přišel. Něco vymyslet však nestačí. Musí se najít nějaká automobilka, která do toho půjde. Pak už se jen čeká na úspěch se kterým přijdou i objednávky od jiných automobilek.
23. 5. 2012 21:30
Re: Podvod
mozno bude rezerva za priplatok
23. 5. 2012 21:28
Re: Rozumný 4x4
taketo clanky najdes na fore ktorejkolvek znacky...