Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 1,6 e-HDi 2-Tronic – Start-stop robot

Lukáš Vaverka
Diskuze (24)

Francouzský klasik s novou tváří, úsporným dieselovým motorem a… robotizovanou převodovkou.

Pokud se u modernizovaného Peugeotu 308 nespokojíte se základním zážehovým motorem, mnoho zázraků za velmi dobré peníze nabídne dieselová šestnáctistovka e-HDi o výkonu 82 kW. Dobré peníze v tomto případě znamenají v ceníku bez stokoruny rovných 400 tisíc za slušně vybavenou verzi Active.

Jestli tušíte, že jste takové auto v testu na Auto.cz už potkali, nemýlíte se. Zkoušeli jsme hatchback 308 1,6 e-HDi i kombi 308 SW 1,6 HDi. Dnešní vůz se liší robotizovanou převodovkou, která má u Peugeotu označení 2-Tronic.

Vzhledové změny proto odbudeme stručným shrnutím: přední maska se zúžila a tvarově přiblížila většímu modelu 508, po jejích stranách jsou přední mlhovky nově lemovány pásem diod pro denní svícení a na zádi auta najdeme vích chromovaných ozdobných prvků.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Kabina zůstala prakticky nezměněna. Zůstávají zachovány klíčové přednosti jako vzdušný interiér s velkou prosklenou plochou, dobrá pozice za volantem nebo dostatek odkládacích prostor. Zároveň se ale nic nezměnilo na strohém designu s velkými hladkými plochami. Nejspíš proto působí interiér tak staře – až příliš tvarově vychází z předchozí 307 a po faceliftu si nebere žádnou inspiraci z moderního designu modelu 508.

Mikrohybrid…

Motor 1,6 e-HDi je značně přepracovanou konstrukcí. PSA (ve spolupráci s Fordem) vsadil na jednodušší osmiventilový rozvod a přidal řadu vyspělých postupů majících za úkol snížit vnitřní ztráty. Výsledkem je slušných 82 kW a 270 Nm – hodnoty, které se shodují s nejslabšími dieselovými dvoulitry na trhu.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Hlavní finesa ale spočívá v neobvyklém řešení systému start-stop, který francouzský marketing označuje rovnou jako mikrohybrid. Místo alternátoru zaujal 2,2kW elektromotor, který současně plní úlohu startéru. Tento systém bývá označován za nejlepší řešení na trhu – a právem.

Restarty jsou tiché, rychlé a bez vibrací. Z obtěžující úsporné vymoženosti se tak stává zcela nerušící vlastnost pohonného ústrojí. Šetření paliva napomáhá i to, že se motor vypíná ještě za jízdy při 8 km/h (s manuální převodovkou dokonce pod 20 km/h). Palubní počítač navíc měří čas, po který motor neběží, a tak má řidič přehled o skutečném významu celé té mikrohybridní parády. Například při půlhodinové jízdě skrz Prahu může být motor vypnutý až pět minut.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni Dlouhodobě lze počítat se spotřebou kolem 6 l/100 km, ve městě v závislosti na povaze provozu i s hodnotami nižšími. Tovární údaje ale zůstávají vzdáleným snem – praxe je taková, že při 100 km/h motor točí 1900 min-1 a spaluje 4,6 l/100 km, ve 130 km/h to pak je 2500 min-1 a 5,8 l/100 km. Srovnejte s hodnotami mimo město 3,7 a kombinovaně 4,0 l/100 km.

…s robotem

Druhou částí skládačky je robotizovaná převodovka. U větší 508 jediná možnost pro e-HDi, v případě 308 volba pro ty, kdo nechtějí pracovat se spojkovým pedálem – ovšem za příplatek 40 tisíc korun. To je dokonce o pět tisíc víc, než kolik činí příplatek za klasický automat pro 2,0 HDi.

V zásadě se jedná o manuální převodovku s automatickým ovládáním spojky a automatickou volbou převodů. Řadit lze ale i pádly pevně upevněnými na sloupku volantu. Zde ale podobnost se supervýkonnými sekvenčními převodovkami, známými například z vozů Ferrari nebo Lamborghini, pohříchu končí.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni Kultivovanost rozjezdu by mohl závidět nanejvýš čerstvý absolvent autoškoly. Spojka potřebuje k sepnutí svůj čas, a proto je vhodné šlapat na plynový pedál pozvolna. Každé další přeřazení je provázeno zhoupnutím, které je dané délkou trvání celého procesu. Spolehlivým řešením je pouze manuální volba převodu ve spojení uvolněním plynového pedálu na dobu, než dojde k přeřazení.

Ve srovnání se starými, na trhu stále vzácnějšími, čtyřstupňovými automaty jde o zajímavou alternativou. Na moderní šestistupňové automaty nebo dvouspojkové převodovky tento robot nestačí rychlostí, kultivovaností ani (ne)schopností jízdy v nízkých otáčkách.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni Argumentem není ani výše příplatku ve srovnání s vyspělejšími samočinnými převodovkami konkurence. Peugeotu tak můžeme pouze přičíst k dobru, že se vznětové šestnáctistovky v nižší střední třídě jinak zpravidla nabízí jen s manuálem.

Jízdní komfort až na prvním místě

Pro francouzské vozy je typická houpavá jízda s lehkým řízením a jasnou preferencí klidnějšího jízdního stylu. Pro 308 e-HDi to platí jen ze dvou třetin. V rámci úspor se totiž elektrickému posilovači řízení nedostává příliš výkonu. Za volant je proto v zatáčkách potřeba zabrat víc, než by se dalo očekávat.

Pohodlí na cestách je ale bez jediné výtky. Navíc potěší solidní ovladatelnost, které kupodivu příliš neubírají ani úsporné energetické pneumatiky od Michelinu. Nižší valivý odpor dávají najevo pískáním v utažených zatáčkách, ve spolupráci se stabilizačním systémem ale auto i tak dobře poslouchá. Jen dává i zvukem najevo, že agresivní jízdě kompaktní hatchback od Peugeotu nefandí.

Když opravdu nechcete řadit

Časem již dobře prověřená Třistaosmička nepřekvapila. Potěší komfort, vzdušný interiér i přijatelná spotřeba paliva ve spojení s plně postačujícím výkonem. Na stranu mínusů klademe hlavně zastarávající design palubní desky a chování převodovky.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Peugeot ale zaslouží pochvalu za to, že pro daný motor nabízí i něco jiného než tradiční manuál. Řešení v podobě robotizovaného ústrojí 2-Tronic ale není nic než kompromis. Otázkou je, zda by zákazníci raději nepřiplatili za vyspělejší skříň.

Kromě toho se zkoušená kombinace týká jen hatchbacku. Kombi 308 SW v turbodieselu jinak než s manuálním řazením nepořídíte.

První cena vozu 279.900,- Kč (308 Access 1,4 VTi/72 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 389.900,- Kč (308 Active 1,6 e-HDi/82 kW)
Základní cena testovaného vozu 429.900,- Kč (308 Active 1,6 e-HDi/82 kW 2-Tronic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 517.095,- Kč (308 Active 1,6 e-HDi/82 kW 2-Tronic)

Plusy

  • Tichý a úsporný motor
  • Rychlý a komfortní stop/start systém
  • Prostorný interiér, snadné nastupování
  • Velká sedadla s dobrým bočním vedením
  • Bohatá výbava
  • Komfortní odpružení
  • Dojezd až 1000 km bez tankování
  • Páčky pro řazení pod volantem standardem

 

Minusy

  • Technicky nejméně propracované řešení automatické převodovky
  • Nekultivované rozjezdy, dlouhá doba přeřazení
  • Vyšší příplatek než za klasický automat u motoru 2,0 HDi
  • Menší účinek posilovače řízení
  • Nízká homologovaná užitečná hmotnost
  • Slabší kultura překonávání velkých nerovností, horší tlumení
  • Vyšší nakládací hrana zavazadelníku
  • Posuvná loketní opěrka vpředu bez aretace

 

Lukáš Vaverka
Diskuze (24)
Peugeot 308 1,6 e-HDi 2-Tronic
Cena základní sestavy 429 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ESP, čelní a boční airbagy, systém Stop&Start, 16placová hliníková kola, plnohodnotné náhradní kolo, diody pro denní svícení, elektricky vyhřívaná a ovládaná zpětná zrcátka, elektrické stahování předních a zadních oken, dvouzónová automatická klimatizace, WIP Bluetooth (připojení Bluetooth a konektor USB), palubní počítač, sportovní nárazník. Kč
Cena testované sestavy 517 095 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (13.995,-), polokožené čalounění (19.900,-), navigační systém RNEG WIP Nav (22.000,-), zadní parkovací asistent+el. sklopná zpětná zrcátka (11.900,-), tempomat (9.700,-), okenní airbagy (9.700,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.7 / 4
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 442 / 1398
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1508 / 352
Rozměr pneu: 205/55 R16
Peugeot 308 1,6 e-HDi 2-Tronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1485
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 11. 2011 00:39
Re: Jízdní vlastnosti v extrému
Pokud se 308 nedá něco vyčítat, je to rozhodně interiér :yes:
8. 11. 2011 00:36
Re: Interiér působí staře?
:yes:
Avatar - Ronault.
7. 11. 2011 14:54
Re: Jízdní vlastnosti v extrému
Takže i 3008 má zastaralý interiér? Ten princip je v obou autech totiž totižný a jediný rozdíl mezi ním a 5008 je v přesunutí tlačítek na volant.
Byl bych zvědav, jestli by se našel někdo, kdo by se k názoru zastaralosti a nenápadnosti interiéru 308 přidal, nebo jestli jste v tom sám a spíše je to jakási averze či záliba v interiérových cinkrlátkách a la nový Focus. ;-)
7. 11. 2011 14:30
Re: Interiér působí staře?
:yes:
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
7. 11. 2011 13:52
Re: Jízdní vlastnosti v extrému
Pneumatiky jsou důležitou součástí auta - asi málokdo hned po koupi auta vymění ty dodávané z výroby za nějaké lepší. Tady je to navíc umocněno tím, že nízká spotřeba má přímo vycházet i z použitých pneumatik