Peugeot 308 1,6 e-HDi 2-Tronic – Start-stop robot

Peugeot 308 1,6 e-HDi 2-Tronic – Start-stop robot

 
 

Francouzský klasik s novou tváří, úsporným dieselovým motorem a… robotizovanou převodovkou.

Pokud se u modernizovaného Peugeotu 308 nespokojíte se základním zážehovým motorem, mnoho zázraků za velmi dobré peníze nabídne dieselová šestnáctistovka e-HDi o výkonu 82 kW. Dobré peníze v tomto případě znamenají v ceníku bez stokoruny rovných 400 tisíc za slušně vybavenou verzi Active.

Jestli tušíte, že jste takové auto v testu na Auto.cz už potkali, nemýlíte se. Zkoušeli jsme hatchback 308 1,6 e-HDi i kombi 308 SW 1,6 HDi. Dnešní vůz se liší robotizovanou převodovkou, která má u Peugeotu označení 2-Tronic.

Vzhledové změny proto odbudeme stručným shrnutím: přední maska se zúžila a tvarově přiblížila většímu modelu 508, po jejích stranách jsou přední mlhovky nově lemovány pásem diod pro denní svícení a na zádi auta najdeme vích chromovaných ozdobných prvků.

obrázek [600 x 326]  

Kabina zůstala prakticky nezměněna. Zůstávají zachovány klíčové přednosti jako vzdušný interiér s velkou prosklenou plochou, dobrá pozice za volantem nebo dostatek odkládacích prostor. Zároveň se ale nic nezměnilo na strohém designu s velkými hladkými plochami. Nejspíš proto působí interiér tak staře – až příliš tvarově vychází z předchozí 307 a po faceliftu si nebere žádnou inspiraci z moderního designu modelu 508.

Mikrohybrid…

Motor 1,6 e-HDi je značně přepracovanou konstrukcí. PSA (ve spolupráci s Fordem) vsadil na jednodušší osmiventilový rozvod a přidal řadu vyspělých postupů majících za úkol snížit vnitřní ztráty. Výsledkem je slušných 82 kW a 270 Nm – hodnoty, které se shodují s nejslabšími dieselovými dvoulitry na trhu.

obrázek [600 x 382]  

Hlavní finesa ale spočívá v neobvyklém řešení systému start-stop, který francouzský marketing označuje rovnou jako mikrohybrid. Místo alternátoru zaujal 2,2kW elektromotor, který současně plní úlohu startéru. Tento systém bývá označován za nejlepší řešení na trhu – a právem.

Restarty jsou tiché, rychlé a bez vibrací. Z obtěžující úsporné vymoženosti se tak stává zcela nerušící vlastnost pohonného ústrojí. Šetření paliva napomáhá i to, že se motor vypíná ještě za jízdy při 8 km/h (s manuální převodovkou dokonce pod 20 km/h). Palubní počítač navíc měří čas, po který motor neběží, a tak má řidič přehled o skutečném významu celé té mikrohybridní parády. Například při půlhodinové jízdě skrz Prahu může být motor vypnutý až pět minut.

obrázek [300 x 175] Dlouhodobě lze počítat se spotřebou kolem 6 l/100 km, ve městě v závislosti na povaze provozu i s hodnotami nižšími. Tovární údaje ale zůstávají vzdáleným snem – praxe je taková, že při 100 km/h motor točí 1900 min-1 a spaluje 4,6 l/100 km, ve 130 km/h to pak je 2500 min-1 a 5,8 l/100 km. Srovnejte s hodnotami mimo město 3,7 a kombinovaně 4,0 l/100 km.

…s robotem

Druhou částí skládačky je robotizovaná převodovka. U větší 508 jediná možnost pro e-HDi, v případě 308 volba pro ty, kdo nechtějí pracovat se spojkovým pedálem – ovšem za příplatek 40 tisíc korun. To je dokonce o pět tisíc víc, než kolik činí příplatek za klasický automat pro 2,0 HDi.

V zásadě se jedná o manuální převodovku s automatickým ovládáním spojky a automatickou volbou převodů. Řadit lze ale i pádly pevně upevněnými na sloupku volantu. Zde ale podobnost se supervýkonnými sekvenčními převodovkami, známými například z vozů Ferrari nebo Lamborghini, pohříchu končí.

obrázek [300 x 253] Kultivovanost rozjezdu by mohl závidět nanejvýš čerstvý absolvent autoškoly. Spojka potřebuje k sepnutí svůj čas, a proto je vhodné šlapat na plynový pedál pozvolna. Každé další přeřazení je provázeno zhoupnutím, které je dané délkou trvání celého procesu. Spolehlivým řešením je pouze manuální volba převodu ve spojení uvolněním plynového pedálu na dobu, než dojde k přeřazení.

Ve srovnání se starými, na trhu stále vzácnějšími, čtyřstupňovými automaty jde o zajímavou alternativou. Na moderní šestistupňové automaty nebo dvouspojkové převodovky tento robot nestačí rychlostí, kultivovaností ani (ne)schopností jízdy v nízkých otáčkách.

obrázek [300 x 228] Argumentem není ani výše příplatku ve srovnání s vyspělejšími samočinnými převodovkami konkurence. Peugeotu tak můžeme pouze přičíst k dobru, že se vznětové šestnáctistovky v nižší střední třídě jinak zpravidla nabízí jen s manuálem.

Jízdní komfort až na prvním místě

Pro francouzské vozy je typická houpavá jízda s lehkým řízením a jasnou preferencí klidnějšího jízdního stylu. Pro 308 e-HDi to platí jen ze dvou třetin. V rámci úspor se totiž elektrickému posilovači řízení nedostává příliš výkonu. Za volant je proto v zatáčkách potřeba zabrat víc, než by se dalo očekávat.

Pohodlí na cestách je ale bez jediné výtky. Navíc potěší solidní ovladatelnost, které kupodivu příliš neubírají ani úsporné energetické pneumatiky od Michelinu. Nižší valivý odpor dávají najevo pískáním v utažených zatáčkách, ve spolupráci se stabilizačním systémem ale auto i tak dobře poslouchá. Jen dává i zvukem najevo, že agresivní jízdě kompaktní hatchback od Peugeotu nefandí.

Když opravdu nechcete řadit

Časem již dobře prověřená Třistaosmička nepřekvapila. Potěší komfort, vzdušný interiér i přijatelná spotřeba paliva ve spojení s plně postačujícím výkonem. Na stranu mínusů klademe hlavně zastarávající design palubní desky a chování převodovky.

obrázek [600 x 318]  

Peugeot ale zaslouží pochvalu za to, že pro daný motor nabízí i něco jiného než tradiční manuál. Řešení v podobě robotizovaného ústrojí 2-Tronic ale není nic než kompromis. Otázkou je, zda by zákazníci raději nepřiplatili za vyspělejší skříň.

Kromě toho se zkoušená kombinace týká jen hatchbacku. Kombi 308 SW v turbodieselu jinak než s manuálním řazením nepořídíte.

První cena vozu279.900,- Kč (308 Access 1,4 VTi/72 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací389.900,- Kč (308 Active 1,6 e-HDi/82 kW)
Základní cena testovaného vozu429.900,- Kč (308 Active 1,6 e-HDi/82 kW 2-Tronic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků517.095,- Kč (308 Active 1,6 e-HDi/82 kW 2-Tronic)

Plusy

  • Tichý a úsporný motor
  • Rychlý a komfortní stop/start systém
  • Prostorný interiér, snadné nastupování
  • Velká sedadla s dobrým bočním vedením
  • Bohatá výbava
  • Komfortní odpružení
  • Dojezd až 1000 km bez tankování
  • Páčky pro řazení pod volantem standardem

Minusy

  • Technicky nejméně propracované řešení automatické převodovky
  • Nekultivované rozjezdy, dlouhá doba přeřazení
  • Vyšší příplatek než za klasický automat u motoru 2,0 HDi
  • Menší účinek posilovače řízení
  • Nízká homologovaná užitečná hmotnost
  • Slabší kultura překonávání velkých nerovností, horší tlumení
  • Vyšší nakládací hrana zavazadelníku
  • Posuvná loketní opěrka vpředu bez aretace
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 1,6 e-HDi 2-Tronic

Cena v základní výbavě: 429 900 Kč Cena v testované výbavě: 517 095 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, čelní a boční airbagy, systém Stop&Start, 16placová hliníková kola, plnohodnotné náhradní kolo, diody pro denní svícení, elektricky vyhřívaná a ovládaná zpětná zrcátka, elektrické stahování předních a zadních oken, dvouzónová automatická klimatizace, WIP Bluetooth (připojení Bluetooth a konektor USB), palubní počítač, sportovní nárazník.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (13.995,-), polokožené čalounění (19.900,-), navigační systém RNEG WIP Nav (22.000,-), zadní parkovací asistent+el. sklopná zpětná zrcátka (11.900,-), tempomat (9.700,-), okenní airbagy (9.700,-).

Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 1,6 e-HDi 2-Tronic
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.7 / 4
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 442 / 1398
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1508 / 352
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1485
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Peugeot 308 1,6 e-HDi 2-Tronic
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 6
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 2
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 5
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 1,6 e-HDi 2-Tronic – Start-stop robot







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 




Evropským Autem roku 2017 se stává... Evropským Autem roku 2017 se stává...

... Peugeot 3008. Evropské Auto roku 2017 bylo vybíráno…

Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014) Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014)

Peugeot napravil druhou generací 308 chyby, které udělal…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…