Test Auto.cz

Peugeot Partner Electric – Parťák do města

16.4. 2014
Verdikt
 

Testy klasických dodávek nepřinášíme často, ale tenhle Peugeot Partner je výjimečný: pod jeho kapotu se nastěhoval elektromotor.

Druhá generace Peugeotu Partner (a sesterského Citroënu Berlingo) se prodává od roku 2008. Před dvěma lety podstoupila facelift, který přinesl novou masku chladiče a diody denního svícení. Nabídka motorů je po celou dobu stejná, benzinová šestnáctistovka VTi (72 nebo 88 kW) doplňuje turbodiesel HDi o stejném objemu, nabízený ve třech výkonových úrovních (55, 68 nebo 84 kW). Dva nejsilnější motory jsou přitom určené jenom pro osobní verzi Partner Teepee. Až letos přichází další pohonná jednotka, která je navíc zcela nového druhu – elektromotor.

TEST Peugeot Partner 1.6 HDI (55 kW) – Profipartner

Užitkový elektromobil vznikl už na bázi minulé generace. Tehdy koncern PSA vsadil na spolupráci s francouzskou firmou Venturi, tentokrát si za partnera vybral Mitsubishi. Od něj pochází elektromotor o výkonu 47 kW, původ má v městském mini Mitsubishi i-MiEV (prodávané také jako Peugeot i0nCitroën C-Zero). V Partneru se ovšem nastěhoval pod kapotu a pohání přední kola. Převodovka je jednostupňová, místo zpátečky systém využívá obrácený chod elektromotoru.

Parametry elektromotoru nevypadají nijak působivě – s výkonem 47 kW je elektrická verze jednoznačně nejslabším provedením Partneru, navíc trvale dostupný výkon má hodnotu 35 kW při 4000 až 9200 min-1. Jak je ale známo, kouzlo elektromotoru spočívá v něčem jiném. Své maximum 200 Newtometrů posílá přes redukční převod 9,93:1 na přední kola v rozmezí otáček 0 až 1500. Odpich z místa je proto působivý, stejně jako okamžitá reakce na stlačení pedálu. Elektromotor netrpí na prodlevy škrticí klapky, vstřikování, turbodmychadla ani dalších komponentů typických pro spalovací motor. Vedle toho je jízda mimořádně tichá a plynulá, a tak je někdy složitější odhadnout okamžitou rychlost a nenechat se strhnout ke zbytečně dynamickému stylu.

Partner Electric je vybaven funkcí aktivní rekuperace energie, kterou jsme popsali již v testu BMW i3. Pohonný systém se snaží dobít maximum energie zpět do akumulátorů, proto elektromotor začne zpomalovat automobil svým brzdným účinkem hned po uvolnění akcelerátoru. Podle Peugeotu se touto metodou prodlouží dojezd o 10 %. Rychlost jízdy tedy stačí v běžných situacích regulovat jedním pedálem, brzdy slouží jenom pro vyloženě nečekané situace, kdy je potřeba prudce zpomalit.

obrázek [600 x 344]  

Motor spaluje 300V elektřinu, kterou dodává lithium-iontový akumulátor složený z 80 článků o 3,75 V, s celkovou kapacitou 22,5 kWh (pro srovnání: Peugeot i0n nabízí 16 kWh). Proudový měnič převádí stejnosměrný proud z baterie na střídavý třífázový. Palubní elektroniku napájí klasická autobaterie, které je předřazen vlastní měnič napětí. Trakční baterie jsou rozděleny do dvou bloků umístěných v podlaze před a za zadní nápravou. Náhradní kolo se kvůli tomu bohužel přesunulo zpod podlahy do nákladového prostoru, kde může překážet.

Změněné rozložení hmotnosti má zajímavý vliv na jízdní vlastnosti. Elektrický Partner je mimořádně stabilní, ochotně a zlehka zatáčí, chová se důsledně neutrálně a jízda s ním je vlastně zábavná. Tedy ne, že by to bylo u dodávky podstatné, ale rozdíl proti už tak slušně jezdícímu Partneru s motorem HDi je zcela zásadní.

U elektromobilu je samozřejmě zásadní otázkou dojezd. Peugeot udává 170 km, ve skutečnosti ale palubní počítač neukázal nikdy více než pár kilometrů přes 130 km. To odpovídá i průměrné spotřebě energie, která v městském provozu osciluje okolo 17 kWh/100 km. Při průměrné ceně elektřiny vycházejí náklady 4,6 Kč/kWh na ujetí 100 km na necelých osmdesát korun, s firemním tarifem nebo nočním proudem lze získat elektřinu ještě o desítky procent levněji.

obrázek [600 x 402]  

Ani takto nízké provozní náklady ale nedokážou vynahradit největší nedostatek elektrického Partneru: pořizovací cenu. Ta dosahuje nemalých 684.600 Kč bez DPH, přičemž Partner s konvenčním motorem vychází i po dovybavení na méně než polovinu. Elektrická dodávka tedy za současných podmínek nedává z ekonomického hlediska smysl.

Video

Peugeot Partner - srovnání cen a výbav
Motor, výkonElectric
(47 kW)
1.6 HDi
(55 nebo 66 kW)
1.6 VTi
(72 kW)
Základní cena [Kč bez DPH]684.600,-259.900,-247.900,-
Airbagy2x2x2x
Bluetooth5.600,-9.600,-9.600,-
Centrální zamykání s DOSSS
El. stahování okenSSS
ESPS14.000,-14.000,-
Klimatizace + rádioS15.000,-15.000,-
Parkovací čidla7.000,-7.000,-7.000,-
Posuvné dveře vpravo7.000,-7.000,-7.000,-
Přední mlhovky3.400,-7.400,-7.400,-
Přední sedadla 2+1S9.800,-9.800,-
Cena při shodné výbavě [Kč bez DPH]707.600,-329.700,-317.700,-
Nejlevnější verze modelu247.900 Kč bez DPH (1.6 VTi/72 kW Furgon L1)
Základ s testovaným motorem684.600 Kč bez DPH (Electric/47 kW Furgon L1)
Testovaný vůz s výbavou684.600 Kč bez DPH (Electric/47 kW Furgon L1)

Plusy

  • Dynamika v nízkých rychlostech
  • Tichá pohonná jednotka
  • Neutrální podvozek, ochota zatáčet
  • Nízké provozní náklady
  • Omezený rozsah servisní prohlídky (jen 30 min)

Minusy

  • Nerentabilní pořizovací cena
  • Reálný jízdní dosah 130 km
  • Omezená infrastruktura dobíjecích stanic
  • Náhradní kolo v nákladovém prostoru

Autor: Lukáš Vaverka

Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot Partner Electric

Cena v základní výbavě: 684 600 Kč Cena v testované výbavě: 684 600 Kč

Základní výbava:ESP, dva airbagy, centrální zamykání, ukazatel okamžité spotřeby a generování energie, ukazatel jízdního režimu, měřič energie a měřič sekundární spotřeby, stropní schránka, sedadla v první řadě 2+1 Multiflex s prostředním multifunkčním sedadlem, zadní křídlové dveře neprosklené, autorádio s MP3, dva reproduktory + palubní počítač, Paket Comfort (výškově nastavitelné sedadlo řidiče s loketní opěrkou, zásuvka pod sedadlem), Paket Plus (sekvenční ovládání stahování okna na straně řidiče, el. ovládaná vnější zrcátka, dálkové ovládání centrálního zamykání s třemi tlačítky), manuální klimatizace.

Výbava testovaného vozu:Paket Viditelnost: automatické stírače, automatické rozsvěcení světlometů, přední mlhovky s funkcí cornering, palubní počítač, atermické čelní sklo, elektrochromatické zpětné vnitřní zrcátko
Boční airbagy (+5.600,-), kožený volant (+1.300,-), zadní parkovací čidla (+7.000,-), posuvné pravé boční dveře (+7.000,-), plná oddělující přepážka v plastovém provedení s bezpečnostním oknem + tepelná a zvuková izolace na straně kabiny + ochranný kryt za řidičem ve formě žebříku (+7.500,-), autorádio s USB a bluetooth (+5.600,-),

Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
Technické údaje
Motor Peugeot Partner Electric
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 35 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1 - 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 110
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 21.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 3300 / -
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1715 / 510
Rozměr pneu:195/70 R 15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1801
d) rozvor (mm): 2728
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot Partner Electric – Parťák do města







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Titul International Van of the Year 2019 získala trojčata... Titul International Van of the Year 2019 získala trojčata...

...Peugeot Partner, Citroën Berlingo Van a Opel Combo.…

Peugeot Partner oficiálně: Pracant dostal moderní i-Cockpit a umí se zvážit Peugeot Partner oficiálně: Pracant dostal moderní i-Cockpit a umí se zvážit

Atraktivní vzhled, moderní i-Cokpit a mnoho zajímavých…

 



 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Dnes 18:49

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou, vyhrálo i Kladno

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou,…

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra a v čele…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…