Test Auto.cz

Peugeot Partner Electric – Parťák do města

16.4. 2014
Verdikt
 

Testy klasických dodávek nepřinášíme často, ale tenhle Peugeot Partner je výjimečný: pod jeho kapotu se nastěhoval elektromotor.

Druhá generace Peugeotu Partner (a sesterského Citroënu Berlingo) se prodává od roku 2008. Před dvěma lety podstoupila facelift, který přinesl novou masku chladiče a diody denního svícení. Nabídka motorů je po celou dobu stejná, benzinová šestnáctistovka VTi (72 nebo 88 kW) doplňuje turbodiesel HDi o stejném objemu, nabízený ve třech výkonových úrovních (55, 68 nebo 84 kW). Dva nejsilnější motory jsou přitom určené jenom pro osobní verzi Partner Teepee. Až letos přichází další pohonná jednotka, která je navíc zcela nového druhu – elektromotor.

TEST Peugeot Partner 1.6 HDI (55 kW) – Profipartner

Užitkový elektromobil vznikl už na bázi minulé generace. Tehdy koncern PSA vsadil na spolupráci s francouzskou firmou Venturi, tentokrát si za partnera vybral Mitsubishi. Od něj pochází elektromotor o výkonu 47 kW, původ má v městském mini Mitsubishi i-MiEV (prodávané také jako Peugeot i0nCitroën C-Zero). V Partneru se ovšem nastěhoval pod kapotu a pohání přední kola. Převodovka je jednostupňová, místo zpátečky systém využívá obrácený chod elektromotoru.

Parametry elektromotoru nevypadají nijak působivě – s výkonem 47 kW je elektrická verze jednoznačně nejslabším provedením Partneru, navíc trvale dostupný výkon má hodnotu 35 kW při 4000 až 9200 min-1. Jak je ale známo, kouzlo elektromotoru spočívá v něčem jiném. Své maximum 200 Newtometrů posílá přes redukční převod 9,93:1 na přední kola v rozmezí otáček 0 až 1500. Odpich z místa je proto působivý, stejně jako okamžitá reakce na stlačení pedálu. Elektromotor netrpí na prodlevy škrticí klapky, vstřikování, turbodmychadla ani dalších komponentů typických pro spalovací motor. Vedle toho je jízda mimořádně tichá a plynulá, a tak je někdy složitější odhadnout okamžitou rychlost a nenechat se strhnout ke zbytečně dynamickému stylu.

Partner Electric je vybaven funkcí aktivní rekuperace energie, kterou jsme popsali již v testu BMW i3. Pohonný systém se snaží dobít maximum energie zpět do akumulátorů, proto elektromotor začne zpomalovat automobil svým brzdným účinkem hned po uvolnění akcelerátoru. Podle Peugeotu se touto metodou prodlouží dojezd o 10 %. Rychlost jízdy tedy stačí v běžných situacích regulovat jedním pedálem, brzdy slouží jenom pro vyloženě nečekané situace, kdy je potřeba prudce zpomalit.

obrázek [600 x 344]  

Motor spaluje 300V elektřinu, kterou dodává lithium-iontový akumulátor složený z 80 článků o 3,75 V, s celkovou kapacitou 22,5 kWh (pro srovnání: Peugeot i0n nabízí 16 kWh). Proudový měnič převádí stejnosměrný proud z baterie na střídavý třífázový. Palubní elektroniku napájí klasická autobaterie, které je předřazen vlastní měnič napětí. Trakční baterie jsou rozděleny do dvou bloků umístěných v podlaze před a za zadní nápravou. Náhradní kolo se kvůli tomu bohužel přesunulo zpod podlahy do nákladového prostoru, kde může překážet.

Změněné rozložení hmotnosti má zajímavý vliv na jízdní vlastnosti. Elektrický Partner je mimořádně stabilní, ochotně a zlehka zatáčí, chová se důsledně neutrálně a jízda s ním je vlastně zábavná. Tedy ne, že by to bylo u dodávky podstatné, ale rozdíl proti už tak slušně jezdícímu Partneru s motorem HDi je zcela zásadní.

U elektromobilu je samozřejmě zásadní otázkou dojezd. Peugeot udává 170 km, ve skutečnosti ale palubní počítač neukázal nikdy více než pár kilometrů přes 130 km. To odpovídá i průměrné spotřebě energie, která v městském provozu osciluje okolo 17 kWh/100 km. Při průměrné ceně elektřiny vycházejí náklady 4,6 Kč/kWh na ujetí 100 km na necelých osmdesát korun, s firemním tarifem nebo nočním proudem lze získat elektřinu ještě o desítky procent levněji.

obrázek [600 x 402]  

Ani takto nízké provozní náklady ale nedokážou vynahradit největší nedostatek elektrického Partneru: pořizovací cenu. Ta dosahuje nemalých 684.600 Kč bez DPH, přičemž Partner s konvenčním motorem vychází i po dovybavení na méně než polovinu. Elektrická dodávka tedy za současných podmínek nedává z ekonomického hlediska smysl.

Video

Peugeot Partner - srovnání cen a výbav
Motor, výkonElectric
(47 kW)
1.6 HDi
(55 nebo 66 kW)
1.6 VTi
(72 kW)
Základní cena [Kč bez DPH]684.600,-259.900,-247.900,-
Airbagy2x2x2x
Bluetooth5.600,-9.600,-9.600,-
Centrální zamykání s DOSSS
El. stahování okenSSS
ESPS14.000,-14.000,-
Klimatizace + rádioS15.000,-15.000,-
Parkovací čidla7.000,-7.000,-7.000,-
Posuvné dveře vpravo7.000,-7.000,-7.000,-
Přední mlhovky3.400,-7.400,-7.400,-
Přední sedadla 2+1S9.800,-9.800,-
Cena při shodné výbavě [Kč bez DPH]707.600,-329.700,-317.700,-
Nejlevnější verze modelu247.900 Kč bez DPH (1.6 VTi/72 kW Furgon L1)
Základ s testovaným motorem684.600 Kč bez DPH (Electric/47 kW Furgon L1)
Testovaný vůz s výbavou684.600 Kč bez DPH (Electric/47 kW Furgon L1)

Plusy

  • Dynamika v nízkých rychlostech
  • Tichá pohonná jednotka
  • Neutrální podvozek, ochota zatáčet
  • Nízké provozní náklady
  • Omezený rozsah servisní prohlídky (jen 30 min)

Minusy

  • Nerentabilní pořizovací cena
  • Reálný jízdní dosah 130 km
  • Omezená infrastruktura dobíjecích stanic
  • Náhradní kolo v nákladovém prostoru

Autor: Lukáš Vaverka

Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot Partner Electric

Cena v základní výbavě: 684 600 Kč Cena v testované výbavě: 684 600 Kč

Základní výbava:ESP, dva airbagy, centrální zamykání, ukazatel okamžité spotřeby a generování energie, ukazatel jízdního režimu, měřič energie a měřič sekundární spotřeby, stropní schránka, sedadla v první řadě 2+1 Multiflex s prostředním multifunkčním sedadlem, zadní křídlové dveře neprosklené, autorádio s MP3, dva reproduktory + palubní počítač, Paket Comfort (výškově nastavitelné sedadlo řidiče s loketní opěrkou, zásuvka pod sedadlem), Paket Plus (sekvenční ovládání stahování okna na straně řidiče, el. ovládaná vnější zrcátka, dálkové ovládání centrálního zamykání s třemi tlačítky), manuální klimatizace.

Výbava testovaného vozu:Paket Viditelnost: automatické stírače, automatické rozsvěcení světlometů, přední mlhovky s funkcí cornering, palubní počítač, atermické čelní sklo, elektrochromatické zpětné vnitřní zrcátko
Boční airbagy (+5.600,-), kožený volant (+1.300,-), zadní parkovací čidla (+7.000,-), posuvné pravé boční dveře (+7.000,-), plná oddělující přepážka v plastovém provedení s bezpečnostním oknem + tepelná a zvuková izolace na straně kabiny + ochranný kryt za řidičem ve formě žebříku (+7.500,-), autorádio s USB a bluetooth (+5.600,-),

Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje

Společnost Uber, která téměř po celém světě konkuruje…

Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže

Více jak deset milionů Britů přijde během příštích…

 
Technické údaje
Motor Peugeot Partner Electric
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 35 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1 - 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 110
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 21.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 3300 / -
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1715 / 510
Rozměr pneu:195/70 R 15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1801
d) rozvor (mm): 2728
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot Partner Electric – Parťák do města







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Racing21 na Valašské rally: Den první, aneb když to prostě nejde.

Racing21 na Valašské rally: Den první, aneb když to prostě nejde.

Dnes 10:25

Vstup do sezony TrueCam MČR 2017 nevyšel Klokočka ŠKODA National Teamu podle představ. Podívejte se na video z prvního dne.




Blesk.cz

Obří výbuch plynu v Liverpoolu zranil 24 lidí. Taneční studio srovnal se zemí

Obří výbuch plynu v Liverpoolu zranil 24 lidí.…

Nejméně 24 zraněných si vyžádala v sobotu pozdě večer mohutná exploze v britském městě Wirral nedaleko…

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

 

iSport.cz

Washington vyhrál na palubovce Clevelandu, Satoranský uzavřel skóre

Washington vyhrál na palubovce Clevelandu,…

Basketbalisté Washingtonu vyhráli na palubovce úřadujících šampionů v Clevelandu 127:115. V prvním poločase…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální salafisté ovládli všechny mešity ve městě

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální…

„Každý ví, že všechny mešity v Bruselu, jsou v rukou salafistů,“ oznámil starosta hlavního města Belgie Yvan…

Slavní gumoví medvídci Haribo vyslyšeli Trumpa, otevřou první továrnu i v Americe

Slavní gumoví medvídci Haribo vyslyšeli Trumpa,…

Zná je pravděpodobně každý a většina lidí je i ochutnala. Legendární gumoví medvídci německé firmy Haribo,…