Mitsubishi i-MiEV - Jednou dojedem dál

Mitsubishi i-MiEV - Jednou dojedem dál

 
 

Malé elektrické Mitsubushi. Jak se s ním jezdí a jak daleko jsme dojeli?

Uvnitř jednoduchého a lehce stísněného interiéru příliš mnoho zajímavého nenajdeme. Je tu klimatizace, rádio, vyhřívaná látková sedadla (žel bez většího bočního vedení)...celek nevypadá špatně, ale při pohledu do ceníku na nás jdou mdloby. 900 tisíc? Fanda do elektromobilů to má v začátcích zkrátka těžké.

Bzučíme po městě

Kde jinde by se měl malý elektromobil cítit jako ryba ve vodě než ve městě? Čtyřmístný, pětidveřový i-MiEV se může pochlubit nejen skvělou manévrovatelností (poloměr otáčení je 4,5 metru), ale také velmi dobrým výhledem z místa řidiče. Řízení je lehké a ve městě pochopitelně nevadí jeho sterilnost.

Co vadí je nepříliš vysoký komfort jízdy, auto se na nerovnostech natřásá a podvozek není příliš dobře utlumen. Zato v zatáčkách umí malé Mitsubishi překvapit. Protože jde o zadokolku (zadní kola jsou také širší; 175 oproti 145 mm vpředu), může zadní náprava, ke které putuje až 180 Nm, řidiče potěšit svým vybočením. Nebojte, driftovací srdce v i-MiEVu opravdu netluče, onen zadní pohon má však jednoznačné pozitivum v potlačování nedotáčivosti. Nejen díky pohonu, ale také díky bateriím, které váží 230 kilogramů a jsou uloženy pod podlahou mezi nápravami, dostal i-MiEV do vínku docela zajímavé jízdní vlastnosti.

obrázek [600 x 389]  

Adheze, pravda, nemá na rozdávání. Pokud se ale nějakým způsobem dostanete do nesnází, například kvůli vodě v zatáčce (golfisté říkají náhodná voda), Mitsubishi vás nepřekvapí záludnostmi. Prostě se jen posune o kousek bokem.

Brzdy zvládají 1,1 tuny vážící automobil s přehledem, po většinu času je však nebudete potřebovat. Vaši mantrou bude totiž slovo rekuperace.

Volič převodovky (jeden redukční převod) lze pro jízdu vpřed nastavit do tří různých poloh označených D, B a C. Liší se úrovní rekuperace, tedy jednoduše řečeno tím, jak moc motor brzdí, když sundáte nohu z akcelerátoru. Před časem jsem otestoval elektromobily od Renaultu (Kangoo a Fluence), kde byly brzdy opravdu takřka zbytečné: míra zpomalení byla opravdu extrémní. U i-MiEVu je situace jiná: mód C pro jízdu mimo město brzdí nejméně (tím pádem samozřejmě i baterie méně dobíjíte), městský mód D je použitelný ve většině ostatních situací a pokud jedete z opravdu velkého kopce, máte možnost efektivně brzdit a dobíjet módem B. Stále však nejde o nikterak brutální zpomalení. Z velkého kopce lze dobít baterie tak, že dojezd stoupne o několik kilometrů, u klesání menších musíte akcelerátor stále trochu lechtat aby vás dobíjení nebrzdilo.

obrázek [300 x 480] Říkáte si, proč se podnadpis zmiňuje o bzučení? Kdo se trochu zajímá o lokomotivy, velmi dobře zná bzučení způsobené pulzní tyristorovou regulací výkonu (např. u lokomotiv 163/263/363 ČD). Velice podobné zvuky může vyluzovat i malé Mitsubishi, které však již používá modernější systém regulace výkonu IGBT tranzistory. Jakto? Jde totiž o akustický systém varování chodců, kdy reproduktor ve městských rychlostech vyluzuje zvuk, jehož frekvence je závislá na rychlosti, sešlápnutí brzdy a pozici hlavice řadicí páky. Chodci a hlavně slepci tak mají jasný a řekněme přirozený přehled nejen o přítomnosti, ale také o rychlosti vozu. Reproduktor však lze stiskem tlačítka umlčet.

Technický koutek

Srdcem elektromobilu je mezi zadními koly uložený třífázový synchronní elektrický motor s neodymovým magnetem a udávanou účinností 91 %. Pracuje s napětím 330 V, to zajišťuje Li-ion baterie s kapacitou 16 kWh, složená z 88mi článků. Jedná se o produkt společnosti Lithium Energy Japan, což je joint-venture dvou divizí Mitsubishi a GS Yuasa Corporation. Vysokonapěťové akumulátory jsou chráněny kolébkovým rámem před poškozením při nárazu.

Nejvyšší výkon je 49 kW při 2.500 až 8.000 min-1, točivý moment 180 Nm (srovnatelná hodnota s atmosférickými osmnáctistovkami) je k dispozici od nuly do 2 tisíc otáček. Specifikem u elektromobilů je pak ještě jmenovitý výkon dle ECE R85, tedy maximální půlhodinový výkon – ten je roven 35ti kilowattům.

Jak dlouho se vůz dobíjí? V běžné zásuvce 6 (16 A) až 8 (10 A) hodin, nabíjecí kabel s koncovkou (čerpací pistole se zámečkem proti odcizení) si vozíte s sebou v kufru. Zásuvka však nesmí být moc daleko, kabel tak tak dosáhne na opačný konec auta a Mitsubishi nedoporučuje připojení prodlužovaček (resp. nenese za něj odpovědnost). Ono vám ale ve výsledku, třeba ve dvojgaráži, ani nic jiného nezbude.

obrázek [600 x 365]  

Součástí kabelu je modul, který komunikuje s vozem, aktivuje připojení nabíječky ve vozidle a informuje o dovoleném nabíjecím proudu dle typu zásuvky. Z běžné sítě tak budete dobíjet (kvůli ochraně vaší domácí zásuvky, která by se při dlouhodobém odběru 16 A mohla natavit) proudem 10 A. Šikovná je funkce takzvaného odloženého nabíjení, kdy se vůz začne dobíjet v předem určený čas. Dokud je také připojen k zásuvce, můžete si jej díky dálkovému ovladači (třeba i z postele) předehřát nebo naopak vychladit.

Rychlodobíjecí stanice je schopna dobít baterii na 80 % kapacity za 30 až 45 minut. To zní hodně lákavě, takže si je nakoupíme domů a...ne, počkejte. Má to jeden podstatný háček. Řeč není ani tak o ceně stanice jako o velikých nárocích na distribuční soustavu (380V/125A/50 kW), takže jen tak v  každé garáži přípojku zřídit nelze.

Šetřím

Ještě než se pokusím projet Prahou v odpolední špičce co nejšetrněji, povězme si něco o cenách. Když budeme vycházet z ceny elektřiny 4,35 Kč za jednu kilowatthodinu a započítáme ztráty při nabíjení, přijde dobití akumulátoru na cca 87 korun. Při dojezdu 130 km (dojezd dle NEDC je 150 km) to dělá zajímavých 67 haléřů na kilometr.

Životnost baterií je 1.400 dobíjecích cyklů, což se při nabíjení každý pracovní den rovná zhruba pěti a půl letům provozu. Co pak s baterií? V tu chvíli ještě ani zdaleka neztratila většinu své kapacity a proto se hodí jako například záložní zdroj do kanceláří, seznam možných využití je ale velmi dlouhý. Možná je i třeba varianta zachycování nočního proudu, který budete využívat přes den, řádově 10 kWh není zanedbatelná kapacita.

Teď už ale sedím v elektrickém vajíčku od Mitsubishi a chystám se na cestu. Do zapalování zasunu klasický klíček, po otočení se však auto probudí k životu jen docela zřetelným gongem, přičemž se na přístrojovém panelu rozsvítí zelený nápis „ready“. Volič do polohy D a za umělého bzučení můžeme vyrazit.

obrázek [600 x 300]  

O dojezdu mě informují dva ukazatele – číselný a klasický čárkový „palivoměr“. Zatímco na číselném ukazateli se dojezd mění doslova každým okamžikem, ten klasický se zdál být jakýsi netečný a příliš bychom na něj nespoléhali. Po ujetí čtyřiceti kilometrů po městě se dojezd snížil o padesát kilometrů. Klimatizace i topení (to má pro svou činnost zvláštní jednotku) bylo vypnuté.

Prostě jedu

Šnečí tempo střídá normální zacházení. Snažím se nemyslet na to, v jakém voze sedím a jet s i-MiEVem tak, jakoby to bylo prostě další tříválcové městské auto.

Ono to samozřejmě moc nejde, protože malé Mitsubishi je dynamicky o velký kus schopnější. Díky vysokému točivému momentu je lehká zadokolka schopna vystřelit na semaforech kupředu jako drak a v pružném zrychlení do nějakých 100 km/h je schopna překvapit i majitele větších a výrazně silnějších vozů.

obrázek [300 x 241] Ale i tak jsem se o to pokusil a ukazatel dojezdu se v poměru 3:2 (o tři km méně na každé dva km) pokojně snižoval. Klimatizace ani topení neběželo. Při jízdě mimo město si všimnete zajímavé věci, totiž podivně nastaveného elektrického posilovače řízení. Je u něho velmi obtížné strefit střední polohu a tak při rychlejší jízdě jezdíte v ladných, dlouhých obloučcích.

Spěchám!

A co když potřebujete stihnout důležitou schůzku, navíc mrzne (topení jede skoro na plno) a mlží se vám okna (klimatizace je proto puštěna)? V tu chvíli možná využijete i nejvyšší rychlost 130 km/h, pak zasahuje omezovač.

Dojezd v tuto chvíli prudce padá dolů, na ukazateli už svítí jen 20 km (na „palivoměru“ je pořád víc než půlka). Dojezd na jedno nabití je při agresivním stylu jízdy po městě zhruba šedesát, sedmdesát kilometrů, běžné tempo vám dovolí ujet zhruba sto kilometrů a šetrná jízda vyústí v dojezd přibližně 120 kilometrů.

Má to cenu?

Testované auto stojí 901.458,- Kč, takže odpověď je více než jasná. Nemá. Při nulovém daňovém zvýhodnění a nulových benefitech (vjezd do center zdarma atd.) si elektromobil koupí jen movitý a mimořádně zapálený fanda elektřiny nebo firma, která se chce zviditelnit.

Přitom nakročeno mají elektromobily dobře: celková záruka je tříletá (elektrické komponenty pět let), servisní interval rozumných 20 tisíc nebo 1 rok, cena za kilometr (mluvíme o palivu) hluboko pod jednou korunou a i náklady na údržbu jsou potěšitelné. Oproti benzinovému Coltu jsou dle informací Mitsubishi přibližně poloviční (18 vs. 32 tisíc Kč do 120.000 km).

Jedno je jasné – elektřina má nakročeno. Bude to ještě chvíli trvat, ale věřte mi – jednou budete po městě bzučet vy i já.

První cena vozu899.900,- Kč (i-MiEV, 49 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací899.900,- Kč (i-MiEV, 49 kW)
Základní cena testovaného vozu899.900,- Kč (i-MiEV, 49 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků901.458,- Kč (i-MiEV, 49 kW)

Plusy

  • Relativně slušná dynamika
  • Tichý a „čistý“ provoz
  • Skvělá manévrovatelnost a použitelnost v hustém provozu
  • Dobrý výhled z vozu
  • Účinné brzdění

Minusy

  • Špatné jízdní vlastnosti
  • Malá výdrž akumulátorů, časově náročné dobíjení
  • Úzká kabina
  • Sedadla bez boční opory
  • Cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi i-MiEV

Cena v základní výbavě: 899 900 Kč Cena v testované výbavě: 901 458 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, stabilizační systém, airbag na straně řidiče, airbag na straně spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, předpínače bezpečnostních pásů, kotoučové brzdy vpředu, brzdový asistent, posilovač řízení, třetí brzdové světlo, přední mlhová světla, dálkově ovládané centrální zamykání, imobilizér, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant, sklopná opěradla zadních sedadel, kryt zavazadlového prostoru, klimatizace, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, disky kol z lehkých slitin, autorádio s CD, konektor vstupu AUX, konektor vstupu USB atd.

Výbava testovaného vozu:Koberce (+1.558,- Kč)

Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Technické údaje
Motor Mitsubishi i-MiEV
Typ motoru: neurčeno
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 49 / 2500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / - - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 130
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 227 / 860
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1110 / 340
Rozměr pneu:145/65 R15, 175/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3475
b) šířka (mm): 1475
c) výška (mm): 1610
d) rozvor (mm): 2550
e) rozchod vpředu (mm): 1310
f) rozchod vzadu (mm): 1270
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1240
l) šířka vzadu (mm): 1170
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mitsubishi i-MiEV
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 2
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Mitsubishi i-MiEV Evolution III pokořilo Pikes Peak Mitsubishi i-MiEV Evolution III pokořilo Pikes Peak

Japonská automobilka se dočkala vytouženého vítězství…

Mitsubishi i-MiEV a Evolution: Speciály pro Pikes Peak Mitsubishi i-MiEV a Evolution: Speciály pro Pikes Peak

Název Evolution je u vozů Mitsubishi spojen hlavně s…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko jen remizovalo s Kanadou

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko…

Fotbalisté Německa v domácí přípravě porazili 1:0 Anglii. Soupeři českého týmu v kvalifikaci o postup na…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…