Test Auto.cz

Renault Clio 0.9 TCe – Lidová stylovka

23.1. 2013
Verdikt
 

Renault nasadil novou zbraň do segmentu malých vozů. Nové Clio je atraktivnější, lépe jezdí a stále drží zajímavé ceny. Úplně bez chyb ovšem není.

Čtyřka je u Renaultu synonymem úspěchu – vždyť slavný model R4 se vyráběl 30 let a vniklo přes osm milionů kusů. Čtvrtá generace Clia, novodobého nástupce čtyřky, sice ani jeden z rekordů legendárního předka skoro určitě nepřekoná, má ale zaděláno na úspěch v mezích dnešního trhu s automobily.

Renault dobře ví, že obal prodává. Vytvořil proto slušivý kabátek, který se víc než inspiruje u konceptu sportovního kupé DeZir. Ani tentokrát není Clio v pravém slova smyslu krásné, má ale přitažlivé křivky a tvary, které dohromady tvoří nezaměnitelný design.

obrázek [600 x 380]  

Základem je maska chladiče s velkým logem automobilky – tento znak bude společný všem příštím Renaultům. Přední světla znamenají návrat k osvědčenému trojúhelníkovému tvaru, tím se celý facelift třetí generace ukázal jako slepá ulička. Dojem z nové přídě kazí jen samostatně umístěné diody denního svícení.

Bokům vládnou výrazné obliny. Zaujme klika zadních dveří, zamaskovaná ve sloupku, nebo nízká zadní světla. Zdá se, jako by se Renault trochu inspiroval u SEATu, záměna s Ibizou nebo Leonem ale nehrozí.

obrázek [600 x 353]  

Interiér

Nové výrazové prostředky nacházíme i uvnitř. Renault se rozhodl být hravý a přesto solidní. Palubní deska má příjemné a přehledné tvary, zřetelně z ní vystupuje přístrojový štít před řidičem a dotykový displej multimediálního systému. Mimochodem, jeho standardní výbavou je ve verzích Expression a Dynamique satelitní navigace!

I když se nové Clio nepatrně protáhlo do délky, nějaké ty centimetry obětovalo ve prospěch lepší pasivní bezpečnosti. Navíc je karoserie o 45 mm nižší než u předchůdce, takže ve skutečnosti prostoru pro posádku ubylo. Když se k tomu přidá menší prosklená plocha a masivní sloupky karoserie, výsledek je jasný: Clio působí stísněně.

Posádku ze všech stran obklopují masy levného plastu, který se snaží dojem vylepšit strukturovaným povrchem. A upřímně, docela se mu to daří. Dokonce veselá kombinace černé a zářivě červené barvy Cliu sluší. Jediná opravdu nedomyšlená věc je lesklý dekor na věnci volantu. Na obrázku v katalogu se vyjímá hezky, ale nedrží se dobře a samozřejmě se během okamžiku ušpiní.

obrázek [600 x 380]  

Motor

Pohon dostal na starosti nový motor: přeplňovaný tříválec TCe o objemu 0,9 litru. Vznikl zmenšením čtyřválcového 1,2 TCe, který známe už z Méganu. Společně s jedním válcem ubylo 19 kW, nový motor ale plní úlohu virtuálního středu nabídky. I když zatím silnější Clio neseženete, už se pro něj chystá i právě zmíněný přeplňovaný čtyřválec.

Ze základních parametrů (66 kW a 135 N.m) je zřejmé, že přeplňovaná devítistovka nemůže být žádný závodník. Reálný potenciál motoru přibližně odpovídá srovnatelné atmosférické čtrnáctistovce – ovšem s jedním příjemným bonusem. Tím je razantnější nástup točivého momentu, kdy maximum je dostupné už při 2500 min-1. I kopce proto Clio dokáže vyjet hezky v nízkých otáčkách a bez podřazování. Sice to není žádný vrchařský úprk, na udržení tempa ale tříválec stačí. Nicméně k výraznější akceleraci pochopitelně vede cesta skrz střední pásmo otáček.

obrázek [600 x 403]  

Největšími přednostmi motoru 0,9 TCe je na poměry tříválců klidný chod a vhodně odstupňovaná převodovka. Musí si vystačit s pěti rychlostmi, ale 3400 min-1 při 130 km/h na nejvyšší převod má blíž k atmosférickým motorům než stále běžnějším downsizingovým extrémům.

Ale spotřeba bohužel žádný extrém není. Tříválcové Clio jezdí za šest litrů jako jakékoliv malé auto s podobně silným motorem. Mimo město se jen vzácně přiblíží k průměru 5 l/100 km, zatímco v městském provozu se většinou spokojí s necelými sedmi litry. Opět se ukazuje, že i když se výrobce zaměří na snížení normované spotřeby auta, zákazník nemusí v praxi pocítit žádný rozdíl oproti běžnému motoru. Renault ale nedělá ze svého turbotříválce žádný zázrak na úrovni kosmické techniky – cenově ho staví mezi základní 1,2 16v/55 kW a nejslabší turbodiesel 1,5 dCi/55 kW. Cenový rozdíl na obě strany činí 30 tisíc korun.

obrázek [600 x 346]  

Podvozek

Vedle výrazného designu Clio překvapuje i jízdními vlastnostmi. Pro většinového zákazníka Renaultu to možná není důležitý aspekt a od městského auta (s výjimkou Mini) nikdo neočekává řidičské zážitky – přesto se Renault rozhodl vydat německou cestou. Špičky v podobě Fordu FiestaVolkswagenu Polo sice nedosáhl, významně se ale přiblížil.

Něco zmůžou dospělejší proporce – rozvor se natáhl o centimetr a rozchod obou náprav o dva – a něco zmůže tužší naladění, které brání výraznějším náklonům. Řidiči se nabízí dříve nevídaný pocit kontroly nad autem, podpořený přesným řízením s aktuárním účinkem elektromechanického posilovače. Škoda jen příliš horlivého ESP, které zasahuje daleko před odhadovanými limity podvozku.

Jak se v lepší společnosti sluší a patří, Renault kromě slušně ovladatelnosti nezapomněl ani na zdravou dávku komfortu. Mezi malými auty rozhodně patří nad průměr, a to jezdí na 16palcových kolech.

obrázek [600 x 291]  

Závěr

Za ceny, které se pohybují mírně pod standardem (a jen těžko budou někdy vyšší), Renault prezentuje stylový městský hatchback. Chytré strategii přitom nepodkopávají nohy další vlastnosti auta. Design sice zvítězil nad výhledem z kabiny i nad vnitřním prostorem, podvozek se ale dočkal náležité péče a nový přeplňovaný motor je zajímavou alternativou k atmosféricky plněné konkurenci, bohužel bez zásadních výhod na straně spotřeby paliva. Clio by mělo naznačit další směřování Renaultu – jestli Francouzi udrží nastolený kurz, jsou na budoucnost dobře připraveni.

První cena vozu229.900,- Kč (1,2/55 kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací289.900,- Kč (0,9 TCe/66 kW Expression)
Základní cena testovaného vozu304.900,- Kč (0,9 TCe/66 kW Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků339.400,- Kč (0,9 TCe/66 kW Dynamique)

Plusy

  • Stylový design
  • Vstřícná cenová politika, bohatá výbava
  • Ovladatelnost a jízdní komfort
  • Pětiletá záruka

Minusy

  • Prostor v podélném směru, stísněný interiér
  • Výhled z vozu, příliš silný zadní sloupek se symbolickým okýnkem
  • Motor nad atmosférickými 1,4 l vyniká jen tahem v nízkých otáčkách
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio 0,9 TCe

Cena v základní výbavě: 304 900 Kč Cena v testované výbavě: 339 400 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, čelní a boční airbagy, tempomat, LED denní svícení, elektrické stahování předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dělené zadní sedadlo, manuální klimatizace, Media Nav (rádio, navigace, Bluetooth), reproduktory Bass Reflex, přední mlhovky, hands-free karta Renault, kožený volant, disky kol z lehké slitiny R16 a další.

Výbava testovaného vozu:Speciální metalický lak (+13.500,-), zadní parkovací senzory (+9.000,-), Pack Komfort: zatmavené zadní sklo a zadní boční okna, středová loketní opěrka u řidiče, vyhřívaná přední sedadla (+12.000,-)

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky

V novém celosvětovém indexu dostupnosti a kvality…

Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů

Kybernetická měna bitcoin pokračuje v růstech na nové…

Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik

Oslovení ekonomové vnímají návrh státního rozpočtu pro…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio 0,9 TCe
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 898
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 135 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1084 / 496
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4062
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 2589
e) rozchod vpředu (mm): 1498
f) rozchod vzadu (mm): 1498
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1365
l) šířka vzadu (mm): 1395
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Clio 0.9 TCe – Lidová stylovka







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 




Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine! Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine!

Už už to vypadalo, že Renault pošle na silnice clio s…

Modernizovaný Renault Clio vstupuje na český trh. Kolik stojí? Modernizovaný Renault Clio vstupuje na český trh. Kolik stojí?

Čtyři roky po příchodu na trh se čtvrtá generace clia…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může ztratit jih Čech

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může…

ČSSD má před sněmovními volbami problém. Jihočeši se bouří proti zásahu vedení strany do kandidátky a trvají na…

 

iSport.cz

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na konci ligy vyznamenal

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na…

Sezona fotbalistů Leicesteru neprobíhala zrovna podle představ. Tým, který loni senzačně získal titul, se…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…