Test Auto.cz

Renault Clio 0.9 TCe – Lidová stylovka

23.1. 2013
Verdikt
 

Renault nasadil novou zbraň do segmentu malých vozů. Nové Clio je atraktivnější, lépe jezdí a stále drží zajímavé ceny. Úplně bez chyb ovšem není.

Čtyřka je u Renaultu synonymem úspěchu – vždyť slavný model R4 se vyráběl 30 let a vniklo přes osm milionů kusů. Čtvrtá generace Clia, novodobého nástupce čtyřky, sice ani jeden z rekordů legendárního předka skoro určitě nepřekoná, má ale zaděláno na úspěch v mezích dnešního trhu s automobily.

Renault dobře ví, že obal prodává. Vytvořil proto slušivý kabátek, který se víc než inspiruje u konceptu sportovního kupé DeZir. Ani tentokrát není Clio v pravém slova smyslu krásné, má ale přitažlivé křivky a tvary, které dohromady tvoří nezaměnitelný design.

obrázek [600 x 380]  

Základem je maska chladiče s velkým logem automobilky – tento znak bude společný všem příštím Renaultům. Přední světla znamenají návrat k osvědčenému trojúhelníkovému tvaru, tím se celý facelift třetí generace ukázal jako slepá ulička. Dojem z nové přídě kazí jen samostatně umístěné diody denního svícení.

Bokům vládnou výrazné obliny. Zaujme klika zadních dveří, zamaskovaná ve sloupku, nebo nízká zadní světla. Zdá se, jako by se Renault trochu inspiroval u SEATu, záměna s Ibizou nebo Leonem ale nehrozí.

obrázek [600 x 353]  

Interiér

Nové výrazové prostředky nacházíme i uvnitř. Renault se rozhodl být hravý a přesto solidní. Palubní deska má příjemné a přehledné tvary, zřetelně z ní vystupuje přístrojový štít před řidičem a dotykový displej multimediálního systému. Mimochodem, jeho standardní výbavou je ve verzích Expression a Dynamique satelitní navigace!

I když se nové Clio nepatrně protáhlo do délky, nějaké ty centimetry obětovalo ve prospěch lepší pasivní bezpečnosti. Navíc je karoserie o 45 mm nižší než u předchůdce, takže ve skutečnosti prostoru pro posádku ubylo. Když se k tomu přidá menší prosklená plocha a masivní sloupky karoserie, výsledek je jasný: Clio působí stísněně.

Posádku ze všech stran obklopují masy levného plastu, který se snaží dojem vylepšit strukturovaným povrchem. A upřímně, docela se mu to daří. Dokonce veselá kombinace černé a zářivě červené barvy Cliu sluší. Jediná opravdu nedomyšlená věc je lesklý dekor na věnci volantu. Na obrázku v katalogu se vyjímá hezky, ale nedrží se dobře a samozřejmě se během okamžiku ušpiní.

obrázek [600 x 380]  

Motor

Pohon dostal na starosti nový motor: přeplňovaný tříválec TCe o objemu 0,9 litru. Vznikl zmenšením čtyřválcového 1,2 TCe, který známe už z Méganu. Společně s jedním válcem ubylo 19 kW, nový motor ale plní úlohu virtuálního středu nabídky. I když zatím silnější Clio neseženete, už se pro něj chystá i právě zmíněný přeplňovaný čtyřválec.

Ze základních parametrů (66 kW a 135 N.m) je zřejmé, že přeplňovaná devítistovka nemůže být žádný závodník. Reálný potenciál motoru přibližně odpovídá srovnatelné atmosférické čtrnáctistovce – ovšem s jedním příjemným bonusem. Tím je razantnější nástup točivého momentu, kdy maximum je dostupné už při 2500 min-1. I kopce proto Clio dokáže vyjet hezky v nízkých otáčkách a bez podřazování. Sice to není žádný vrchařský úprk, na udržení tempa ale tříválec stačí. Nicméně k výraznější akceleraci pochopitelně vede cesta skrz střední pásmo otáček.

obrázek [600 x 403]  

Největšími přednostmi motoru 0,9 TCe je na poměry tříválců klidný chod a vhodně odstupňovaná převodovka. Musí si vystačit s pěti rychlostmi, ale 3400 min-1 při 130 km/h na nejvyšší převod má blíž k atmosférickým motorům než stále běžnějším downsizingovým extrémům.

Ale spotřeba bohužel žádný extrém není. Tříválcové Clio jezdí za šest litrů jako jakékoliv malé auto s podobně silným motorem. Mimo město se jen vzácně přiblíží k průměru 5 l/100 km, zatímco v městském provozu se většinou spokojí s necelými sedmi litry. Opět se ukazuje, že i když se výrobce zaměří na snížení normované spotřeby auta, zákazník nemusí v praxi pocítit žádný rozdíl oproti běžnému motoru. Renault ale nedělá ze svého turbotříválce žádný zázrak na úrovni kosmické techniky – cenově ho staví mezi základní 1,2 16v/55 kW a nejslabší turbodiesel 1,5 dCi/55 kW. Cenový rozdíl na obě strany činí 30 tisíc korun.

obrázek [600 x 346]  

Podvozek

Vedle výrazného designu Clio překvapuje i jízdními vlastnostmi. Pro většinového zákazníka Renaultu to možná není důležitý aspekt a od městského auta (s výjimkou Mini) nikdo neočekává řidičské zážitky – přesto se Renault rozhodl vydat německou cestou. Špičky v podobě Fordu FiestaVolkswagenu Polo sice nedosáhl, významně se ale přiblížil.

Něco zmůžou dospělejší proporce – rozvor se natáhl o centimetr a rozchod obou náprav o dva – a něco zmůže tužší naladění, které brání výraznějším náklonům. Řidiči se nabízí dříve nevídaný pocit kontroly nad autem, podpořený přesným řízením s aktuárním účinkem elektromechanického posilovače. Škoda jen příliš horlivého ESP, které zasahuje daleko před odhadovanými limity podvozku.

Jak se v lepší společnosti sluší a patří, Renault kromě slušně ovladatelnosti nezapomněl ani na zdravou dávku komfortu. Mezi malými auty rozhodně patří nad průměr, a to jezdí na 16palcových kolech.

obrázek [600 x 291]  

Závěr

Za ceny, které se pohybují mírně pod standardem (a jen těžko budou někdy vyšší), Renault prezentuje stylový městský hatchback. Chytré strategii přitom nepodkopávají nohy další vlastnosti auta. Design sice zvítězil nad výhledem z kabiny i nad vnitřním prostorem, podvozek se ale dočkal náležité péče a nový přeplňovaný motor je zajímavou alternativou k atmosféricky plněné konkurenci, bohužel bez zásadních výhod na straně spotřeby paliva. Clio by mělo naznačit další směřování Renaultu – jestli Francouzi udrží nastolený kurz, jsou na budoucnost dobře připraveni.

První cena vozu229.900,- Kč (1,2/55 kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací289.900,- Kč (0,9 TCe/66 kW Expression)
Základní cena testovaného vozu304.900,- Kč (0,9 TCe/66 kW Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků339.400,- Kč (0,9 TCe/66 kW Dynamique)

Plusy

  • Stylový design
  • Vstřícná cenová politika, bohatá výbava
  • Ovladatelnost a jízdní komfort
  • Pětiletá záruka

Minusy

  • Prostor v podélném směru, stísněný interiér
  • Výhled z vozu, příliš silný zadní sloupek se symbolickým okýnkem
  • Motor nad atmosférickými 1,4 l vyniká jen tahem v nízkých otáčkách
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio 0,9 TCe

Cena v základní výbavě: 304 900 Kč Cena v testované výbavě: 339 400 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, čelní a boční airbagy, tempomat, LED denní svícení, elektrické stahování předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dělené zadní sedadlo, manuální klimatizace, Media Nav (rádio, navigace, Bluetooth), reproduktory Bass Reflex, přední mlhovky, hands-free karta Renault, kožený volant, disky kol z lehké slitiny R16 a další.

Výbava testovaného vozu:Speciální metalický lak (+13.500,-), zadní parkovací senzory (+9.000,-), Pack Komfort: zatmavené zadní sklo a zadní boční okna, středová loketní opěrka u řidiče, vyhřívaná přední sedadla (+12.000,-)

V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice

Ruská policie v centru Moskvy zatkla opozičního vůdce…

Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli

Příprava daňového přiznání je administrativní činnost,…

Zástupci ropných velmocí chtějí prodloužit omezení těžby Zástupci ropných velmocí chtějí prodloužit omezení těžby

Společný výbor ministrů ze zemí OPEC a států mimo tuto…

Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf

Z úspěšného vstupu Ferrari do letošní sezóny formule 1 má…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio 0,9 TCe
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 898
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 135 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1084 / 496
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4062
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 2589
e) rozchod vpředu (mm): 1498
f) rozchod vzadu (mm): 1498
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1365
l) šířka vzadu (mm): 1395
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Clio 0.9 TCe – Lidová stylovka







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine! Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine!

Už už to vypadalo, že Renault pošle na silnice clio s…

Modernizovaný Renault Clio vstupuje na český trh. Kolik stojí? Modernizovaný Renault Clio vstupuje na český trh. Kolik stojí?

Čtyři roky po příchodu na trh se čtvrtá generace clia…

 



 
Vyzkoušeli jsme brýle pro virtuální realitu: Budeme takhle nakupovat nová auta?

Vyzkoušeli jsme brýle pro virtuální realitu: Budeme takhle nakupovat nová auta?

Dnes 13:39

Vyzkoušeli jsme zařízení, které promění váš telefon v bránu do další dimenze.




Blesk.cz

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a spolujezdec měli nože

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a…

Londýn se ještě nevzpamatoval ze středečního teroristického útoku před parlamentem a městem otřásl další útok,…

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

 

iSport.cz

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól Slovensku a trápilo Iry

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól…

V neděli čeká české fotbalisty nejslabší soupeř v jejich kvalifikační skupině o MS 2018 - San Marino. Mužstvo,…

Florida rozstřílela Chicago, Jágr nedohrál. Za Flyers válel Neuvirth

Florida rozstřílela Chicago, Jágr nedohrál. Za…

SOUHRN | Drtivým způsobem ukázala Florida, že nevzdává bitvu o play off, favorita z Chicaga porazila 7:0! V…

 

Reflex.cz

Starostové jsou pro KDU-ČSL velkou posilou. Tento bonus jim další strany závidí

Starostové jsou pro KDU-ČSL velkou posilou. Tento…

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) si odsouhlasilo, že půjde do podzimních voleb do Poslanecké sněmovny ve…

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli…

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat na jedné noze. Šiva odtud zkoušel osvítit lidstvo.…