Test Auto.cz

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost – Jezdí skvěle, nutno vidět

18.1. 2013
Verdikt
 

S přeplňovanými tříválci se roztrhl pytel. Modernizovaný Ford Fiesta dostal přesně takový motor a k tomu přidává výraznější tvář.

Segment malých vozů právě prochází menší revolucí. Nastupují nové modely jako Renault Clio nebo Peugeot 208 a automobilky na ně reagují různě. Volkswagen sebevědomě spoléhá na kvality svého Pola, takový Opel nebo Fiat zatím vyčkávají a Ford zkouší silný protiútok. Aby Fiesta, nejprodávanější malý vůz v Evropě, úspěšně pokračovala dál, vznikl po čtyřech letech na trhu opravdu hloubkový facelift.

Aston face

Úpravy exteriéru jsou důkladné. Proti původnímu modelu z roku 2008 se změnily všechny díly v předních partiích, snad možná přední mlhovky zůstávají stejné. Vůbec poprvé se do prodeje dostává nová maska chladiče, kterou bude mít například i Mondeo. Podélné lamely vůz opticky rozšiřují, tvar a umístění masky zase připomínají Aston Martin – značku, se kterou se Ford rozešel před více než pěti lety. Podoba je to ale více méně náhodná, Fiesta je vlastně jen přirozenou evolucí současného designu Fordů.

obrázek [600 x 361]

Okolo nové masky se ovšem zcela změnil i přední nárazník. Upravené světlomety mají mírně seříznutý tvar a u nejvyšší výbavy Titanium diody pro denní svícení. Facelift doslova korunuje vyvýšená kapota s výraznými prolisy. Má na starosti v souladu s novými přísnějšími předpisy lépe chránit chodce při nehodě.

Málokdy se podaří sladit všechny moderní požadavky – denní svícení, agresivnější vzhled a ochranu chodců – do tak vyváženého celku. Tady Ford zaslouží velkou poklonu! Od čelního okna dál se ale změnilo jen pár detailů, například grafika koncových světel, které se ovšem musí i nadále obejít bez diod. Důkladnější obhlídka pak odhalí přece jeden podstatný detail: Fiesta převzala od Focusu a Mondea tzv. bezzátkovou nádrž, nejrychlejší, nejjednodušší a nejbezpečnější způsob tankování.

obrázek [600 x 343]

Bohužel se facelift nedotkl interiéru, který by pro mě osobně byl nejzásadnější překážkou při volbě Fiesty. Na rozšafných proporcích palubní desky se nic nezměnilo, vizuální dojem určují rozmáchlé tvary a velké plochy plastů v barvě karoserie. Ale co jiného očekávat, Fiesta nemůže uhnout z cesty, když mezitím stejný styl přejaly všechny novější Fordy.

Design je subjektivní záležitost, ale zcela objektivně Fiesta postrádá stropní madla pro spolujezdce a zadní pasažéry. Chybou je také špatný výhled skrze vnější zpětná zrcátka, to u auta do města hodně zamrzí. Naopak skvělým pomocníkem, v zimě doslova k nezaplacení, je příplatkové vyhřívané čelní sklo. Vyjde na 6 tisíc, resp. na 10 tisíc ve spojení s vyhříváním sedadel. Do příplatků se dá ale snadno zabřednout – ani nejvyšší výbava nemá automatické zapínání světel, elektrické stahování zadních oken nebo tempomat. To všechno je možné přiobjednat, testovanému autu s cenovkou přes 400 tisíc ale leccos z těchto relativně běžných věcí stále chybělo.

Tři to hravě zvládnou

Kromě nového designu ale přichází i nový motor. Litrový tříválec nejprve nahrazuje výkonnější agregáty – přeplňovaný 1,0 EcoBoost (74 a 92 kW) si pořídí ti, kdo by dříve kupovali atmosférické čtyřválce 1,4 Duratec/71 kW a 1,6 Ti-VCT/77 kW. Později se připojí i atmosférický tříválec a benzinové motory s větším počtem válců z Fiesty postupně zmizí.

Nejmenší z EcoBoostů už není žádnou neznámou. Důkladně jsme ho prověřili ve větším Focusu, s Fiestou má dle očekávání o poznání lehčí práci. Projeví se to hned při rozjezdu, kdy v podstatě není potřeba šlapat na plynový pedál. Turbodíra sice v menším autě úplně nezmizela, ale motor ve Fiestě dokáže ještě účinněji pracovat v brumlavém pásmu od 1100 do 2000 min-1.

obrázek [600 x 326]

Přesto většina řidičů nejspíš bude preferovat zónu mezi dvěma a třemi tisíci otáček. Tam se tříválec uklidní a dá zapomenout na lichý počet válců. Přitom spotřeba paliva proti nízkým otáčkám roste jen nepatrně.

TEST Ford Focus 1,0 EcoBoost – Downsizing dovedený do extrému

Vyšší otáčky přijdou vhod při akceleraci. I přiškrcená 74kilowattová verze dokáže nabídnout rozumnou gradaci výkonu, doprovázenou ovšem charakteristickým tříválcovým zvukem. Ten platí za hlavní argument proti odřezávání válců a u Fiesty se ho nepodařilo utlumit zdaleka tak dobře jako ve větším Focusu. Případné vibrace jsou ale od posádky stále izolovány, mimo jiné díky asymetrickému setrvačníku, který funkčně nahrazuje vyvažovací hřídel.

Přehnaná eko-optimalizace

Tento motor bych pro Fiestu mohl bezvýhradně doporučit, kdyby ovšem nebylo emisních norem, které mu pomohly na svět. Benzinová Fiesta opravdu nejezdí v kombinaci městského a mimoměstského provozu za 4,3 l/100 km. Ford se ale rozhodl dosáhnout emisí CO2 99 g/km (u benzinu odpovídají právě takové spotřebě) stůj co stůj a podřídil tomu úplně všechno – i kdyby to nakonec nemělo fungovat.

A přesně to se stalo. Zapomeňte na proklamace o úsporách, tato Fiesta v zimě jezdí za 6 až 7 litrů na 100 km. Taková je spotřeba ve městě, na dálnici i mimo město. Rozhodně to není špatný výsledek, ale nám přece slibovali zázračně nízkou spotřebu. Té se přece jen dá dosáhnout, ovšem při důsledném využívání předností motoru. Přeplňovaný tříválec potřebuje co nejvyšší nebo naopak nulovou zátěž – pak je teprve účinnější než atmosférický motor.

obrázek [600 x 311]

Plynulá jízda se špičkou nohy nesměle opřenou o plynový pedál znamená neefektivní škrcení motoru. K čerpacím ztrátám v sání se totiž při konstantní zátěži přidávají čerpací ztráty i na straně výfuku. Turbodmychadlo v takových chvílích vlastně jen neefektivně brzdí odtok spalin, protože k jízdě jeho plnící tlak není potřeba. Řešením je střídání vyšší a nulové zátěže, pak Fiesta mimo město zvládne i průměry pod 5 l/100 km. Při ostré jízdě naopak spotřeba neroste nad osm litrů, to už EcoBoost konečně ukazuje atmosférám záda.

Zmínku zaslouží i převodovka. V měřícím cyklu pomáhá snížení spotřeby pětistupňová převodovka a zrovna takovou Ford do Fiesty dodává. Dostanete ji i k silnějšímu (elektronicky neškrcenému) EcoBoostu, za který se připlácí tučných 40 tisíc. S šestikvaltem by sice byl uživatelsky přívětivější, ale samozřejmě by se nedostal na 99 g/km. A aby byla normovaná spotřeba co nejnižší, má převodovka předlouhé odstupňování. Pětka na dálnici znamená pouhých 2800 min-1. Kupodivu to nevadí dynamickým schopnostem auta, ale s takovými přeskoky není vždycky po ruce vhodný převod.

Perfektní podvozek

Značka Ford se stala synonymem špičkové ovladatelnosti a v případě Fiesty nejde o žádné klišé. Silácký motor si přímo říká o takový podvozek, který dokáže zkrotit rychlý přísun newtonmetrů a podrží v zatáčkách. K mrštným a nezáludným jízdním vlastnostem Fiesta ještě přidává perfektně nastavené ESP, které opožděnými, ale citlivými zásahy dokáže auto na limitu zkrotit. Sportovnější řidiči ocení i zpětnou vazbu v řízení. Dojem trošku kazí jen méně přesný chod volantu a řadicí páky, Fiesta by si zasloužila preciznější.

Druhou stranou mince je jízdní komfort a i tady Fiesta s drobnou výhradou obstojí. Stačí se podívat na příplatkové 16palcové disky, obalené jen tenkou vrstvou gumy (rozměr pneumatik 195/45). Překvapivě to ale skoro ničemu nevadí, Fiesta se na nízkoprofilových pneumatikách pohybuje ladně a mlátí jedině tehdy, když se kolo potká s opravdu velkým výtlukem. Takže hlavním důvodem, proč zůstat u základních patnáctek, je příplatek – ceník nabízí za částku okolo požadovaných čtyř tisíc užitečnější rozšíření výbavy.

Závěr

Ze setkání s tříválcovou Fiestou si odnášíme hned několik pozitivních dojmů. Nový design se povedl a kvality podvozku stále patří na špičku mezi malými auty. Motor je silný a vyniká pružností. Spotřeby na úrovni turbodieselů jsme se ale nedočkali, navzdory všem pokročilým technologiím má tříválcový EcoBoost podobné nároky jako běžný atmosférický motor.

Hlavní překážkou pro volbu této verze je ovšem cena. Fiesta sama o sobě patří k těm dražším z malých aut a za nadějný tříválec se oproti 1,25 Duratec/60 kW se připlácí 40 tisíc korun, takže se cena lehce přehoupne přes třísettisícovou hranici. Kdo by snad zatoužil po silnějším EcoBoostu, musí připlatit ještě jednou tolik.

obrázek [600 x 367]

První cena vozu211.150,- Kč (1,25 Duratec/44 kW Ambiente 3dv.)
První cena vozu s testovanou motorizací301.150,- Kč (1,0 EcoBoost/74 kW Trend)
Základní cena testovaného vozu346.150,- Kč (1,0 EcoBoost/74 kW Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků402.750,- Kč (1,0 EcoBoost/74 kW Titanium)

Plusy

  • Moderní a elegantní design
  • Slušná dynamika navzdory dlouhým převodům
  • Při vyšší zátěži nadstandardně dobrá spotřeba
  • Dobrá izolace vibrací
  • Špičková ovladatelnost
  • Přijatelný komfort na nízkoprofilových pneu
  • Bezzátkové víčko nádrže
  • Rozsah bezpečnostní výbavy

Minusy

  • Vyšší základní cena, příplatky za jinde standardní výbavu
  • Špatný výhled skrz vnější zpětná zrcátka
  • Chybějící stropní madla
  • Méně přesné řízení a řazení
  • Malý turbomotor při klidné jízdě palivo neuspoří
  • Zvukový projev tříválcového agregátu
  • Zbytečně natažené převody pětistupňové převodovky
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost

Cena v základní výbavě: 346 150 Kč Cena v testované výbavě: 402 750 Kč

Základní výbava:Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, stropní airbagy, ESP se systémy ABS, TCS a EBA, rádio s CD přehrávačem s možností přehrávat MP3 soubory, 6 reproduktorů, dálkové ovládání na volantu, vstupy USB a AUX, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, manuální klimatizace, palubní počítač s ECOmode, asistent pro rozjezd do svahu HSA, kožený tříramenný volant, hlavice řadící páky potažená kůží, elektricky ovládaná a vyhřívaná, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, s integrovanými blikači, 15" kola z lehkých slitin, přední halogenové projektorové světlomety s LED světly denního svícení, prémiová středová konzola s loketní opěrkou, přední a zadní podlahové velurové rohože, chromované lišty u spodní linie bočních oken a na dveřích zavazadlového prostoru, další.

Výbava testovaného vozu:Sada City Plus: zadní parkovací senzory, vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, elektricky sklopná s funkcí automatického sklopení při uzamčení vozidla (+6.500,-), Sada Winter: vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla (+9.800,-), Sada Titanium Plus: automatická klimatizace, systém KeyFree, tmavě tónovaná zadní skla Privacy (+18.000,-), zavazadlový prostor s výškově nastavitelnou podlahou a skrytým úložným prostorem (+1.300,-), speciální lak karoserie (+15.500,-), 16" x 6.5 kola z lehkých slitin s 15 paprsky, pneumatiky 195/45 (+4.000,-), zadní prostřední výškově nastavitelná opěrka hlavy (+1.500,-).

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 

Štítky Ford Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Ford Fiesta 1,0 EcoBoost
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.7 / 4.3
Emise CO2:99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 985
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1157 / 398
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3969
b) šířka (mm): 1722
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2489
e) rozchod vpředu (mm): 1473
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost – Jezdí skvěle,…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…