TEST Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem
Design, interiér
Určitě si na ni vzpomenete. První generace Koleosu budila svými asijskými křivkami spíše rozpaky, přesto ve výrobě vydržela od roku 2007 dlouhých osm let. Francouzská automobilka se ale poučila, zdokonalila zkušenosti při tvorbě menších sourozenců a představila druhou, o poznání vydařenější generaci největšího SUV.
Ta dorazila na český trh a nabízí se výhradně se vznětovými motory. Z palety výbav vyčnívá jedna ze všech nejvíc, jde o Initiale Paris. Lze vůbec s takovou krásou vyrazit do skutečného terénu? Na tu a mnoho dalších otázek odpovídá Koleos v tom nejvýkonnějším balení, tedy s přeplňovaným dvoulitrem ve spolupráci se samočinnou převodovkou X-Tronic a volitelným pohonem všech kol.
Hlava rodiny
Na svého škaredého předchůdce nechává druhá generace Koleosu dávno zapomenout. Auto působí majestátně a reprezentativně, s testovanou výbavou Initiale Paris (níže jsou posazeny stupně Zen a Intens) navíc přiváží nádech luxusu. Vrchol nabídky prozrazují nápisy na masce a předních dveřích. Nalezneme je i uvnitř, třeba na volantu či opěradlech sedaček. Hlavním poznávacím znamením je dále spousta výbavových prvků navíc. O nich ale později…
Přídi dominuje logo automobilky posazené v robustní masce, která je protáhlá až do světlometů. Z nich pak do nárazníku vychází stále populárnější „hokejky“, které ukrývají LED denní svícení ve tvaru písmene C. Světlomety s technologií LED Pure Vision jsou dostupné až s druhým výbavovým stupněm, v prvním se zákazníci musí spokojit s klasickými halogenovými žárovkami. Zadní svítilny jsou vždy osazeny technologií LED, přičemž světla připomínající pádla jsou po vzoru Talismanu protažena až k zadnímu symbolu značky.
Koleos je kolos a nijak to nemaskuje, naopak obří proporce dává na obdiv. A není divu, vždyť z SUV rodiny Renaultu je nejdospělejším zástupcem. Co do délky a šířky jej v dané kategorii přerůstá jen Espace. Ten má ale jen decentní sportovně-užitkový charakter, i nadále jej škatulkujeme do velkých rodinných MPV.
Nabídka kol startuje sedmnáctipalcovým obutím a postupně se lze dostat až na devatenáctipalcová kola. Ta seženete od druhého výbavového stupně Intens za příplatek 10.000 Kč, v případě vrcholového Initiale Paris jsou již v ceně. Avšak pozor - nejde o stejný design! Renault pro nejluxusnější výbavu připravil speciální vzhled kol, což je jedna z jejích specialit. Tou další je černý metalický lak s honosným názvem Améthyste, jenž je k dispozici za 25.000 Kč. Ostatní pak za stejnou sumu mohou volit perleťově bílou, případně některý z tradičnějších odstínů, které již jsou o pět tisíc korun levnější.
Zatímco sesterský Nissan X-Trail může být za příplatek minimálně 30.000 Kč automobilem pro sedm cestujících, Koleos pojme maximálně pět lidí. Tabulková data prozrazují velikost zavazadlového prostoru o hodnotě 498 litrů při měření metodou VDA. Při naplnění „po strop“ se sem vejde 663 litrů zavazadel a se sklopenou druhou řadou sedaček se dostáváme na 1.706 litrů. X-Trail v pětimístné verzi papírově vede, nabízí totiž o 67 litrů více. Není to ale férové srovnání, jelikož japonská automobilka započítává i prostor pro rezervu. Elektrické ovládání víka zavazadelníku s možností otevření „kopnutím“ pod nárazník je další věc, za kterou si při volbě Initiale Paris nemusíte připlácet. S nižší výbavou Intens tohle rozmazlení dostanete také, ale jen s paketem Pack City za 20.000 Kč. Víko se však zvedá jen do potřebného minima, s výškou 176 centimetrů jsem se pod něj nasoukal, kdokoliv vyšší už se ale bude muset přikrčit.
Luxus s drobnými muškami
V interiéru vás ihned praští do očí 8,7“ displej infotainmentu, jenž je po vzoru Tesly umístěn vertikálně. Na řešení jsem si nějaký čas zvykal, ale nakonec ho považuji za povedené. Při cestování s navigací máte mnohem větší přehled o cestě před vámi. A pokud ji zrovna nepotřebujete, můžete si nabídku rozdělit na dvě okénka a pod sebou tu kromě navigace obsluhovat třeba rádio.
Obrazovka vnímá dotyky přesně a citlivě, takže vám lustrování jednotlivými nabídkami nebude dělat starosti. Netradiční uložení displeje má však i svá slabá místa. Chytrý telefon sice spárujete s Apple CarPlay, ale zjistíte, že prostředí aplikace se netradičnímu displeji neumí přizpůsobit – zůstává „namáčknuto“ horizontálně ve středu obrazovky. A obsluha je v takovém případě o poznání náročnější a nepraktická. Slavné to není ani s nastavováním klimatizace. Teplotu sice nastavíte tradičním mechanickým ovladačem, pro intenzitu foukání se už ale musíte ponořit do dotykové obrazovky.
Samotné provedení interiéru se vydařilo. Nezaostává za vnějším reprezentativním vzhledem a posádce nabídne komfort a vzdušnost. Tu umocňuje vysoká karoserie, ale zejména protáhlé panoramatické okno (+30.000 Kč). S ním mohou mít cestující vyššího vzrůstu strasti při vzpřímeném sezení vzadu, pro běžné usazení je tu ale místa dost. Na předních místech se sedí pohodlně a hlavně vysoko, což řidiči z tak velkého auta poskytne ideální rozhled všemi směry. Maximální komfort hledají cestující vpředu pomocí elektrických ovladačů, sedačky lze nastavovat v šesti různých směrech a řidič stejným způsobem obslouží i bederní opěrku. Kromě vyhřívání nechybí sedadlům ani možnost odvětrávání.
Při své skromné výšce jsem si našel ideální pozici za volantem a vzadu si pak lebedil s luxusními rezervami před koleny a nad hlavou. Rozvor 2705 milimetrů je příležitostí pro opravdu komfortní sezení a Renaultu se ji povedlo skvěle zužitkovat. Nejpohodlněji se vzadu bude cestovat třem dětem, případně dvěma dospělým, kteří si mezi sebe mohou umístit opěrku s držákem na nápoje. Na jejím vnějším konci jsou uschovány tlačítka pro vyhřívání sedadel. Prvek je dostupný jen s nejvyšší výbavou a za kompletní zimní paket s vyhřívaným volantem a čelním sklem dáte 10.000 Kč.
Během testovacích dní se mi vrylo do paměti několik drobností. Tak třeba prostor pro odložení nohy vedle pedálů je poměrně malý, impulsivní otevírání okénka zase nalezneme jen u řidiče (ostatní musí tlačítko držet po celou dobu manipulace). Lesklé plochy v interiéru, které nalezneme na středové konzole či u tlačítek infotainmentu, jsou sice oku lahodící, ale také velmi rychle upatlané. Sympatický je naopak středový držák na nápoje, jenž je v teple umí ochladit a naopak.
Motor, jízdní vlastnosti
Jen a pouze diesely
Sourozenecký X-Trail sice sází v drtivé většině případů na vznětové motory, přesto do nabídky alespoň jednu benzinovou šestnáctistovku zařadil. To Renault byl ještě odvážnější a Koleos zákazníkům dodá jen a pouze s naftovým agregátem. V nabídce jsou dva - kromě šestnáctistovky s výkonem 96 kW, pohonem předních kol a výhradně šestistupňovou manuální převodovkou, jde o testovaný dvoulitr Energy dCi 175 4x4/128 kW s manuálem, případně sedmistupňovou samočinnou převodovkou X-Tronic. Jste-li náročnější zákazníci a právě výbava Initiale Paris vás zaujala nejvíce, vězte, že v tomhle balení dostanete jen a pouze nejsilnější motor se zmiňovaným automatem.
Jde o stejný vrchol motorové palety, který nalezneme i v Nissanu. Japonské SUV jej dostalo minulý rok ještě před modernizací. Aliance jednotku sice prezentuje jako zcela nový motor, pravda je to ale jen z části. Čtyřválec prošel důkladným přepracováním, aby splňoval emisní normu Euro 6, ale stále jde o ten starý známý dvoulitr, který dříve poháněl druhou generaci modelů Mégane či Laguna. Oproti řadě konkurentů nesází Renault-Nissan na snížení emisí vstřikováním močoviny (AdBlue), ale dává přednost levnějším technologiím se zásobníkovým katalyzátorem oxidu dusíku. Motor pak k recirkulaci výfukových plynů (EGR) trochu překvapivě využívá jen vysokotlaký okruh. Přitom třeba zmiňovaná šestnáctistovka pracuje i s nízkotlakým okruhem.
V praxi je motor vcelku dobře odhlučněný. V kabině vás jeho zvýšená akustika bude trápit jen za studena krátce po nastartování, případně po prudké akceleraci. Papírově je jednotka vyladěna na takřka stejné hodnoty jako X-Trail, tedy výkon 128 kW při 3750 otáčkách a točivý moment 380 N.m již od dvou tisíc otáček. V praxi to znamená, že jednotka pracuje pružně a maximální potenciál využívá již od nízkých rychlostí.
Samočinné ústrojí X-Tronic je vlastně vylepšenou verzí převodovky CVT a konstrukcí je uzpůsobeno párování se silným přeplňovaným dieselem. Na komfortu se to podepíše při jízdě, která Koleosu vyhovuje vůbec nejvíce – poklidná plavba silnicemi bez výrazných ambicí sportovat. V takovém případě je převodovka harmonická. Horší je to v případě, kdy tomuhle SUV začnete šlapat na krk. Variátor se občas zapomene a na sešlápnutí plynu k podlaze reaguje s prodlevou.
Umí všude, ale s klidem
Podvozek na alianční platformě CMF jen potvrzuje dojmy získané z práce převodovky. Koleos je velké a pohodlné auto pro celou rodinu, pokud s ním je takto zacházeno. Když se necháte unést a pokusíte se o jízdu stylem brzda plyn, SUV dá okamžitě vědět, že takhle ne. Už jen svižné rozjíždění či naopak prudké brzdění se vyznačuje nemalými náklony karoserie a v zatáčkách se při vyšších rychlostech děje to samé – auto působí těžkopádně a do obratných manévrů se mu prostě nechce.
Odměnou za kultivovanou jízdu budiž minimální reakce podvozku na běžné české výmoly, i na devatenáctkách (225/55 R19) je vůz zdolává s grácií. Příjemným překvapením je projev auta na nezpevněných cestách. Koleos disponuje světlou výškou 210 mm (a podle výrobce brodivostí úctyhodných 400 mm), takže se nemusíte bát ani vyšších rychlostí v náročnějším terénu. Krátce po dešti jsme vyzkoušeli šotolinovou i poměrně zničenou lesní cestu. Pokud se zde nenachází vyloženě velké díry, Koleos běžné nástrahy s klidem překonává i v rychlosti 50 km/h.
V terénu samozřejmě nejvíce oceníte pohon všech čtyř kol. Využití lze, stejně jako v sesterském X-Trailu, nastavovat voličem v interiéru. Zatímco Nissan ovladač umístil viditelně na středovou konzolu, Renault jej trochu nepochopitelně schoval mezi ne tak často potřebná tlačítka vlevo od volantu. Volič dává tradičně na výběr z pohonu pouze přední nápravy, automatického připojování zadní nápravy a konečně stálého pohonu všech kol.
Mohu vám říct, že Koleos mě během týdenního soužití doslova nutil jezdit slušně. Kromě zmiňovaných zkoušek v náročnějším terénu jsem se pohyboval výhradně po okreskách a na dálnicích, sem tam i ve městě. Když se člověk nesoustředí na rychlost a nikým nerušen si jen tak užívá toulky zaklikacenými silnicemi, občas zpozoruje, že vlastně jede pod povolenou rychlostní hranicí a ani o tom neví. Koleos zvládne víc, ale sám od sebe k tomu nevybízí.
Spotřeba se po dvanácti stech společných kilometrech ustálila na rovných osmi litrech. Při snaze o ekonomičnost s výpomocí úsporného režimu jízdy (Eco) si 250 kilometrů složených převážně z dálnice, okresek a trochy popojíždění po Praze vyžádalo 7,5 litru na sto kilometrů. S lehkou nohou se pak na okreskách lze dostat pod sedm.
Závěr
Závěr
Nejlevněji Koleos pořídíte za méně než 700 tisíc korun, jde o šestnáctistovku s výkonem 96 kW a pohonem předních kol v základní výbavě Zen. Testovaný agregát je dostupný od druhé výbavy Intens za 849.900 Kč se čtyřkolkou a manuálem, příplatek za X-Tronic činí 50.000 Kč. Luxusní Initiale Paris startuje na 979.900 Kč, přičemž vše podstatné a mnoho navíc je již součástí balení. A když si vyžádáte ještě speciální metalický lak, panoramatické střešní okno vyhřívání a parkovací asistenty, dostáváte se lehce přes jeden milion korun.
Koleos je velkým rodinným autem pro ty, kteří nutně nepotřebují sedm míst. Odvděčí se zejména klidným řidičům s lehkou nohou, umí na to šlápnout, ale sportovní jízda není nic pro něj. V konečném důsledku tím utrpí nejen spotřeba paliva, ale i komfort posádky. I přes aktuální módní vlnu zůstává největší SUV Renaultu právoplatným zástupcem této třídy a důstojnou hlavou rodiny s líbivým evropským designem. Zatímco ostatní výrobci motorizace a terénní schopnosti sportovně-užitkových aut začínají šidit, Renault (potažmo Nissan) i nadále sází na silné turbodiesely a pohon všech kol.
Nejlevnější verze modelu | 699.900 Kč (Energy dCi 130 4x2/96 kW Zen) |
Základ s testovaným motorem | 849.900 Kč (Energy dCi 175 4x4/128 kW Intens) |
Testovaný vůz bez příplatků | 979.900 Kč (Energy dCi 175 4x4 X-Tronic/128 kW Initiale Paris) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.057.900 Kč (Energy dCi 175 4x4 X-Tronic/128 kW Initiale Paris) |
Plusy
- Reprezentativní vzhled
- Prostorný interiér
- Schopnosti v terénu
Minusy
- Náklony karoserie
- Těžkopádnost v zatáčkách
- Pouze pět míst
Foto: Ondřej Kroutil