reklama


Test Auto.cz

Renault Scénic 1.5 dCi EDC – Skromný automat

24.7. 2013
Verdikt
 

Nová tvář, známý motor a nejdostupnější automatické řazení mezi dieselovými MPV.

Aktuální generace Renaultu Scénic má za sebou už druhý facelift. Původní verze měla výraz rozšláplé žáby, který se modernizace z roku 2012 snažila napravit. Až s letošní úpravou vzhledu, která Scénic sladila s ostatními novinkami Renaultu, ale francouzské MPV vypadá opravdu k světu.

Facelift přinesl i novou verzi XMOD a pod kapotu přivedl benzinový motor 1.2 TCe. Ostatní pohonné jednotky pokračují beze změn, základní dieselový motor 1.5 dCi jsme ale ještě ve Scénicu netestovali. Sáhli jsme po krátké verzi a dvouspojkové převodovce EDC, kterou Renault nabízí za velmi příznivý příplatek 35 tisíc korun.

obrázek [600 x 328]  

Malý turbodiesel se zdá od pohledu podměrečný, na 1,5tunový Scénic ale bez potíží stačí. Přece jen má 81 kW a Renault nastavil odstupňování převodovky tak, aby naplno využila sílu motoru. Nejvyšší rychlosti totiž Scénic dosáhne na šestku při 4000 min-1, takže veškerý výkon se uplatní beze zbytku.

Základní dieselový motor na žádné závodění samozřejmě není, reálně mu ale síla chybí jen při akceleraci do kopce v rychlostech nad 130 km/h. Dálničním závodníkům ale může Renault nabídnout 1.6 dCi/96 kW a nebo rovnou naftový dvoulitr, pokud zvolí prodloužený Grand Scénic.

Silnou stránkou motoru 1.5 dCi bývá nízká spotřeba paliva. V relativně velkém Scénicu se ovšem průměr pohybuje kolem sedmi litrů, jen mimo město se dá v podmínkách českého provozu probojovat někam mezi litrů pět a šest. Pohříchu výkonnější (ovšem i modernější) agregát 1.6 dCi je ve spojení s manuální převodovkou zhruba o litr úspornější.

Spojení s převodovkou EDC je ale především o pohodlí, vyjádřeném eliminací spojkového pedálu. Dvouspojkový automat má univerzální logiku řazení, která nemá sportovní režim a manuální volbu převodů nabízí spíše z nutnosti – chybí pádla pod volantem a kulisa řazení má obrácenou orientaci. Univerzální ale neznamená špatný, vzhledem k zaměření auta je chování převodovky patřičné.

obrázek [600 x 373]  

Hladké rozjezdy nejsou silnou disciplínou žádné dvouspojky, na klasické měničové automaty nestačí. Rychlost řazení se zase nedokáže vyrovnat konkurenčnímu DSG, plynulost změny převodu je naopak nepatrně lepší. Nejsilnější stránkou převodovky EDC je ovšem trošku paradoxně její lehce uvolněný přístup k řazení. Když už jedete dynamičtěji, neřadí po každém uvolnění plynového pedálu vyšší převod a raději si ještě počká na pokračování rychlé jízdy. Naopak v klidném tempu potřebuje k podřazení větší tlak na plynový pedál. Ve výsledku automat řadí podobně jako člověk, dokáže se vyvarovat zbrklého přeřazování.

Tím by se dal test prohlásit za ukončený, nenápadně se změnilo ale ještě pár dalších věcí. Scénic podražil, v nižších výbavách o 30 tisíc, v testované specifikaci o 15 tisíc korun. Zlepšilo se také potlačení aerodynamického hluku a Renault zřejmě překalibroval podvozek. Scénic se méně naklání a nechá se přesněji vést v zatáčkách. Zůstává jen poněkud nepřesné řízení okolo středové polohy, ale to vzhledem k zaměření vozu a jeho praktické rychlosti příliš nevadí.

obrázek [600 x 312]  

Interiér se už neměnil, však nová generace Scénicu přijde ještě před koncem příštího roku. Renaultovo MPV se proto nedočkalo nové generace multimédií R-Link, zůstává rádio R-Plug a jednodušší vestavěná navigace TomTom. Obojí ale ve Scénicu získáte bez příplatku, taková nabídka těžko hledá konkurenci.

Atypické umístění přístrojové štítu pod čelním sklem působí nezvykle, ukazatele jsou ale přehledné, z místa dobře čitelné a navíc nabízí několik grafických možností zobrazení. Hlavním přešlapem jsou plochá a tvrdá sedadla, která při delší jízdě snižují komfort sezení. K menším nedostatkům pak patří titěrná tlačítka na ovládacích panelech klimatizace a rádia, nemožnost vypnout parkovací senzory nebo nutnost mít nastartovaný motor pro vytažení elektricky ovládaných oken.

obrázek [600 x 391]  

Naopak velmi potěší praktické uspořádání zadní řady sedadel. Trojici oddělených křesel lze samostatně posouvat, sklápět a vyjímat. Interiér proto nabízí maximální možnou míru variability. A to má Renault v nabídce i prodloužený Grand Scénic a jeho variantu se sedmi sedadly.

Ačkoliv Renault Scénic v souboji s modernějšími konkurenty, v čele s Opelem Zafira Tourer, tahá za kratší konec provazu, stále má co nabídnout. Drobnější nevýhody totiž dokáže vynahradit bohatou výbavou a příznivou cenou. To platí zejména u dieselového motoru 1.5 dCi, který v nejvyšší výbavě Privilege těsně překonává hranici půl milionu korun, a pro 35tisícový příplatek za dvouspojkovou převodovku EDC dvojnásob.

obrázek [600 x 434]  

První cena vozu379.900 Kč (1.6/81 kW Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací439.900 (1.5 dCi/81 kW Expression)
Základní cena testovaného vozu513.900 Kč (1.5 dCi/81 kW EDC Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků632.200 Kč (1.5 dCi/81 kW EDC Privilege)

Plusy

  • Rozumný příplatek za EDC, nejlevnější dieselový automat mezi MPV
  • Jednoduchá, avšak funkční logika řazení
  • Samostatně nastavitelná a vyjímatelná zadní sedadla
  • Vylepšené odhlučnění interiéru
  • Navigace TomTom ve standardní výbavě

Minusy

  • Spotřeba o litr vyšší než u výkonnějšího 1.6 dCi s manuální převodovkou
  • Plochá sedadla jsou na delších cestách méně pohodlná
  • Omezený výhled šikmo vzad
  • Malá tlačítka na ovládacích panelech klimatizace a rádia
  • Multifunkční ovladače skryté za volantem
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Scénic 1.5 dCi EDC

Cena v základní výbavě: 513 900 Kč Cena v testované výbavě: 632 200 Kč

Základní výbava:Disky kol z lehké slitiny 17", odstín interiéru tmavě hnědá nebo béžová, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, ESP, šest airbagů, hands-free karta Renault, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, barevná multifunkční obrazovka s možností perzonalizace (TFT), poloautomatická ruční brzda, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná, dvouzonová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, elektrické ovládání předních a zadních oken, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, parkovací senzor vzadu, sedadla ve 2. řadě - sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, kapsy na zadní straně předních sedadel, navigace TomTom a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+15.000,-), Pack Pozornost – systém Visio (hlídání jízdních pruhů, přepínání dálkových světel), přední a zadní parkovací senzory, zadní kamera (+18.000,-), natáčení bi-xenonové světlomety (+25.200,-), elektricky ovládané panoramatické střešní okno (+25.200,-), Pack Grand Comfort – vyhřívání předních sedadel a opěrky hlavy Comfort (+7.000,-).

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
Technické údaje
Motor Renault Scénic 1.5 dCi EDC
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4.3 / 4.7
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1870
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1536 / 457
Rozměr pneu:205/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4366
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1640
d) rozvor (mm): 2702
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1090
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Scénic 1.5 dCi EDC – Skromný automat



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Renault Scénic/Grand Scénic: Technická data MPV novinek se světlou výškou SUV Renault Scénic/Grand Scénic: Technická data MPV novinek se světlou výškou SUV

Průkopník segmentu kompaktních MPV se dočkal čtvrté…

Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč

Renault zveřejnil ceny modernizované řady kompaktních MPV…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama