Test Auto.cz

Renault Scénic 1.5 dCi EDC – Skromný automat

24.7. 2013
Verdikt
 

Nová tvář, známý motor a nejdostupnější automatické řazení mezi dieselovými MPV.

Aktuální generace Renaultu Scénic má za sebou už druhý facelift. Původní verze měla výraz rozšláplé žáby, který se modernizace z roku 2012 snažila napravit. Až s letošní úpravou vzhledu, která Scénic sladila s ostatními novinkami Renaultu, ale francouzské MPV vypadá opravdu k světu.

Facelift přinesl i novou verzi XMOD a pod kapotu přivedl benzinový motor 1.2 TCe. Ostatní pohonné jednotky pokračují beze změn, základní dieselový motor 1.5 dCi jsme ale ještě ve Scénicu netestovali. Sáhli jsme po krátké verzi a dvouspojkové převodovce EDC, kterou Renault nabízí za velmi příznivý příplatek 35 tisíc korun.

obrázek [600 x 328]  

Malý turbodiesel se zdá od pohledu podměrečný, na 1,5tunový Scénic ale bez potíží stačí. Přece jen má 81 kW a Renault nastavil odstupňování převodovky tak, aby naplno využila sílu motoru. Nejvyšší rychlosti totiž Scénic dosáhne na šestku při 4000 min-1, takže veškerý výkon se uplatní beze zbytku.

Základní dieselový motor na žádné závodění samozřejmě není, reálně mu ale síla chybí jen při akceleraci do kopce v rychlostech nad 130 km/h. Dálničním závodníkům ale může Renault nabídnout 1.6 dCi/96 kW a nebo rovnou naftový dvoulitr, pokud zvolí prodloužený Grand Scénic.

Silnou stránkou motoru 1.5 dCi bývá nízká spotřeba paliva. V relativně velkém Scénicu se ovšem průměr pohybuje kolem sedmi litrů, jen mimo město se dá v podmínkách českého provozu probojovat někam mezi litrů pět a šest. Pohříchu výkonnější (ovšem i modernější) agregát 1.6 dCi je ve spojení s manuální převodovkou zhruba o litr úspornější.

Spojení s převodovkou EDC je ale především o pohodlí, vyjádřeném eliminací spojkového pedálu. Dvouspojkový automat má univerzální logiku řazení, která nemá sportovní režim a manuální volbu převodů nabízí spíše z nutnosti – chybí pádla pod volantem a kulisa řazení má obrácenou orientaci. Univerzální ale neznamená špatný, vzhledem k zaměření auta je chování převodovky patřičné.

obrázek [600 x 373]  

Hladké rozjezdy nejsou silnou disciplínou žádné dvouspojky, na klasické měničové automaty nestačí. Rychlost řazení se zase nedokáže vyrovnat konkurenčnímu DSG, plynulost změny převodu je naopak nepatrně lepší. Nejsilnější stránkou převodovky EDC je ovšem trošku paradoxně její lehce uvolněný přístup k řazení. Když už jedete dynamičtěji, neřadí po každém uvolnění plynového pedálu vyšší převod a raději si ještě počká na pokračování rychlé jízdy. Naopak v klidném tempu potřebuje k podřazení větší tlak na plynový pedál. Ve výsledku automat řadí podobně jako člověk, dokáže se vyvarovat zbrklého přeřazování.

Tím by se dal test prohlásit za ukončený, nenápadně se změnilo ale ještě pár dalších věcí. Scénic podražil, v nižších výbavách o 30 tisíc, v testované specifikaci o 15 tisíc korun. Zlepšilo se také potlačení aerodynamického hluku a Renault zřejmě překalibroval podvozek. Scénic se méně naklání a nechá se přesněji vést v zatáčkách. Zůstává jen poněkud nepřesné řízení okolo středové polohy, ale to vzhledem k zaměření vozu a jeho praktické rychlosti příliš nevadí.

obrázek [600 x 312]  

Interiér se už neměnil, však nová generace Scénicu přijde ještě před koncem příštího roku. Renaultovo MPV se proto nedočkalo nové generace multimédií R-Link, zůstává rádio R-Plug a jednodušší vestavěná navigace TomTom. Obojí ale ve Scénicu získáte bez příplatku, taková nabídka těžko hledá konkurenci.

Atypické umístění přístrojové štítu pod čelním sklem působí nezvykle, ukazatele jsou ale přehledné, z místa dobře čitelné a navíc nabízí několik grafických možností zobrazení. Hlavním přešlapem jsou plochá a tvrdá sedadla, která při delší jízdě snižují komfort sezení. K menším nedostatkům pak patří titěrná tlačítka na ovládacích panelech klimatizace a rádia, nemožnost vypnout parkovací senzory nebo nutnost mít nastartovaný motor pro vytažení elektricky ovládaných oken.

obrázek [600 x 391]  

Naopak velmi potěší praktické uspořádání zadní řady sedadel. Trojici oddělených křesel lze samostatně posouvat, sklápět a vyjímat. Interiér proto nabízí maximální možnou míru variability. A to má Renault v nabídce i prodloužený Grand Scénic a jeho variantu se sedmi sedadly.

Ačkoliv Renault Scénic v souboji s modernějšími konkurenty, v čele s Opelem Zafira Tourer, tahá za kratší konec provazu, stále má co nabídnout. Drobnější nevýhody totiž dokáže vynahradit bohatou výbavou a příznivou cenou. To platí zejména u dieselového motoru 1.5 dCi, který v nejvyšší výbavě Privilege těsně překonává hranici půl milionu korun, a pro 35tisícový příplatek za dvouspojkovou převodovku EDC dvojnásob.

obrázek [600 x 434]  

První cena vozu379.900 Kč (1.6/81 kW Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací439.900 (1.5 dCi/81 kW Expression)
Základní cena testovaného vozu513.900 Kč (1.5 dCi/81 kW EDC Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků632.200 Kč (1.5 dCi/81 kW EDC Privilege)

Plusy

  • Rozumný příplatek za EDC, nejlevnější dieselový automat mezi MPV
  • Jednoduchá, avšak funkční logika řazení
  • Samostatně nastavitelná a vyjímatelná zadní sedadla
  • Vylepšené odhlučnění interiéru
  • Navigace TomTom ve standardní výbavě

Minusy

  • Spotřeba o litr vyšší než u výkonnějšího 1.6 dCi s manuální převodovkou
  • Plochá sedadla jsou na delších cestách méně pohodlná
  • Omezený výhled šikmo vzad
  • Malá tlačítka na ovládacích panelech klimatizace a rádia
  • Multifunkční ovladače skryté za volantem
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Scénic 1.5 dCi EDC

Cena v základní výbavě: 513 900 Kč Cena v testované výbavě: 632 200 Kč

Základní výbava:Disky kol z lehké slitiny 17", odstín interiéru tmavě hnědá nebo béžová, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, ESP, šest airbagů, hands-free karta Renault, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, barevná multifunkční obrazovka s možností perzonalizace (TFT), poloautomatická ruční brzda, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná, dvouzonová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, elektrické ovládání předních a zadních oken, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, parkovací senzor vzadu, sedadla ve 2. řadě - sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, kapsy na zadní straně předních sedadel, navigace TomTom a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+15.000,-), Pack Pozornost – systém Visio (hlídání jízdních pruhů, přepínání dálkových světel), přední a zadní parkovací senzory, zadní kamera (+18.000,-), natáčení bi-xenonové světlomety (+25.200,-), elektricky ovládané panoramatické střešní okno (+25.200,-), Pack Grand Comfort – vyhřívání předních sedadel a opěrky hlavy Comfort (+7.000,-).

Na Pankráci roste budova za téměř půl miliardy Na Pankráci roste budova za téměř půl miliardy

V Praze na Pankráci zahájila společnost PSJ stavbu budovy…

Korejci chtějí omezit nákupy kryptoměn Korejci chtějí omezit nákupy kryptoměn

Jižní Korea zvažuje, že zdaní kapitálové zisky z…

Brexit žene české firmy k zakládání poboček v Británii Brexit žene české firmy k zakládání poboček v Británii

Připravovaný odchod Británie z EU udržuje české firmy,…

Majiteli obchodů Zara se daří, pokračuje v expanzi Majiteli obchodů Zara se daří, pokračuje v expanzi

Španělská společnost Inditex, která je největším…

 

Štítky Renault Testy MPV

Technické údaje
Motor Renault Scénic 1.5 dCi EDC
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4.3 / 4.7
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1870
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1536 / 457
Rozměr pneu:205/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4366
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1640
d) rozvor (mm): 2702
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1090
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Scénic 1.5 dCi EDC – Skromný automat







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností… Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě…

Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč

Renault zveřejnil ceny modernizované řady kompaktních MPV…

 



 
Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

TEST: Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

Dnes 12:51

Pozornost se sice upírá na vrcholný šestiválec, ale Kia nabízí ještě dvě motorizace. Pokud zrovna netoužíte po stádu čítajícím skoro čtyři sta koní, neměly by vám uniknout.




Blesk.cz

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve Francii mají pochyby

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve…

Na francouzských základních a středních školách by mělo být od začátku nového roku prakticky zakázáno používání…

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují tři soutěžící! Odveze je záchranka!

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují…

Ve středečním Prostřeno se představí dobrodruh Pavel, který diváky i své protihráče překvapil svým životním…

 

iSport.cz

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě stihne, řekl kouč

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě…

Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková kvůli zranění nenastoupila do kvalifikace ve Val Thorens. Při…

První velký krok Nezmara? Slavia už oslovila trenéra Trpišovského

První velký krok Nezmara? Slavia už oslovila trenéra…

Trasa Slovan Liberec – Slavia Praha je stále otevřená, jinými slovy Janem Nezmarem to nekončí. Vršovický klub…

 

Reflex.cz

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé video teď pouští dětem jako prevenci

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé…

Děsivou srážku dítěte a několikatunové tramvaje zachytila v Brně kamera z protější soupravy. Kluk se bezhlavě…

Pracovat donekonečna za nízký plat může jen hlupák. Firmy byly lakomé jako řezník Krkovička a teď se diví

Pracovat donekonečna za nízký plat může jen hlupák.…

Tuzemští podnikatelé kritizují úřad práce v Liberci za uspořádání semináře, na kterém se mohli zájemci o…